Jump to content
Annons

Festivalfundering


Umemagnus

Recommended Posts

Hallåj.

Vad säger ni om en (så småningom kommande..eventuellt) akustisk-låt-festival??

Alltså... Inga "plast-instrument" 😕. Klinka på vanligt piano.. trummor.. gitarr, fiol, sax... osv..

Bara instrument, en mick och inspelningsprogram... eller rullbandare eller vad ni nu spelar in på...

Synes i Brynäs /

Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 86
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Kul idé! Du menar inga pålägg (...svälj)  😆  heller eller bara att midi är förbjudet?

Jo för tusan... så länge de är akustiskt 😛 Va du vill så länge det inte är nå el, inkopplat... förutom mikrofonen

Får ta och skriva tydliga regler om det blir tillräckligt intresse från alla akustiska "hobbynissar" 😆

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en bra idé.

Synd att man sålt de 6 och 12-strängade bara...

Men man kanske får låna av någon god vän...då kan jag tänkas vara med. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul som f-n.

Lite svårt för oss med bara gitarrer tillgängliga, hur gör vi om vi vill ha trummor och inte kan låna. Grytor?

Pianot är väl med krångel med, hur många har ett piano hemma?

Hejja... klart att grytlocken ska med... det borde få nån sorts +poäng 😉 Ja, alltså det behöver ju inte va pianon med... kommer nog själv att ha med mest nyckelharpor i olika former.. å nån gitarr... å nån turist-djembe-look-a-like... kanske micka upp garderobsdörren som kagge??? ja, vad vet jag?? HUr låter två orrefors-skålar när dom möts... i 70 km/h?

Link to comment
Dela på andra sajter

ett billigare alternativ är 2 pennor och telfonkatalogen.

annars finns det ju trummset för barn på leksaksaffären de är nog inte så dyra. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite svårt för oss med bara gitarrer tillgängliga, hur gör vi om vi vill ha trummor och inte kan låna. Grytor?

Pianot är väl med krångel med, hur många har ett piano hemma?

du kan väl göra en låt med bara akustisk gitarr och sång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Akustiska samplingar... är de tillåtna? 😄

nope.... nu gäller det att ta fram "den lille musiker´n" i sig själv och bara lira på fysiska instrument.

Alltså... Inga samplingar.. inga midi-prylar... De enda man får ha datorn till, är att spela in sig själv... med den mick man har. Och ja, man får "lajna" sin akustiska gitarr om den har inbyggd mik.

Huvvesaken är att instrumentet ska funka även om man sitter på ett stort jäkla kalhygge.. å inte har nån ström i närheten 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Akustiska samplingar... är de tillåtna? 😉

nope.... nu gäller det att ta fram "den lille musiker´n" i sig själv och bara lira på fysiska instrument.

Alltså... Inga samplingar.. inga midi-prylar... De enda man får ha datorn till, är att spela in sig själv... med den mick man har. Och ja, man får "lajna" sin akustiska gitarr om den har inbyggd mik.

Huvvesaken är att instrumentet ska funka även om man sitter på ett stort jäkla kalhygge.. å inte har nån ström i närheten 😉

Om man spelar in EGNA samplingar med mikrofon då? 😎

Ursäkta att jag ifrågasätter, är bara lite nyfiken. Kan nämligen bli svårt att spela in trumset annars... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Akustiska samplingar... är de tillåtna? 😄

nope.... nu gäller det att ta fram "den lille musiker´n" i sig själv och bara lira på fysiska instrument.

Alltså... Inga samplingar.. inga midi-prylar... De enda man får ha datorn till, är att spela in sig själv... med den mick man har. Och ja, man får "lajna" sin akustiska gitarr om den har inbyggd mik.

Huvvesaken är att instrumentet ska funka även om man sitter på ett stort jäkla kalhygge.. å inte har nån ström i närheten 😎

Om man spelar in EGNA samplingar med mikrofon då? 😆

Ursäkta att jag ifrågasätter, är bara lite nyfiken. Kan nämligen bli svårt att spela in trumset annars... 🙂

nu vet jag inte vad som är problemet? är det inte bara att hamra in hela låten med ett gäng mickar över trummorna? Jag tänkte mig denna akustiska som (och bara som ett exempel)

Man lägger lite gitarr eller marintrumpet (för dom som vet vad det är) eller vevlira..?!

Lägger på sång (om man vill)

..på me lite slagverk... kanske ett piano, kyrkorgel, såg, grytlock, en begagnad fiat (där måste det observeras att batteriet ska vara urplockat) eller va tusan man nu vill ha med... farfars löständer??!!

Alltså... om man ska lägga slagverk, så får man sitta å hamra sig genom hela låten...

man kan väl utöver det lägga lite reverb å "ratta till frekvenserna".. men instrumentets originalljud ska höras...

Sitter nu och filar på reglerna.. återkommer mer om det.. förresten... Hur lång förberedelse behövs det? Har själv aldrig varit med i nån festival (här på forumet) och är lite grön på det.... Så, ni "festivalrävar" kom gärna med tips.. skicka ett PM.. eller nåt...

Haaaaare gott

Magnus

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter nu och filar på reglerna.. återkommer mer om det.. förresten... Hur lång förberedelse behövs det? Har själv aldrig varit med i nån festival (här på forumet) och är lite grön på det.... Så, ni "festivalrävar" kom gärna med tips.. sklicka ett PM.. eller nåt...

