Jump to content
Annons

Lösningar för demolåtar


hammagrella

Recommended Posts

// första inlägget i en sammanslagen tråd. Mäker ut nedan var skiljelinjerna mellan trådarna går /admin

Är det någon mer än jag som tycker att det är alldeles för mycket låtar i Demoforumet?

Fördelen med då det var färre låtar, var att man i princip hann lyssna på allt som lades upp. Det var nästan lite "wow en ny låt på demosidan!"! Numera hälls det inbland in 20 nya låtar på en dag känns det som. En annan fördel var att låtarna ältades lite mer, en låt kunde vara aktuell flera veckor och folk vände och vred på den. Nu kan det komma upp en kanonlåt (nä jag menar inte mina låtar 😳 ) som får två kommentarer och sen dränks bland nytt material och försvinner .

Kanske oundvikligt när forumet växer, men iallafall jag tycker det är lite trist. Vad tycker ni andra nördar?

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 212
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag håller med. Det är väl en naturlig utveckling, men dock tråkigt. När jag var ny på forumet var jag alltid på demotrådarna och lyssnade på mycket och kommenterade, men nu orkar jag ofta inte ens kolla där. Det blir alldelles för mycket på en gång... Eller så är det bara jag som är gnällig.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med. Jag tycker att vi raderar hela forumet och börjar om från början.... 😉

En grej man kanske skulle kunna göra är att man fixar ett "låtarkiv" i sin egen profil som man sedan på något vis kan lägga upp låtar i självaste profilen sedan som då kommer upp i en slags länkform i självaste demoforumet?

Och på något vis då kunna på något vis göra reklam för sig själv i stället...på något vis.

Jag är luddig.

Link to comment
Dela på andra sajter

tror att det skulle vara bättre om demopostarna ibland höjde ribban för sig själv lite, och postade sådant som de själva ansåg färdigt och genomarbetat. istället blir det:

"är det här värt att fortsätta med..?"

"det är bara en testinspelning men..."

"jo, det är falskt men sången ska jag göra om..."

"egentligen ska det vara ett piano men..."

"bortsett från det som låter illa, vad tycker ni..?"

kanske skulle det bli lite färre postningar, fast mer intressant att diskutera.

vad tycker du, MrPhil?

edit. sen tycker jag att de som bara signar upp för att posta sina demos, men aldrig bryr sig om att själva lämna kritik eller delta i diskussioner, kan dra åt helvete.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

tror att det skulle vara bättre om demopostarna ibland höjde ribban för sig själv lite, och postade sådant som de själva ansåg färdigt och genomarbetat.

Men om folk bara postar sånt som är "färdigt" och "genomarbetat".. då är det ju ingen demo längre. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skrivit om detta tidigare och föreslog en genreindelning av demosidan länk just för att hitta den musik man kan och gillar bäst. Fick inget vidare gehör för detta men kanske dags att damma av förslaget. Som det är nu missar man som sagt säkert pärlor då de drunknar i allt annat. Jag inser nackdelar med detta förslag (se länk) men jag tror fördelarna överväger. Självklart krävs det också en självdisciplin i postandet och närmast krav på att alltid ge feedback innan man postar något själv. Går kanske att ordna med någon slags spärr ex-vis en tilldelad post per fem feedbacks eller nåt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon mer än jag som tycker att det är alldeles för mycket låtar i Demoforumet?

Fördelen med då det var färre låtar, var att man i princip hann lyssna på allt som lades upp. Det var nästan lite "wow en ny låt på demosidan!"! Numera hälls det inbland in 20 nya låtar på en dag känns det som. En annan fördel var att låtarna ältades lite mer, en låt kunde vara aktuell flera veckor och folk vände och vred på den. Nu kan det komma upp en kanonlåt (nä jag menar inte mina låtar 😉 ) som får två kommentarer och sen dränks bland nytt material och försvinner .

Kanske oundvikligt när forumet växer, men iallafall jag tycker det är lite trist. Vad tycker ni andra nördar?

Konkurans på gott och ont. Men visst kan det kännas jobbigt. Då ska du veta hur det är att vara ett punk band bland en miljon andra "poppy punk" band som finns 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

tror att det skulle vara bättre om demopostarna ibland höjde ribban för sig själv lite, och postade sådant som de själva ansåg färdigt och genomarbetat. istället blir det:

"är det här värt att fortsätta med..?"

"det är bara en testinspelning men..."

"jo, det är falskt men sången ska jag göra om..."

"egentligen ska det vara ett piano men..."

