Jump to content
Annons

Mitt första demobidrag!


isotone

Vad tycker du?  

38 röster

  1. 1. Vad tycker du?

    • Bra
      27
    • Ok
      7
    • Anus
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: End This Life

ARTIST/GRUPP: Enemy Is Us

GENRE: Metal

LÅTLÄNGD: 3:35

KOMPOSITÖR: Peter Lindholm, Lawrence Mackrory

PRODUCENT: Lawrence Mackrory

EV. MEDVERKANDE: Sång, bas, programmering: Lawrence Mackrory, Gitarr: Peter Lindholm

INSPELNINGSÅR: 2005/2006

FORMAT: Mp3

STORLEK: 5 MB

STATUS: Färdig demo/förproduktion. Låten kommer på ett album i höst nångång. OBS! Önskar ej bli recenserad i tidningen.

Lawrence Mackrory = jag (isotone)

Detta är min första kompletta produktion på min lilla hemmarigg. Låten kommer som sagt vara med på vårt 2a album som kommer i höst nån gång, vi håller för tillfället på att spela in i "riktig" studio med annan producent. Sången kommer då skötas av vår sångare (jag är egentligen bassist/backingsångare i detta band).

Gear:

Inspelningsprogram: ProTools LE 6.4 (Mbox)

Trummor: DFH proggat i Redrum, Reason

Gitarr: Gammal sunkig Ibanez EX140, Amplitube

Bas: Gammal sunkig Ibanez EXB404, Amplitube

Sång: ADK A-51

LÅTLÄNK: Enemy Is Us - End This Life (Demo)

Edit: Type-o's på ett par ställen

Redigerat av isotone
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det här var skitbra! Om jag tar det enda negativa först så tycker jag att trummorna känns lite tama, beror nog mest på att de är lite lågt mixade!? Gitarrljudet är verkligen fett som fan och basljudet är även det skönt. Jag tycker också att sången är riktigt bra, kanske lite klichéaktigt att det kommer in "ren röst" i refrängen också, men vafan det funkar ju bra. (varför ändra ett vinnande koncept) Det hela låter också väldigt tight. (jag lyssnar mycket på sån här musik och tycker mycket väl att detta matchar "storheterna" i genren.

Vad är då kntentan av detta. Jo, plocka fram trummorna lite mer i mixen så kommer detta att knäcka. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

trummorna känns lite tama

Det kanske är Tama-trummor? Nej, det var DFH 😄

Versen låter som det mesta i genren, reffen är dock snygg och lite annorlunda. Riktigt schysst sångmix i reffen, men jag får faktiskt vibbar till sättet "Five":s röster mixades på det kära 90-talet 😱 Men det är gött, ändra inte det! kör hårt! Hittar inge fel i mixen.

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att du inte vill ha produktionskommentarer då det här bara är en förproduktion.

Låten är ju snygg, låter rätt mycket Göteborg. Bra spelat, speciellt gitarrspelet och bra skriksång. Mellanspelet (1,54-2,41) är det som jag tycker är cleanast ni skulle gärna få dra ut på det mer.

Låter riktigt bra, blir kul att få höra när skivan kommer.

*edit* eller ville du ha kommenterer på produktion också?

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Choruset är helt klart bäst i hela låten. Bra melodi. Gillar inte trumljudet speciellt mkt. Tunna och platta. Dessutom är ju trummorna alldeles för låga. 😛 Även basen skulle må fint av att få höras lite mer. 🙂

Mvh / djonas

Håller i princip med ovanstående talare. Fast jag tycker det hade varit skönt om man slapp vrålapan i refrängen, växla från vrål till sång så att säga. Gitarrljudet var sjukt skönt, jag fattar inte att du lyckats få till det så bra med amplitude *antar position som tänkaren*. På hela en bra låt men bas och trummor behöver lite boost.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var skitbra! Om jag tar det enda negativa först så tycker jag att trummorna känns lite tama

Om du inte gillar tama, vilka trummor föredrar du då ? premier, yamaha, pearl ? 😛🙂🙂

Vilken jävla lustigkurre man är!

Är inte 100% insatt i genren, men det känns tajt, kanske lite mer suck i trummorna, men det kan ju bli luddigt åxå.

4 av 5 😆

edit: stavfeeel

Redigerat av Altzi
Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra låt är'ä! Jag är helsåld!

Tycker helt klart det här ligger i toppklassen i genren. Älskar the Haunted och At the gates, och älskar även det här.

