Jump to content
Annons

vad ska nästa studiofestival ha för tema?


sixties

Recommended Posts

Det var ju TuffTuffTuff som vann så han bestämmer ju nästa festivaltema men han tackar nog inte nej till några förslag så vi kan väl samla dom här så ser vi vad folk är intresserade av.

Tycker det kan vara dax för en bredare festival som alla kan vara med i oavsett musiksmak.

förslag 1:

Vi bestämmer 3 ackord som alla måste använda i versen och 3 andra till refrängen, så får vi se vad alla hittar på.

man får givetvis använda fler ackord men dessa måste vara med.

förslag 2:

Någon tillhanda håller en låt och separata spår av tex. sång, bas, trummor och nått mer. Sedan får alla remixa eller göra låten i en egen cover version. Då kan alla vara med även remixkillarna och den som vill spela och sjunga själv gör det.

var det bra/dåliga förslag? har du nått bättre att komma med? låt oss höra. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det kanske redan har funnits en festival av det här slaget, men varför inte helt enkelt bara en festival?

Du menar en melodifestival?

Link to comment
Dela på andra sajter

Festivalen är ju till för att lägga begränsningar på musikskapandet och därmed hjälpa till att öka krativiteten. Dessutom så bör ju varje festival ha någonting distinkt utpekande, och inte bara vara en massa vanliga demolåtar som skickas in. Nä, kom igen nu. Gnugga geniknölarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idrottsmusikfestival.

Det behövs bättre låtar än "Heja blåvitt", "Vi är svenska fotbollsgrabbar...", "gräva guld" etc.

Var och en gör en ny fräck låt till sin favoritklubb/idrott och dom som ingen har kan göra hatlåtar om hur hemskt löjligt det är att t.ex. springa etfer en boll och sparka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idrottsmusikfestival.

Det behövs bättre låtar än "Heja blåvitt", "Vi är svenska fotbollsgrabbar...", "gräva guld" etc.

Var och en gör en ny fräck låt till sin favoritklubb/idrott och dom som ingen har kan göra hatlåtar om hur hemskt löjligt det är att t.ex. springa etfer en boll och sparka.

Fast då är väl nästan en inoficiell fotbolls-VM-låt det bästa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa teman har använts hittills:

Klassiskt stycke

Bästa intro

Så skall det INTE låta (så dålig låt som möjligt)

KOMPetition (gör ett komp till en färdig sångslinga)

Hybrid (en låt som växlar mellan tre olika genrer till ett färdigt trumkomp i samba-, funk- och dansbandsstil)

Sommarplåga

Metal meets rock

Jullåt

Gratis mjukvara

Akustiskt

och - förstås - PUNK!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla Ramones låtar? 

eller en Ramonesfestival! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag: Hårdrocksballad!

Det vore nått det! Tänker mej som balladerna lät under hårsprejens gyllene tidsålder runt mitten av 80-talet. En sån låt som ALLA hårdrocksband bara måste ha då för att få en hit.

Every rose has its thorn, Carrie, 18 and life osv osv...

*tänder tändaren*

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla Ramones låtar?

eller en Ramonesfestival!😄

Det vore skoj! Men hur är det nu? Man får inte lägga ut covers? Eller hur var det? Av upphovsrättsliga skjäl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars vore ju en kul grej att göra bästa Beatles låten (alltså en egen komposition) eller någon annan grupp som många känner till och vill göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det vore skoj! Men hur är det nu? Man får inte lägga ut covers? Eller hur var det? Av upphovsrättsliga skjäl?

en egen låt i ramones stil!!!

Ett exempel på en Ramones inspirerad låt

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj,visste inte att det var så att vinnaren arrangerar nästa..men okej,ska bli mycket intressant:o)..finns det några regler(skrivna och oskrivna)som man ska/borde följa??

Det vet nog signert.

fick en annan idé, man tar en bild på en okänd/påhittad grupp och så gör alla "deras" låt efter hur man uppfattar bilden.

nogån kan säkert utveckla idén till något bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det vore kul att göra en "Jävla Kritiker"-festival. Dvs. någon i Studios redaktion skriver en recension av en fiktiv låt. Uppdraget är sedan att komponera låten. Det bidrag som bäst lever upp til recensionen vinner.

Fotnot: "Jävla kritiker" var ett projekt tidigare i år där kända svenska kritiker skrev recensioner som kända artister sedan gjorde låtar till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj,visste inte att det var så att vinnaren arrangerar nästa..men okej,ska bli mycket intressant:o)..finns det några regler(skrivna och oskrivna)som man ska/borde följa??

Kolla bara tidigare festivaler så framgår det tydligt hur det har gått till. Finns inga formella regler, bara informella. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gillar signerts idé: en färdig sångslinga att sätta musik till

den låter kul 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter några minuters tänkande blev jag annars lite sugen på att bara säga "tema Hård"..Vad som är hårt eller inte är ju väldigt personligt,tänker att bidragen i så fall skulle bestå av allt från Streetrap till black metal till Rammstein till bodysynth och till..ja,crustpunk och experimentel free form jazz eller varenu heter..

..och den som kommer med kommentaren "Kallar du detta hårt?" blir diskad..

men det är ju bara en ide då..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det vore kul att göra en "Jävla Kritiker"-festival. Dvs. någon i Studios redaktion skriver en recension av en fiktiv låt. Uppdraget är sedan att komponera låten. Det bidrag som bäst lever upp til recensionen vinner.

😆😱😆

JAAAAA!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det vore kul att göra en "Jävla Kritiker"-festival. Dvs. någon i Studios redaktion skriver en recension av en fiktiv låt. Uppdraget är sedan att komponera låten. Det bidrag som bäst lever upp til recensionen vinner.

😆😱😆

JAAAAA!!

HAHA 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det vore kul att göra en "Jävla Kritiker"-festival. Dvs. någon i Studios redaktion skriver en recension av en fiktiv låt. Uppdraget är sedan att komponera låten. Det bidrag som bäst lever upp til recensionen vinner.

det låter kul, bara det inte blir för genre specifikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick ytterligare en idé!

SammarbetsFestivalen. alla måste sammarbeta med någon annan på forumet. 😱

sedan ska det givetvis vara lite struktur på själva låten, men nån kan ju vidare utveckla det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter några minuters tänkande blev jag annars lite sugen på att bara säga "tema Hård"..Vad som är hårt eller inte är ju väldigt personligt,tänker att bidragen i så fall skulle bestå av allt från Streetrap till black metal till Rammstein till bodysynth och till..ja,crustpunk och experimentel free form jazz eller varenu heter..

..och den som kommer med kommentaren "Kallar du detta hårt?" blir diskad..

men det är ju bara en ide då..

Det lät intressant! *räcker upp handen och ger min röst*

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det vore kul att göra en "Jävla Kritiker"-festival. Dvs. någon i Studios redaktion skriver en recension av en fiktiv låt. Uppdraget är sedan att komponera låten. Det bidrag som bäst lever upp til recensionen vinner.

Fotnot: "Jävla kritiker" var ett projekt tidigare i år där kända svenska kritiker skrev recensioner som kända artister sedan gjorde låtar till.

Skulle inte Laserdance kunna skriva den recensionen? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...