"bortsett från det som låter illa, vad tycker ni..?"

kanske skulle det bli lite färre postningar, fast mer intressant att diskutera.

vad tycker du, MrPhil?

edit. sen tycker jag att de som bara signar upp för att posta sina demos, men aldrig bryr sig om att själva lämna kritik eller delta i diskussioner, kan dra åt helvete.

No further comments 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tror att det skulle vara bättre om demopostarna ibland höjde ribban för sig själv lite, och postade sådant som de själva ansåg färdigt och genomarbetat. istället blir det:

<snip>

kanske skulle det bli lite färre postningar, fast mer intressant att diskutera.

<snip>

edit. sen tycker jag att de som bara signar upp för att posta sina demos, men aldrig bryr sig om att själva lämna kritik eller delta i diskussioner, kan dra åt helvete.

Ja, fast hur intressant är det att diskutera något som redan är klart...? Det är ju de lite ofärdiga sakerna som kan "generera" konstruktiva kommentarer och diskussion.

Däremot håller jag med om att det vore schysst om man kunde lägga in nån "spärr", så att man måste ha postat kommentarer på andras låtar innan man kan lägga upp en egen låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, fast hur intressant är det att diskutera något som redan är klart...? Det är ju de lite ofärdiga sakerna som kan "generera" konstruktiva kommentarer och diskussion.

du har nog missförstått mig jättemycket.

att den som postar en demo har gjort sitt bästa, är inget som hindrar att andra kommer med kommentarer och synpunkter. hela detta forum är smäckat med personer som har åsikter om allt, och dessutom är väldigt ivriga att få delge andra dessa.

det jag säger är att de som postar demos åtminstone kan göra sitt bästa, innan de ber om kommentarer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, fast hur intressant är det att diskutera något som redan är klart...? Det är ju de lite ofärdiga sakerna som kan "generera" konstruktiva kommentarer och diskussion.

du har nog missförstått mig jättemycket.

att den som postar en demo har gjort sitt bästa, är inget som hindrar att andra kommer med kommentarer och synpunkter. hela detta forum är smäckat med personer som har åsikter om allt, och dessutom är väldigt ivriga att få delge andra dessa.

det jag säger är att de som postar demos åtminstone kan göra sitt bästa, innan de ber om kommentarer.

Helt klart så!!!!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Kanske dags att splitta "Demoinspelningar" till Demo-Rock, Demo-Pop, Demo-Soul, Demo-Reggae, Demo-Synth, Demo-HipHop, Demo-Trubadur, Demo-Jazz, Demo-Metal...et cetera!?

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Upplever samma uppgivenhet som Hamma.

Jag lyssnar ALDRIG på 1-inläggers, dvs där en nykomlings första och ibland enda inlägg är en demo. Dom kan dra.

En maxkvot på 1 demo / vecka låter lite förmyndarfjanteri, men är nog inte helt tokigt. Varje demo skulle bli och kännas mer "speciell" då tror jag (låter löjligt, men ni förstår nog 😱). Och nykomlingar skulle inte få posta sin första demo förrän de postat X inlägg.

Genre-indelning är jag skeptisk till. Jag har ingen aning i vilken genre jag skulle posta mina egna alster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kanske dags att splitta "Demoinspelningar" till Demo-Rock, Demo-Pop, Demo-Soul, Demo-Reggae, Demo-Synth, Demo-HipHop, Demo-Trubadur, Demo-Jazz, Demo-Metal...et cetera!?

😱

:musik

Har inte moderatorerna tillräckligt sjå med att flytta trådar rätt?

Ljudkortstrådar under Studiobygge och trådar om plugins under Inspelning...

Och nu ska det behövas sorteras i demoavdelningen?

"Nej, det är inte electronica. Det är syntpop.", "Men den här är ju inte hårdrock, den borde ligga under punk" etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon mer än jag som tycker att det är alldeles för mycket låtar i Demoforumet?

Fördelen med då det var färre låtar, var att man i princip hann lyssna på allt som lades upp. Det var nästan lite "wow en ny låt på demosidan!"! Numera hälls det inbland in 20 nya låtar på en dag känns det som. En annan fördel var att låtarna ältades lite mer, en låt kunde vara aktuell flera veckor och folk vände och vred på den. Nu kan det komma upp en kanonlåt (nä jag menar inte mina låtar  😱 ) som får två kommentarer och sen dränks bland nytt material och försvinner .

Kanske oundvikligt när forumet växer, men iallafall jag tycker det är lite trist. Vad tycker ni andra nördar?

