Jump to content
Annons

Rain av Crownfield


Recommended Posts

LÅTNAMN: Rain

ARTIST/GRUPP: Crownfield

GENRE: Pop-ballad? Hjälp!

LÅTLÄNGD: 04:02

KOMPOSITÖR: Richard Kronfält

PRODUCENT: Richard Kronfält

EV. MEDVERKANDE: -

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 3.8mb

STATUS: Skiss

Här är ett halvfärdigt alster till... Fick en kommentar av en kompis att den var lite tråkig så jag slängde på ett solo och lite trummor... Men har inte arbetat vidare sen dess. Jag vet att trumljuden är unkna. Och variationen och volymen likaså.. Skall fixas :rolleyes: Andra kommentarer? 😏

Rain___Export8.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
starboy (oregistrerad)

Otroligt snygga gitarrljud och sång.

Trummorna har du ju tänkt fixa så därför skulle jag vilja slå ett slag för lite mera bas, för lite balans i ljudbilden. Nu tycker jag det känns som om den saknas långa partier, t ex under det trevliga solot med början 1:52. (Tror att det ligger bas där, men den spelar i mitt tycke för ljusa toner, prova en oktav längre ned kanske?)

Annars toppen. Good work

cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väldigt skeptisk. Inte till låten, utan till din kompis. Tråkig? TRÅKIG!? 😕

Ta nu bort trummorna och gör som du tänkte från början, gillar den jättemycket fram till trummorna kommer in i bilden. Väldigt fin låt och snygga ljud som tidigare nämnts.

Otroligt mysig röst. Spökligt likt Tiger lou dock, men inte mig emot 🙁

Rock on

/fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väldigt skeptisk. Inte till låten, utan till din kompis. Tråkig? TRÅKIG!?

Ta nu bort trummorna och gör som du tänkte från början, gillar den jättemycket fram till trummorna kommer in i bilden. Väldigt fin låt och snygga ljud som tidigare nämnts.

Otroligt mysig röst. Spökligt likt Tiger lou dock, men inte mig emot

Rock on

/fredrik

Tack. Ska slå lite på min kompis 🙂

Otroligt snygga gitarrljud och sång.

Trummorna har du ju tänkt fixa så därför skulle jag vilja slå ett slag för lite mera bas, för lite balans i ljudbilden. Nu tycker jag det känns som om den saknas långa partier, t ex under det trevliga solot med början 1:52. (Tror att det ligger bas där, men den spelar i mitt tycke för ljusa toner, prova en oktav längre ned kanske?)

Man tackar. Där är faktiskt ingen bas alls i hela låten. Kunde inte hitta nåt ljud som passar 😉 ...Skulle behöva en akustisk bas. Nån som har en att låna ut? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt! Hur får du på sångljudet? Chorus? Dubbeltrackat? Och gitarrljudet? Kanon!

Fina harmonier. Även om ackordgången är rätt konventionell gillar jag vändningen vid "you're pretty, la la la..." Ackordgången och "I close my eyes and think of you" får mig att tänka lite på en gammal (kanon)låt med Boston, "More than a feeling". Snyggt mixat och kanonbra ljud som sagt... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt! Hur får du på sångljudet? Chorus? Dubbeltrackat? Och gitarrljudet? Kanon!

Fina harmonier. Även om ackordgången är rätt konventionell gillar jag vändningen vid "you're pretty, la la la..." Ackordgången och "I close my eyes and think of you" får mig att tänka lite på en gammal (kanon)låt med Boston, "More than a feeling". Snyggt mixat och kanonbra ljud som sagt... 😱

Tack 😆

Ja både sång o kompgitarr är dubbeltrackade. Har även en liten smula chorus på ena röstspåret, samt avsevärt mer reverb på det än det andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra sång o gitarrspel.

Från trummorna är det mest virveln som stör tycker jag. Kanske ett mjukare ljud skulle funka, eller kanske inte så många slag.

Eftersom du spelar gitarr som du gör så funkar det rätt bra utan bas.

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Härlig låt!

Jag kan dock störa mig på den ibland banala texten. Jag vet inte om "Lalala, you´re pretty"x4 har någon metaforisk dimension men för mig känns det ganska trist.

Vet hut! Det är ju hooken! 🥰

Bra jobb med låten, jag tycker om idén med trummorna men men det behövs riktiga trummor...

Om du har tid att vänta skulle jag göra det om nån månad när jag har köpt mickarna jag drömmer om, men det finns säkert nån tjomme här på forumet som kan hjälpa dig redan nu...

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar den också!

Sång och gitarrinspelningen är klockren. Det jag facinerades över var stämningen i låten i relation till dess titel "Rain". Man kunde verkligen känna hur man låg och segade i en soffa, funderande och kikande mot ett regnblött fönster.

🙂

Trummorna = 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

bra låt. Snyggt gitarrljud och underbar sång måste jag säga 😉

Håller nog med dom flesta om trummorna. Tycker att det ska vara trummor, men dom är för hårda och passar inte riktigt in. Tycker du ska få låten att komma igång där när trummorna kommer in. Få Lite mer fart på guran, kanske lägga på nåt nytt instrument lr nåt. Fixa in ett snyggt fill-in innan trummorna sätter igång också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry. Glömde skriva att detta är en riktigt skön låt. Den liksom bara rullar och rullar på utan att bli tjatig. Enda negativa (förutom trumljuden) är att den gärna får vara tio minuter längre...

