Jump to content
Annons

Vad sägs om att visa upp nåt jättegammalt alster..


Danabacken

Recommended Posts

Kul tråd. Får man va med?? 😉

Det här är vår första megahit; den heter Helena och är inspelad hos Bosse Sound, legendarisk 8-kanalsstudio i Linköping på 80-talet. Kolla mer på www.b-sound.com !!

Och nä, jag skäms inte ett dugg, jag tycker fortfarande det är skitball.

Artist: Lenny's Gosskör

Låt: Helena

medv: Thomas Löfholm, Kenneth Johansson, Anders Griph, Bengt Vallhagen

År: 1984

Status: Jo, det här är en färdig demo 🙂

tjing

Bengan

Redigerat av Olsberg
Filer raderade, se //forum.studio.se/index.php?showtopic=39482
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 210
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ska försöka kommentera alla nu då 😛

Tomten - Supermysig 🙂 Jag tycker den är ball. Ingen har väl dött av pat metheny eller?

It's time for bed - Skön atmosfär och upptrappning i låten. Jag gillar flöjten!

Rewind Santa - Blues är ju aldrig fel. Tomten verkar i övrigt vara ett populärt ämne.

Time to die - Haha! 40 sekunder ös, skriket efter basmellanspelet är klockrent.

Yellowchain - Denna låt var intressant! Fräcka riff och verser men tokiga sångpålägg och solon 😄 I 90-tals anda säger jag maxat.

Kvalet - Kul att höra utvecklingen av din röst. Jag diggar den 🙂

Hacked into pieces - Jaaa, vilken produktion. Så ska det låta första gången ju 😛

Helena - Hem till mamma utan skäggväxt med varmkorv.. jag fattar inget men det svänger. Den är minst sagt ball.

Så, då var det klart!

Själv är man en riktig newbie när det gäller inspelning så det äldsta jag har är väl sent 2004 men det låter pinsamt ändå 🙂 Dock tror jag min käre far spelade en konsert när man var 12 år och spelade fire med hendrix och smells like teen spirit. Sångaren sjöng efter sångbok med texterna eftersom han inte orkat lära sig dom. Finare stunder får man leta efter 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Helena - Hem till mamma utan skäggväxt med varmkorv.. jag fattar inget men det svänger. Den är minst sagt ball.

Vänta bara, snart fattar du ännu mindre: Här har bosse (eller om det är hans tjej eller nåt), översatt texten till makedonska 😛 :

helena_mac0.gif

helena_mac1.gif

...jag tycker det är helt fantastisskt 😱

jag kör reklamraden igen: Kolla mer på:

http://www.b-sound.com/lennys.htm

/Bengan

(edit: det blev nåt muppigt med rubriken... men skit i det...)

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

När jag fått igång bredbandet, satt mig in i de nya ljudprogrammen, fört över kassettbanden till hårddisken, installerat och formaterat det som krävs, hittat ett schysst webhotell, skapat en lämpligt hemsida och tankat ned material till den, så kan jag länka till någon tidig produkt kanske.

Fast...jag var kanske 11 år på de monofoniska mästerverken och brorsan 4 (!) ... Inga världshits precis.

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är min första studioinspelning med mitt första riktiga band. Även bandet hette Phobos faktiskt, mysig grungepop eller nåt spelade vi. inspelat runt år 2000 om jag minns rätt.

Fan va mycket man lärde sig på första demon, var ju nästan första gången man verkligen kunde höra låtarna ordentligt. Är ju svårt det där med att få ett PA aatt höras i en liten replokal med trummor och elgitarrer utan att det blir rundgång.

Redigerat av Olsberg
Filer raderade, se //forum.studio.se/index.php?showtopic=39482
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd. Får man va med??  😱

Det här är vår första megahit; den heter Helena och är inspelad hos Bosse Sound, legendarisk 8-kanalsstudio i Linköping på 80-talet. Kolla mer på www.b-sound.com !!

Och nä, jag skäms inte ett dugg, jag tycker fortfarande det är skitball.

Artist: Lenny's Gosskör

Låt: Helena

medv: Thomas Löfholm, Kenneth Johansson, Anders Griph, Bengt Vallhagen

År: 1984

Status: Jo, det här är en färdig demo 😛

tjing

Bengan

Fan, undrar om jag inte har sett Lenny's Gosskör live! 😛 Kan ha varit i Konsert & Kongress, fast det måste ha varit några år senare än 1984. Kan ha varit när man gick på högstadiet, alltså nån gång 87-89.... Kan det stämma tro?

