Jump to content
Annons

Mixerbord med Direct out?


Pusa

Recommended Posts

Tja.. vi är ett gäng som börjat lira lite sjuttiotalsdängor med The Band som förebilder.. tycker det är jävligt skoj och alla har en karaktäristisk och trevlig stämma (tycker iaf vi.. hehe).. Men nu har vi kommit fram till ett svårt beslut.. det är nämligen så att vi räcker inte riktigt till i kanaler in i ljudkortet.. jag har just investerat i ett ljudkort så jag har 12 ingångar.. men inte 12 preamps dessvärre.. och det suger ju lite.. rätt mkt faktiskt.. Så jag tänkte höra om det är någon som har idéer på VAD GÖRA?..

Vill egentligen ha ett mixerbord med direct out.. men 5000 spänn är för mkt eftersom vi egentligen bara leker än så länge.. Finns det alternativ? Och vad skall man satsa på? har ett Behringer sedan tidigare (12 kanalers, men bara MAIN OUT + ALT 3-4 OUT.. så det blir väl egentligen bara 2 kanaler på det.. (har inte fått det att funka att bara få ut main på separata och alt 3-4 på separata.. går det? ) Skulle egentligen säga om Behringer att jag trots nudgetfaktorn är jävligt nöjd med det bordet och effekterna som sitter på det.. Men vet inte hur preampsen är.. Ngn som vet? kanske man skulle satsa på det?

Eller någon som har ett bra bord att sälja kanske? Hör av er iaf!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill ni ha 8st BRA preamps i en låda, så satsa på den svenska Line Audio Design OMP. Den håller MYCKET högre kvalitet än det låga priset antyder. 😄

EDIT: Dr Hans har en välfungerande kristallkula... 😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ni ha 8st BRA preamps i en låda, så satsa på den svenska Line Audio Design OMP. Den håller MYCKET högre kvalitet än det låga priset antyder. 🙂

EDIT: Dr Hans har en välfungerande kristallkula... 😆

*s*.. känner varann väl ser jag!! *skratt*...

Jaha.. vart hamnar man då rent ekonomiskt? jag är arbetslös och pank som en kyrkråtta.. så en avbetalningsplan had evart att rekommendera (det känns alltid bättre.. men är oftast INTE det dock.. men man får ta med sig grejen direkt utan att behöva dregla så länge)..

Och Ang direct out på insert jacken.. hmm.. hur funkar det då? kopplar man in kablage emellan och höjer en aux-ratt då eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

på vissa mixerbord har du direkt ut på insert-jacken. har du provat det?

Nej.. har inte provat.. men har inga separata insertjack på mixerbordet jag har nu Behringer (1204FX) dessvärre.. det finns en AUX in Stereo som jag antar att du kan få ut en monokanal på.. Men jag fattar inte riktigt hur det funkar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ville köpa ett spirit fx8 en gång. Så får man ju med sig en del lexicon effekter också! Tror inte det är så dyrt heller

Sen hade väl m-audio en bra 8kanals preamp

Ja just det.. den var jag inne på att köpa till studion ett tag.. och den har inbyggt adat-kort oxå va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ååå så slänger jag in min slagdänga också (som jag av ohejjdad vana brukar).. Kolla in

Mackie Onyx 800R fantastiskt transparenta, lågbrusande, väljudande preamps där du har möjlighet att variera ingångsimpedansen på 2 kanaler.. Kan göra mirakel för en hel del mickar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ni ha 8st BRA preamps i en låda, så satsa på den svenska Line Audio Design OMP. Den håller MYCKET högre kvalitet än det låga priset antyder. 🙂

EDIT: Dr Hans har en välfungerande kristallkula... 😆

*s*.. känner varann väl ser jag!! *skratt*...

Jaha.. vart hamnar man då rent ekonomiskt? jag är arbetslös och pank som en kyrkråtta.. så en avbetalningsplan had evart att rekommendera (det känns alltid bättre.. men är oftast INTE det dock.. men man får ta med sig grejen direkt utan att behöva dregla så länge)..

Och Ang direct out på insert jacken.. hmm.. hur funkar det då? kopplar man in kablage emellan och höjer en aux-ratt då eller?

Listpriset på OMP är 5750:- - något som kan diskuteras vidare via mail om intresse finns... 🙂

Om du ska testa att använda Insertjacken som direct out, så brukar det fungera så, att man sätter in en telekabel till första stoppet i jacket - alltså inte hela vägen in, utan halvvägs. Då får man ut signalen direkt efter Gain - men det verkar inte finnas några Insertjack på den mixern... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Listpriset på OMP är 5750:- - något som kan diskuteras vidare via mail om intresse finns... 😆

Och hur är det med tillgången? Är sugen på en OMP, men de affärer jag har varit i kontakt med har haft problem att ge leveransdatum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Listpriset på  OMP är 5750:- - något som kan diskuteras vidare via mail om intresse finns... 😆

Och hur är det med tillgången? Är sugen på en OMP, men de affärer jag har varit i kontakt med har haft problem att ge leveransdatum.

