Jump to content
Annons

Punkfestivalen! Omröstningen börjar!


Mutz

Recommended Posts

ska vi betrakta röstningen som avslutad min klocka har paserat 20.00

ska bara räkna ihop poängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 216
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

SLutresultat:

01 (67p): nr.15. Long faces

02 (64p): nr.12. Kapital utan moral

03 (41p): nr.10. Roll the dice

04 (40p): nr.01. Varför måste jag leva här

05 (38p): nr.07. Är som dom är

06 (28p): nr.02. Renamed_9(y-4)3y,nr.03. Ingen chans

07 (19p): nr.20. Punkish4 (Lev som slav)

08 (18p): nr.21. Z theme song,

09 (17p): nr.13 Klättra,

10 (14p): nr.19. en tyst minut

11 (13p): nr18. Reached the bottom,

12 (12p): ,nr.4. Jag tänker inte ,

13 (08p): , nr.11. I rather be me,nr.16. Ni springer med kryckor

14 (07p): nr.22. Rök mer holk,

15 (03p): nr.17. Pensionsavtal

16 (02p): nr.14. life sucks,, 5. Namnlös

17(00p): , 6. NiNu, 8. HEL-VETE!, 9. The Ace´s

Här kommer vem som gjort vilken låt!!!

1. Varför måste jag leva här - Auto mode

2. Renamed_9(y-4)3y - Odel

3. Ingen chans - GenesisOFPain

4. Jag tänker inte - Bimbambop

5. Namnlös - Bigge

6. NiNu – dede och Vallhagen

7. Är som dom är – Mutz / Slaptap på bas

8. HEL-VETE! – AXL THE ROCKER

9. The Ace´s – AXL THE ROCKER

10. Roll the dice - Robis

11. I rather be me - Sixties (Bimbambop sång)

12. Kapital utan moral - Sixties (Pwayne Sång)

13. Klättra - Debree

14. Life sucks – Slaptap / Mutz på sång

15. Long faces – TuffTuffTuff

16. Ni springer med kryckor - Debree

17. Pensionsavtal - Baktakt

18. Reached the bottom – O-Jay

19. En tyst minut - Auto mode

20. Punkish4 (Lev som slav) - Steinberg

21. Z theme song – Mutz

22. Rök mer holk – Auto mode

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte jag skulle kommentera det som sagts om min låt under punkfestivalens röstning.

12: Progg-pop-punk! Så 70-tal men ändå inte kopierande. Lite för snällt och oslyngligt kanske?

-Eh..-folks -Nationalteatern är tillbaka!

Punk möter progg i skön förening

Vetefan om det är punk, men man sjunger med iaf

Basen hade blivit bättre med stillaliggande plektrumbas istället för basgångar som nu.

Arbetarpunk så det förslår. Påminde mej lite om gamla Perverts, och det är ett är bra det!

nationalteatern någon?

Jag är ingen höjdare på Göteborgs punkhistoria, men det här är övertygande. Jag drar även paralleller till Nationalteatern. En hookig refräng.

. Men det är ändå för mycket progg och för lite punk.

Kopierande är precis vad det är, har gjort allt jag kan för att få låten att låta som om det var Göteborg Sound Som gjort den. De hade sådana basgångar.

De låter mycket progg/nationalteatern och var ett av Göteborgs första punkband.

gbg_sound1.gif

Gå in här: http://www.geocities.com/sass41104/gbgsound.htm

errols.jpg

så finns det 3 låtar att lyssna på och sedan kan jag verkligen rekomendera alla att köpa Gbg Sound Cd´n som LOB säljer. Den som vill höra mer bör skaffa Gbg punk 1977-1980 som också innehåller en massa bra låtar med andra göteborgs band.

Så här Skrev LOB själv när han hört min låt:

Hello, maestro!