Lika schysst sång och gitarrljud som alltid. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Jättefin sång!

Jag gillar den som fan, men jag tycker också att hela trumspåret ska bytas ut. Jag har använt samma loop som låtskrivar backing i flera år, kanske därför jag är trött på den.

Kanske nån på forumet som vill hjälpa till?

Tänkte bara på en sak i texten, men jag oerhört petig när det gäller texter.

I början sjunger du "it's raining outside now, but i stay indoors".

Självklart stannar man inne om det regnar så "but" är inget bra ordval.

Jag hade ändrat till "and i stay..." eller tagit bort extraordet helt.

Men som sagt, jag är oerhört petig med såna grejer.

Älskar harmerna & melodin. Komer lyssna på den varje gång regnet smattrar mot fönsterblecken här i Lorensborg.

EDIT; "lalalalala you're pretty" är klockrent!

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Mysigt, riktigt regnig känsla!

Fin sång, fin gitarr.

Jag tycker att det funkar med lalala.

Elgurkan är också snygg.

Men trummorna, som sagt, håller inte samma kvalitet som resten. Visst kan du ha trummor, men de måste nog låta lite mer organiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mysigt, riktigt regnig känsla!

Fin sång, fin gitarr.

Jag tycker att det funkar med lalala.

Elgurkan är också snygg.

Men trummorna, som sagt, håller inte samma kvalitet som resten. Visst kan du ha trummor, men de måste nog låta lite mer organiska.

håller med Jarnis......mkt snyggt o regnigt, sköna harmisar.......med kanon sång!!

Smakfullt gitarrlir.......eftersom du redan fått lite kreativ kritik på trummor mm, så kommenterar jag inget ang. detta!!

Fortsätt så här..... 😉 du har kommit en bra bit in på rätt väg!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt snyggt! Fina gitarrer och grymt skön röst (hur många paket röker du om dan? 😄 )

Negativa saker: Skulle kanske vilja ha lite mer kropp i det akustiska gitarrljudet. Tycker sångdubben ligger lite för högt, det döljer mycket av din snygga sångröst. Trummorna känns lite tråkiga som sagt. Och detdär stråkljudet skulle jag nog bytt mot någon padsynth istället, ska det låta plastigt kan det lika gärna göra det ordentligt 😄

Men förutom det så är den riktigt schysst! Känslan i låten överväger det negativa, men bättre proddat skulle det kunna bli en fullpoängare.

Vad använder du för elgitarr och utrustning förresten? Line eller stärkare? Plektrum eller fingrar? Tycker det låter grymt nämligen, om än lite Knopfler-ripoff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt snyggt! Fina gitarrer och grymt skön röst (hur många paket röker du om dan? 😄 )
Usch säg inte så 🙂 ... 1 ungefär.. John Silver... 😄
Negativa saker: Skulle kanske vilja ha lite mer kropp i det akustiska gitarrljudet.
Ja jag har funderat på att ta om all akustisk gitarr (som i denna versionen är inspelad via gitarrens skräpmic genom preampen) med en av mina kondmicar istället (TSM MT87S eller GA Project FC1)... Kanske borde lägga lite energi på det.
Trummorna känns lite tråkiga som sagt. Och detdär stråkljudet skulle jag nog bytt mot någon padsynth istället, ska det låta plastigt kan det lika gärna göra det ordentligt 🙂
Hehe okej, ska se vad jag kan göra. Har lite ont om bra stråk-/padmatieral.
Vad använder du för elgitarr och utrustning förresten? Line eller stärkare? Plektrum eller fingrar?
Fenix SL90 halvakustisk stålsträngad som jag kör in genom en Focusrite Platinum Penta preamp och vidare in i datorn via Layla24/96. Kör även på en Telecaster-kopia (via preamp förstås).

EDIT: Fingrar, alltid fingrar. Är (nästan) värdelös med plektrum.

Tycker det låter grymt nämligen, om än lite Knopfler-ripoff.

Tack! Fast "ripoff" vet jag inte 😉 men spelstilen har nog plockat upp vissa influenser... 😉😄

Tack så mycket för kommentarerna! Och tack alla andra också. Kul att den uppskattas...ska ratta vidare. Ny version kommer så småningom 🙂

Redigerat av Crownfield
Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig gillat lajnat gitarrljud....men det är en fråga om smak......sedan tycker jag att det funkar nog utan trummor också men ska det vara rytm så mer sparsmakat....annars får jag lite Dave Grolvibbar...kunde vara en av Foo Fighters

akustiska låtar....bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt! Kanske lite seg... Inget som sätter så direkt... Men bra ändå, skön känsla. Gillar inte elgitarrljuden något vidare, låter lineat. Pröva att kanske använda någon form av gitarrsimulator finns några som är gratis. Mycket bra spelad och mycket bra sjungit snygg dubblering av sången!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt ok! Refrängen är det bästa i låten. Versen är sådär. Gillar inte trummorna. Snygga gitarrer dock.

Jobba på! 🥰

betyg: 3/6

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt! En fråga på solot; (Det ska absout vara med) ligger det inte lite väl i mitten? Dra ut det helt L. Dubbla kanalen och käör den andra helt R lägg på lita andra effekter här! Ja,ja det var ett litet förslag från mig, kanske värt att prova...

Jag gillar låten!

//FredAsp

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...