Jump to content
Annons

vill inte ha TSM MT 87 längre


1pabloo

Recommended Posts

har en TSM MT 87

kan inte så mycket om mickar, är den verkligen bra? tycks mig ha problem med akustiska inspelningar och dylikt

har läst och läst här på forumet och namn som ideligen dyker upp är t.ex. RØDE NT1000. Den kostar på jam runt 2500.

På 4sound finns även Sontronics STC-2 i samma prisklass.

har även checkat claes testsida , den e bra! men hittade inga RØDE där dock 😉

Skulle det vara värt att uppgradera till någon annan mick i denna prisklass t.ex. NT1000? Är Studio Projects B1 kanske ett trappsteg bättre?

Ska ha micken till sång och akustisk gitarr framför allt, men en allround mick är ju att föredra

hjälp!och tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har själv haft en TSM MT87 och det är väl inget större fel på den för 695:-, min kompis hade också en men nu har han köpt en Oktava MK319

istället - grym mikrofon! En helt annan klass än TSM MT87, bättre på allt. Kostar 1495:- hos Claes... om han har några kvar till det priset så, KÖP!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv haft en TSM MT87 och det är väl inget större fel på den för 695:-, min kompis hade också en men nu har han köpt en Oktava MK319

istället - grym mikrofon! En helt annan klass än TSM MT87, bättre på allt. Kostar 1495:- hos Claes... om han har några kvar till det priset så, KÖP!

Nej, Oktava MK319 är ingen grym mikrofon, däremot en hygglig allround.

En AKG C12 eller Neuman U47 är en grym mikrofon. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Priset säger faktiskt inte allt...

En U87 ÄR inte tveklöst bäst i alla situationer (även om de brukar vara bra till mycket), utan en mic för en tusenlapp kan mycket väl passa bättre ljudmässigt i vissa lägen... 😄

Det finns även folk som medvetet väljer Oktava MC012 före Neumann KM84/184 - trots att de har råd med Neumann... 😉

Tyvärr är det dåligt med Röde på testsiten (finns bara två modeller). Jag ska försöka bättra mig på den punkten. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi körde med en NT1000 tidigare och använder nu (när vi flyttat från kompisen med Röde-micken) en TSM MT87s...

Visst skillnaden är rätt så stor, men i mina öron inte 1500kr-stor. Jag skulle nog snarare lägga lite pengar på en bra mickpreamp.

Fast självklart beror det ju på vad man spelar in: MT87an funkar rätt så bra på sångerskans röst...

Edit:

Och inspelnings/mixningskunskaper är ju enormt viktiga... Själva grundljudet lät bättre med NT1000, men nu ett par år av övning senare så är det slutliga sångljudet, trots sämre mikrofon, mycket bättre!

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

aaa, nej, precis, 1500 spänn är ju lixom inga stora summor.

tack för ledtrådar

men, är det inte bättre att inrikta sig på en mick som är väldigt rak och inte har "artificiellt boostade högfrekvenser för att göra dem mer luftiga", som STC-2, ingen som testat den?

eller RØDE NT2-A??

Redigerat av 1pabloo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, sett till priset 1495:- pucko 😆! Men visst M147/U87 för +20,000 kr/st är ngt bättre ja!

Pucko kan du ju vara själv 😆

Att den är bra för det priset är ju en annan sak. Att säga att det är en grym mick är att ta i.

Att använda superlativ på medelmåttiga grejer förvillar bara 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

MT87 kanske inte är världens bästa mick. Men den är definitivt tillräckligt bra för att man skall kunna göra bra inspelningar.

Nästa steg kommer att kosta pengar, men det finns inget som säger att en mick för 10.000 eller 100.000 kronor kommer att bli så särskilt mycket bättre.

Mitt förslag är två saker:

- först se hur långt du kan komma med den mick du har

- samtidigt, be att få prova lite olika mickar för att se vad skillnaden består i (Köp inget än).

Saker att prova för att få ut så bra ljud som möjligt är:

- titta på akustiken i rummet där du spelare in. Som extremexempel, sitter du i ett 2x2 meter rum med bara betongväggar så kommer det låta just så. Dvs låda. Ingen mick i världen kan ändra på det.

- prova att hänga upp täcken eller överkast runt inspelningsplatsen för att skärma av rummet. Tjocka textilier är en bra början. Det kanske ser fånigt ut, men du kommer märka skillnaden.

- prova olika placeringar av mikrofonen. Först när du provat alla 57 posititioner som man kan micka in gitarr med en mick kan du säga vilken som är bäst (antagligen finns det fler än 57 sätt, jag kan bara på snabb hand räkna upp så många).

- hitta en kompis som också är intresserad av ljudinspelning. Lär av varandra om möjligt.

Nå, snabba ryck, men i korthet är det inte säkert att micken är det som gör att det inte låter som du vill.

GUnnar

Link to comment
Dela på andra sajter

som trumbonisten sa. det är inte världens bästa mic, men det går att göra bra inspelningar med den. det hänger nog snarare på förutsättningar och kunskaper än micen. det ska inte låta illa om du micar med den, däremot kan det låta lite bättre med en dyrare mic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag är två saker:

- först se hur långt du kan komma med den mick du har

- samtidigt, be att få prova lite olika mickar för att se vad skillnaden består i (Köp inget än).