Hörrö, jag tycker det blev för jävvla bra, det här. Om din målsättning var

att göra en låt i vår (Gbg Sounds) anda. Detta skulle mycket väl ha kunnat

vara en av våra låtar från 1977-78. Vi lät fanimej nästan exakt så här.

I'm impressed! And I'm not easily impressed!

Du är helt klart överkritisk mot dig själv, när du säger att du inte fått

till ljudet så bra. Jag tycker det är fenomenalt. Det enda man kan säga är

att det kanske låter lite FÖR bra. Våra gitarrister hade ännu mindre dist

och lät liksom "svagare". Att sångaren låter mera som sig själv än som mig

är bara ett plus. Jag hade inte tagit i extra i refrängen, eftersom jag gick

på max - exakt hela tiden.

tack för alla röster och positiv kritik jag fått. Ett stort tack till Pwayne som sjöng och Bimbambop som sjöng på min andra låt I rather be me.

Och Grattis Till TuffTuffTuff som segrade. 🙂

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Och ta mej tusan lyckades man inte snika åt sig två fullpoängare festivalens sista dygn, jag trodde jag skulle sluta poänglös 😄 . Mitt bidrag rafsades ihop en förmiddag utan att ens skrivas först och det är inte nån pre-målbrottspunkare som sjunger utan min 17-åriga dotter som motvilligt la sång mot betalning och det är inte heller syntblås utan tvättäkta samplat och stulet blås.

Fett grattis till vinnaren - och till alla andra tack för en mycket underhållande festival med anmärkningsvärt hög nivå rakt igenom. Hade jag anat att motståndet skulle bli av denna kvalitet skulle jag kanske lagt nån timme till på bidraget.

Jag tycker fortfarande "klättra" är mest punk.

Och jösses, sixties, im impressed (av pwaynelåten alltså, du skulle kanske övertalat han att sjunga "rather be me" också 🙂 ).

Nästa år... 🙂

Redigerat av bimbambop
Link to comment
Dela på andra sajter

Wheee!

Grattis Tufftufftuff!

Och lika stort grattis till Sixties för silverplatsen!

Och tack alla andra för underbara låtar! Och tack till er förvirrade själar som konstigt nog röstade på mitt bidrag... :-)

Det här var en skoj festival! Jag ska banne mej börja ladda för nästa år redan nu.

Dessutom, jag skulle kunna mörda en säl med en glasspinne för att få lite mer info om bidragen (nerdiga detaljer som vilken hård och mjukvara som användes osv osv)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt vox tone lab till gitarrerna (preset blues till kapitalet och Led till I rather...) groove agent till trummorna. Ozone till mastringen. UAD1 grejer på det mesta.

Jag gjorde ju om orgeln på I Rather be me precis innan jag skickade in den, har upptäckt efteråt att jag skulle ha behållit den tidigare mixen som var mycket bättre med mindre orgel. men man lär sig hela tiden.

håller på med en ny Gbg Sound låt så håll koll om några veckor.

Link to comment
Dela på andra sajter

min 17-åriga dotter som motvilligt la sång mot betalning

tyckte låten var bra så gör gärna en längre version och fler låtar, dottern får sjunga mer, gillade hennes röst. hon har väl månadspeng!

en sång per månad. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

att jag skulle ha behållit den tidigare mixen som var mycket bättre med mindre orgel

Nej nej, det är otroligt punk med alldeles för mycket fisorgel 😄

Däremot tycker jag att mina första "pratsång"- pålägg var klart bättre än den slutliga "sången", men whatever - ere punk så e de. Kul att få hoppa in sådär, tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som många sagt,så måste jag hålla med om att kvaliteten på tävlingen var VÄLDIGT hög,vem som vann är ju lixom inte väsentligt,det blir ju mer en fråga om personlig musiksmak än om vem som är "bäst". Dessutom blir det ju lite fusk för oss som är ett band som tävlar mot tex Sixties som måste fixa allt själv(har faktiskt Long Faces i en version där jag spelar allt själv som jag spelade in för att presentera sången för bandet,kanske jag skulle lägga upp den,haha)Håller helt klart med Steinberg om att det vore jiiivligt kul att ta del i lite inspelningsdetaljer(dock skulle jag inte gå så långt som att mörda en säl med en glasspinne,här i Norge klubbar vi)..och så klart kredit till Sixties och Mutz som anordnat festivalen:o)

