Jump to content
Annons

Vad sägs om att visa upp nåt jättegammalt alster..


Danabacken

Recommended Posts

Annons
  • Svar 210
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

10 år senare hittade jag FruityLoops och bestämde mig för att göra något märkligt ihopkok. Inspelat på ett SB16. Märk hur brusnivån ökar stadigt för varje kanal  Härligt lo-fi

Betydligt coolare än mycket annat på siten 😉 Härligt 😄

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.. Här är vår första låt i fl studio. Innan dess hadde vi inte gjort ett skit nästan. Bara lekt lite med att sätta ihop färdigsamplade bitar i e-jay. Gjorde låten när jag vad ca 11 år.. Alltså för snart 5 år sedan. jag vill varna för kraftig bas 😉 . (Samplade en "hihat" själv ochså. 😄

Låt länk >>>>v

"Download"

"Play"

En länk för att streama den och en länk för att ladda ned.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vi inte låsa den här tråden?

😳

...och jag som menade allvar 🙂

Hehe... Verkligen? 😄

Eller vänta nu; NITA tråden kanske det heter? Har jag förorsakat ett missförstånd, eller är det kul ändå? Jag känner mig lite som en fåntratt en stund.

Sådär så att den alltid ligger högst upp? Det vill jag att den här ska va...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vi inte låsa den här tråden?

😳

...och jag som menade allvar 🙂

Hehe... Verkligen? 😄

Eller vänta nu; NITA tråden kanske det heter? Har jag förorsakat ett missförstånd, eller är det kul ändå? Jag känner mig lite som en fåntratt en stund.

Sådär så att den alltid ligger högst upp? Det vill jag att den här ska va...

Haha, det är lite skillnad mellan att låsa tråden och nita den 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

rainy: Hehehe. 😆 Visan om musen är ju hur charmig som helst!

xd: Sitter på för dåliga högtalare för att kunna säga någonting om produktionen men kompositionen låter väl som viss 90-tals-trance brukade. Lite trist med förstalåtar som följer mallarna såpass. 😛🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är nog det tidigaste jag hittar för tillfället. Minns inte riktigt när det är inspelat. Kan varit 8 år kanske? Hysteriskt roligt är det iaf.

Får man sampla? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är en av mina absolut första låtar. Vi var runt 13 år när det skedde. Det var på det ljuva åttiotalet så ja, det är en äkta 808a som pumpar i bakgrunden i brist på en riktig trummis 😳 Jag spelar gitarr, Henrik keyboard (en sunkig gammal AKAI synth) och Mårten sjunger. Henrik skrev texten till mitt riff och min ackordgång och sedan sjunger Mårten i princip efter min gitarr så vi var alla inblandade. Texten förresten är väldigt avancerad för en 13-åring tycker jag nu i efterhand, jag gillar särskilt "pumping like a steam machine" 😆

Inspelad på en gång i realtid utan sequencers eller nåt om ni tycker det är otajt här o var. 😛

Running_in_the_corridor.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Flashback: Jag, Jonny och Jonas går i 5:an och ska spela in en låt på elevens val. Till vår hjälp har vi en AKAI Professional MG614, ett MIDIljudkort och en kondensatormikrofon modell BUDGET.

Joel Johnny och Jonas? Fann ni alliterationen eller fann alliterationen Er?

jag tycker - tveklöst - att detta är begåvat av ett gäng 11-åringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Titel: A day in the fall

Genre: Rockballad (?) med konstiga detaljer.

En gammal låt med massa (för mig) roliga detaljer.

En helt vanlig dator, med helt vanligt ljudkort och allt inspelat med dynamisk mick 🙂

Pianot är en gammal keyboard som tele-lajnad in i ljudkortet via en pod. F.ö. första gången jag "spelade" piano på nån av mina låtar, vilket resulterade i en påfrestande & upprepande slinga, samt 2 mkt underliga "solon" 😮

Minns även att sången på refrängen först var tänkt att låta annorlunda (det som kommer in i bakgrunden på sista refrängen), men sen sa jag åt mig själv att "nää, martin! nu får du allt ta och hitta på nåt lite mer spännande", vilket resulterade i läskig falsett 😉

Hur som helst, jag kan inte sluta le när jag hör låten...fast det är nog bara jag 🙂

a_day_in_the_fall.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Titel: A day in the fall

Genre: Rockballad (?) med konstiga detaljer.

En gammal låt med massa (för mig) roliga detaljer.

En helt vanlig dator, med helt vanligt ljudkort och allt inspelat med dynamisk mick 😛

Pianot är en gammal keyboard som tele-lajnad in i ljudkortet via en pod. F.ö. första gången jag "spelade" piano på nån av mina låtar, vilket resulterade i en påfrestande & upprepande slinga, samt 2 mkt underliga "solon" 🙂

Minns även att sången på refrängen först var tänkt att låta annorlunda (det som kommer in i bakgrunden på sista refrängen), men sen sa jag åt mig själv att "nää, martin! nu får du allt ta och hitta på nåt lite mer spännande", vilket resulterade i läskig falsett 😉

Hur som helst, jag kan inte sluta le när jag hör låten...fast det är nog bara jag 😄

🙂 najs!

