Jump to content
Annons

Kommer Windows Vista bli något att räkna med?


Fred

Recommended Posts

Windows XP Home och Professional Service Pack 1 är väldigt bra operativsystem som fungerar ihop med avancerade sequencerprogram såsom Cubase SX, Logic, Pro Tools etc. Men man måste vara väldigt noga med vilka funktioner man stänger av i själva operativet då det är mång saker som händer i bakgrunden som kan ställa till ljudfilshantering buffertminne etc. Service Pack 2 har jag blivit rekommenderad att inte uppgradera till eftersom det är ännu flera funktioner som man måste stänga av för att få det att fungera.

Man kan undra ifall Windows Vista är bättre på såsätt att man inte behöver stänga av en massa funktioner hit och dit utan att man kan få skapa och spela in musik utan att det skall vara massa småprylar i bakgrunden som jobbar i onödan.

M.v.h.

Fred

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Windows XP Home och Professional Service Pack 1 är väldigt bra operativsystem som fungerar ihop med avancerade sequencerprogram såsom Cubase SX, Logic, Pro Tools etc. Men man måste vara väldigt noga med vilka funktioner man stänger av i själva operativet då det är mång saker som händer i bakgrunden som kan ställa till ljudfilshantering buffertminne etc. Service Pack 2 har jag blivit rekommenderad att inte uppgradera till eftersom det är ännu flera funktioner som man måste stänga av för att få det att fungera.

Kanske lite överdrivet i mina ögon. Jag vet många inklusive mig själv som har en fullt fungerande musikdator med XP SP-2 som rullar utan optimeringar. Men det går naturligtvis få datorn att fungera bättre med optimeringar. Mycket beror också på hur den övriga utrustningslistan och programuppsättningen ser ut.

Man kan undra ifall Windows Vista är bättre på såsätt att man inte behöver stänga av en massa funktioner hit och dit utan att man kan få skapa och spela in musik utan att det skall vara massa småprylar i bakgrunden som jobbar i onödan.

M.v.h.

Fred

Generellt så har Microsoft uttalat att Vista kommer bli ett betyligt säkrare operativsystem, vilket med vanligt säkerhetstänk borde innebära färre och mer genomtänkta bakgrundstjnster. Men vi ska nog inte hoppas på för mycket. Microsoft har mångas intressen att tillgodose, samtidigt som de ska göra livet lätt för farmor (som inte vill trycka på alltför många knappar för att få något att fungera). Räkna med tjänster som ligger i bakgrunden, men förhoppningsvis inte lika många.

Personligen tror jag detta är ett "problem" utan betydelse. Vista kommer inte förrän tidigast i slutet av nästa år. Kort därefter lär de flesta musikprogrammen vara anpassade efter Vista och datorerna där Vista medföljer kommer vara så kraftfulla att en liten bakgrundstjänst inte har någon märkar betydelse för de flesta.

För jag är tveksam på om så många kommer uppgradera sin nuvarande dator och XP-licens till Vista. Det kommer ändå medfölja nästa datorköp vare sig man vill eller inte. Som nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte skapa ett operativsystem som enbart fungerar för musikproduktion?

Då kan man få alla program man behöver förinstallerat tillsammans med operativsystemet 🙂

Macs OS?

Men PC-gruppen är inte tillräckligt bred för det... finns ju t.ex inget för gaming, än så länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte skapa ett operativsystem som enbart fungerar för musikproduktion?

Då kan man få alla program man behöver förinstallerat tillsammans med operativsystemet 🙂

.. typ som ett optimerat Windows XP-paket med medföljande programvara som är rabatterat? Eller kanske en hel dator som allting redan är färdiginstallerat (inkl. optimering och programvaror..)?..