Link to comment
Dela på andra sajter

min 17-åriga dotter som motvilligt la sång mot betalning

tyckte låten var bra så gör gärna en längre version och fler låtar, dottern får sjunga mer, gillade hennes röst. hon har väl månadspeng!

en sång per månad. 😉

Nej fan, inte längre! Kort och rappt!

Redogör för dottern hur mycket hon har kostat dig hittills och kräv sedan återbetalning i sångpålägg. Bara blöjutgifterna borde täcka ett fullängdsalbum. Med stämmor. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis Tufftufftuff! Hoppas att ni inser vilken enorm ära det är att få stå som segrare i denna fantastiskt högkvalitativa tävling! -Jävligt bra jobbat!

-Och Sixties med Pwayne förstås, som nog gjort låten med stort L...

Håller med Bimbampop...-inte fan hade man anat att det skulle vara sååå många kanonhits....Ta bara första låten i tävlingen "Varför måste jag leva här" -snacka om att sätta ribban högt....

Nu ska jag börja käka småspik till frukost så jag är i form till nästa punkfestival...

Min låt "Pensionsavtal" kändes ju faktiskt lite för snäll, även om jag vid inspelningen tyckte att det lät helfränt...Texten handlar om Anitra Steens vidriga 25 miljoners avtal..."när feta kärringar stilar -25 mille får käften o flina..."

Allt inspelat med M-Audios "Black-Box" och dess inbyggda simulatorer. Sången genom en dynamisk 300kr mic...Trummor från Groove Agent.

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ta mej tusan lyckades man inte snika åt sig två fullpoängare festivalens sista dygn, jag trodde jag skulle sluta poänglös 😉

Nä, det var inget snik alls. Poängen var fullständigt välförtjänta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här Skrev LOB själv när han hört min låt:

LOB!

Ja, jäklar!

http://hem.fyristorg.com/lob/

Nu får man leta fram Excelsior igen. Fullständigt lysande samling tankar och funderingar.

Den enda jag kan se nudda LOB's höga lyriktoppar är nog Bengt "Cidden" Andersson. Smakprov nedan:

http://hemsidor.torget.se/users/s/semw/cidden.html

Hans två bästa diktsamlingar är:

"Punken är död - Leve tvåans buss!" samt "Hela bollen ska ligga still"

Så, åter till festivalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stort tack till Ojay som fick mig att upptäcka Göteborg Sound! 😆

Han tyckte ju min julfestivallåt lät som Gbg Sound, konstigt tänkte jag, tycker ju inte ens de är speciellt bra.

Efter lite lyssnade Gbg punk77-80 så fattade jag äntligen hur bra de verkligen var. Beställde skivan och har lyssnat några gånger varje dag sedan jag fick hem den.

Farbror Punk som har Punktjafs sidan med intervjuer med svenska punkband från 1977-1983 ville lägga upp min låt. finns endel mp3:or med gammla grupper.

PUNKTJAFS

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stort tack till Ojay som fick mig att upptäcka Göteborg Sound! 😄

Han tyckte ju min julfestivallåt lät som Gbg Sound, konstigt tänkte jag, tycker ju inte ens de är speciellt bra.

Efter lite lyssnade Gbg punk77-80 så fattade jag äntligen hur bra de verkligen var. Beställde skivan och har lyssnat några gånger varje dag sedan jag fick hem den.

Farbror Punk som har Punktjafs sidan med intervjuer med svenska punkband från 1977-1983 ville lägga upp min låt. finns endel mp3:or med gammla grupper.