Jag har inte tyckt att det har varit tråkigt att forumet har växt, utan tvärt om gillat utvecklingen. Men detta håller jag verkligen med om. Synd, men förmodligen oundvikligt... 🙁

Fast det är ju kul med mkt musik å andra sidan 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ajdå! Känns nästan lite som om jag borde ta åt mig av denna tråden. 😱 Jag är väldigt ny här på forumet och har redan postat 3 demolåtar.

Till mitt försvar får jag väll ändå säga att jag verkligen försökt lyssna på och ge kommentarer till så mycket av andras demomusik, som jag bara hunnit med.

Jag förstår verkligen dilemmat med mycket demomusik. Jag känner också att det är svårt at hänga med i allt. Sammtidigt måste jag säga att just möjligheten att kunna få kommentarer på sin musik av kunnigt folk och att själv få lyssna på andras ideer och tillvägagångssätt, verkligen är en fantastisk möjlighet. Hoppas inte det försvinner härifrån.

Det blir nog svårt att reglera fram en lösning på problemet, men genre indelning kanske kunde vara ett steg på vägen. Men hur vet man vilken genre man tillhör? Jättesvårt ju! 😉

Jaja.. lite svammel på en fredag är ju aldrig fel. Snart slutar jag jobba och då blir det öl. Gott!

Soliga hällsningar från Kristoffer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Upplever samma uppgivenhet som Hamma.

Jag lyssnar ALDRIG på 1-inläggers, dvs där en nykomlings första och ibland enda inlägg är en demo. Dom kan dra.

En maxkvot på 1 demo / vecka låter lite förmyndarfjanteri, men är nog inte helt tokigt. Varje demo skulle bli och kännas mer "speciell" då tror jag (låter löjligt, men ni förstår nog 😱). Och nykomlingar skulle inte få posta sin första demo förrän de postat X inlägg.

Genre-indelning är jag skeptisk till. Jag har ingen aning i vilken genre jag skulle posta mina egna alster.

Lite förmyndarfjanteri vore inte så tokigt, hehe!

Mitt åsikt är att om man inte sköter sig så får man bli förmyndad. Jag blir lite trött när folk nu börjat slänga upp saker som "här kommer 5 halvfärdiga låtar, vad tycks?". Nej, max en demo per vecka. Med tanke på hur mycket jobb vi lägger ner på våra låtar så borde de kunna få vridas och vändas på lite mer än vad som gjorts på sistone, det är de värda.

Sen håller jag också med om principen om att man får bidra med kommentarer själv och inte bara slänga upp en demo då och då, det går jättemycket bort!

Genreindelningen är ett dåligt förslag som bara än mer isolerar musikstilar ifrån varandra. Många av de produktioner och diskussioner som givit mig mest i kunskapshänseende, har kommit ur genres som jag, i vanliga fall, inte hört så mycket. Jag behöver input från andra genres för att utvecklas som låtmakare och ljudpillare. Inom sin/sina egna genres är många av oss väldigt duktiga på de olika "regler" som finns. Förresten är det också så att det brukar framgå i faktadelen, om inte redan i rubriken, vad för slags musik det handlar om.

Sen är det roligt att bli överraskad. Många av mina bästa stunder här på forumet har varit när jag klickat igång något suspekt. Jag minns någon tråd där vi diskuterade om vilken som var den bästa låten som hade publicerats på forumet. Nattvaktaren hade ett förslag med en länk till den aktuella låten. Jag klickade och sen låg jag i fosterställning i en kvart, klockrent!

Nej, fram för mer öppenhet och fler musikstilar men tänk till innan Du lägger upp något. Detta är ett ställe för oss som vill ha genuin respons och hjälp, ingen jämrans "marketplace" där Du skall "sälja in" Din musik. Vi är instansen innan Du ev gör det.

Jag har själv hittills lagt ut ett två minuter långt trumkomp. Det gjorde jag för att jag ville få råd och tips om hur jag kunde bli bättre på truminspelning och för att få råd om hur jag kunde gå vidare med mix etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan klassiker är inlägg som "mitt första försök i reason". Om det är ens första försök så böör man ju kunna komma på något själv som man kan göra bättre, och göra ett andra och kanske tredje försök innan man frågar om hjälp.

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Genreindelning var alltså inte populärt. Jag tänkte mig ju bara en grov sådan utan finlir. Själv är jag rätt off inom vissa genre, men ska försöka att inte yttra mig inom dessa hädanefter.

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå, som nybörjare på inspelning ska man kanske tänka sig för innan man lägger upp en låt här..?

Ve den som inte ids/kan lägga på kompressorer och reverb och mixa allt innan de postar låten... Då har man inte ens försökt...?

