Jump to content
Annons

Ljudisoleringsmaterial


Print

Recommended Posts

Akustikskum är inte samma material som man gör madrasser av (det finns massor av olika typer av skumplast - öppna eller slutna celler, olika densitet etc), så det kommer med stor sannolikhet inte att komma i närheten av ett sådant sångbås från Auralex - men det blir kanske lite bättre än att stå och sjunga i ett rum som ger en hopplös akustik...

Även om det ser liknande ut, så är utseendet ingen garanti för att det fungerar likadant... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
  • Svar 89
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

pme (oregistrerad)

Finns det inte någon annan än illsonic som gör dämare-diffusor som är vita? Eller i alla fall i ljusare färger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bland de jag har varit i kontakt med, så är det bara Illsonic som har haft vita.

Auralex har ett antal olika färger, så det kanske kan vara något att titta på...?

Annars brukar de flesta skumpaneler vara grå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag vet 😄! Men dessa madrasser var inte samma material som vanliga madrasser, nåt om att de ska "andas" liknade faktiskt mer "akustik-skum",

tyngre än vanliga madrasser också! Jag ska jämföra med dyr-akustik-skum när jag får upp hemmastudion.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

absorber1.jpg

absorber2.jpg

Nästan 5kvm

Hur gick det eg med biltema-"plattorna"?

Funkar de? Var det värt pengarna&besväret??

Jag åker förbi Biltemea-gbg dagligen, har funderat på att gå in o köpa ett gäng, men ville vänta med att höra hur det gått för er som testat....

Link to comment
Dela på andra sajter

😛 kul första inlägg: varför har den har frågan titlen ljudisolering när det enbart diskuteras akustikbehandling, inga av de olika produkter som tagits upp på de här tre sidorna har något med ljuisolering att göra. Om ni ska isolera så funkar inte ens tio lagar av det där biltema materialet, men du får ju ett härligt basbefriat och torrt ljud som går rakt in till grannen om det nu är det du vill ha. 😄

a

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gick det eg med biltema-"plattorna"?

Funkar de? Var det värt pengarna&besväret??

Nej, dom är rätt kassa! Tjockleken är för tunn och materialet för "lätt/glest" för att dämpa bra, visst bättre än ingenting men inte särskilt bra!

Inte särskilt billigt heller!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gick det eg med biltema-"plattorna"?

Funkar de? Var det värt pengarna&besväret??

Nej, dom är rätt kassa! Tjockleken är för tunn och materialet för "lätt/glest" för att dämpa bra, visst bättre än ingenting men inte särskilt bra!

Inte särskilt billigt heller!

oväntat? biltema FFS!! inget från det j-la företaget är väl något att lägga pengar på!

a

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

😕 kul första inlägg: varför har den har frågan titlen ljudisolering när det enbart diskuteras akustikbehandling, inga av de olika produkter som tagits upp på de här tre sidorna har något med ljuisolering att göra. Om ni ska isolera så funkar inte ens tio lagar av det där biltema materialet, men du får ju ett härligt basbefriat och torrt ljud som går rakt in till grannen om det nu är det du vill ha. 😳

a

De flesta vet inte vad det är för skillnad mellan isolering och akustikbehandling, så det brukar oftast handla om akustikbehandling när "isoleringsfrågor" dyker upp här... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

mm ser så ut ja.

ganska vanligt fenomen; de flesta tror att de där roliga/gulliga/snygga plattorna som kostar skjortan gör så att grannen blir glad, problemet är att han har fel, fel, fel och får sitta där med sina fina plattor.. en fet lufttät konstruktion med flytande golv, väggar och tak är et enda som hjälper.

a

😆

Redigerat av andreasb
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det var bara en ord-förväxling då frågeställaren ville just akustikbehandla, inte ljudisolera!

Jag ska för övrigt bygga en såndär säng man hänger upp i taket för att... ljudisolera 😆!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det var bara en ord-förväxling då frågeställaren ville just akustikbehandla, inte ljudisolera!

Jag ska för övrigt bygga en såndär säng man hänger upp i taket för att... ljudisolera 😳!

jehapp, tyckte det stod ljudISOLERING som subject, men men.

Jaha säng i taket... lycka till 😆

a

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet, jag retades bara, sorry!