PUNKTJAFS

Tack, tack 😎

Jag lyckades ju få ihop ett pop-punkbidrag, men inte alls i samma punkiga klass som de flesta andra. Jag får bättra mig till nästa gång 😆

Tack för en bra festival.

Och grattis till vinnaren 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite sent ute kanske men bättre sent än aldrig, eller hur?

Så... ett stort grattis till TuffTuffTuff, Sixties och Robis för att ni kammade hem dom

tre topplaceringarna! 🙂

Min egen förhoppning var att inte hamna absolut sist så jag är grymt nöjd med min

6:e-plats. Tack för alla röster jag fick!

Om någon är intresserad av kuriosa för "Ingen Chans" så gällde följande vid inspelning:

- Gitarrer + bas genom en Pod XT Pro

- Trummor är DFHS

- Sång genom en Studio Projects B1 (tror jag det var) + Alesis 3630

- Inspelat i Sonar 5 och mastrat i Sound Forge

Tack för en kul festival!

Skål 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja det va la sköjj detta!!

Gratis tuffelelitufftuff!!! Kanon låt!

Tacka alla som röstade på mina dängor också!!!! Sen tackar jag Slaptap för sitt underbara baslir på min låt "Är som dom är!!! Du e kungen!!!

EDIT!!! Kom ju på att jag lämnade in 2 låtar haha!!

Redigerat av Mutz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det var skoj. Grattis 3XTUFF. Rätt låt vann.

Hoppas Bengan förlåter mig för att jag inbillade honom att vi hade något stort på gång. 🙂 ....... 😆

Jag tänker oxå berätta hur vi gjorde: Jag la en midigrund i Sonar med samplade trummor, bas, syntar och Virtual Guitarist (Som är rätt träig 😄 ). Bengan ändrade lite i midit, lade till en vers på min gamla text, la en riktig gura och gjorde en tokfräck insjungning. Synd att konkurrensen var så överväldigande. För detta är bättre än vad jag ställt upp med tidigare. 😆

-Men nästa år, då jävlar........

Link to comment
Dela på andra sajter

Mutz: Skulle man kunna få lite mer info på din låt Z theme song? Den var riktigt skoj den! Vad katten är det du sjunger i refrängen...? Vore skoj att läsa texten! :-)

Här är lite info om min "Lev som slav" - inspelad i Cubase SL2, med midiprogramerade (musklickade in trumslagen direkt i Cubase drum editor) trummor, Battery 2 med samplingar från Drums on demand. Basen inspelad direkt i mixerbordet och körd genom guitarrig. Gitarrerna är spelade via en Shure Sm57-mickad Marschall 900. "Sång" genom Shure SM57.

Tog ungefär 4, 5 timmar att komponera, skriva text till och spela in. Ångrar att jag inte la ner ett par timmar till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Mutz: Skulle man kunna få lite mer info på din låt Z theme song? Den var riktigt skoj den! Vad katten är det du sjunger i refrängen...? Vore skoj att läsa texten! :-)

Här är lite info om min "Lev som slav" -  inspelad i Cubase SL2, med midiprogramerade (musklickade in trumslagen direkt i Cubase drum editor) trummor, Battery 2 med samplingar från Drums on demand. Basen inspelad direkt i mixerbordet och körd genom guitarrig. Gitarrerna är spelade via en Shure Sm57-mickad Marschall 900. "Sång" genom Shure SM57.

Tog ungefär 4, 5 timmar att komponera, skriva text till och spela in. Ångrar att jag inte la ner ett par timmar till...

Tackar!!

Jo det är en kampsång vi gjort för jobbet. Kan namnge dom övriga inblandade. Lars Tegel på trummor och Peter Persson på gitarr och bas (han som förövrigt gör det sköna solot) sen jag Mats på gitarr och sång. Sen har vi ca 15-20 kalas fulla arbetskamrater som körar, härligt tryck var det på dom och jävlar vad roligt vi hade när vi spelade in.

