Jump to content
Annons

Köpa Trumpet, ska jag kanske.


flintan

Recommended Posts

Har fått för mig att jag ska lära mig spela nåt blåsinstrument, antingen trumpet eller trombon. Så första steget blir att skaffa en dylik. Kan inget om sånt och behöver goda råd. 😆

Budgeten ligger på max 2000:- helst mindre.

Kan detta va något:

Trumpet Eterna

eller

Trumpet Besson 600

eller

Skoltrumpet Conn 20B

eller

Trumpet Euphony 500 silver

Vilka märken ska man kolla efter? Eller är det snarare så att man måste prova varje instrument individuellt och kanske det enda rätta är att gå till närmaste blåsbutik och prova?

Erfarenheter i övrigt säger mig att det oftast lönar sig att köpa beg om man vet vad man letar efter och att försäljare alltid bara vill pracka på en vad dom har för tillfället och helst så dyrt som möjligt.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tänkte det först faktiskt. Men dom verkar generellt vara dyrare än trumpeter och så är dom större också och antagligen svårare att spela på. Det får inte vara för svår första inlärningströskel för då kommer jag bara att ge upp efter ca en till två veckor.

Skulle vilja ha en trumpet som man kan "böja" tonerna med, finns/går det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Palm (oregistrerad)

Utan att vara någon auktoritet i ämnet, (även om jag börjat tuta lite i tenorsaxen igen efter dryga 20 år) så har jag i alla fall greppat följande:

GENERELLT sett så lurar renodlade blåsbutiker knappast på en någon sk-t - de har inte råd att hamna i onåd hos bygdens musiklärare samt att personalen har en helt annan nivå av yrkesstolthet än hos (vissa av) musikvaruhusen.. Tror att du lugnt kan knalla in och be om råd. Se upp med att både nya och beggade blåslurar av olika slag ofta behöver en genomgång (och provspelning) av ett proffs för att de ska bete sig som tänkt - detta bör ingå i priset. Yamaha´s "skol"-instrument har mycket bra rykte, men är inte helt billiga, Jupiter lär också vara OK. Varning för tokbilliga kinesiska instrument som krängs via internet under olika namn - finns en hel del rapporter om att de kan vara både sneda, vinda och felborrade(!).

Lycka till..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Jo, det är säkert sant att blåsbutiker är mer "seriösa" än andra vanliga stora musikaffärer.

Men man får ju betala en del för servicen också. I min prisnivå kanske inte det är möjligt, under tvåtusen och helst runt tusenlappen. Men det kanske inte är värt att köpa sånt skräp? 😕

Såg nu att min annons med 1000:- trumpeten blivit såld och borttagen också... Men det kommer väl fler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det får inte vara för svår första inlärningströskel för då kommer jag bara att ge upp efter ca en till två veckor.

Skulle vilja ha en trumpet som man kan "böja" tonerna med, finns/går det?

Om du avser att ge upp efter en-två veckor är det väl mycket tveksamt om du skall fundera på bleckblås över huvud taget...

Innan man har fått upp embochuren (d.v.s. "muskelstyrkan" i läpparna) brukar åtminstone jag inte orka spela mer än 5-10 minuter om dagen. Och det räcker nog inte för en absolut nybörjare för att göra framsteg inom två veckor... 🙂

Att kunna böja toner sitter inte i instrumentet utan i den som spelar på det.

Min erfarenhet av blås: Ju billigare instrument, desto svårare att spela på och få det att låta bra vilket oftast innebär att man ger upp fortare.

Varför inte saxofon? De är förvisso dyrare, men i mitt tycke lättare att få anständigt ljud ur, och därmed roligare att "leka med".

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte saxofon? De är förvisso dyrare, men i mitt tycke lättare att få anständigt ljud ur, och därmed roligare att "leka med".

🙂

Iofs är mina intryck av blåsinstrument från när jag skulle börja på kommunala musikskolan (läs: innan årskurs 3!), så det borde ju kunna va liiiite annorlunda nu, men saxofon och klarinett lyckades jag inte få att låta alls medans jag tyckte att valthorn var helfestligt... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, inte saxofon. Det är världens mest ofunkiga instrument. Blir allt för ofta Kenny G eller dansbandsslisk med det instrumentet. Och även om man naturligtvis kan spela på annat sätt så skall dock vara vaksam över det instrumentets inverkan på den goda smaken då det verkar som att det förställt flertalets saxofonspelares musiksmak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo nä, inte saxofon. Det kan som sagt vara världens fulaste instrument enligt min smak, men också jäkligt snyggt om man hanterar det smöriga ljudet på rätt sätt. 🙂

Talar vi om funkigaste instrument så är det helt klart clavinetten. Det går ju fasen inte att spela annat än funk på dessa. 😆 Men jag spelar inte funk så det blir trumpet istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på en blåsbutik idag. Den billigaste skoltrumpeten var en yamaha för ca 4000:- Den verkade iof bra men jag tror jag satsar på något billigare beg. Han trodde heller inte att jag skulle bli besviken om jag köper en billigare trumpet att börja med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite blandade tankar.

Skall du köpa så brukar det finnas begagnat att få tag på. Kolla annonserna på

http://www.vendolin.se

En mycket svepande sammanfattning är att du inte skall köpa något annat än Yamaha, även deras billigaste skolinstrument är helt OK. Ett märke som jag generellt avråder från här är Jupiter -- det finns bra sådana men det kräver kunskap för att kunna se vilka som är bra. Plåtbitar tröttnar man snabbt på, instrument kan man använda länge alternativt sälja vidare.

Och köper du begagnad trumpet borde du betala 2.000 till 3.000 någonstans för ett skolinstrument i bra skick. Ta med det till en instrumentreparatör eller låt nån som kan spela prova så ni sorterar bort de riktiga citronerna.

Tromboner är dyrare, antagligen kring 4.000 och uppåt begagnat för användbara instrument. Även här är det bara Yamaha som gäller som skolinstrument. Tromboner är också svårare att köpa begagnade, draget är visserligen en enkel konstruktion men när det får bucklor kan det vara omöjligt även för en skicklig reparatör att få ordning på det. Det krävs viss erfarenhet för att förstå vilka drag som är acceptabla.

För bägge sorterna, går du uppåt i pris finns det ett antal andra märken att välja på, men det är ju inte riktigt aktuellt än.

Mitt tips är annars att hyra. En trumpet kostar max 150 kronor i månaden att hyra hos en musikaffär. Då får man vanligen skriva på för fyra månader. Jag tror inte trombon kostar mycket mer än 200 kronor i månaden att hyra. Ofta får man avräkna hyran mot eventuellt köp senare. Under tiden hinner du prova i några månader och se om det var så roligt som du tänkte dig.

Men boka ett gäng lektioner hos en lärare det första du gör. Ring musikskolan så kanske de har tips. Börja med 1 lektion i veckan i tre veckor, och sen kanske varannan vecka. En halvtimme eller 45 minuter per gång är max man orkar. Du kommer ångra dig grymt om du inte tar hjälp av en lärare, utan hjälp kommer du lära dig en massa olater som du senare får arbeta bort. Köp också den nybörjarbok som läraren rekommenderar, kan bli 200:- till. Kanske kan läraren hyra eller låna dig ett instrument den första tiden.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...