Jump to content
Annons

Bo Hansén

Medlem
  • Antal inlägg

    240
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    1

Dagen då Bo Hansén senast vann var 25 september 2016

Bo Hansén hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

6 Neutralt

2 följare

Om mig

  • Stad/plats
    Göteborg
  • Intressen
    Konstruktion av ljudapparater för inspelningsstudio, radio/TV-staioner, scen och musiker.
  • Hemsida

Senaste profilbesökare

5 879 profilvisningar
  1. B&K har använt många kontakttyper genom åren, denna ser ut som en variant av fabrikatet Lemo ?? Vilken mät-mik är det, har du varit inne på B&K hemsida, där finns en del info, du kan också skicka en fråga till dom vi hemsidan. --Bosse--
  2. Mattias, bra att du redde ut karaktärstik/kapselbegreppen, jag var på väg, men såg att det fixade sig här på slutet. En liten sak som jag reagerar på när jag prövar mikar.... När men lyssnar i hörlurar eller nära högtalare, och gämför fram och baksida på en mik ställd i 8:a/figure eight, så kan ljudkaraktärs intrycket ändra sig just när man skiftar sida, eftersom hjärnan har vant sig med ett fasläge gämfört med sitt egna "inre röst läckaget". Givetvis skall frekvensgången inte ändra sig markant, men man märker att något händer med karaktären. Även billigare "Kina kapslar" brukar vara ganska lika på båda sidor, jag har renoverat, reparerat och byggt om mängder av sådana mikar, och kapslarna brukar vara kanska ok, men orginalen som Neumann och AKG håller en helt annan kvalitét. --Bosse__
  3. Mattias, bra att du redde ut karaktärstik/kapselbegreppen, jag var på väg, men såg att det fixade sig här på slutet. En liten sak som jag reagerar på när jag prövar mikar.... När men lyssnar i hörlurar eller nära högtalare, och gämför fram och baksida på en mik ställd i 8:a/figure eight, så kan ljudkaraktärs intrycket ändra sig just när man skiftar sida, eftersom hjärnan har vant sig med ett fasläge gämfört med sitt egna "inre röst läckaget". Givetvis skall frekvensgången inte ändra sig markant, men man märker att något händer med karaktären. Även billigare "Kina kapslar" brukar vara ganska lika på båda sidor, jag har renoverat, reparerat och byggt om mängder av sådana mikar, och kapslarna brukar vara kanska ok, men orginalen som Neumann och AKG håller en helt annan kvalitét. --Bosse--
  4. Hallå där, Vill bara säga att jag kikar in här på forumet någon gång i månaden och kollar läget, svarar ibland om det är något speciellt, men jag ser att det finns många duktiga pöjkar som är mer flitiga på forumet än vad jag är, så jag tycker att ni klarar er bra med deras råd och dåd. Själv så skriver inte så mycket längre, har allt för mycket att göra med reparation och renovering av ljudutrustning, så tiden räcker inte till. Men är det något som ni tror att jag kan tillföra, så skicka mig gärna ett mail, så svarar jag via det, eller kanske tar det på forumet. OBS! skicka inte PM via forumet. Ha det, vi höres. --Bosse
  5. En Shure SM57/58 trafo kommer att funka bra, då det är en "step-up" från 12 ohm till 200 ohm, och har ca: 12 dB gain, och har faktiskt bra bandbredd för sin storlek 10 Hz till 50 kHz när den arbetar med små signaler typ dynamisk mikrofon nivå som den är avsedd för. Om du tar ut trafon ur ett gammalt mikrofonhölje, så måste du bygga in den i en låda av metall eller liknande, om du inte gör detta så kommer trafon att ta upp brum och surr-störningar som finns i vår omgivning. Du kan också använda trafos avsedda för bandmikrofoner som tillverkas av Lundahl, Cinemag, Sowter med flera. Dessa har mycket hög kvalitét i alla avseenden, men är något för låg-ohmiga på primären (ingångssidan) så dessa får lägre output än SM-57/58 trafon som jag nämde här ovan. --Bosse
