Jump to content
Annons

Studios Musikdator


Majken

Recommended Posts

studio_06_musikdator_storgu.gif

För dig som funderat på att bygga musikdator har vi en glad nyhet. Priset på Studios musikdator har från att vi påbörjade artikelserien sjunkit från över 11 000 kronor till strax över 9500 kronor. Den uppdaterade inköpslistan till datorn hittar du här:

Inköpslista på Komplett

Två ändringar har skett från den ursprungliga konfigurationen. Processorn är nu en snabbare en Pentium D930 och Moderkortet är ett nyare Asus P5WD2-E Premium med intels 975 chipset.

Har du missat serien så går det nu att köpa samtliga delar i pdf-format för 50 kronor, med uppdaterad inköpslista. Den första delen beskriver val av delar och steg-för-steg hur du bygger ihop datorn. I andra delen går vi igenom inställningar och installation medan den tredje och sista delen tar upp optimering och backup. Sammanlagt är serien sjutton sidor lång.

Artikelarkivet

EDIT: Tips: Om någon vill köpa datorn, logga in på Komplett och klicka därefter på länken Inköpslista ovan - så slipper man mata in allt för hand. /olsberg

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Dumble (oregistrerad)

Det är kanske jag som är blind men saknas det inte ett moderkort i den där

listan? 😲

Och är jag nu inte blind så närmar sig väl priset 11000 kr igen, snarare än 9500 kr? 😆

//Magnus

Redigerat av Dumble
Link to comment
Dela på andra sajter

Studiodatorn bygger på moderkortet Asus P5WD2, som just nu verkar ha försvunnit ur Kompletts lista.

P5WD2-E Premium resp. P5WDG2-WS verkar finnas kvar.

Det finns också 2 stycken P5WD2 Premium att "fynda" bland deras Demoprodukter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och är jag nu inte blind så närmar sig väl priset 11000 kr igen, snarare än 9500 kr? 😛

Nä, nu när moderkortet föll ut hamnade kundvagnen på 7698 kr.

Med ett P5WD2-E Premium hamnar vi på 9693 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gamla moderkortet fanns igår och av nån underlig anledning räknades det fortfarande in i priset fast det inte längre stod listat. Jag har nu bytt ut det mot det nyare P5WD2-E som har ett annat chipset men överlag påminner om det ursprungliga kortet.

EDIT: Och som en lite extra jobbig detalj så listas inte minneskretsarna i manualen till moderkortet. Däremot finns de lite snabbare Kingston PC5300 667MHz ValueRam minnena med. Jag kan dock inte tänka mig att det skulle vara några problem med de vi använde till det äldre P5WD2 moderkortet med 955 chipset.

Här är 667MHz modellen i matchat pack för dualchannel:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310793

Och här är manualen till det nya moderkortet om någon är lässugen:

ftp://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/mb/socket..._p5wd2-e_pr.pdf

Jaja, det är bara konstatera att det går undan i datorbranschen 😛

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all info Majken. Det är så att jag blir köpsugen! 😠

Skoj att höra! Maskinen vi byggde skiljer sig ju lite från den aktuella konfigurationen p.g.a. att delar utgått från sortimentet. Men bygget bör trots allt vara i stort sett identiskt och de främsta skillnaderna med 975 chipsetet är en annorlunda nordbrygga, högre busshastighet och andra konfigurationsmöjligheter för pci-express portarna.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser trevligt ut! Bra grej Majken och Studio.

Jag kanske köper nya grejer framöver och satsar förmodligen då på AMDs nya AM2-sockel (trots Intels kommande "Conroe" eller vad den hette). Vet du om det är nåt generellt man ska passa sig för vad gäller att använda som allround- och studioburk? SLI var väl kört tidigare, fortfarande ett problem?

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo, pci-express system överlag är ett problem när det gäller amd och man brukar säga att även om de fungerar så drabbas de av lite sämre prestanda än sina agp-motsvarigheter. Med AM2 kan dock detta ändras tack vare snabbare minnen och dylikt. Ett tips kan väl vara att hålla ögonen uppe efter musikdatorer bygga med AM2 processorer. Det är ju alltid farlig att vara först ut på plan med ny teknik.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lät inget vidare, Majken. Jag kommer nog aldrig köpa ny dator. 😛 Tack för infon!

Ja, Hans, det gör den. Men AMD lanserar ny processorarkitektur 2007 så då får vi hoppas det blir ordning och reda igen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Conroe (Core 2 Duo) kommer krossa allt motstånd, vänta bara!

Jag misstänker att Apple släpper en G5-ersättare med Core2 Duo om ett halvår...

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Innan ni köper det där moderkortet, hoppa gärna in på ASUS (tekniskt urusla) forum, och kolla upp vad som sägs. Personligen har jag ungefär vartenda ett av de problemen som nämns, bl.a tar det en evighet att starta maskinen, den går het, USB-strömmen kapas inte när maskinen stängs, VCoren slår volter, ...

ASUS kundservice är verkligen usel, ett mail har "spårlöst forsvunnit", andra svarar dom alltid i stil RTM trots att man verkligen ingående beskriver situationen fungera helt tvärtom från manualens ord.

Alltså P5WD2 (jag har premium). Med en Dualcore.

Funkar det bra för nån, glöm att jag ens nämnde problemen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe: Vilket av P5WD2 moderkortet är det du har? Det med 955 eller det med 975 chipset?

Angående att den startar långsamt, har du stängt av funktioner du inte använder. Exempelvis systemet för IDE-diskarna om du kör SATA? Annars letar den efter nya hårddiskar vid varje uppstart. Menyvalet heter ITE82211F under Onboard Devices.

