Jump to content
Annons

Ljudisoleringsmaterial


Print

Recommended Posts

Ska bygga ett litet sångbås och undrar om någon vet var jag får tag på skumgummi, dämpningsplattor eller vad som kan tänkas bra för ljudisolering.

Kan man köpa sånt på vanliga byggvaruhus?

Vad använder ni för att ljudisolera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 89
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

ja hur mycket budget har du?

jag har byggt lite nyligen... och jag köpte profilerat skumplast hos JAM.

två st 2 kvm plattor för 600 kr. rätt bra pris..

annars kan du ju kolla in deras backdrop absorber som är rätt bra om

du vill göra lite budget variant..

JAM

annars kan du ju köpa vanliga maddrasser hos jysk.. lr isolering å klä in kanske äggkartonger,... ja det finns massa skit budget varianter...

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

Äggkartonger är en råttan-i-pizzan-myt. Det gör ingenting för ljudisolering, akustikbearbetning eller någonting som helst, utom då att vara en fiffig förpackning för ägg. Om du inte är intresserad av att ha ägg på din vägg, finns det ingen anledning att ha äggkartonger där. För övrigt lär äggen ramla ur om du sätter kartongerna vertikalt.

Glöm äggkartonger. Nu. Tack. Inga "men min granne sa...". Bort.

Det finns en annan tråd om ljudisolering av sångbås. Kolla den.

Och vad gäller Jams akustikplattor har jag inte testat dem. Men jag kan berätta att jag just håller på att bygga en professionell studio, och min akustikkonsult rekommenderade SUND miljöskiva från Akustikmiljö i Falkenberg (akustikmiljo.se). Han tyckte att det var den bästa uppfinningen sedan skivat bröd. Utan tygbeklädnad och bärverk kostar den 187:50 kr/kvm ink moms. Alltså lite dyrare än Jam's, men dämpar spikrakt ned till 125 Hz om man monterar dikt mot väggen.

Vill man dämpa lägre, monterar man med luftspalt till befintlig vägg. Får man plats, lägger man in ett lager 95 mm Gullfiber bakom. Får man mycket plats lägger man två sådana lager. Ju längre från väggen, desto lägre frekvenser dämpas. Att dämpa bas kräver utrymme. Men nu talar vi om sångbås, så du kommer ändå inte ha att göra med speciellt mycket frekvensinnehåll under 100 Hz. (Barry White är död).

Observera att detta handlar om dämpning av resonanser INUTI lokalen. Detta är något helt annat än ljudisolering. För ljudisolering, läs den andra tråden.

Och glöm äggkartongerna.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
kasman (oregistrerad)

Jag ljudissolerade i källaren nyligen och då använde jag äggkartonger i taket.

har inte isolerat någon annanstans och det blev en mycket stor skillnad, så någon nytta gör det iallafall. billigt = 60 kr för 14 m2

dom får inte målas för då gör det ingen skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Biltema har "dämpmaterial till högtalare " som ser exakt ut som dom svindyra plattorna man kan få köpa på våra lika svindyra musikaffärer. 4 st plattor för 89:- spänn, och som täcker sammanlagd nästan 2 kvm.

Tänkte själv köpa in några paket för att dämpa ljudstudset i min ljudstudio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset om Biltema! Jag har letat som en lite galning, men helt missat denna affär. Billigt är det i alla fall. Det billigatse hade annars varit att beställa från Tyskland.

Det blir nog ett sångbås i helgen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset om Biltema! Jag har letat som en lite galning, men helt missat denna affär. Billigt är det i alla fall. Det billigatse hade annars varit att beställa från Tyskland.

Det blir nog ett sångbås i helgen.

bra.. håll oss uppdaterade hur de går!

Link to comment
Dela på andra sajter

Biltema låter billigt, men du bor väl i Malmö och närmsta Biltema ligger i Helsingborg. Om du inte behöver jättemycket och inte orkar köra till Helsingborg, kolla i så fall in Skumplasten AB. Det är en liten butik i Malmö som ligger på en tvärgata till södra förstadsgatan mellan möllan och triangeln. Jag köpte lite där. De kallar det nog profilerad skumplast och de kan även skära till det i de mått du önskar. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

man skall aldrig prissätta något efter vad det kostar utan efter vad folk är villiga att betala för det...

EDIT: vad det kostar att tillverka det.

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.biltema.se/products/product.asp...4&iItemId=47806

Jag ska till biltema imorgon och köpa 6st förpackningar. Det är 18kvm (!)

...förutsatt att dom inte luktar då...jag lär återkomma imorgon om det är någon som är intresserad =)

Kanske du är lite överentusiastisk och glömde ta fram räknedosan ? 😏

I en förpackning finns 1,5 kvm. om du tjackar 6 st. förpackningar så får du ihop 9kvm. 😄

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

som den besserwiesser jag kan bli så blir det tyvärr inte ens 9kvm utan 0,4*5*0,6*6 = 2*3,6=7,2kvm 😏

-------8<----------------

Dämpmaterial till högtalare

Dämpmaterial "wave" för dämpning av högtalarlådor. Mått 40 x 60 x 2 cm. Levereras i förpackning om 5 st.

-------8<----------------

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...