Jump to content
Annons

är det sant!?


brynge

Recommended Posts

Jag hörde att när man mixar så tar man typ massa olika tagningar, sen klipper man ihop det så att det alltid låter skitbra med bra betoning. Är det så? Är det föressten någon duktig mixare i skåne som kan tänka sig mixa åt mig för en rimlig slant?

Mvh

Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag hörde att när man mixar så tar man typ massa olika tagningar, sen klipper man ihop det så att det alltid låter skitbra med bra betoning. Är det så? Är det föressten någon duktig mixare i skåne som kan tänka sig mixa åt mig för en rimlig slant?

Mvh

Emil

Skulle kalla det för att redigera!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, ibland tar man flera tagningar och för samman till en, t ex på leadsången. Kanske är första versen kanon på en tagning men i övrigt suger den tagningen.

Men mixning är det man gör sedan för att få leadsången att smälta ihop med låten i övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

mixning är när du med hjälp av volym,panorering,EQ, kompressor mm. ställer in nivåerna för alla instrument och sång så att det låter bra.

klippa och klistra kan du göra med allt, om du inte orkar spela hela låten så räcker det med en vers och refräng som du sedan kopierar dit du vill ha.

i cubase tex. kan du loopa ett stycke och spela/sjunga det tills du blir nöjd för att sedan välja tex, början på tagning 2, mitten på tagning 5 och slutet på tagning 1 för att få det perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och nej. När man spelar in en låt finns såklart möjligheten att klippa ihop olika tagningar för att få bästa resultat, men det är inte "så" man mixar.

Ja och Nej??

Ja, det är så man gör.

Nej, det finns ingen duktig "mixare" i Skåne

(Kunde inte låta bli, tihi)

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och nej. När man spelar in en låt finns såklart möjligheten att klippa ihop olika tagningar för att få bästa resultat, men det är inte "så" man mixar.

Ja och Nej??

Ja, det är så man gör.

Nej, det finns ingen duktig "mixare" i Skåne

(Kunde inte låta bli, tihi)

😆

😮😳

Såg du på det där dialketprogrammet med Fredrik Lindström? Satan va dom sågade skåne...

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg du på det där dialketprogrammet med Fredrik Lindström? Satan va dom sågade skåne...

Inte undra på... Sveriges språkliga rektum. 😕

www.gravbortskane.tk

Läs - För övrigt så kommer jag att hyra en stor grävmaskin o fylla igen den där jäkla vallgraven som dom försöker gräva på skånes gräns.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack!

jag vet vad mixning är, men att man klippte ihop grejer (stod under mixning på en hemsida om saken i fråga som jag kollade) visste jag inte, låter lite fusk. 😕

Fusk? Personligen tycker jag att resultatet räknas, inte processen. Så det så. Fram för mer klippning 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

tack!

jag vet vad mixning är, men att man klippte ihop grejer (stod under mixning på en hemsida om saken i fråga som jag kollade) visste jag inte, låter lite fusk. 😱

Fusk? Personligen tycker jag att resultatet räknas, inte processen. Så det så. Fram för mer klippning 😄

Jag håller med...Så länge man inte hävdar att "detta var en enda tagning inspelad i orginaltempo" för att imponera på folk och fä så tycker jag att man får fuska hur mycket man vill...Kan bli lite svårt att prestera något Live bara 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Att klippa i sångspår är inte att rekommendera.

Låter (nästan) aldrig lika bra som att sjunga in en bra tagning rätt igenom, men går i värsta fall om sångaren/sångerskan är dålig...

Ju färre klipp, ju bättre ljud och helhet!

.Viktor

Även om jag principellt håller med dig så får du inte glömma att målen helgar medlen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fusk? Personligen tycker jag att resultatet räknas, inte processen. Så det så. Fram för mer klippning 🙂

Precis, jag var också lite anti mot klippning av tagningar förut men när jag sen skulle spela in bas på en låt och aldrig lyckades sätta ett parti utan att spela fel så tackade jag gud, allah och bearnaise för möjligheten att spela in varje figur en gång och sen loopa. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg du på det där dialketprogrammet med Fredrik Lindström? Satan va dom sågade skåne...

Inte undra på... Sveriges språkliga rektum. 😉

www.gravbortskane.tk

Läs - För övrigt så kommer jag att hyra en stor grävmaskin o fylla igen den där jäkla vallgraven som dom försöker gräva på skånes gräns.

Tro fan vi skåningar vill gräva oss loss. Danmark är vårt hem och inget annat. Vem fan vill ha Stockholm som huvudstad. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

är det sant!?
Nej. Att mixa en låt är inte att klippa i en låt. Mixning är nåt annat. 😉

Däremot kanske man redigerar friskt i låten under inspelningen.

Själv klipper jag ganska mycket i sångspår för att sätta ihop den bästa tagningen. Fusk?

Nej, det tycker jag inte... Men alla drar sin gräns på olika punkter.

Vad är fusk? En av mina kompisar programmerar gärna trummor med DFH, men när jag frågade om att triggmicka ett ak.trumset och trigga DFH blev svaret:

- "Nej! Inget fusk!"

Någon spelar in ett instrument i taget istället för att ha ett liveband i studion - någon annan tycker att det är fusk.

Någon använder POD istället för att micka stärkare - någon annan tycker att det är fusk.

Någon gillar digital inspelning - någon annan tycker att det är fusk.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det kanske inte är fusk iof. lite hårda ord möjligtvis, kommer säkert att finna mej själv klippandes i mina musikinspelningar. Eller hur man nu ska utrycka det. Kolla föressten min tråd om optimal ruminredning för inspelning. Jag tycker det verkar skitklurigt. Det är svårt att "bara" vara musikintresserad om man ska spela in själv. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att klippa i sångspår är inte att rekommendera.