Hur varmt är systemet när du kör det? Vilket typ av fläkt använder du och vilket chassi har du? Vårat system var en 2.8GHz 920 som låg på 60 grader som mest när fläktarna snurrade på lägsta hastighet. Idle-temperaturen var omkring 45 grader om jag minns rätt. Men jag har sett PentiumD-maskiner där processorn legat på uppåt 90 grader vid belastning tillsynes utan några problem.

----

Och det är förresten Asus P5WD2 Premium med 955x chipset som Digidesign rekommenderar om man ska bygga datorn själv.

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...35&itemid=22766

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra grafikkort är ju ej nödvändigt på en musik dator.

Det är inget och satsa på om man ENBART ska gör musik eller sådant som inte kräver någort av grafikkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra grafikkort är ju ej nödvändigt på en musik dator.

Det är inget och satsa på om man ENBART ska gör musik eller sådant som inte kräver någort av grafikkortet.

Nä precis, hellst ska man sitta med ett voodoo 2000 som har en söndrig fläkt...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tja!

Har nu läst Alla delar av datorbygget. Jag ska just köpa en helt ny dator, som skall användas för att jobba med cubase och mjukvaruintrument, , Eventuella inspelningar av röst kommer ske på annan studio. Men jag har problem med att välja ut moderkortet. Jag vill ha någon av Pentium D processorerna, typ 3.0 eller 3.2 Dual core. Så jag vill ha ett moderkort som stöder detta och Har stöd för nästa serie Pentium D processorer, och som samtidigt är stabil för en musikdator. Här följer en lista på prylar som jag kollat ut. Kommentera och/eller tipsa gärna. Moderkortet är det som är störst frågetecken på.

Listan på Musikdatorn:

Moderkort: Asus P5LD2 Deluxe i945P 2xPCIe16, 1xPCIe, 3xPCI, 4DDR2, GLAN, SATA RAID USB2 Firewire

Processor: Intel Pentium D 930 3.00GHz eller 940 3.20GHz 800, 2x2MB S775 BOX "Dual Core"

Processorfläkt: Zalman CNPS9500 478/775/754/939/940

RAM: Corsair XMS2 Xtreme 2048MB DDR2 XMS2-5400 (2x1024MB)

HDD: 2x Samsung P120 250GB, 7200RPM SATA/300 8MB

Låda: Antec P180, Svart.

Nätagg: Antec Phantom 500W (24/20-pin)

DVD-Brännare: Nec ND-4571 DVD -/+ R/RW/DL/RAM, CDR/CDRW, Svart

Grafikkort: Något som passar på en musikdator

OS: Windows XP Proffesional

Ljudkort: Tipsa gärna. Har inte bestämt om jag ska ha PCI eller Firewire kort. Har kollat på:

M.Audio: Delta Audiophile 192, Kanske (Delta 101 OLT), Firewire 410.

EMU: 0404,

Vad tycker ni? Har ni synpunkter eller Tips? Skriv gärna.

/Ha det 🙂

Redigerat av DJ_Smiley
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
MiSt (oregistrerad)
Conroe (Core 2 Duo) kommer krossa allt motstånd, vänta bara!

Jag misstänker att Apple släpper en G5-ersättare med Core2 Duo om ett halvår...

Nä, på WWDC om en vecka skulle jag tro. Vänta bara 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har nu byggt datorn med nästan samma delar (har ett enklare grafikkort som jag hade sedan tidigare)

Den funkar bra när man väl kommer i i datorn men det tar en jäkla tid för datorn att starta, står i ASUS P5WD2 skärmen hur länge som helst.

Vad beror detta på?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

/Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Becke (oregistrerad)

Är det någon som prövat ett fläktlöst nättaggregat?

Jag är lite sugen att testa denna:

Silverstone ST30NF, ATX 300W fläktlöst Nätaggregat (0db), SATA, 20/24pin

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305409

I övrigt kommer min dator bli ungefär som studiodatorn, fast med 2 diskar.

Någon med erfarenhet av fläktlösa nätagg som kan kommentera?

Funderar även på denna chassifläkt: SCYTHE S-FLEX 12CM FAN 8.7dB

http://www.kylning.com/product_info.php/products_id/1296

Nån med erfarenhet av den? Den ligger på 800 rpm (istället för 1200 eller 1600 rpm).

Egen edit: För intresserade finns ett större test av fläktar här:

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=421

mvh

/Becke

Redigerat av Becke
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har nu byggt datorn med nästan samma delar (har ett enklare grafikkort som jag hade sedan tidigare)

Den funkar bra när man väl kommer i i datorn men det tar en jäkla tid för datorn att starta, står i ASUS P5WD2 skärmen hur länge som helst.

Vad beror detta på?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

/Thomas

Använder du IDE-diskar? Om inte, se till att du avaktiverat sökningen efter dem i bios. Det du ska avaktivera heter ITE8211F om jag minns rätt. Detta kapar ganska mycket tid på uppstarten.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har nu byggt datorn med nästan samma delar (har ett enklare grafikkort som jag hade sedan tidigare)

Den funkar bra när man väl kommer i i datorn men det tar en jäkla tid för datorn att starta, står i ASUS P5WD2 skärmen hur länge som helst.

Vad beror detta på?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

/Thomas

Bollibompa, har du fortfarande samma problem att det tar tid vid uppstart eller hjälpte Majkens förslag att stänga sökning av IDE-diskar. Funderar själv på att bygga så det kan vara bra att veta.

/ Henrik M

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...