Saker att prova för att få ut så bra ljud som möjligt är:

- titta på akustiken i rummet där du spelare in. Som extremexempel, sitter du i ett 2x2 meter rum med bara betongväggar så kommer det låta just så. Dvs låda. Ingen mick i världen kan ändra på det.

- prova att hänga upp täcken eller överkast runt inspelningsplatsen för att skärma av rummet. Tjocka textilier är en bra början. Det kanske ser fånigt ut, men du kommer märka skillnaden.

- prova olika placeringar av mikrofonen. Först när du provat alla 57 posititioner som man kan micka in gitarr med en mick kan du säga vilken som är bäst (antagligen finns det fler än 57 sätt, jag kan bara på snabb hand räkna upp så många).

- hitta en kompis som också är intresserad av ljudinspelning. Lär av varandra om möjligt.

asså, precis sånna där svar ja gillar , tack så mycket! 😄 å tack alla andra åxå! hittade en polare som har en nt-2a nu som ja ska låna och kolla skillnaden med, det är nog en bra början.

mitt rum e på kanske 30 kvadrat som ja spelar in i, har inga textiler eller dylikt, kanske är nåt att satsa på????

har dock haft myyycket problem me inspelning av akustisk gitarr ,prövat en massa, men d slutar alltid med att man sitter å eq:ar sönder materialet. känns som det beror på att själva inspelningen (bla micken) sabbar allt från starten.

oh jisses, va mysigt d skulle va me en inspelningskompis, särskilt eftersom ja själv tycker d e tråkigt å spela in, helst skulle man vilja ha en guldknapp som bara gör att allt låter som man vill - eller en egen liten producent!!

Link to comment
Dela på andra sajter

har dock haft myyycket problem me inspelning av akustisk gitarr ,prövat en massa, men d slutar alltid med att man sitter å eq:ar sönder materialet. känns som det beror på att själva inspelningen (bla micken) sabbar allt från starten.

Ja akustisk gitarr är ju inte det enklaste att få att låta bra tycker jag. Men det som spelar in mest där är ju placeringen av micen och rummet. Sen gör ju givetvis mic och preamp skillnad, men det är ändå inte det vesentliga.

Hur micar du upp gitarren? Att sätta micen rakt framför hålet brukar inte vara någon höjdare tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det har mycket att göra med vilken typ av musik man spelar in.

Jag sjunger (skriker) ganska starkt och väldigt nära i min skräpmikrofon, det funkar förvånansvärt bra med tanke på priset 795:- inkl shock-mount.

jjlabsoshockmountsm.jpg

Sedan har nog rummet större betydelse ju längre ifrån micken du sjunger, jag använder en "clownnäsa" när jag sjunger vilket gör att jag kommer nära micken.

Detta skapar en bashöjning (proximityeffekt) som ibland är oönskad men ibland kan ge lite värme 🙂

WS-60.jpg

Däremot så brusar ju min mic ganska påtagligt men så som jag gapar har det mindre betydelse 😄

Skall dock investera i en ny mic runt 4000:- klassen

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja akustisk gitarr är ju inte det enklaste att få att låta bra tycker jag. Men det som spelar in mest där är ju placeringen av micen och rummet. Sen gör ju givetvis mic och preamp skillnad, men det är ändå inte det vesentliga.

Hur micar du upp gitarren? Att sätta micen rakt framför hålet brukar inte vara någon höjdare tex.

sant sant

prövade d mesta, läste rätt mycke åxå, men fick det aldrig klockrent, det blev alltid nån kompromiss - och det är ju två halvdana lösningar som blir till ett enda stort fel 😉

har du några bra sätt som funkar för dig? vart i rummet ska man sitta då ungefär? har ett kvadratiskt rum på 30 kvadratmeter..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja akustisk gitarr är ju inte det enklaste att få att låta bra tycker jag. Men det som spelar in mest där är ju placeringen av micen och rummet. Sen gör ju givetvis mic och preamp skillnad, men det är ändå inte det vesentliga.

Hur micar du upp gitarren? Att sätta micen rakt framför hålet brukar inte vara någon höjdare tex.

sant sant

prövade d mesta, läste rätt mycke åxå, men fick det aldrig klockrent, det blev alltid nån kompromiss - och det är ju två halvdana lösningar som blir till ett enda stort fel 😆

har du några bra sätt som funkar för dig? vart i rummet ska man sitta då ungefär? har ett kvadratiskt rum på 30 kvadratmeter..

En intressant fråga är: vad har du för gitarr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan har nog rummet större betydelse ju längre ifrån micken du sjunger, jag använder en "clownnäsa" när jag sjunger vilket gör att jag kommer nära micken.

Detta skapar en bashöjning (proximityeffekt) som ibland är oönskad men ibland kan ge lite värme 😆

WS-60.jpg

Du vet om att ett sånt där vindskydd inte är särskilt bra för ljudet, va? Det tar bl.a. bort en del diskant...

Link to comment
Dela på andra sajter

nu köpte ja en röde nt2-a , den funkar riktigt bra!!!

har dock en massa inställningar direkt på micken som ja undrar om d e nå idé att pilla på 🙂

Heh, skruva och lyssna. Det skadar ju inte att testa alla inställningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...