  6. richardlang, Använd istället 12AY7 som nästan är samma rör som 6072A. 6072 rören är "förädlade" 12AY7 som har lägre brus, mikrofoni och är militär specificerade för lång livslängd och en hel del annat. Om du köper NOS "New Old Stock" så sök efter GE-General Electric, dom var bäst på 6072/12AY7. --Bosse
  7. jizzi, Tänk på att diskant och mellanregister drivers är känsliga för bas och lågt mellanregister. Detta måste filtreras bort för att drivern skall hålla då du kopplar den direkt till en högtalarutgång. Filtret är typ ett högtalardelningsfilter och kan bestå ev en kondensator i serie med drivern, och eventuellt en drossel parallellt över driven för att få det exra säkert, värden på kondensator och drossel måste prövas ut beroende på driver, impedans och effekt. Man bör och ha ett extra överbelastningsskydd, som kan vara en glödlampa i serie med driven, (typ äldre glödlampa för bil/motorcykel) denna fungerar som en limiter, då den blir högohmigare när den börjar glöda, men får givetvis prövas ut noga för en speciell driver och effekt) En användbar driver bör vara en mellanregisterdriver, så det blir lite "fjong" i slangen, diskantdriver kommer att låta klent och ynkligt Det finns hållbarare drivers, typ sådana som sitter i "tratthögtalare" som används som utropshögtalare på nöjesfällt, flygplatser och liknade. (även dessa kan behöva ett filter om don skall plågas av gitarrförstärkare) --Bosse
  8. read_house_painter, Du kan få -6dB mindre signal ut om du löder om en kabel på moderkortet i lunch-boxen. (gäller 512-C) Kablarna från den aktuella XLR-utgången är normalt ansluten enligt följande: XLR pin 2 till kortkontakt pin 2 XLR pin 3 till kortkontakt pin 4 För att få -6 dB svagare ut skall du flytta kabeln som går till kortkontaktens pin 2 över till pin 3 istället. --Bosse
  9. Dominon, Detta uttag som kallas för "4V" är en extra tappning på slutstegets utgångstransformator, och skall ge omkring 1 volt när förstärkarens normala högtalaruttag ger full uteffekt. 1 volt RMS brukade vara dåtidens rörslutstegs ingångsnivå för full uteffekt, så antagligen är detta uttag tänkt för att driva slav-slutsteg, monitorpanel eller liknande extra utrustning. Eftersom det tappas av efter utgångstransformatorn så får du med slutstegets karaktär med både för och nackdelar. Tappningen är balansead och jordfri och har med all säkerhet ork att driva 600 ohm laster med långa kablar. --Bosse
  10. Om inte jag minns helt fel, så är detta ett mikrofon-huvud till en gammal trådlöst mikrofonsystem. (1960 talet) Antagligen kardioid (njure) och kanske ett frekvensomfång mellan 100 Hz till 10 kHz. Kanske inte den bästa micken, men kan ändå ha en användbar karaktär. --Bosse
  11. Rookie, Om din tele-ingång är en instrumentingång så är den obalanserad samt högohmig och är anpassade för en högre signalnivå än en balanserad lågohmig mikrofon. Vad du kan göra är att köpa en XLR-mikrofonkabel sam har en telejack i andra ändan med en inbyggd transformator, som då anpassar den balanserade miksignalen till en obalanserad högohmig signal som kommer att passa din instrumentingång. Dessa transformatror-kablar håller inte någon super-kvalitét, men kan duga till en budget-anläggning. skall micken Phantommatas så skall du givetvis ansluta ditt separata Phantomaggregat mellan micken och trafosladden. --Bosse
  12. Bo Hansén