Redigerat av Timegroove
Link to comment
Dela på andra sajter

Tidpunkten för inspelningen är nog någon gång under 1997 och inblandade bandmedlemmar är exakt samma som i nuvarande Teliaroboten, dvs jag och Tomas Almgren. Detta är dock något i industrisvängen.

Grymt ljuv! 😛 Eller är den ljuvt grym? Kan inte bestämma mig. 😱

Självaste Ogre skulle digga det här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, undrar om jag inte har sett Lenny's Gosskör live! 😱 Kan ha varit i Konsert & Kongress, fast det måste ha varit några år senare än 1984. Kan ha varit när man gick på högstadiet, alltså nån gång 87-89.... Kan det stämma tro?

JA, det stämmer! Kul! Lennys existerade mellan -84 och -90

Vi lirade två gig där (87 eller 88) en onsdag och en fredag lunch(!) för alla stadens årskurs 8-elever, som var där på nån skolmässa.

Ett av gigen blev faktiskt tvunget att avbrytas pga publikröj-stöket. Det kom in nån rektor på scen och förmanade eleverna 😛 ...

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, undrar om jag inte har sett Lenny's Gosskör live!  😱 Kan ha varit i Konsert & Kongress, fast det måste ha varit några år senare än 1984. Kan ha varit när man gick på högstadiet, alltså nån gång 87-89.... Kan det stämma tro?

JA, det stämmer! Kul! Lennys existerade mellan -84 och -90

Vi lirade två gig där (87 eller 88) en onsdag och en fredag lunch(!) för alla stadens årskurs 8-elever, som var där på nån skolmässa.

Ett av gigen blev faktiskt tvunget att avbrytas pga publikröj-stöket. Det kom in nån rektor på scen och förmanade eleverna 😛 ...

tjing

Bengan

Ha ha, fan vad kul! Ja just det, det var mässa, så var det. Kommer ihåg att folk gick fram till scenen och började röja, men det fick de ju tydligen inte... 😛 Jaha, det var när man gick i åttan, alltså borde det varit 1988, där ser man.

Link to comment
Dela på andra sajter

Önskar att jag kunde bidra med något riktigt gammalt, men det mesta äldre är tyvärr bara bevarat på kassett (=ingen möjlighet att föra över).

Hittade däremot två produktioner/mixar som är lite kul. Den ena låten, från 1996, är inspelad på en Fostex R8 (1/4" 8-spårsbandare) och den andra, från 1997, på en Alesis ADAT (gamla 16-bitarsversionen). Vet inte om det är det som förklarar den stora skillnaden mellan låtarna.

Jag medverkar ej själv på materialet. Har däremot spelat in, producerat, mixat. Bandet hette Soapstar och finns inte längre.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Nu har jag lyssnat och försökt betygsätta det första bidraget i denna tråd.

Låten hette "Tomte" av VacUm. Jag tycker den var suverän! Helt suverän! Sådär görgott jazzig som så mycket annat inte varit här på Forumet. Jag vet inte om jag blivit extra nostalgisk eller om det beror på något annat, men jag tycker kanske att detta var det bästa hittills. På Forumet överhuvudtaget alltså. Men eftersom jag inte vet om denna åsikt var påverkad av känslostormar, så undviker jag att sätta något betyg, åtminstone tills vidare.

Detta var ju nästan professionellt. När jag läste rubriken om tidiga inspelningar, så trodde jag det menades när man nästan var i jollraåldern...

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

😄😆

Det här var en riktigt roligt tråd.

Bifogar en gammal låt som jag spelade in 1987 eller var det 1988 på en Fostex X15 4-kanals porta 😉

Tja det låter som det låter 😛

Albert.D

Redigerat av Olsberg
Filer raderade, se //forum.studio.se/index.php?showtopic=39482
Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska väl vara modig och bjuda på nåt sånt här gojs...

Man har inte glass i bastun

6 MCs & 1 DJ 😄😆😉

Äsch då! Snarare 6 killar inkl. mig själv, vars humor blev extra låg, under en luciavaka 1997.

Ett kassettdäck och en mikrofon som vi slogs om. Sedan kopplades bandaren till en dator med ett Waverider 32 och brusreducerades och sen klippte jag om allt.

En liten keyboard kopplades också in, och sen blev det så här illa! Men kul hade vi själva iaf... 😛

För övrigt:

För fem år sedan reggade vi manharinteglassibastun.com och lade "låten" där tillsammans med våra andra skumma upptåg... Fast det är ett annat kapitel.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

ey.. kul tråd det här..

Jag spelade in lite musik när jag var väldigt liten men vet inte om jag har kavar grejerna nånstans.

