Jump to content
Annons

Får spader! Mickpreamp eller Mixer?


Emmmir

Recommended Posts

Får spader vet inte vad ja skall göra, hör hela tiden att en mickpreamp är nästan som ett måste när man ska spela in å få till bra ljud osv. Men jag vet inte riktigt vad för nån jag skall väölja, jag har iofs en Alto S-6, men den är ju som inget vidare att ha, man är ute efter nå riktigt bra. Kanske kan vara bra att veta att jag sitter på ett Delta 1010LT också, så då skulle det vara bra med en mixer på en massa ingångar med utångar på varje liksom, förstår ni hur jag menar?

Vad är bäst mixer eller mickpreamp??!

Vad är det som gör det bättre med en mickpreamp eller en bättre mixer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bådadera!

Vill du ha en bra kompromiss så rekomenderar jag en Mackie 1620 Onyx mixer. Mycket bra micpremaps.. Kostar du på mixbordet 4200:- så får du ett 16 kanalers FW interface mot din dator också.. Med andra ord.. Du får ett superbra 16 kanaler (samtidigt) ljud kort.

Att du "råkar" få Tracktion 2 på köpet gör ju inte ont..

Fatum är att jag använder Tracktion mer är Logic och Cubase numera.. Helt enkelt för att det är snabbare och mer intuitivt. 😱

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på hur du jobbar. Du skrev för nån månad sedan när du skulle köpa ljudkortet, att du inte skulle göra några flerkanalsinspelningar. Om det fortfarande gäller så kan jag inte förstå vad du över huvud taget ska med mixern till?

Om det är bättre ljud du vill ha så är det en bättre preamp du vill ha. Inte flera vilket du får om du skaffar en mixer.

För nära 10 000 kronor till en Onyx 1640 får du visserligen ett antal hyfsade preamps. Men satsar du samma pengar på en preamp så får du en riktigt bra preamp. Och inte bara flera kanaler. Om du inte behöver flera kanaler förstås.

Sen kan man i och för sig hålla med om att det blir en smutt lösning med Onyx med firewireoption. Men du har ju nyss köpt ett ljudkort om jag fattat det rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha en bra kompromiss så rekomenderar jag en Mackie 1620 Onyx mixer. Mycket bra micpremaps.. Kostar du på mixbordet 4200:- så får du ett 16 kanalers FW interface mot din dator också.. Med andra ord.. Du får ett superbra 16 kanaler (samtidigt) ljud kort.
.

Grejen är ju att jag har ett ganska nytt ljudkort, så att köpa nytt igen blir det nog inte nånting av, sen kostar nog det där en del. Något mer tips?

Det beror på hur du jobbar. Du skrev för nån månad sedan när du skulle köpa ljudkortet, att du inte skulle göra några flerkanalsinspelningar. Om det fortfarande gäller så kan jag inte förstå vad du över huvud taget ska med mixern till?

Jo, jag köpte nämligen Delta 1010Lt, för att jag tyckte att det skulle vara användbart att ha många in/utgångar, vid inspelning av trummor och så, oftast sitter jag dock hemma och bara lirar in på en kanal. Vilka mixers eller mickpreamps skulle ni isåfall rekommendera? jag har kollat lite på Studio Projects VTB-1 Mickpreamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

VTB-1 är väldigt prisvärd - och du kan välja variabel inblandning av rörljud om du vill - eller stänga av rörinblandningen helt.

Vill du ha ett riktigt ren toch lågbrusigt ljud, så titta gärna på Line Audio Design DMP.

Det finns en uppsjö av olika preamps, så det skulle vara en fördel om du berättar vilken prisklass som är intressant... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en uppsjö av olika preamps, så det skulle vara en fördel om du berättar vilken prisklass som är intressant...

Aha okay, så pass! Jo den där VTB-1 Lockar en hel del, men det är den prisklassen jag tänkte mig faktiskt, max 2000kr, får man bara skit för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en uppsjö av olika preamps, så det skulle vara en fördel om du berättar vilken prisklass som är intressant...

Aha okay, så pass! Jo den där VTB-1 Lockar en hel del, men det är den prisklassen jag tänkte mig faktiskt, max 2000kr, får man bara skit för det?

Nej - du får inte bara skit för det - men det finns ju alltid bättre. 😆 Lägre ska du däremot inte söka dig, för då brukar det inte vara särskilt kul... 🙂

En annan som också kan vara trevlig, är Joemeek ThreeQ - som nyligen har sänkts till 1995:- och ger dig eq och kompressor också - förutom preampen alltså. Det är många som gillade den redan innan prissänkningen... 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan som också kan vara trevlig, är Joemeek ThreeQ - som nyligen har sänkts till 1995:- och ger dig eq och kompressor också - förutom preampen alltså.

Jasså jasså!, Låter väldigt intressant! Nu undrar jag lite vilken av dom som är mest prisvärd, eller bäst överhuvudtaget, jag har ju en mixer med EQ till, det går inte koppla mellan EQ till en VBT-1 ? För då kommer man undan billigare kanske!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med preamps är ju oerhört individuellt. Om man nu jämför två av de preamps jag har, JoeMeek VC1QCS och Line Audio DMP (för att göra Claes glad 😏 ) så är båda bra preamps. JoeMeek VC1QCS är ju flera klasser över, kostade, om jag minns rätt, uppemot 8000 ny och ligger väl idag, begagnad fortfarande över DMP:n prismässigt. Men den har en helt annan karaktär än DMP:n. Vilken man föredrar? Det beror på vad man vill göra och vilken mikrofon man har.