Rätt schysst idé, men jag antar att en sån lösning lär väl kosta en mindre kalsongfabrik..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Native Intruments Traktor fanns i sitt första pc-utförande endast för Linux (som medföljde), då det vid tiden var det enda os för pc-plattformen sm ansågs hålla för kritiska situationer som dj-bruk. Det ändrades i och med XP, men Linux är faktiskt i sammanhanget en barnlek att göra en musikoptimerad dist av. Problemet är väl snarare att mycket få är intresserade av ett dedikerat musik-OS. Det betyder ju att man inte kan köra de vanliga programmen man är van vid och att man står handfallen inför en situation man inte vet hur man löser. Hur många orkar börja om på nytt, av alla som bitit i det sura äpplet och börjat med musikproduktion på datorn? 🙂

Undantagen: Optimeringen slipper man förhoppningsvis om man skaffar ett Pro Tools-system och uppfyller specarna, eller skaffar en väl testad musikdator.

EDIT: förtydligade

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte jag tänker skippa mitt XP för det DRM knökade vista.

Läs i min sig så är det lätt att fatta varför XP blir det sista windows jag kommer använda.

Annars har dom musikprog jag har rullat bra under XP med SP2. Dock fans det fanns dom gånger då tryck på reset var nödvändigt. Totallåsningar osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undantagen: Optimeringen slipper man förhoppningsvis om man skaffar ett Pro Tools-system och uppfyller specarna, eller skaffar en väl testad musikdator.

Byggde min burk efter specarna på digidesigns hemsida med lite hjälp av Allen Hallada på Digidesign User Conference.

Fungerar klockrent.

Tror däremot att det kan vara lite värre om man redan har ett datorsystem och oförhappandes installerar PTLE på det utan att kontrollera ordentligt hur saker och ting förhåller sig med hårdvaru/mjukvarukompabilitet. (Pluffo?) 🙂

Även om VISTA visar sig vara ett "musikaliskt" operativ så kommer det säkerligen dröja minst ett år från releasen innan jag ens funderar på att gå över.

För mycket barnsjukdomar i ett nytt operativ, och jag har ingen lust att sitta och krångla med datorn.... spelar hellre in musik.

När SP1 för VISTA är släppt, och digidesign släppt ännu en ny version efter releasen av SP1 uppdaterar jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt vad jag har hört, så ska Vista kolla portarna på ett annat sätt än XP, vilket troligen kommer att innebära problem för de som vill köra med låg latency på Firewire. Man får verkligen hoppas att det är något som kommer att gå att lösa med ASIO-drivern - men annars får man kanske (hemska tanke) börja snegla på Mac... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.idg.se/ArticlePages/200509/07/2...5932_MD.dbp.asp

Är nog värt att avakta om man tittar på prestandan som rekomenderas. Hur segt lär inte typ cubase eller PT flyta om man kör mycket med samplingar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Varför inte skapa ett operativsystem som enbart fungerar för musikproduktion?

Då kan man få alla program man behöver förinstallerat tillsammans med operativsystemet  😏

BeOS var ju precis just det. Ett OS byggt från grunden för mediaproduktion. Och trots att det slutade utvecklas för fem år sen så är det fortfarande ett modernt OS med många funktioner som kommer först nu i Win/Mac.

Just nu sitter Yellowtab och trycker på juvelerna. Och de verkar inte ha något vidare instresse för att inrikta sig på musikproduktionsmarknaden trots mina förbrila försök att övertyga dem. Så det finns väl kanske större hopp för open-source versionen av BeOS, nämligen Haiku. Sen kan man ju bara hoppas att Steinberg blir intresserade igen så det blir lite uppmärksamhet. (De höll på att porta sin mjukvara till BeOS en gång i tiden)

Annars är det väl bara att vänta på att linuxvärlden ska få till det.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt hade vart ett OS där man själv, med en knapptryckning eller ett reglage, fick välja vad som skall prioriteras av systemet och att alla inställningar rättar sig efter det.

Tex, när jag skall jobba med musik så jag trycker på "prioritera audiohantering" knappen sedan när jag vill surfa trycker jag på "normal mode" eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

// Slår ihop nedanstående inlägg med existerande tråd i ämnet /admin

Visserligen har inte MS Vista släppts i skarp version ännu, men vad har ni för tankar om det? Kommer Vista att vara riktad enbart mot "normalanvändaren" eller kommer även vi som producerar musik och video kunna använda det nya OS:et på ett tillfredställande sätt?