Diggar sången! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en himla massa gamla kassetband liggandes och skräpar som jag länge tänkt dra in i datorn. kanske ska ta och göra det nu då....

Dom vill vi höra! Jag har ju visat min så nu får du visa din.

🙂

Hmmm... den där sista meningen lät väl kanske inte som den borde.

Men jag skall nog visa min.... letar febrilt i gamla "arkivet"

Link to comment
Dela på andra sajter

För många herrans år sedan fick jag fatt på Fasttracker, där jag inte kunde spela in någonting, utan var tvungen att skriva in varendaste not och effektvärden o dyl likaså. Men skam den som ger sig. Efter en mycket seg 1,40min inledning kommer en Jarre- inspirerad kreation som fortfarande får mig att smila när jag tänker på hur grymt nöjd jag var med den efteråt.

Låter dock inte lika bra längre tyvärr, dock fortfarande kul att höra den ibland.

ORCHESTR.XM

Link to comment
Dela på andra sajter

Titel: A day in the fall

Genre: Rockballad (?) med konstiga detaljer.

En gammal låt med massa (för mig) roliga detaljer.

En helt vanlig dator, med helt vanligt ljudkort och allt inspelat med dynamisk mick  🙂

Pianot är en gammal keyboard som tele-lajnad in i ljudkortet via en pod. F.ö. första gången jag "spelade" piano på nån av mina låtar, vilket resulterade i en påfrestande & upprepande slinga, samt 2 mkt underliga "solon"  🙂

Minns även att sången på refrängen först var tänkt att låta annorlunda (det som kommer in i bakgrunden på sista refrängen), men sen sa jag åt mig själv att "nää, martin! nu får du allt ta och hitta på nåt lite mer spännande", vilket resulterade i läskig falsett  😳

Hur som helst, jag kan inte sluta le när jag hör låten...fast det är nog bara jag  🙂

😄 najs!

Diggar sången! 😎

Tack!

Kul att höra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man sampla?  😄

självfallet 😄

Åh herre gud!  🙂

Om jag hade varit du hade jag aldrig lagt upp den där....  🙁

hehe, nä jag lär väl få betala för det förr eller senare. men lite självdistans får man väl ha.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var kul att följa...!

Det jag bidrar med är ej det första man varit med om att spela in men det är iaf över tio år sedan...

Det är inspelat på en 4-kanals kassettporta... Nån form av folkmusikångest...eller nåt Det är jag och min dåvarande bandkompis som hade tråkigt i replokalen och jag hade ett litet riff liggandes...gillar texten skarpt. Den skrevs på plats av min bandkompis strax före sångpålägget.

Det finns massvis med kasseter man spelat in sedan man förstod hur man tog en ton men det mesta är ärligt talat skräp...men ändå kul att ha kvar.

Redigerat av Roger
Link to comment
Dela på andra sajter

Flashback: Jag, Jonny och Jonas går i 5:an och ska spela in en låt på elevens val. Till vår hjälp har vi en AKAI Professional MG614, ett MIDIljudkort och en kondensatormikrofon modell BUDGET.

Joel Johnny och Jonas? Fann ni alliterationen eller fann alliterationen Er?

jag tycker - tveklöst - att detta är begåvat av ett gäng 11-åringar.

Tackar tackar =)

Alitterationen fann oss. Jag får väl ta åt mig äran - Jag gjorde hela bakgrunden i gamla Cakewalk Home Edition. Baserar fortfarande låtar på gamla MIDI-filer från den tiden.

Mycket roliga grejer i den här tråden, har sparat massor! 😎

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är nog det tidigaste jag hittar för tillfället. Minns inte riktigt när det är inspelat. Kan varit 8 år kanske? Hysteriskt roligt är det iaf.

😆😆

"När det blir sommar och tomt i staden då flyttar husmusen till paris,

Han träffar vänner från hela världen, och köper ost för ett billigt pris"

*skrattar så jag gråter*

Underbart bra och väldigt, väldigt sött! 😉

Redigerat av Crownfield
Link to comment
Dela på andra sajter

Titel: A day in the fall

Genre: Rockballad (?) med konstiga detaljer.

Riktigt schysst! Skicka den till Freddie Wadling vetja. Han skulle nog inte tveka på att börja spela den.

Haha, tack 😉

Kul att man får bättre respons på låtar i denna tråd, än på sånt som är nyinspelat 😆

Fast ibland känns det verkligen så, att det man gjorde förr var mycket mer intressant..

Jag ringer Freddie imorrn 😉

EDIT: här är en annan låt från ännu några år tidigare, som jag gillar skarpt. Tycker det är ett härligt drag, och älskar samspelet mellan vers & refräng 🙂

Titel: Out of my mind

Genre: emocore...äsch, ingen aning.

out_of_my_mind.mp3

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...