Men alltså är den bra som akustikdämpning? Jag funderar nämligen på att bygga en eller två och ha i hemmastudion!

Mest för sånginspelning där tanken är att ha en eller två "sängar" precis ovanför vokalistens huvud. Tjock matta under vokalistens fötter

samt akustikplattor på väggarna runt omkring. Även om det aldrig blir som en riktig studio vill man ju ändå ha så bra som möjligt.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet, jag retades bara, sorry!

Men alltså är den bra som akustikdämpning? Jag funderar nämligen på att bygga en eller två och ha i hemmastudion! Mest för sånginspelning.

Tanken är att ha en eller två "sängar" precis ovanför vokalistens huvud. Tjockmatta under vokalistens fötter samt akustikplattor på väggarna.

Man vill ju gärna ha så bra som möjligt.

😱

jodå ett "moln" är inte att förakta, det du bör tänka på när du bygger är att du ska ha så låg densitet du kan på rockwollen (eller vad du nu stoppar i) och att du (som jag sa i det andra ämnet) har ett tyg som du med lätthet kan andas igenom. Något att eftersträva rent generellt är väggar som inte står paralellt med varandra för att förminska fluttereko och stående frekvenser. Det du då kan göra med ditt tak (som oftast blir parallelt med golvet) är att vinkla skivorna för att undvika detta. Och om du låter de vara "porösa" och hänger de en bit ner från väggen ökas den så kallade Transmissions förlusten..alltså ljud omvandlas till energi (i detta fall värme).

a

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Att rummet blir sas så ojämt som möjligt är bra - har jag tolkat det ungefär rätt då?

Vilket material ska man stoppa i "sängen"? Så ofarligt som möjligt :rolleyes:!

Att få bra akustik är ingen konst... det är en vetenskap.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Att rummet blir sas så ojämt som möjligt är bra - har jag tolkat det ungefär rätt då?

Vilket material ska man stoppa i "sängen"? Så ofarligt som möjligt 😱!

Att få bra akustik är ingen konst... det är en vetenskap.

Jag kör nästan alltid med Roxull's Flexi-batts.. ta typ 95mm'ers eller tunnare om du måste.

Och JA desto fler icke parallela väggar du har desto bättre.

a

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gick det eg med biltema-"plattorna"?

Funkar de? Var det värt pengarna&besväret??

Nej, dom är rätt kassa! Tjockleken är för tunn och materialet för "lätt/glest" för att dämpa bra, visst bättre än ingenting men inte särskilt bra!

Inte särskilt billigt heller!

men de som Jam säljer då?

jjlabsaabsorbsm.jpg

är de bättre än biltemas? priset är ju ungf samma..

JJlabs stage absorb backdrop då är det ngt att ha?

jjlabsStageAbsorbsmall.jpg

Länk till Jam

jag kanske ska klargöra vad det är jag ska ha detta till.

Har en klädkammare på ca 2x3,5 meter, som jag spelar in sång i (med studioproj B1). Väggarna, tak och golv är av betong (en av väggarna är dock gips). Idagsläget har jag hängt upp dubbla lakan på väggar och tak, vilket funkar rätt okej . På golvet har jag en matta.

Vad rekommenderar ni att jag gör? jag är inte så superkräsen, och vill heller inte lägga för mkt pengar på akustikmaterial. isolering behövs inte, då jag har förstående grannar:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid så mycket snack omkring skumgummiplattor. Men diffusorer då?

Har efter research uppfattat det som rätt viktigt. Att man i ett inspelningsrum bör ha kanske lika mycket diffusorer som absorbenter. Om inte MER!? Rätt/Fel?

/ adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid så mycket snack omkring skumgummiplattor. Men diffusorer då?

Har efter research uppfattat det som rätt viktigt. Att man i ett inspelningsrum bör ha kanske lika mycket diffusorer som absorbenter. Om inte MER!? Rätt/Fel?

/ adama

Jo, du och nästan ALLTID så tror folk att dessa skumgummi plattor ska göra så det Isolerar bättre.