Låter (nästan) aldrig lika bra som att sjunga in en bra tagning rätt igenom, men går i värsta fall om sångaren/sångerskan är dålig...

Ju färre klipp, ju bättre ljud och helhet!

.Viktor

Trots min ringa kunskap i detta område håller jag fullständigt med om detta!

Inte för att det spelar så stor roll, men det har hänt att jag satt mig ner för att verkligen analysera musik som andra gjort. För en tid sedan så var det Sarah Brightman,,, Jag kan ha fel, men det fanns tagningar på sången, i samma låt, som förmodligen inte utförst samma dag, eller ens samma vecka...

en "live"-tagning är nog bäst, men det ställer höga krav på sångaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Att klippa i sångspår är inte att rekommendera.

Låter (nästan) aldrig lika bra som att sjunga in en bra tagning rätt igenom, men går i värsta fall om sångaren/sångerskan är dålig...

Ju färre klipp, ju bättre ljud och helhet!

.Viktor

Håller med om att en enda bra tagning rätt igenom är att föredra.

Men håller inte alls med om att klippning i sång inte är att rekommendera.

Man får ju se upp så man inte klipper sönder nåt bara.

Även om klippen sitter på rätt ställe, så kan fraseringar bli jäkligt konstiga. Ställer en del krav på sångaren att upprepa fraserna på samma sätt, fast bättre, om man ska redigera.

Sen är det inget nytt med klippa in o ut ur tagningar, gjordes friskt på bandens tid oxå.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

...redovisar här den enda lagliga inspelningsmetoden enligt undertecknad.

Bilden visar hur det ska gå till: En enda mikrofon -en tagning -spöstraff om man spelar fel eftersom direktgravyr tillämpas... 😉

obrother3.jpg

mvh/Studio-polisen

Redigerat av Hwagang
Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Inte undra på... Sveriges språkliga rektum. 😉

Det finns värre dialekter än skånska och sedan finns det olika grader av skånska också. Det finns så pass grötiga varianter att inte ens jag fattar vad som sägs. De tre fulaste skånska varianterna på min lista är; överklass-skånska, kärring-skånska och Ängelhölm-skånska. 😳

Inbiten stockholmska är mycket fulare, gotländskan är mer obegriplig och både östgötskan och värmländskan mer hjärndöd än skånskan i mitt tycke.

Sveriges schysstaste dialekt är nog göteborgskan. Så jävla rolig! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte undra på... Sveriges språkliga rektum.  😏

Det finns värre dialekter än skånska och sedan finns det olika grader av skånska också. Det finns så pass grötiga varianter att inte ens jag fattar vad som sägs. De tre fulaste skånska varianterna på min lista är; överklass-skånska, kärring-skånska och Ängelhölm-skånska. 😆

Inbiten stockholmska är mycket fulare, gotländskan är mer obegriplig och både östgötskan och värmländskan mer hjärndöd än skånskan i mitt tycke.

Sveriges schysstaste dialekt är nog göteborgskan. Så jävla rolig! 😳

Tror att ni missuppfattade Fredrik Lindström. Programmet avslutades med att han kallade skånskan för; "den fula ankungen som nu växt upp till en svan". Mycket av det han sade gick också ut på att förklara att skånskan var den mest kontinentala dialekten i Sverige. Med franskt inlånade tungrotsrrr, tyska scheljud m.m.

Jag kan hålla med om att P-skånska inte är så särskillt fint. Men annars så vet ni inte va ni snackar om era hialösa ålahuen. 😉

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

...redovisar här den enda lagliga inspelningsmetoden enligt undertecknad.

Bilden visar hur det ska gå till: En enda mikrofon -en tagning -spöstraff om man spelar fel eftersom direktgravyr tillämpas... 😆

obrother.jpg

mvh/Studio-polisen

Haha... den där gamla filmen 😄

Vad heter den nu igen? 😄

..."O Brother, Where Art Thou?"

Bröderna Coens mästerverk - kolla in den inspelningsstudion/radiostationen

-High-tech under American depression

Link to comment
Dela på andra sajter

De tre fulaste skånska varianterna på min lista är; överklass-skånska, kärring-skånska och Ängelhölm-skånska. 😱

Min fulaste skånska lista (jag bor i skåne och har allt för mkt erfarenhet av dem)

1.Kristianstadsskånska (mään, so ugly)

2.Malmöitiska

3.Ängelholmsskånska

själv pratar jag en akadeeeeemiischk lundensiska. jag tycker om skånska, bara bull att inte kunna artikulera rätt (r-ljud)

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
De tre fulaste skånska varianterna på min lista är; överklass-skånska, kärring-skånska och Ängelhölm-skånska. 😱

Min fulaste skånska lista (jag bor i skåne och har allt för mkt erfarenhet av dem)

1.Kristianstadsskånska (mään, so ugly)

2.Malmöitiska

3.Ängelholmsskånska

själv pratar jag en akadeeeeemiischk lundensiska. jag tycker om skånska, bara bull att inte kunna artikulera rätt (r-ljud)

Kom igen nu.

Pentabrud-skånskan är värst!

Förresten, jag kan mixa i Malmö till en spottstyver.

EDIT; min förra tjej pratade den där akademiska Lunda-skånskan du skriver om. Utan skånska R men med långa vokaaler & sch-S. Sexigt ibland faktiskt.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...