Som sagts tidigare - refrängen är helt makalös!

Hade den här låten varit en tjej hade hon redan legat i baksätet på min bil! *kärlek*

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra låt är'ä! Jag är helsåld!

Tycker helt klart det här ligger i toppklassen i genren. Älskar the Haunted och At the gates, och älskar även det här.

Som sagts tidigare - refrängen är helt makalös!

Hade den här låten varit en tjej hade hon redan legat i baksätet på min bil! *kärlek*

Du är min nya bästis Steinberg! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigr BRA låt som kommer att spela upp lite då å då i studion.

Diggar verkligen refrängen som alla andra MEN

skulle hellre höra den med riktig sång istället för detta skrålade vilket jag inte

gillar alls.

Vare sig från er eller någon annan.

Kan vara att jag växt upp på 80`s Puder/Gitarrgud hårdrocken och alldrig lämmnade den.

I övrigt var det en tight ljudbild och tight spelat.

DOCK trummorna måste antigen bytas ut mot riktig trummis Eller ett annat

ljudbibliotek då DFH är mer på var och varannan låt man hör och så länge det

är det kommer låten att förbli i DEMO stadiet.

Men en 8 av 10 skulle det har blivit om man kunde ha röstat.

Innan trummorna är " På riktigt " kan man inte riktigt uttala sig om

mixningen då den ii dagens läge var lite klen på just trummorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

JÄVLAR vilken bra refräng! En gång till en gång till...

Å resten är inte heller apa... Kanske skulle jag önska ännu starkare "karaktär" på leadgruffet, men det är bara jag och min odefinierade smak för sångare. I refrängen smälter det dock ihop rackarns fint.

Gosigt :rolleyes:

åsså tar vi refrängen... en gång till..

edit: röstade "ja", i brist på högre alternativ. 6/5 för refrängen. Mega.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det flesta verkar tycka det finns behållning i det jag gjort och det blir jag skitglad av att höra! 😉

Dock vet jag att just trummorna är den svaga länken. När jag började var tanken att det skulle bli en snabb låtskiss bara, men sedan efter lite pill, å så lite till, så började det helt plötsligt låta för bra för att jag bara skulle låta det vara.

Det som vissa anser vara låga trummor, tror jag bara är för tråkiga och odefinierbara samplingar. Jag tänker faktiskt göra nåt åt den saken eftersom det ju är ganska enkelt att byta ut. Får se om jag lägger ut en uppdaterad version sen. Jag kommer i fortsättningen använda mina egna samplingar som snart är klara. Vi passade på att spela in samplingsslag när vi lade trummorna till albumet. Ett sprojlans nytt Pearl Masters med en ny serie Sabian cymbaler, det låter mumma!

Anledningen jag proggade i Redrum/Reason vet jag inte, jag började med det och har bara fortsatt så, men jag börjar känna mig lite låst nu och skulle behöva använda mig av något som är lite mer avancerat. Folk har rekommenderat Battery. Om någon har ett bra förslag på vad jag kan testa så får ni gärna tipsa. Jag använder mig inte av klaviatur, det är jag allergisk mot, de påminner alldeles för mycket om synthar. :rolleyes: Jag gillar att jobba trummaskinsbaserat, inte samplerbaserat. Vill kunna lyssna på min pattern internt innan jag drar ner nånting till PT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrljudet var sjukt skönt, jag fattar inte att du lyckats få till det så bra med amplitude *antar position som tänkaren*.

Precis som med en riktig förstärkare låter ju inte Amplitube så där värst superkul utan lite pillande. Jag skruvade helt enkelt till ett så bra ljud jag kunde (det tog ganska många sessions framför datorn innan jag kände mig nöjd) men sen spelade EQ'n och kompressorn en väldigt stor roll. EMG-micken gjorde nog sitt också. Sen skadar det ju inte att ha en bra gitarrist med ett grymt tajt anslag till sitt förfogande! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt god skit!

Såg när ni uppträdde i Luleå (för ett braaa tag sedan), har varit helt såld på "We Have Seen the Enemy... and the Enemy Is Us".. har funderat varför det inte har släppts mer,

musikmässigt så är det helt klart, och med beröm godkännt. älskar kombinationen, ren sång och growl, samt dina lägre growlstämmor, "Take this LBRrRÖööööööl!!~~aif" åååÅÅåhh~~

mixmässigt så är det klart mycket bättre än tidigare (givetvis). dock skulle jag gärna se (vilja höra) lite mer av trummorna. dock främst lite mer tryck i kaggen, den känns ganska slapp, men i övrigt är det bra, snygga guror, bra fart i sången.. 🙂

keep on rocking!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrljudet var sjukt skönt, jag fattar inte att du lyckats få till det så bra med amplitude *antar position som tänkaren*.