Kanske en sån noobie som jag vill ha en åsikt om t.ex. gitarrljudet innan man går vidare med låten? Varför inte dela upp det i nybörjar- och proffs-kategorier? Då kan de som inte orkar med nybörjarnas idiotiska frågor gå direkt till proffsavdelningen där de får lyssna på varandras låtar som är klara för pressning...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Genreindelning var alltså inte populärt. Jag tänkte mig ju bara en grov sådan utan finlir. Själv är jag rätt off inom vissa genre, men ska försöka att inte yttra mig inom dessa hädanefter.

😱

:musik

Jag tycker gott att Du kan yttra Dig! Jag menar bara att jag undrar vad för gott en genreindelning för med sig. Som jag skrev tidigare så framgår det ju ändå vad det rör sig om för musik i de inledande raderna i demopostningen och tror man sig inte vilja höra på det så klickar man inte på länken bara.

Kanske att demopostaren borde ange om vad det är som man vill ha respons. Ibland får man ju sig till livs att" vad tycker Du om min musik för, Du kan ju inte genren"-typ av svar. Vi kanske skall ange vad det är vi vill ha respons på. Låten, arret, mixen, texten etc.?

Link to comment
Dela på andra sajter

Idéen om att det krävs att man själv har kommenterat x antal demos innan man kan lägga upp egen demo tycker jag är lysande.

Det kommer att innebära:

🙂 1) Fler kommentarer till de demos som publiceras.

🙁 2) Lite mer koncentrat av "viktiga" demos, missförstå mig rätt; demos som man vill något med (eftersom det krävs lite jobb...)

😱 3) Fler kommentarer mellan "demo-artister", vilket gör det mer möjligt att relatera synpunkter från X till exempelvis X´s egna alster.

Sammanfattningsvis kommer den positiva aktiviteten i forumet att öka 🙂

Sedan uppskattar jag möjligheten att ta del av flera låtar av samma artist för att få ett sammanhang. Karls sida är ett gott exempel på detta. Hur det skall gå till vet jag inte, kanske måste detta lösas utanför forumet vilket en del av Er gjort eller kanske det går via profilen som föreslagits.

Som jag skrev nån annanstans: en låt är en punkt, två är en riktning som kan peka åt två håll, tre skapar ett fält; ett sammanhang. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner mig lite som Stolle gör. Har inte heller varit sådär genomsnabb med att kommentera andras alster. Ofta har det dock att göra med att jag inte riktigt vet vad jag ska ge kritik på. Det finns många på forumet som har väldigt bra koll på vad som är 'rätt' och 'fel', vad som ska lyftas, sänkas o.s.v. Det är väldigt värdefullt att få sådana kommentarer från de som kan. Jag tror dock inte att jag har dessa kunskaper......ännu.

Jag skulle kunna få den kunskapen i och med att jag lägger upp en egen låt för expert-kommentarer. Med det kan jag ta till mig den kritik som ges och samtidigt lära mig ett och annat, så att jag i nästa steg kan delge mina nyvunna kunskaper till andra.

Men som det diskuteras på vissa håll, så verkar det som att jag inte kommer att få några kommentarer/kritik på det jag lägger upp och alltså missa att få kunskap. Vilket i sin tur leder till att jag inte heller kan ge konstruktiv kritik på andras alster.

Moment 22, någon?

Joey

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner mig lite som Stolle gör. Har inte heller varit sådär genomsnabb med att kommentera andras alster. Ofta har det dock att göra med att jag inte riktigt vet vad jag ska ge kritik på. Det finns många på forumet som har väldigt bra koll på vad som är 'rätt' och 'fel', vad som ska lyftas, sänkas o.s.v. Det är väldigt värdefullt att få sådana kommentarer från de som kan. Jag tror dock inte att jag har dessa kunskaper......ännu.

Jag skulle kunna få den kunskapen i och med att jag lägger upp en egen låt för expert-kommentarer. Med det kan jag ta till mig den kritik som ges och samtidigt lära mig ett och annat, så att jag i nästa steg kan delge mina nyvunna kunskaper till andra.

Men som det diskuteras på vissa håll, så verkar det som att jag inte kommer att få några kommentarer/kritik på det jag lägger upp och alltså missa att få kunskap. Vilket i sin tur leder till att jag inte heller kan ge konstruktiv kritik på andras alster.

Moment 22, någon?

Joey

Skriv bara vad Du tycker! Det blir inte alls Moment 22! Du behöver inte kommentera vad Du tycker om varenda låt. Det handlar om att vara aktiv på forumet överhuvudtaget. Vi som varit här ett tag har märkt att det finns vissa som dyker upp nån gång då och då, postar en låt och vill ha respons men själva bidrager de aldrig med några tips eller åsikter för att hjälpa andra. Är Du med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Idéen om att det krävs att man själv har kommenterat x antal demos

Då behövs någon form av kontroll mot vissa kommentarer.

