Jump to content
Annons

Att kopiera vinyl


Linus

Recommended Posts

Kopiera en vinyl i 8 steg

Är det nån som har testat? 😕

Jag är nyfiken, men känner mig lite skeptisk. Borde inte de tunnaste spåren bli svåra att kopiera? Dvs. diskanten skulle påverkas? 🙂

Originalguide @ Die Zeit

Engelsk översättning @ QJ.net Gadgets

01_380.jpg02_380.jpg

03_380.jpg04_380.jpg

05_380.jpg06_380.jpg

07_380.jpg08_380.jpg

09_380.jpg

Fler bilder:

a.jpg

b.jpg

c.jpg

d.jpg

e.jpg

f.jpg

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Linus, det måste väl kräva att gjutmassan är helt fri från luftbubblor. En tanke är väl att man borde göra det på ett vibrerande underlag för att få en så perfekt gjutmall som möjligt och även en så perfekt avgjutning som möjligt.

Men jag har läst rapporter om att Sony är piratkopierarna på spåren. Man har börjat tillverka kopieringsskyddade skivor som är helt släta. Alltså finns det inte längre några spår att gjuta av, förvisso inga spår att lyssna på heller men det ansåg Sony vara ett lågt pris för att skydda artisterna.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har läst rapporter om att Sony är piratkopierarna på spåren. Man har börjat tillverka kopieringsskyddade skivor som är helt släta. Alltså finns det inte längre några spår att gjuta av, förvisso inga spår att lyssna på heller men det ansåg Sony vara ett lågt pris för att skydda artisterna.

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har läst rapporter om att Sony är piratkopierarna på spåren. Man har börjat tillverka kopieringsskyddade skivor som är helt släta. Alltså finns det inte längre några spår att gjuta av, förvisso inga spår att lyssna på heller men det ansåg Sony vara ett lågt pris för att skydda artisterna.

/Majken

😕😄😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har läst rapporter om att Sony är piratkopierarna på spåren. Man har börjat tillverka kopieringsskyddade skivor som är helt släta. Alltså finns det inte längre några spår att gjuta av, förvisso inga spår att lyssna på heller men det ansåg Sony vara ett lågt pris för att skydda artisterna.

😕

Big LOL

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus, det måste väl kräva att gjutmassan är helt fri från luftbubblor. En tanke är väl att man borde göra det på ett vibrerande underlag för att få en så perfekt gjutmall som möjligt och även en så perfekt avgjutning som möjligt.
Ja, det får ju inte bli några kornigheter eller luftbubblor i silikonen 😕

Kanske skulle sätta ramen på en centrifugerande tvättmaskin så det når ner i spåren då? 😄

Men jag har läst rapporter om att Sony är piratkopierarna på spåren. Man har börjat tillverka kopieringsskyddade skivor som är helt släta. Alltså finns det inte längre några spår att gjuta av, förvisso inga spår att lyssna på heller men det ansåg Sony vara ett lågt pris för att skydda artisterna.
Jag hörde att BMG skulle lägga in medvetna fel i skivorna. Det har kommit flera rapporter från besvikna Concorde och Stanton-kunder vars pickuper inte klarar den extremt stereobreda bastonen på 10 Hz. När man spelar skivan med inkompatibel pickup kommer ljudet att hacka till var 3:e sekund eftersom nålen hoppar.

Technics och Shure är medvetna om situationen och samarbetar nu med BMG för att ta fram en pickup som klarar att spela skivan 3 gånger innan nålen går av. Sedan måste man besöka webshopen och beställa en ny licens dvs nål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus, det måste väl kräva att gjutmassan är helt fri från luftbubblor. En tanke är väl att man borde göra det på ett vibrerande underlag för att få en så perfekt gjutmall som möjligt och även en så perfekt avgjutning som möjligt.

Skulle misstänka att det bara blir en ensidig skiva att döma av bilderna ovan. Dvs sidan som du har upp får inga spår, och alla bubblor. Men still... kvalitén lär ju inte vara super.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul projekt! Jag glömmer aldrig den israeliske killen som helt seriöst skannade in vinylskivor och utvecklade ett program som agerade "digital nål" genom att läsa av bilderna. Han lade även upp ljudexempel på sin sajt. Allt ligger kvar, hoppa in på

Digital Needle [www.cs.huji.ac.il/~springer]

Ljudexemplen låter väl inte lysande, men med en modern skanner istället så... 😲

EDIT: Swisch-ljuden är ett resultat av den ojämna belysningen - han fick trassla ihop fyra separata inläsningar eftersom ljus från vissa vinklar gjorde att bildläsaren kunde läsa djupare ner i spåren. Är det inte underbart?

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag glömmer aldrig den israeliske killen som helt seriöst skannade in vinylskivor och utvecklade ett program som agerade "digital nål" genom att läsa av bilderna.

Hihi, den där killen kommer jag också ihåg! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

vansinnigt, men kul...jag föreslår en grej:

vilka artister/musikmakare vill seriöst pressa vinyl (var ju uppe i en tråd igår om detta)

varför inte gå samman och lägga ihop en sansad volym (förutsatt att det handlar om någorulnda sammansatt material som matchar) i Tjeckien, jag kan ta på mig att kolla vettiga hak/priser etc---OBS detta är enbart för hardcore fans och vänner=lyx-utgåva som vara i alla tider!

Oslagbart skönt eller?!? 🙂

(blire det för många intresserade och för mycket spridda stilar får vi göra en serie...)

200-500 ex... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag glömmer aldrig den israeliske killen som helt seriöst skannade in vinylskivor och utvecklade ett program som agerade "digital nål" genom att läsa av bilderna.

Hihi, den där killen kommer jag också ihåg! 🙂

Man undrar vad lite gaussisk oskärpa hade kunnat göra för diskanten 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har läst rapporter om att Sony är piratkopierarna på spåren. Man har börjat tillverka kopieringsskyddade skivor som är helt släta. Alltså finns det inte längre några spår att gjuta av, förvisso inga spår att lyssna på heller men det ansåg Sony vara ett lågt pris för att skydda artisterna.

/Majken

Den var ny. Jag hörde annars om att de lade in hack i skivorna som gjorde att skivorna inte kunde spelas upp i vanliga lp-spelare, bara i sonys egna.

Det andra var att de la in ett rootkit som installerade sig i förstärkaren, och som gjorde att sony kunde avlyssna all musik som du spelade upp. Kom ljudet inte från phonoingången utan line-ingången från kassett - och att det hackade - då tror jag man är rökt.

Link to comment
Dela på andra sajter

glöm inte bort den gode Nikola Tesla, hmm mkt skumt alltihop-han "försvann" visst och allt brann ner, ritningar etc-han satt ju inne med lösningar på magnetism som uteslöt behovet av olja och sånt skit...konstigt att han blev undanröjd... 😏

Ja, hans riktiga utsvävningar har det hållts ganska tyst om fram tills dess att det skrevs en biografi om honom för några år sedan.

Vansinigt sköna grejer han gjorde. Radiostyrde en stor färja runt 1890, minns jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag glömmer aldrig den israeliske killen som helt seriöst skannade in vinylskivor och utvecklade ett program som agerade "digital nål" genom att läsa av bilderna.

Hihi, den där killen kommer jag också ihåg! 😎

Man undrar vad lite gaussisk oskärpa hade kunnat göra för diskanten 😏

Själv undrar jag om dpi kan ställas i direkt motsvarighet till samplingsfrekvensen 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...