Men, nej, det absolut bästa du kan göra är att bygga väggarna sneda så att inte ljudet har en rak reflektion tillbaka från utgångpunkten. Därför kan ju en diffusor vara på sin plats, men vad det verkar som så har folk här på forumet en övertro på att akustikbehandla sina rum.. less is more inte tvärt om, de flesta bara trycker in så mycket dämpning de kan och sen låter det ju skit därefter. 😄 Men för att göra det hela rätt så ska man ta reda på VILKA frekvenser det är man har problem med, mät, räkna eller hur du nu vill gå till väga (alt. fråga professionell akustiker) och SEN kan man köpa det man behöver..

Så för att svara på din fråga: NEJ diffusorer är inte bättre, det är diffusorer och det andra är absorbenter. that's it.

a

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid så mycket snack omkring skumgummiplattor. Men diffusorer då?

Har efter research uppfattat det som rätt viktigt. Att man i ett inspelningsrum bör ha kanske lika mycket diffusorer som absorbenter. Om inte MER!? Rätt/Fel?

/ adama

Jo, du och nästan ALLTID så tror folk att dessa skumgummi plattor ska göra så det Isolerar bättre.

Men, nej, det absolut bästa du kan göra är att bygga väggarna sneda så att inte ljudet har en rak reflektion tillbaka från utgångpunkten. Därför kan ju en diffusor vara på sin plats, men vad det verkar som så har folk här på forumet en övertro på att akustikbehandla sina rum.. less is more inte tvärt om, de flesta bara trycker in så mycket dämpning de kan och sen låter det ju skit därefter. 😛 Men för att göra det hela rätt så ska man ta reda på VILKA frekvenser det är man har problem med, mät, räkna eller hur du nu vill gå till väga (alt. fråga professionell akustiker) och SEN kan man köpa det man behöver..

Så för att svara på din fråga: NEJ diffusorer är inte bättre, det är diffusorer och det andra är absorbenter. that's it.

a

😄

okej, tackar. Hur mäter jag då? 😄

Kan tyvärr inte bygga om i rummet. Lite över min budget. 😎 Men hur vore det med dessa plattor i hörnen? (2 hörn av 4)

http://www.johnlsayers.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4581

och sedan i taket sätta upp lite träplattor som är lite vinklade åt olika håll?

Detta gällande inspelningsrum.

och jag har inte råd att dra hit en akustiker.

/adama

Redigerat av adama
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste ha takhöjden för att räkna ut vad du behöver!

Följfråga: vill du ha kort eller långt reverb (det lär inte bli särdeles långt i vilket fall som helst).

Är det bara sång du spelar in?

a

😛

det är cirkus 2,40-2,50 till taket.

jag har ett trumsett därinne samt min gitarrförstärkare, men det är bara sång jag spelar in där. i framtiden kanske även micka förstärkaren och spela in gitarr, men det får bli ett senare problem. just nu är det sången som är viktigast.

kort eller långt reverb???Är inte poängen med akustikmaterial o dyl, att eliminera all reverb? Jag kanske har missat ngt, men detta blev lite motsägelsefullt nu... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, jag förutsätter att du har 2,4 meter i tak.. men om du skulle ta och mäta EXAKT hur stort rummet är så blir det inte så mycket fel... men med dina siffror så får du en stående frekvens vid

118Hz och 169Hz så det är där du behöver jobba..

vad anbelangar reverb så kommer du initialt ha:

125Hz = 0.26s

250Hz = 0.65s

500Hz = 0.99s

1000Hz = 1.18s

2000Hz = 0.84s

4000Hz = 0.72s

så det du bör göra är ju att ta ner toppen runt 1000hz med någon annan typ av dämpning.

hoppas det räcker för att du ska veta vad du ska köpa!! alltså något för bas (basfälla) och något för

mid/reflex (diffusor alt. mid hängare i taket).

vassego

a

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
http://www.biltema.se/products/product.asp...4&iItemId=47806

Jag ska till biltema imorgon och köpa 6st förpackningar. Det är 18kvm (!)

...förutsatt att dom inte luktar då...jag lär återkomma imorgon om det är någon som är intresserad =)

Ey, du vet inte om dom kan ha fått in det?

den fanns förut med bild, men dock inte nu längre!!

Vet du "vad" det hette för nåt?

kan ju iofs kolla... men om du får reda på nåt hojta till! (PM)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...