Jump to content
Annons

Bästa möjliga bas


Hellecaster

Recommended Posts

Jag ska nu börja spela in på allvar efter att ha lattjat med några låtar i några veckor nu.

Mitt första stora problem är hur jag ska bära mig åt för att få en riktig djupbas i elbasen.

Jag lajnar rakt in i en Roland VS-2480 och har provat både med och utan de inbyggda effekter som är för bas men utan komma åt den där riktiga djupa mulliga basen.

Det instrument jag har använt är en Fender Precision bas special (jazzbas mickar).

När jag provar att fetta på basen i EQn så får jag dist långt innan jag uppnår den bas jag vill ha.

Vad har proffsen för hemligheter? Kommer kanske djupbasen fram först i mastringen eller hur gör dom?

Den basförstärkare jag har är för dålig och jag saknar en mick som tar djupbas så jag är hänvisad till att dra den rakt in i bordet.

Borde jag anvädan någon sorts försteg för bas?

Hjälper en linebox?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har du för det första lyssning som går så djupt i basen som det du vill åstadkomma?

Vad har du för monitorer?

Min första tanke också, dina monitorer kanske inte kan spela så djupt som du önskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst spelar själva basen och micarna in.. Är det äkta jazzbssmicar eller kopior?. Strängarna spelar också roll... Sen så är alltid det bästa att kombinera en lienad signal med en uppmickad signal.. Har du en förstärkare också?

En riktig linebox kan göra skillnad eftersom det ska vara en högohmig instrumentingång om du ansluter basen driekt.. Vet inte om din VS-2480 har det. En bra linebox/effekt då man spelar in bas direkt är t.ex Sansamp Bassdriver

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör iofs med en sånnadäringa förstärkarsimulator, men kör nästan alltid med samma grundinställning oavsett om jag kör fetebas eller mer accentuerat.

Jag reglerar soundet med placering på anslaget...vill jag ha fetebas spelar jag med handen typ "på" halsen (typ över det 24:e bandet) samt med micen närmast stallet avstängd.

Vill jag ha accentplonk spelar jag med micen närmast halsen avstängd samt handen väldigt nära stallet.

Detta spelar Väldigt stor roll. På riktigt.

Redigerat av Baktakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en ideé du kan prova.

Kopiera basen till ett till spår. Pitcha det nya spåret en hel oktav ner.

Blanda ditt basljud med detta. Kanske låter tokigt, men ibland funkar det.

Innan jag skaffade min femma så brukade jag pictha ner min min fyrsträngade bas för att matcha min baritonegitarr.

Bara ett tips du kan pröva. Inget jag brukar göra så ofta men det händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

En aktiv bas går ju att få ännu mer botten i än en passiv som du har. Ett annat sätt att få till riktig djupbas är att dubba med en synt, eller varför inte en oktavpedal? Ett varningens finger bara för att ha för mycket djupbas, det är inte alla anläggningar som klarar av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som några varit inne på tidigare så tror jag att de två viktigaste faktorerna finns dels i själva basgitarren och dels i spelteknik (kanske inte avgörande för hur mycket djupbas du får, men mycket viktigt).

Med exakt samma inspelningsteknik har jag soundmässigt ibland fått jättebra resultat och ibland skitkasst med exakt SAMMA basgitarr. -Dvs beroende på spelteknik/vad som passar till låten.

Förut brukade jag spela in med en Fender Presicion USA som aldrig lät helt hundra hur jag än gjorde. Sen har jag lånat en Japan noname bas från 80-talet nån gång som låter underbart hur man än beter sig. Den är bara att line'a rätt in och låter hur djupt som helst.

Basen behöver inte nödvändigtvis vara aktiv för att ha mycket djup. Finns både aktiva och passiva basar med och utan djup.

Min erfarenhet säger att det är väldigt svårt att få ett bra basljud om grundljudet inte är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en V-amp för gitarr som jag även använder när jag spelar in bas. Men jag har tyckt att det har låtit ganska kasst fram tills jag kom på att knepet att använda V-ampens kompressor ganska mycket, ibland lägger jag även in lite kompressor i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag svär i kompressorns namn. Nuförtiden Powercore's 24/7 som är slö och lättanvänd. Men hursomhelt, med kompressorn tar du bort det höga "thump":en i början av anslaget, och således kan du höja den relative volymen. Detta uppfattar jag som djupare bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina monitorer är Rolands digitala DS-90A med frekvens respons på 48Hz-20kHz så det ska funka

Generellt sett så verkar USA inspelade plattor (inom genren country som jag håller på med), så verkar djupbasen ha en lite annan roll än inom Svensk pop och rock då ofta basen helt saknar "kärna" utan bara blir en djup "mylla" som alla andra ljud vilar i.

Själva volymen verkar också ofta vara lägre men basen kraftigare om ni förstår vad jag menar på dom ljudideal som jag har som referenslyssning.

Jag har varit inne på att använda octaver som någon föreslår men jag har inte hittar någon som inte har en för lång respons tid så att det låter konstigt.

Min förstärkare är som sagt inte något vidare och jag saknar en bas mick men det kanske är dags att skaffa en sådan.

När det gäller kompressor så är det mitt favorit verktyg och jag komprimerar basen ganska kraftigt eftersom jag vill ha en helt jämt volym genom hela låten på den.

Men tack för alla svaren dom hjälper mig att fundera vidare.

Mickarna på basen är äkta Fender pickups vad jag vet men när jag tänker efter så är ju basen byggd i Japan om nu det skan spela roll?

Redigerat av Hellecaster
Link to comment
Dela på andra sajter

Man brukar oftast bara line'a basen och lägga på effekter i efterhand. Visst kan du pitcha ner basen för att få botten (Det gör man för att få pistolskott mer effektfullt 🙂 ) Men orginalspåret ska vara starkast.

Men jag tror ändå du inte känner basen pga av monitorerna, skaffa en sub som går ner till 20Hz så får du annan bild 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Man brukar oftast bara line'a basen och lägga på effekter i efterhand.

Jasså? Vilken planet kommer du ifrån? Inget som går upp mot en uppmickad rörstack och därmed basta..

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget som går upp mot en uppmickad rörstack och därmed basta..

Joo.. En uppmickad rörstack kombinerad med en lajnad signal direkt från basen 😱

Men grabben vill ha sån därnt torr och knorrig fetbas typ country.. Inte hårdrock ju.. Så då får det duga med en exciter kombinerat med linesignal.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...