Jump to content
Annons

Festivalfundering


Umemagnus

Recommended Posts

Annons
  • Svar 86
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag tycker att det verkar som en jättebra festival och kommer helt klart att försöka vara med. Jag tycker nog inte att man ska få använda effekter öht. Man skulle ju kunna tillåta lite effekter som t.ex. reverb och kompressor men jag tror det är bättre att göra en tydlig begränsning, dvs inga effekter. Man kan ju tycka att det blir svårt att få det att låta bra i så fall men jag tycker inte att det är ett hållbart argument för att tillåta effekter. Men förstås: UmeMagnus bestämmer i och med att han kommer att hålla i festivalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

inget klipp och klister, bara live-skapande tycker jag iaf.

Håller med till 100%

Vet inte om jag håller med...

Om det inte får klippas blir det väääldigt svårt... 😉 Dessutom är det svårt att säga om nån har gjort det eller ej...

Går ju att klippa så himlarns snyggt nu för tin :rolleyes:

.Viktor

Jag klipper & klistrar iof ytterst sällan i mina låtar. Hellre 30 omtagningar för min del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vilken respons!!! Mycke skoj!!! Jag kommer snart att sätta lite regler för det hela... ska bli himla skoj att ha denna festival.. kommer nog att PM:a nån som haft tidigare festivaler ang hur det hela funkar rent administrativt... så.. börja snickra på ideér så länge... å för att "säjfa".. använd inga effekter ännu.. som sagt.. reglerna kommer.... KUL!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vilken respons!!! Mycke skoj!!! Jag kommer snart att sätta lite regler för det hela... ska bli himla skoj att ha denna festival.. kommer nog att PM:a nån som haft tidigare festivaler ang hur det hela funkar rent administrativt... så.. börja snickra på ideér så länge... å för att "säjfa".. använd inga effekter ännu.. som sagt.. reglerna kommer.... KUL!!

Vi kan väl slå våra påsar ihop och administrera det hela tillsammans? Blir lite lugnare då. Jag PM:ar dig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

My point of view:

Tillåt klipp/klistra, men till den mängd att låten ändå ska vara möjlig att framföra live!

Endast akustiska strömlösa instrument, men effekter och pluggar tillåtna.

Link to comment
Dela på andra sajter

My point of view:

Tillåt klipp/klistra, men till den mängd att låten ändå ska vara möjlig att framföra live!

Endast akustiska strömlösa instrument, men effekter och pluggar tillåtna.

Frågan är vart man ska dra gränsen när det gäller effekter bara? Det går ju att förvränga instrument till oigenkännlighet, och då förlorar man ju lite av poängen med tävlingen.

Men kan ju begränsa det till reverb, delay, eq och kompressor kanske? Kanske med en tidsbegränsning på reverb och delay?

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
låten ändå ska vara möjlig att framföra live!

Ibland är du för rolig. Allt som går att spela in går väl även att framföra live, eller? 🙂

Fint att du ville göra ett tydligt och viktigt statement med kursiv text.

En cirkel har inga hörn!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

låten ändå ska vara möjlig att framföra live!

Ibland är du för rolig. Allt som går att spela in går väl även att framföra live, eller? 😄

Fint att du ville göra ett tydligt och viktigt statement med kursiv text.

En cirkel har inga hörn!

😄

Vad? Hur menar du nu? 🙂

Allt som går att spela in går ju inte att framföra live. Det går att spela in och "spela upp" live, men inte framföra live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är vart man ska dra gränsen när det gäller effekter bara? Det går ju att förvränga instrument till oigenkännlighet, och då förlorar man ju lite av poängen med tävlingen.

poängen var väl att instrument/ljud skulle spelas in akustiskt. för att se vad man kunde göra med dessa ljud.

det jag tyckte var intressant och kul var vad man med hjälp av effekter kunde göra med de akustiska ljuden och instrumenten, tex. få burkar,plastlådor mm. att låta som trummor, få en akustisk gitarr att låta som en distad elgitarr mm.

utan effekter försvinner det roliga tycker jag. 😠

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att en akustisk festival borde hålla sig till endast uppmickade inspelningar och ett litet begränsat antal standardeffekter som nån vettig person avgör.