"Det suger!" kanske inte är så givande.

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja.. lite svammel på en fredag är ju aldrig fel. Snart slutar jag jobba och då blir det öl. Gott!

Soliga hällsningar från Kristoffer.

Stolle skall inte dricka öl! Stolle skall klippa sig och skaffa ett jobb! Annars kommer Stolles gamla lärare och tar honom i örat! Haha, fick Du fikon nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, vi skrotar genreidén. Själv älskar jag gränsöverskridande musik och kul om folk kommenterar musik man gjort som de normalt inte lyssnar på...

Föreslår följande:

1) Indelning i demolåtar och skisslåtar (olika sidor).

2) Tre inlägg (feedback) berättigar till ett demo/skissupplägg.

3) Max en demo/skiss per gång och vecka.

4) Glöm inte att man kan lägga upp idéer även på andra sidor, exempelvis under "komposition, arrangering", vilket jag själv syndat mot...

Edit: Ojdå, kan visst inte räkna till fyra.....därför mina låtar går i otakt... 😉

Redigerat av (e)qualitymusic
Link to comment
Dela på andra sajter

Varning för rätt så långt inlägg, men varje stycke behandlar olika saker, så ni kan ju läsa valfritt...

Jag har också upptäckt den lavin av demopostningar som uppstått. Dessutom är det inte svårt att se att i samband med detta så har kvalitén på svaren sjunkit, likväl som antal svar. Jag stödjer därmed Itzhaks linje, att bara posta sådant man själv vet att man inte kommer vidare med. Samt att gärna precisera vad det är som skall kommenteras (det senare har vi tagit upp många gånger tidigare i diskussioner om demoforumet)

Som moderator anser jag att det kanske inte skall vara någon genre indelning, eller proffs / nybörjar avedelning heller. Den senare blir jättesvår för de som antingen överskattar sin talang och blir nedrackade pga det, eller de som inte riktigt kan bedöma sin förmåga och chansar lite. Dessutom bildas det väl någon form av elitism kring det hela.

En tanke jag fick, bra eller dålig vet jag inte, men en tanke var det i alla fall, var en test och en färdig kategori. Med test menar jag korta låtsnuttar där man vill stämma av arr, ljudbild och liknande när man är inne i en produktion man vet att man skall arbeta vidare med. Med en färdig menar jag ungefär som Itzhak skrev ovan att det är så klart som man själv kan göra låten. När man har nått sina egna begränsningar. Detta är givetvis ganska flummiga indelningar och ibland även här svårt att placera sitt verk. Dock kan man ställa sig frågan när man ska lägga upp låten: Vet jag själv om saker jag ska fixa i låten? Om ja, lägg inte upp den under färdigt sidan.

Av detta kan man dock förvänta sig följande. Folk är troligen i regel mer intresserade av att lyssna på färdigt material än sådant som inte är färdigt. Och kritiken här kommer kanske vara lite mer givande. Samtidigt så vet man redan innan man klickar på låtlänken om låten är så klar som forummedlemmen förmå göra den, eller om den vet att något mer kan göras vid och vad. Därmed blir den "färdiga" forumdelen öppen för all typ av kritik. Medan man i testdelen tydligare skall precisera vad det är man vill ha kritik på.

Att ha en gräns på en låt i veckan är rimligt, mindre rimligt är att fullt ut kräva att man skall ge kritik på andras låtar genom att införa spärrar. Det riskerar endast leda till att folk skriver för att skriva. Ser istället att medlemmarna själva skriver vad de anser kan förbättras, oavsett om de har några större kunskaper eller ej. Alla kommentarer är ju bra då man får en bättre bild av materialet.

Låter detta galet eller vettigt? Jag ser hellre att vi postar färre, men produktioner vi verkligen behöver hjälp med, snarare än många som vi vet suger, men inte kommer jobba med. Helst detta, för ytterligare indelningar och regler gör allt så mycket mer komplicerat. Varje regel, tanke vi inför skapar nya begränsningar. Istället vore det bättre om medlemmarna tog sig tid att läsa igenom regler och förslag för demopostningar och ta till sig av den kritik som ges. Givetvis dessutom håller sina dempostningar på en rimlig nivå. Just för att bibehålla den goda kvalité i svaren som vi haft, och den svarsmängd som gör det intressant att diskutera låtarna.

Några tankar kring ämnet...

EDIT: Equalitymusic var framme på samma linje medan jag skrev.

EDIT 2: Stavar namn rätt...

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...