Jag har hört att Windows Vista släpps i totalt åtta olika versioner, åtminstone i Europa, en ska bland annat vara utan mediespelaren. De bilder jag sett på Vista ser onekligen ut som ett avskalat XP... Kolla gärna in här:

(http://www.pcmag.com/slideshow/0,1206,pg=0&s=26945&a=171997,00.asp)

Input någon?

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffar jag vista blir det utan mediaspelaren. 😛

Fungerar lär det säkert göra men frågan är hur pass effektivt med tanke på systemkraven MS har sagt. Kör man Cubase med mycket samplingar och effekter vete katten hur bra det kommer gå.

Tror man som musiker skulle göra bäst i att skippa det här gränsnittet aero glass eller vad det nu hette för att spara prestanda. Är ju ändå bara lull lull för att det ska se snyggt ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det blir verklighet av att kunna använda USB-minne som bufffert mellan RAM-minne samt hårddisk så blir ju Vista ett måste!

I annat fall sitter jag nog (miss)nöjd med mitt XP!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som oroar mig är att Windows suger mer och mer maskinvaruresurser för varje version som släpps. Håller trenden i sig kan jag nog inte ens installera Vista på min Pentium III på 1000 MHz och 256 meg RAM. (Nu har jag visserligen redan gått över till Linux som plattform för min musikproduktion, men rent hypotetiskt...)

Link to comment
Dela på andra sajter

(Nu har jag visserligen redan gått över till Linux som plattform för min musikproduktion, men rent hypotetiskt...)

Linux? Kul idé! Kan du utveckla lite? Plattform, grafik-paket, mjukvara, hårdvara? Eller enklare, skicka mig ett mail istället... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte skapa ett operativsystem som enbart fungerar för musikproduktion?

Då kan man få alla program man behöver förinstallerat tillsammans med operativsystemet  😱

Macs OS?

Men PC-gruppen är inte tillräckligt bred för det... finns ju t.ex inget för gaming, än så länge.

Intel Macarna tillåter ju en att installera XP på disken nu och köras direkt frå bootläge så om man skall se det krasst så måste ju detta vara den bästa lösningen.

Är i och för sig lite partisk då jag har 2 macar hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en variant av Linux särskilt anpassad just för att hålla på med musik. DeMuDi. Jag har ännu inte testat den, men jag har tänkt göra det när jag skaffar ny dator snart.

http://www.agnula.org/

Sen har vi en del andra musikprogram för Linux:

ardour (jobba med samplingar)

http://ardour.org/

Rosegarden (midi-sequencer)

http://www.rosegardenmusic.com/

Och allt är naturligtvis gratis och källkoden medföljer, i sann Linuxanda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en variant av Linux särskilt anpassad just för att hålla på med musik. DeMuDi. Jag har ännu inte testat den, men jag har tänkt göra det när jag skaffar ny dator snart.

Det var goda nyheter! Hade inte hört talas om denna! Jag spelar in i Ubuntu just nu men ska nog testa DeMuDi nån dag när jag orkar pula. Använder faktiskt båda de där porogrammen du nämnde också (Ardour, Rosegarden) och tycker att de är riktigt trevliga. Jag hoppas att inspelning i Linux snart är på uppgående, det kommer att göra att utvecklingen av DeMuDi, Ardour och Rosegarden eldas på lite. Det skulle inte vara så dumt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Det finns en variant av Linux särskilt anpassad just för att hålla på med musik. DeMuDi. Jag har ännu inte testat den, men jag har tänkt göra det när jag skaffar ny dator snart.

Det var goda nyheter! Hade inte hört talas om denna! Jag spelar in i Ubuntu just nu men ska nog testa DeMuDi nån dag när jag orkar pula. Använder faktiskt båda de där porogrammen du nämnde också (Ardour, Rosegarden) och tycker att de är riktigt trevliga. Jag hoppas att inspelning i Linux snart är på uppgående, det kommer att göra att utvecklingen av DeMuDi, Ardour och Rosegarden eldas på lite. Det skulle inte vara så dumt!