    DI Box

    RSsound, Tack för dom vänliga orden, det värmer i ett gammalt tekniker-hjärta så här i Juletid. --Bosse
  13. Bo Hansén

    DI Box

    Om du har balanserade tele på utgångarna så är dom 3 poliga (stereo) eller av "TRS" (Tip-Ring-Sleve) typ som många säger idag, och då ligger balanseringen över tip och ring samt jord/skärm i höljet (sleve) Om du ställer kortet i -10 och sedan tar ut signalen obalanserat vi tip som ledare och sleve som skärm/jord (ring ej ansluten) och drar iväg med 10 meter skärmkabel till din stärkare, så går nog detta utmärkt i ditt fall skulle jag tro. "Re-amp" boxen gör i princip om en balanserad line-signal till en obalanserad signal som passar gitarstärkaren både i impedans och nivå. --Bosse
  14. Skall bara korigera några påstående gällande Trident. (jag kan Trident ganska bra eftersom jag var Svensk dealer för dom mellan 1980-1990) Malcolm Toft var VD och delägare i Trident Audio Development LTD, tillsammans med en kompanjon och några externa investerare. Från början utvecklades produkterna av Malcolm och Barry Porter då dom båda arbetade på Trident Studio i London, där dom första borden Triad A och B-range samt Fleximix kom till och sedan bildades mixerbordsfabriken Trident Audio Development Ltd. med efterkommande Trident TSM, Seies-80, Trimix, m.fl. Jag har inte varit och rotat ännu i ATB mixern, men vad jag förstått mellan raderna när jag pratat med Malcolm är att det är aktivt balanserat på mick-ingången och en del utgångar, samt att equalizern är av liknade "Trident EQ style" som bl.a. användes i Series 65/75. Om det fortfarande är samma ATB mixer som kom ut för ett antal årsedan, så är det troligtvis inte någon kopia av Mackie eller Berhinger, Malcolm med kompisar kan ganska bra själva, så jag förstår inte varför ?? --Bosse
  15. Bo Hansén

    DI Box

    Pajf87, DI-box används när du skall köra en gitarr, bas eller keyboard direkt in till mixerbordets/preampens balanserade mick-ingång. Men i det här fallet så är det mer "re-amp" tekniken som du skall använda dig av. Om du har en obalanserad utgång med nivå omkring -10 dB, så kan du ansluta denna direkt till din gitarr-stärkare, med ett 10 tal meter kabel utan problem. Om signalen har högre nivå typ +4 dB (proffsnivå) så bör du dämpa den så att inte gitarr-stärkaringången skiter på sig. Har ditt ljudkort en mer proffsigare balanserad utgång, så kan du använda en PASSIV DI-box (som innehåller bara en transformator) och använda DI-boxen baklänges, d.v.s. att köra in signalen på XLR-kontakten (normalt utgången) och ta ut signalen på telejacken (normalt ingången) Om du har DI-boxen nära gitarrförstärkaren med kort kabel mellan boxen och stärkaren, så kan den balanserade kabeln mellan boxen och ljudkortet vara enormt lång. (kanske 100 meter utan problem) Om du har ett ljudkort med en klenare obalanserad utgång, och vill ha en extremt lång kabel till stärkaren, så kan du använda två PASSIVA DI-boxar, den ena vid ljudkortet som du då kör in signalen på telejacken, använder en lång mick-kabel från XLR-kontakten till den andra DI-boxen XLR-kontakt (stående vid gitarr-stärkaren) och sedan från telejacken till stärkaren. Nu har du gjort en bra balanserad linje som är obalanserad högohmig i båda ytterändarna och är lågohmig ballanserad mellan boxarna där du kan ha en lång kabel eller mick-trunk. Det enda problem är att XLR-kontakten har fel kön när den används som ingång, men det finns billiga XLR-vändor att köpa, om man inte vill byta kontakt på en befintlig mick-kabel. --Bosse
×
×
  • Skapa ny...