Precis som med en riktig förstärkare låter ju inte Amplitube så där värst superkul utan lite pillande. Jag skruvade helt enkelt till ett så bra ljud jag kunde (det tog ganska många sessions framför datorn innan jag kände mig nöjd) men sen spelade EQ'n och kompressorn en väldigt stor roll. EMG-micken gjorde nog sitt också. Sen skadar det ju inte att ha en bra gitarrist med ett grymt tajt anslag till sitt förfogande! 😄

Nyfiken igen; hur kör du när spelar in med Amplitude? Jag har bara testat A' som hastigast. Jag provade dock Guitar Rig en gång och då blev jag lite (nja... mycket) besviken över att man inte lyssna på ljudet i realtid medan man spelar in, det blev en liten förskjutning som jag inte kunde leva med och då har jag ändå ett bra ljudkort med låg latency. Sedan dess har jag varit livrädd för gitarrpluggar förutom om jagvill färga ljudet lite i efterhand... 🙂 Alltså vad jag menar är att jag vill spela in och höra ljudet som jag spelar in med samtidigt. Det är helt vansinnigt att spela in ett tungt gitarrriff med en odistad signal, för att sedan lägga på plugin'en och höra resultatet, känns det som. Fast amplitude kanske klarar det?

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrljudet var sjukt skönt, jag fattar inte att du lyckats få till det så bra med amplitude *antar position som tänkaren*.

Precis som med en riktig förstärkare låter ju inte Amplitube så där värst superkul utan lite pillande. Jag skruvade helt enkelt till ett så bra ljud jag kunde (det tog ganska många sessions framför datorn innan jag kände mig nöjd) men sen spelade EQ'n och kompressorn en väldigt stor roll. EMG-micken gjorde nog sitt också. Sen skadar det ju inte att ha en bra gitarrist med ett grymt tajt anslag till sitt förfogande! 😳

Nyfiken igen; hur kör du när spelar in med Amplitude? Jag har bara testat A' som hastigast. Jag provade dock Guitar Rig en gång och då blev jag lite (nja... mycket) besviken över att man inte lyssna på ljudet i realtid medan man spelar in, det blev en liten förskjutning som jag inte kunde leva med och då har jag ändå ett bra ljudkort med låg latency. Sedan dess har jag varit livrädd för gitarrpluggar förutom om jagvill färga ljudet lite i efterhand... 😕 Alltså vad jag menar är att jag vill spela in och höra ljudet som jag spelar in med samtidigt. Det är helt vansinnigt att spela in ett tungt gitarrriff med en odistad signal, för att sedan lägga på plugin'en och höra resultatet, känns det som. Fast amplitude kanske klarar det?

Hmmm, jag har inga som helst problem med latencyn. Som vilken annan plugg som helst processar Amplitube ljudet i realtid utan fördröjning. Jag bara slänger in den på första insertplats, trycker på rec och kör. Mer komplicerat än så är det inte för mig.

Kan det bero på dator/musikprogram kanske? Har hört att en del som kör Cubase haft problem med att få Amplitube att rocka i realtid. Själv kör jag Pro Tools på en hyffsat snabb PC.

Redigerat av isotone
Link to comment
Dela på andra sajter

Dra åt helvete vad bra!!

Här är beviset som man kan kasta i fejan på alla som hävdar att EMG-mickar låter livlösa och att man aldrig kan få bra gitarrljud med modellering/mjukvaru-grejer.

Enligt många så MÅSTE man ha nån värsting-rör-stärkare med 4x12 kabinett och micka upp, annars kan man absolut inte få bra ljud...

Jag ska hänvisa dem till den här tråden i framtiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dra åt helvete vad bra!!

Här är beviset som man kan kasta i fejan på alla som hävdar att EMG-mickar låter livlösa och att man aldrig kan få bra gitarrljud med modellering/mjukvaru-grejer.

Enligt många så MÅSTE man ha nån värsting-rör-stärkare med 4x12 kabinett och micka upp, annars kan man absolut inte få bra ljud...

Jag ska hänvisa dem till den här tråden i framtiden...

Hehehe... WORD! 😎

Tack allihop, för alla positiva ord! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...