Funkar Linux bra till att göra musik? Jag har kikat på Ubuntu och det verkar ju vara en höjdare. Det har fått väldigt bra mottagande runt om i världen.

Jag har aldrig tidigare använt Linux men Ubuntu verkar vara en smidig distribution att börja med. Jag laddade ner Live-CDn för att testa men fick ett felmeddelande om att "X Server" (tror jag) inte fungerade som det skulle så jag har varken testat eller vågat installera Ubuntu än. 😆

Hur funkar det med pluggar till Rosegarden och Ardour? De har inte stöd för vanliga VST-pluggar, va? Jag har läst lite om programmen men kan inte hitta någon info om detta.

Jag är helt rudis på Linux och vore extremt tacksam för mer info angående Linux+musikproduktion. 😄

Det låter onekligen mycket intressant! 😆

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Jahapp. I egenskap av den ende i Sverige som använder Linux till all sin musikproduktion numera (det känns i alla fall som jag är den ende) så ska jag försöka svara så gott jag kan... Jag tycker personligen att Linux funkar skitbra att spela in musik på men männsikor har ju olika önskemål. Allt jag behöver göra kan jag göra med råge i alla fall.

Ubuntu rekommenderas egentligen inte till musikproduktion men det finns en sida som är till god hjälp om man vill ha Ubuntu som musikdator här: Ubustustudio.com

Jag kör själv Ubuntu för att den är så lätt att ha att göra med. Nuvarande version av Ubuntu är Breezy Badger som du kanske ska undvika eftersom det är en hel del att göra för att det ska fungera smidigt för musikproduktion. (Se länken ovan.) Nya releasen, Dapper Drake, släpps om bara ett par veckor och man kan ladda ner en beta redan nu. Där har man löst en del problem för oss som spelar in och den är alltså betydligt bättre! Jag har kört den i nästan två månader utan större problem.

VST-pluggar kan man tyvärr inte använda just nu, i Linux används ett eget system, LADSPA men det finns väldigt många pluggar som man lätt kommer åt att ladda ner och installera från Ubuntu. LADSPA fungerar ungefär likadant, man kan köra dem i realtid utan att den ursprungliga ljudfilen ändras. Både Ardour och Rosegarden använder LADSPA. Själv tycker jag att Ardour är det program som känns mest gediget och stabilt men det saknar ännu möjligheten att integrera midi och audio. Dock är det ganska lätt att synka Ardour med en sequencer.

Redigerat av lundberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet egentligen inte så mycket om Vista, men jag antar kallt att det så småningom kommer fungera asbra att göra musik på. Fattar egentligen inte allt skit som sägs om XP. Har man en modern dator, lite basic koll på vad man sysslar med och inte har massor med superkonstiga inställningar, samt om man inte är värsta power användaren som sitter med grymt stora projekt med hundratals audiospår och pluggar.....då är det inget som helst problem med XP.

Och det där md Linux. Då jag började lära mig allt om datorer satt jag bara på unix-burkar, så jag fattar liksom det vackra med idén, men ärligt talat.... Det är bara hardcore datornördar och rättshaverister som orkar sitta och hålla på med sådant. Supermycket pill för lite resultat....bara min enkla åsikt 😱.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Den första release-kandidaten till Windows Vista släpptes i förra veckan under namnet RC1 (Build 5600). Tydligen ska en hel massa barnsjukdomar från Beta 2 vara åtgärdade nu.

För den som är sugen att testa så heter DVD-imagen vista_5600.16384.060829-2230_x86fre_client-LR1CFRE_EN_DVD.iso och finns bland annat hos Microsoft Connect (för dig som är registrerad där)

Windows Vista Team Blog: Windows Vista RC1 Is Complete

http://blogs.technet.com/windowsvista/arch.../01/453491.aspx

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...