Så, vilket jag skulle komma fram till, det är så svårt att säga vilken som är "bäst". Det skiljer för olika användare och även för samma användare i olika situationer. Mikrofoner och preamps kan användas nästan som instrument om man vill. Jag har ett dussin olika mikrofoner, med oika karaktär, att välja mellan. (Nej jag vill inte tänka på vad de har kostat...)

Bäst är om man har möjlighet att lyssna eller prova själv. Därför kan du lyssna på Claes testsite (så slipper han säga det själv) där finns i alla fall VTB-1 med vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med preamps är ju oerhört individuellt. Om man nu jämför två av de preamps jag har, JoeMeek VC1QCS och Line Audio DMP (för att göra Claes glad  🙂 ) så är båda bra preamps. JoeMeek VC1QCS är ju flera klasser över, kostade, om jag minns rätt, uppemot 8000 ny och ligger väl idag, begagnad fortfarande över DMP:n prismässigt. Men den har en helt annan karaktär än DMP:n. Vilken man föredrar? Det beror på vad man vill göra och vilken mikrofon man har.

Så, vilket jag skulle komma fram till, det är så svårt att säga vilken som är "bäst". Det skiljer för olika användare och även för samma användare i olika situationer. Mikrofoner och preamps kan användas nästan som instrument om man vill. Jag har ett dussin olika mikrofoner, med oika karaktär, att välja mellan. (Nej jag vill inte tänka på vad de har kostat...)

Bäst är om man har möjlighet att lyssna eller prova själv. Därför kan du lyssna på Claes testsite (så slipper han säga det själv) där finns i alla fall VTB-1 med vet jag.

😉

VTB-1 finns med i den där gamla, ursprungliga testen, men inget nyare. Planerar dock att göra jämförelser mellan olika preamps i framtiden, men det dröjer nog lite till... Jag måste ju hitta på något lämpligt sätt att göra först - och skaffa sisådär 35 timmar/dygn också... 🙂

Nåja - det stämmer att det är personligt vad man väljer. DMP är som sagt ofärgande och kan uppfattas "tråkig" jämfört med andra, eftersom den är väldigt ren. VTB-1 har möjlighet till lite försiktig rörfärgning - något som kan låta trevligt om man vil ha ett lite mer färgat ljud. Joemeek har en mer speciell färgning, som är väldigt trevlig ibland, men inte ibland. Som ett exempel, vet jag en som tyckte att Studio Projects C1 är alldeles för diskantrik bland mina testinspelningar - men med hans Joemeek (kommer dock inte ihåg vilken modell...), så blev det helt underbart. Inte för att Joemeek:en gav dålig diskant - för det gjorde den inte, men på något sätt blev den kraftiga diskanten lindrigare med den än med min "lite" dyrare RME-preamp...

Precis som Violiner säger, så är det väldigt svårt att säga vad som är "bäst", eftersom det är i så stor grad en smakfråga.

Du har redan en Studio Projects B1 - som jag tycker är en riktig höjdare, men vissa uppfattar som "tråkig", på liknande sätt som Line Audio-preampen, eftersom den inte färgar så väldigt kraftigt och är ganska jämn i frekvensgången - och då kan det kanske vara smart att satsa på en lite mer färgande preamp. Ska man hålla sig i lite lägre prisklasser, så tror jag att VTB-1 från Studio Projects - eller Joemeek ThreeQ kan passa bra - kanske bättre än Line Audio Design's DMP i nuläget - men skaffar du andra mikrofoner i framtiden, så kanske man tänker annorlunda då... Utrymme för total förvirring, alltså - är det inte underbart...? 🙁😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

VTB1 låter helt klart väldigt bra. Jag har svårt att tänka mig att man skulle behöva högre ljudkvalité ärligt talat. preamps i 10000+klassen känns överskattade. Fast ändå är jag kluven. Jag har aldrig haft en sån dyr preamp. Men precis som med hifi så känns det som att dyra prylar inte kan låta dåligt, även att de är "alldeles för simpla". Gainclone tycker jag är ett jättebra exempel. En förstärkare baserad på en enda IC i 10-20kkrklassen. Att IC låter dåligt är en annan fördom många har. Men nu börjar jag spåra ut totalt...

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beställde, efter en del övervägande, en VTB1 från Thomann i tisdags! Jag hoppas och tror att min Röde NT1000 kommer låta avsevärt bättre med VTB1 än med min nuvarande Behringer UB802 mixer. Vilken skillnad är egentligen realistisk att vänta sig?

Jag menar, jag var egentligen inte helt missnöjd med ljudet jag hade innan men tanken att min relativt dyra mikrofon aldrig fick komma till sin rätt (med 802:an) släppte mig aldrig! Så jag gav in för köpdjävulen och slog till på VTB1 (som av allt att döma ska vara grym!) Håller verkligen tummarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är en VTB1 jämfört med ett ljudkorts preamp med erkänt sjyssta preamps? Jag väntar ivrigt på att mitt nya Motu 828mkII ska anlända, och det ska ju ha välljudande preamps. Förutom möjlighet att påverka soundet mer, vilket ljudskillnad kan jag förvänta mig? Hur står sig Motus preamps?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...