Haaaaare gott

Magnus

Det pågår som sagt en studiofestival just nu: https://www.studio.se/index.php?showtopic=20339

Röstningen pågår till kl.20 imorgon. *nudge, nudge*

Hittills har det varit så att vinnaren i en festival håller i nästkommande festival, så egentligen skall väl vinnaren i den pågående festivalen administrera detta. Men det återstår att se om han/hon vill göra det. Annars tolkar jag det som att du är en frivillig kandidat som festivalgeneral, Magnus? 😆

Eftersom intresset har varit ganska litet för den pågående festivalen, både när det gäller att lämna in bidrag och att rösta, så kanske det vore idé att lägga deadline för inlämning till nästa festival lite längre fram, så att det uppstår ett sug igen. 😄

Vad tycker ni? Moderator Neko, vad säger du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter nu och filar på reglerna.. återkommer mer om det.. förresten... Hur lång förberedelse behövs det? Har själv aldrig varit med i nån festival (här på forumet) och är lite grön på det.... Så, ni "festivalrävar" kom gärna med tips.. sklicka ett PM.. eller nåt...

Haaaaare gott

Magnus

Det pågår som sagt en studiofestival just nu: https://www.studio.se/index.php?showtopic=20339

Röstningen pågår till kl.20 imorgon. *nudge, nudge*

Hittills har det varit så att vinnaren i en festival håller i nästkommande festival, så egentligen skall väl vinnaren i den pågående festivalen administrera detta. Men det återstår att se om han/hon vill göra det. Annars tolkar jag det som att du är en frivillig kandidat som festivalgeneral, Magnus? 😄

Eftersom intresset har varit ganska litet för den pågående festivalen, både när det gäller att lämna in bidrag och att rösta, så kanske det vore idé att lägga deadline för inlämning till nästa festival lite längre fram, så att det uppstår ett sug igen. 😏

Vad tycker ni? Moderator Neko, vad säger du?

Ja för tusan!

Jag tar gärna på mig den "Akustiska festivalen" om ingen annan gör det.. och jag har ingen som helst brådska.... visste inte om att det var "vinnaren sätter nästa" som gäller.... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter nu och filar på reglerna.. återkommer mer om det.. förresten... Hur lång förberedelse behövs det? Har själv aldrig varit med i nån festival (här på forumet) och är lite grön på det.... Så, ni "festivalrävar" kom gärna med tips.. sklicka ett PM.. eller nåt...

Haaaaare gott

Magnus

Det pågår som sagt en studiofestival just nu: https://www.studio.se/index.php?showtopic=20339

Röstningen pågår till kl.20 imorgon. *nudge, nudge*

Hittills har det varit så att vinnaren i en festival håller i nästkommande festival, så egentligen skall väl vinnaren i den pågående festivalen administrera detta. Men det återstår att se om han/hon vill göra det. Annars tolkar jag det som att du är en frivillig kandidat som festivalgeneral, Magnus? 🙂

Eftersom intresset har varit ganska litet för den pågående festivalen, både när det gäller att lämna in bidrag och att rösta, så kanske det vore idé att lägga deadline för inlämning till nästa festival lite längre fram, så att det uppstår ett sug igen. 🙂

Vad tycker ni? Moderator Neko, vad säger du?

Svår fråga egentligen. Alla tycker och tänker nog olika om frekvensen på festivalerna. Jag var ju inte med i denna, eftersom jag inte lyckades samla ihop tillräckligt vettiga gratispluggar. Däremot en akustisk festival skulle jag nog kunna ställa upp på skoj i på ett helt annat sätt. Vet inte hur många det är som resonerar som jag... hur som. Jag tycker att den som vill anordna en festival skall få göra det, finns inget som hindrar egentligen. Men visst är det trevligt att upprätthålla traditionen.

Vad gäller röstning så tror jag att ju större diversiteten är bland bidragen, desto fler röstar. Det finns en del technoheads här på forumet som säkert inte är intresserade av att rösta på massa gitarrlåtar. Antingen för att de känner att de inte kan ge relevant kritik, eller för att de helt enkelt inte orkar eller vill lyssna på gitarrer. Vem vet? Jag tror att det är svårt att dra generella slutsatser från det lilla material vi har just nu. Alla festivaler har varit ganska olika, och många medlemmar har tillkommit mellan dem, och många har försvunnit. Är det festivalrävarna som stuckit? är det för mycket gitarrer? Är det för mycket synt? är det för krångliga festivalregler? osv osv osv. Jag tror nog att festivalerna kan hanka sig fram oavsett. Bara man sonderar lite först och försöker stämma av om det finns ett intresse för just den inriktningen man valt till just den gången.

Inga svar, bara nya frågor, men det är sent och jag är trött. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså grejer som funkar utan ström!...

Ska fundera länge!!

Får man klippa och klistra hur mkt man vill? För då kan man ju spela in grejer på måfå och sen göra sjyssta beats av vadsomhellst... eller menar du att den ska gå att framföra på riktigt också? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså grejer som funkar utan ström!...

Ska fundera länge!!

Får man klippa och klistra hur mkt man vill? För då kan man ju spela in grejer på måfå och sen göra sjyssta beats av vadsomhellst... eller menar du att den ska gå att framföra på riktigt också? 😆

Klart man får klippa o klistra 😆

Det måste man ju få göra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...