Lite mer info:

På trummorna har vi en Sm 57 på viveln, JJ labs billiga kitt på pukan och okänd kaggemick på kaggen, som förövrig även är triggade med Aptrigga. Sen har vi två Okta mk-012 som överhäng. Gitarrerna är inspelade på min lilla Peavey rage 158 mickad med en sm57 och en röde nt-1000. Sången inspelad med en nt-1000 allt har gått genom min Yamaha Mg 12/4 mixer. Inspelade i Logic 6,3

Låten är ganska Intern men tänkte att det kunde vara skoj att lägga med den.

Lägger med texten också!

Z Themesong!

Verse 1:

Stål å press å aluminium, flit och svett i varje rum.

Ingenting omöjligt är på Zakrisdal.

Köra spån och tjäna flis, säkra order på alla vis.

Ingenting omöjligt är på Zakrisdal.

Brygga:

Vi pallar alla pallar när plikten kallar.

Ref:

Z, Z, Zakrisdal

Ge oss mer för vi tål

Z, Z, Zakrisdal

Ge oss mer vi älskar stål

Mellan ÅÅÅ

Ååå ååå

Verse 2:

Mäta varje koordinat det är enkel vardagsmat.

Ingenting omöjligt är på Zakrisdal.

Nu står det still i en maskin,

(Med original gessle känsla)

Å då kommer alla tekniker på eeenn och samma gång X2

Redigerat av Mutz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det var skoj. Grattis 3XTUFF. Rätt låt vann.

Hoppas Bengan förlåter mig för att jag inbillade honom att vi hade något stort på gång. 😄 ....... 🙂

Jag tänker oxå berätta hur vi gjorde: Jag la en midigrund i Sonar med samplade trummor, bas, syntar och Virtual Guitarist (Som är rätt träig 😆 ). Bengan ändrade lite i midit, lade till en vers på min gamla text, la en riktig gura och gjorde en tokfräck insjungning. Synd att konkurrensen var så överväldigande. För detta är bättre än vad jag ställt upp med tidigare. 😄

-Men nästa år, då jävlar........

... och gitarr o sång är lagt i replokalen. SM57 till det hela, sången som den är och min gamla Hughes @ Kettner gitarrcombo. EQ, kompressor, reverb o delay är Sonituspluggar.

Och visst fan... i ett annat sammanhang hade den gett mer än 0 poäng 😄

Hundylet är inte min vovve 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va bra gissat! Slaptap, bas på 7:an!

Detta efter att hört en liten snutt han lirat i en annan tråd för 1-2 månader sedan.

Fan du har en egen och jävligt go stil killen!!

Hehe...ok, tackar mucho...men det där med kille är ju lite...eh...fel... 😱 ...vänster ben är ju i graven och höger är halvvägs över kanten...de gråa tinningarnas charm m a o 😄

Överväger allvarligt att enbart spela bas i fortsättningen och låta andra mixa (Mutz), för mitt eget skruvande går inte så bra... 😆

Ska inte kommentera min egen låt, utan nöjer mig med att berätta hur jag spelat in min bas till Mutz´s låt "Är som dom är"...

Kör på min gamla Ibanez Artist (shortscale) med genomgående hals, "string thru body - design" och passiva mikrofoner. Strängar på med EBS 100-40 och stämmer C,F,Bb,D#. Spelar med högerhandens fingertoppar (slår ner strängen mot banden) mellan band 12 och 19, medan vänsterhanden lever lite "hammer-on/pull-off" på greppbrädan... 😆

Signalen körs genom min gamla 100W HH Acoustic - topp, tappar signalen via en send vidare in i en ZOOM 607 som jag pelat på lite. Därifrån in i en UB804 till slutstationen M-Audiophile 2496. Inspelning sker i Samplitude 7 och sparas som wave mono/44kHz/32 bits float...

Sen skickas wavefilen till Mutz och resten är hans förtjänst 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...