Jag har en data minidisk som det ligger nån låt som jag sjöng på när jag gick på gymnasiet men jag har ingen sån spelare så jag kan tyvärr inte kopiera..

Men det första riktiga inspelningen gjorde jag på fritidsgården träffen i gävle År 2000..låten heter diaré har laggt ut det förut här på forumet..... ja jag vet att det inte var så länge sen men det får duga tills jag hittar bandet jag sjunger på från början av 90 talet. 😆

//Anders

Redigerat av Olsberg
Filer raderade, se //forum.studio.se/index.php?showtopic=39482
Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska väl vara modig och bjuda på nåt sånt här gojs...

Man har inte glass i bastun

6 MCs & 1 DJ 😄😆😉

Äsch då! Snarare 6 killar inkl. mig själv, vars humor blev extra låg, under en luciavaka 1997.

Ett kassettdäck och en mikrofon som vi slogs om. Sedan kopplades bandaren till en dator med ett Waverider 32 och brusreducerades och sen klippte jag om allt.

En liten keyboard kopplades också in, och sen blev det så här illa! Men kul hade vi själva iaf... 😛

För övrigt:

För fem år sedan reggade vi manharinteglassibastun.com och lade "låten" där tillsammans med våra andra skumma upptåg... Fast det är ett annat kapitel.

HAHAHA... shit va bra... hehehe... 😄

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska väl vara modig och bjuda på nåt sånt här gojs...

Man har inte glass i bastun

6 MCs & 1 DJ 😉  😛  😆

Äsch då! Snarare 6 killar inkl. mig själv, vars humor blev extra låg, under en luciavaka 1997.

Ett kassettdäck och en mikrofon som vi slogs om. Sedan kopplades bandaren till en dator med ett Waverider 32 och brusreducerades och sen klippte jag om allt.

En liten keyboard kopplades också in, och sen blev det så här illa! Men kul hade vi själva iaf...  😆

För övrigt:

För fem år sedan reggade vi manharinteglassibastun.com och lade "låten" där tillsammans med våra andra skumma upptåg... Fast det är ett annat kapitel.

HAHAHA... shit va bra... hehehe... 😛

//Anders

Man kanske skulle lägga upp nåt mer alster då? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska väl vara modig och bjuda på nåt sånt här gojs...

Man har inte glass i bastun

6 MCs & 1 DJ 😛😛😆

Äsch då! Snarare 6 killar inkl. mig själv, vars humor blev extra låg, under en luciavaka 1997.

Ett kassettdäck och en mikrofon som vi slogs om. Sedan kopplades bandaren till en dator med ett Waverider 32 och brusreducerades och sen klippte jag om allt.

En liten keyboard kopplades också in, och sen blev det så här illa! Men kul hade vi själva iaf... 😆

För övrigt:

För fem år sedan reggade vi manharinteglassibastun.com och lade "låten" där tillsammans med våra andra skumma upptåg... Fast det är ett annat kapitel.

😉 (Now that's what I call Låg humor!) 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar för uppmärksamheten och stöddar till mig med en till:

Det här är "Heja Svenne Röjde i Diket (ch III)", sista delen i trilogin om Svenne.

Som av en tillfällighet fick jag alldeles nyligen kontakt med vår dåvarande gitarrist Fritte, och vi blev naturligtvis överens om att världen behöver Lenny's Gosskör en gång till. Detta må vara ett steg på vägen! Denna är inspelad hos tkniker Tommy Ljunggren; han hade 16 kanaler.

Artist: Lenny's Gosskör

Låt: Heja Svenne Röjde i Diket (ch. III)

genre: rökare

Medverkande: Thomas Löfholm, Anders Griph, Fredrik Jeppesen (vald till årets stockholmare i år 😛 , 1987 hette han Svensson, och ersatte alltså Kentha som lirar på Helena som ni nyss har lysst till... detta nämnt till alla er som tycker det är fantastiskt kul att katalogisera väsentligheter 😆 ), Bengt Vallhagen

år: 1987

tjong

/Bengan

Redigerat av Olsberg
Filer raderade, se //forum.studio.se/index.php?showtopic=39482
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta spelade jag in när jag var 15-16... Jag skäms absolut inte över detta utan tar det för vad det är!

Jag kommer ihåg att jag spelade på en skitkass gitarr av märket Overland. Samma skit som det andra lågbudgetmärket J&D Brothers!

Jag använde Cubase VST 24 eller vad det hette!

Jag skall se om jag hittar något ännu tidigare från min fasttracker +Elgura-epok. Det var verkligen inget vidare haha. Men kul att lyssna på så här efterhand!