Åtminstone så bör det vara en del av festivalen. Sen kan man ju ha andra kategorier som inte är lika begränsade.

Poängen med akustiskt är ju att lyfta fram låtar, inte produktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland är du för rolig.
Tack, det var roligt att höra. Jag jobbar på min ironi och ibland får jag till det. Ibland inte.
Allt som går att spela in går väl även att framföra live, eller? 😉
Nja, man kan faktiskt förvränga riktigt mycket med klipp & klistra.

Jag tänkte nämligen på Pazos inlägg:

Får man klippa och klistra hur mkt man vill? För då kan man ju spela in grejer på måfå och sen göra sjyssta beats av vadsomhellst... eller menar du att den ska gå att framföra på riktigt också? 😮

Det skulle vara möjligt för mig att krossa ett fönster, spela in ljudeffekten, redigera ljudet och bara behålla 70 millisekunder av attacken och använda som en virveltrumma i låten. Men på frågan om jag skulle kunna gå upp på en scen och kunna framföra en sådan låt unplugged, så måste jag svara nej.

Fint att du ville göra ett tydligt och viktigt statement med kursiv text.
Ja, betoningen blev nog inte så tydlig eftersom du misstolkade mig... 😄😱
En cirkel har inga hörn!
En cirkel har ingen början eller slut!
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Ja, betoningen blev nog inte så tydlig eftersom du misstolkade mig...

aha!

Du får nog köra på med bold, italics och underlined för att den här killen ska hänga med. 😉 Sorry och förlåt. Lång helg, dålig morgon och så är det något med din avatar som får det att knattra i tangentbordet. Du förstår säkert.

EDIT: Men det ska bli riktigt roligt! Jag är med för fulla muggar. När kör vi?

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen med akustiskt är ju att lyfta fram låtar, inte produktion.

Varför då? Kan inte en akustisk låt få ha en bra produktion?

Nej, en akustisk låt får absolut inte ha bra produktion.

Det var exakt så jag menade. 😉

Jag håller med till 100%

Därför anser jag att om man råkar lyckas med för bra inspelning i denna festival, så måste man använda bitcrusher el. grungelizer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen med akustiskt är ju att lyfta fram låtar, inte produktion.

Varför då? Kan inte en akustisk låt få ha en bra produktion?

Nej, en akustisk låt får absolut inte ha bra produktion.

Det var exakt så jag menade. 😉

Jag håller med till 100%

Därför anser jag att om man råkar lyckas med för bra inspelning i denna festival, så måste man använda bitcrusher el. grungelizer.

Bitcrusher? Ska du spela in digitalt? 😄

Öpp öpp öpp, nä nä näää!

Jag ska spela in låten live med den inbyggda mikrofonen på en videokamera med VHS-C. Sen snigelpostar jag bandet till Signert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bitcrusher? Ska du spela in digitalt? 🙂

Öpp öpp öpp, nä nä näää!

Jag ska spela in låten live med den inbyggda mikrofonen på en videokamera med VHS-C. Sen snigelpostar jag bandet till Signert.

Ah, bra idé - då får du ju en snygg mastrings-limiter med på köpet också. Undras om man kan sidechaina den, förresten... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen med akustiskt är ju att lyfta fram låtar, inte produktion.

Varför då? Kan inte en akustisk låt få ha en bra produktion?

Nej, en akustisk låt får absolut inte ha bra produktion.

Det var exakt så jag menade. 🙂

Jag håller med till 100%

Därför anser jag att om man råkar lyckas med för bra inspelning i denna festival, så måste man använda bitcrusher el. grungelizer.

Bitcrusher? Ska du spela in digitalt? 😄

Öpp öpp öpp, nä nä näää!

Jag ska spela in låten live med den inbyggda mikrofonen på en videokamera med VHS-C. Sen snigelpostar jag bandet till Signert.

Spela in?! Vafalls?

Samtliga bidrag skall framföras i mitt eller Umemagnus vardagsrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...