Tyvärr är det alltid lång leveranstid på dem, men den som väntar på något gott... 🙂 Räkna med 3-4 veckor om de inte finns på lager. Jag brukar försöka hålla både OMP och DMP på lager, så om du vill ha en OMP NU, så finns det en hos undertecknad - men jag vet ju inte om någon hinner före med en beställning när de läser detta... 😮

Släng iväg ett mail snarast om du är tillräckligt sugen på en OMP, så löser det sig nog. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska ni spela in live, eller varför behöver du ha så många preamps?

Ja precis.. det är vad vårt band bygger på.. att jamma och spela in alla live.. Har suttit med tvåkanalsinspelning i flera år nu.. och tröttnat på hur stelt och tråkigt allt blir.. men hur fantastiskt lekfullt och levande det blir om man spelar och sjunger allt live.. Så japp.. Live inspelningar till 100% (möjligen pålägg med percussion eller nåt.. men högst osannolikt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Listpriset på  OMP är 5750:- - något som kan diskuteras vidare via mail om intresse finns... 😮

Och hur är det med tillgången? Är sugen på en OMP, men de affärer jag har varit i kontakt med har haft problem att ge leveransdatum.

Tyvärr är det alltid lång leveranstid på dem, men den som väntar på något gott... 😉 Räkna med 3-4 veckor om de inte finns på lager. Jag brukar försöka hålla både OMP och DMP på lager, så om du vill ha en OMP NU, så finns det en hos undertecknad - men jag vet ju inte om någon hinner före med en beställning när de läser detta... 😄

Släng iväg ett mail snarast om du är tillräckligt sugen på en OMP, så löser det sig nog. 🙂

Det är nog i överkant för vår budget tyvärr.. är säkert ett kanonkort för pengarna.. men det hjälper liksom inte när de inte finns.. 🙂

Jag får kolla på ngt billigare budgetgrejer helt enkelt.. har kikat på lite olika bord på begagnatmarknaden.. och det finns lite grann faktiskt.. Skall se vidare på det imorrn då jag kan ringa lite folk oxå..

Men finns det något hos er begagnat.. så är jag omåttligt sugen!! Givetvis för en rimlig summa pengar skall tilläggas.. jag lägger riktiga skambud!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får kolla på ngt billigare budgetgrejer helt enkelt.. har kikat på lite olika bord på begagnatmarknaden.. och det finns lite grann faktiskt.. Skall se vidare på det imorrn då jag kan ringa lite folk oxå..

Men finns det något hos er begagnat.. så är jag omåttligt sugen!! Givetvis för en rimlig summa pengar skall tilläggas.. jag lägger riktiga skambud!! 😮

För de med en trång budget, så kommer snart det australiensiska märket SM Pro Audio till en svensk distributör. De har riktigt billiga 8-kanaliga preamps o dyl. Alla detaljer är antagligen inte klara ännu, eftersom det inte har kommit ut några prisuppgifter ännu, men när det tidigare gick genom en dansk distributör, var det ruggigt billigt i alla fall... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

För de med en trång budget, så kommer snart det australiensiska märket SM Pro Audio till en svensk distributör.

De går ju att beställa från Thomann med. Billig, billigare.

Annars är ju faktiskt Behringer ADA8000 ett vettigt alternativt. De höjde visserligen priset en aning för ett tag sen, men den är fortfarande väldigt prisvärd tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får kolla på ngt billigare budgetgrejer helt enkelt.. har kikat på lite olika bord på begagnatmarknaden.. och det finns lite grann faktiskt.. Skall se vidare på det imorrn då jag kan ringa lite folk oxå..

Men finns det något hos er begagnat.. så är jag omåttligt sugen!! Givetvis för en rimlig summa pengar skall tilläggas.. jag lägger riktiga skambud!! 😮

För de med en trång budget, så kommer snart det australiensiska märket SM Pro Audio till en svensk distributör. De har riktigt billiga 8-kanaliga preamps o dyl. Alla detaljer är antagligen inte klara ännu, eftersom det inte har kommit ut några prisuppgifter ännu, men när det tidigare gick genom en dansk distributör, var det ruggigt billigt i alla fall... 😉

Fan det där ser ju riktigt bra ut!! Tackar.. har kollat på lite olika där och de ser betydligt mer gedigna ut är Behringers 8-preampare.. Kanske blir till å skaffa en sådan.. men... hur funkar thomans där om man inte är nöjd? kans man skicka tillbaka då och få pengarna tillbaka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan det där ser ju riktigt bra ut!! Tackar.. har kollat på lite olika där och de ser betydligt mer gedigna ut är Behringers 8-preampare.. Kanske blir till å skaffa en sådan.. men... hur funkar thomans där om man inte är nöjd? kans man skicka tillbaka då och få pengarna tillbaka?

Nu har jag inte kollat i den nya modellen, de kanske har bättrat sig. Men den gamla hade ganska dålig byggkvalité. Och vad kan man vänta sig för det priset?

Jag skulle definitivt rekommendera Behringer över SM Pro's äldre modell. Fast den kostar en liten slant mer dock. Den nya modellen kan jag inte kommentera eftersom jag aldrig sett den i verkligheten. Kan tänka mig att den ligger på ungefär samma nivå som behringer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...