Jump to content
Annons

kan man pajja en stormembransmic?


the610

Recommended Posts

för en sådär 2 år sedan köpte jag mig en tsm stormembranare, den lät asbra då, eller så har jag blivit bättre/sämre på att lyssna.

Lite senare köpte jag en studio projects B1, den lät bra.

nu låter båda förjävligt, åtminstone på sång, alldeles för s:igt och vasst och helt enkelt hemskt, har provat olika preamps, kompressorer, de-esser, eq ja, allt man kan tänka sig att det kan bli bättre av, men blää..

och sen hörde jag att man kan spräcka membranet..

jag har visserligen gainat fullt ett par gånger för att få en idiotball dist till skrik och annat bakgrunds-skräp, men borde det vara en orsak till mina fruktansvärda problem? kan membranet ha "spruckit" då?

micarna låter fortfarande rätt bra på akustisk gitarr och som overhead på trummor, men sången låter förjävligt och det är ju viktigast att den låter tight och nära, snyggt, bra, och allt annat som är gött, inte skit som är dåligt.

tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
och sen hörde jag att man kan spräcka membranet..

jag har visserligen gainat fullt ett par gånger för att få en idiotball dist till skrik och annat bakgrunds-skräp, men borde det vara en orsak till mina fruktansvärda problem? kan membranet ha "spruckit" då?

Tror det är svårt att spräcka ett membran genom skrik.. Det spelar ju absolut ingen roll hur mycket du gainar.

Jag tror det är dina ideal som förändrats om du fortfarande tycker att den funkar på gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska stå precis bakom ett startande jetplan för att spräcka membranet i en modern stormembranare, så det är osannolikt.

Det är kanske enklare; Har du använt puffskydd, eller är det så att membranet på båda micarna nu har blivit igensatt av saliv och annat "mysigt" som stänker in när man sjunger...? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej "The 610"

Jo då, en del kina tillverkade stormembransmikrofoner kan ändra sig efter ett tags användning, "mylar" membranet kan ändra sig i "tension" (sträckningen) av olika anledningar som att det släpper i ena ändan på den yttre ringen och blir då slappt och ibland synligt skrynkligt.

Det finns också en del typiska fel på elektroniken som brukar spöka från och till på olika exemplar.

Ok, mickar som kostar 995: är inte så stor idé att reparera alla gånger, men annars så kan du skicka kondingmickar till mig för reparation, renovering eller om du vill förbättra din kina mikrofon så gör jag en hel del modifieringar som höjer kvalitén på olika sätt.

Jag har reparerat studiomikrofoner i över 25 år, och på senare tid bekantat mig ordentligt med alla dessa kina mickar som kommit ut på marknaden.

--Bosse

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Åsså använder du väl puffskydd va??? Kan ju bli lite spott och annat snusk på membraret om du hojtar och skriker allt för nära membarnet annars.

Kanske Bo Hansén kan svara på också? Han har ju sett ett och annat membran genom åren? 😎

Hur fixar/rengör man sånt Bosse? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jo, jag använder puffskydd, men en och en annan smäll kan de ju ha fått sig...

nej precis, det är väl inte lönt att reparera en mick för 995, fast ett ombygge är ju aldrig fel, fast då skulle det ju lika gärna kunna vara ett nybygge, man lär ju inte använda så mycket av elektroniken, typ bara "skalet" i så fall.. eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hegobald,

Jodå, du har helt rätt, saliv belagda membran gör att micken beter sig konstigt på flera sätt.

Salivet fungerar också som ett effektivt klister, där textilfibrer och andra partiklar som tar sig igenom galleret, fastnar på kapselns membran.

Speciellt på gamla Neumann mickar som varit med i 30-40 år, där ser mebranet ut som en långhårig ryamatta.

Micken kan fungera med ett smuttsigt membran, så länge det är tort, (låter förståss inte som nytt, eftersom membranet blivit tyngre med all skräp) men när ny kondens löser upp salivet som antgligen innehåller salt/äggviteämnen m.m. så börjar beläggningen att leda, och det blir då överslag till kapseln metalldelar, eller att membranet kan "sugas in" mot kapseln botten, eftersom det har blivit tyngre och ojämt av all smuts. (polarisationsspänningen över kapseln, gör att membranet vill "sugas in" mot kapseln mitt)

Kapseln arbetar i en enormt hög-ohmig krets, (mellan 500 Mohm till 1 Gohm= många hundratals millioner ohm) så när föroreningarna börjar leda, så blir det ren kortslutning för kapseln eller dess anslutningar.

Det typiska betendet med en skitig kapsel är att när man pratar nära micken, utan "stocking screen" vindskydd, så dyker nivån och blir svag eller helt tyst, låter man micken vila en stund, så fungerar den igen. (när kondensen har avdunstat.

Kapslar går oftast att göra rent, men det går åt mångårig rutin för detta, beroende på membran material, typ av smuts och hur länge smutsen har suttit där, måste man ta till olika kemikalier och knep för att få bort smutsen utan att skada membrenet.

Jag avråder på det bestämdaste att ni inte pillar med era kapslar själva, ni kommer antagligen att bli mycket besvikna på resultatet.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...