Redigerat av Olsberg
Filer raderade, se //forum.studio.se/index.php?showtopic=39482
Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska väl vara modig och bjuda på nåt sånt här gojs...

Man har inte glass i bastun

6 MCs & 1 DJ 😉😉😎

Äsch då! Snarare 6 killar inkl. mig själv, vars humor blev extra låg, under en luciavaka 1997.

Ett kassettdäck och en mikrofon som vi slogs om. Sedan kopplades bandaren till en dator med ett Waverider 32 och brusreducerades och sen klippte jag om allt.

En liten keyboard kopplades också in, och sen blev det så här illa! Men kul hade vi själva iaf... 🙂

För övrigt:

För fem år sedan reggade vi manharinteglassibastun.com och lade "låten" där tillsammans med våra andra skumma upptåg... Fast det är ett annat kapitel.

😆😆😆

klassiker

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske skulle lägga upp nåt mer alster då?  😛

Ja! Snälla! :rolleyes:😄

vemdalen.gif

Markoolio gjorde "Vi drar till fjällen" -99 och när vi hört den tänkte vi: "Ja, en sån där gör vi" 😉

Här är vår vinterlovsdänga "Vemdalens snö". Sen följde vi med på en skidresa dit.

PS. Ja, om ni tänker att nya gruppnamnet Kaj samt omslaget måste ha inspirerats av Hagnesta Hill, då tänker ni rätt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten hette "Tomte" av VacUm. Jag tycker den var suverän! Helt suverän! Sådär görgott jazzig som så mycket annat inte varit här på Forumet. Jag vet inte om jag blivit extra nostalgisk eller om det beror på något annat, men jag tycker kanske att detta var det bästa hittills. På Forumet överhuvudtaget alltså. Men eftersom jag inte vet om denna åsikt var påverkad av känslostormar, så undviker jag att sätta något betyg, åtminstone tills vidare.

Detta var ju nästan professionellt. När jag läste rubriken om tidiga inspelningar, så trodde jag det menades när man nästan var i jollraåldern...

😉

:musik

Håller helt med musik. VacCum din låt är kanon! Härlig avslappnad känsla med lite julglitter i elpianot. Ja, tidiga inspelningar för mig tänker jag kassettband, en mick, oftast replokal. Man är väl för gammal.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske skulle lägga upp nåt mer alster då?  🙂

Ja! Snälla! 😉😄

vemdalen.gif

Markoolio gjorde "Vi drar till fjällen" -99 och när vi hört den tänkte vi: "Ja, en sån där gör vi" 😉

Här är vår vinterlovsdänga "Vemdalens snö". Sen följde vi med på en skidresa dit.

PS. Ja, om ni tänker att nya gruppnamnet Kaj samt omslaget måste ha inspirerats av Hagnesta Hill, då tänker ni rätt... 😄

Haha, hur bra som helst. Jag gillar baktaktspianot!

Link to comment
Dela på andra sajter

😄  😄

Det här var en riktigt roligt tråd.

Bifogar en gammal låt som jag spelade in 1987 eller var det 1988 på en Fostex X15 4-kanals porta 🙂

Tja det låter som det låter 🙂

Albert.D

Underbart fritidsgårds-reverb! Otroligt tidstypiskt.

Har själv ett helt gäng inspelningar gjorda på en Fostex X15. Hoppas jag kan hitta dom!

/giggsy

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar för uppmärksamheten och stöddar till mig med en till:

Det här är "Heja Svenne Röjde i Diket (ch III)", sista delen i trilogin om Svenne.

Som av en tillfällighet fick jag alldeles nyligen kontakt med vår dåvarande gitarrist Fritte, och vi blev naturligtvis överens om att världen behöver Lenny's Gosskör en gång till. Detta må vara ett steg på vägen! Denna är inspelad hos tkniker Tommy Ljunggren; han hade 16 kanaler.

Artist: Lenny's Gosskör

Låt: Heja Svenne Röjde i Diket (ch. III)

genre: rökare

Medverkande: Thomas Löfholm, Anders Griph, Fredrik Jeppesen (vald till årets stockholmare i år 😄 , 1987 hette han Svensson, och ersatte alltså Kentha som lirar på Helena som ni nyss har lysst till... detta nämnt till alla er som tycker det är fantastiskt kul att katalogisera väsentligheter 🙂 ), Bengt Vallhagen

år: 1987

tjong

/Bengan

Skönt riffande! Måste varit kul att va gitarrist på den här låten?

/giggsy

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...