Jump to content
Annons

Hur ser din drömstudio ut?


pXp

Recommended Posts

Om du hade obegränsat med pengar, vilka prylar skulle du stoppa i din studio och/eller ditt kontrollrum? Nu snackar jag hårdvara/mjukvara och inte feta fåtöljer, välfyllt barskåp och akustikbearbetning etc.

//peAk

Själv har jag ingen aning, därav frågan (har dock INTE obegränsat med cash).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle vilja köpa ett helt hus där jag inreder källaren till studio; helst ska det vara på något naturskönt ställe, kanske med ett fönster i studion som blickar ut över en sjö; eller kanske uppe på ett fjäll 😱 .. Faktum är att placeringen av studion är nästan viktigare än vad som finns inne i den 😕..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

.. aha, jag läste kanske inte din fråga ordentligt.

Vad som skulle finnas inne i den...? Pjae, åtminstone två stycken Minimoogar, femton rack välfyllt med synthar och effekter, fyrtio olika kondensatormikrofoner; ett dyrt mixerbord (fråga mig inte om märke, för det har jag ingen aning om)... äääh .. skitsamma 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nöjt mig med en Protools-studio med ett keyboard, några guror och basar, bra preamps, feta kondingar samt en uppsjö med plugins.... dvs ungefär som jag har nu. Sen hade jag installerat allting i en sån här

....Swan 80 fot.... de har ju i.o.f en 112:a också men man behöver ju inte ta i så man kräks. Kan inte tänka mig bättre inspiration än att dra jorden runt. ..... ja just det, behöver ju en grym internetuppkoppling med satellitlänk också...

Matte

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nöjt mig med en Protools-studio med ett keyboard, några guror och basar, bra preamps, feta kondingar samt en uppsjö med plugins.... dvs ungefär som jag har nu. Sen hade jag installerat allting i en sån här

....Swan 80 fot.... de har ju i.o.f en 112:a också men man behöver ju inte ta i så man kräks. Kan inte tänka mig bättre inspiration än att dra jorden runt. ..... ja just det, behöver ju en grym internetuppkoppling med satellitlänk också...

Matte

Aouu! Jag kommer och spelar in. Lovar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag obegränsat med pengar hade jag köpt ett nytt ljudkort (ska jag iofs göra ändå), åtminstone en MiniMoog, en schysst channelstrip, en helsikes massa mikar, ett trumset, en Electrix Filter Factory, en Sherman Filterbank och en Moogerfooger filterpedal, en Nord Lead 3... Sen vetefaen, finns hur mycket som helst egentligen... En Prophet VS, tror jag...

Är lite lo-fi:ig i mitt tänkande, så jag hade antagligen inte köpt ett 250-kanalers supermixerbord (vad satan ska man med 250 kanaler till, hsh?) eller det dyraste Lexicon-reverbet... Hellre då fyrakanalsbandare och ett fjäderreverb =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man hade obegränsat med pengar skulle man väl köpa allt i den dyraste klassen som finns..

Asch! Om man har obegränsat med pengar ska man väl köpa det man helst av allt vill ha. Dyra saker behöver inte innebära att det uppfyller ens praktiska önskemål.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle ha :

Mixerbord och inspelningsmedium;

1 x SSL 4000 alt SSL 6000

2 x Studer 16 channel 2tum

1 x ProTools HD

3 x HD i/o 192

Mikrofoner;

2 x Neumann U47 FET

2 x Brauner VM1

2 x AKG C12

2 x Didrik de Geer

4 x Sennheiser 421

2 x SM57

2 x Neumann KM84

Outboard.

Hela universal audios serie och focusrite red range x2 och allt micke b tretow någonsin byggt och moddat. samt 4 st DBX 160

Mjukvara:

tja, i princip allt jag någonsin jobbat med och känner mig hemma med.

Hela härligheten skulle såklart ligga i en fet villa i stockholms skärgård.

jag skulle ha 3 st inspelnings rum;

1 på 60 kvm med cirka 3 - 5 s efterklang

1 drybooth på ca 20 kvm med 0,5 till 1s efterklang

1 drybooth på 10 kvm med ingen efterklang what so ever.

Kontrollrummet ca 40 kvm live and dead end room.

Relaxavdelningen med bastu, jacuzzi varm och kallbad. In och utomhuspool samt 6st PC spelmaskiner med BF2 och HL2 gold.

sådär ja....jag tror inte jag har glömt nåt 😉

fan vilken dreggeltråd detta var då 😄

Nu måste jag ta lugnande innan jag kan somna ikväll!

/E

Redigerat av Eliasson
Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle ha :

Mixerbord och inspelningsmedium;

1 x SSL 400

2 x Studer 16 channel 2tum

1 x ProTools HD

3 x HD i/o 192

Mikrofoner;

2 x Neumann U47 FET

2 x Brauner VM1

2 x AKG C12

2 x Didrik de Geer

4 x Sennheiser 421

2 x SM57

2 x Neumann KM84

Outboard.

Hela universal audios serie och focusrite red range x2 och allt micke b tretow någonsin byggt och moddat. samt 4 st DBX 160

Mjukvara:

tja, i princip allt jag någonsin jobbat med och känner mig hemma med.

Hela härligheten skulle såklart ligga i en fet villa i stockholms skärgård.

jag skulle ha 3 st inspelnings rum;

1 på 60 kvm med cirka 3 - 5 s efterklang

1 drybooth på ca 20 kvm med 0,5 till 1s efterklang

1 drybooth på 10 kvm med ingen efterklang what so ever.

2 x Kontrollrummet ca 60 kvm live and dead end room.

Relaxavdelningen med bastu, jacuzzi varm och kallbad. In och utomhuspool samt 6st PC spelmaskiner med BF2 och HL2 gold.

sådär ja....jag tror inte jag har glömt nåt🙂

Jag kan Dela notan så blir det inte lika dyrt ..

I stort sett min Drömutrustning oxå fast med tillägg

2 st LA2a

2 st 1176

2 st Fairchild compressor

2 st Pultec EQ

2 st API EQ

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett SB live är iaf givet!

En sån här grym mik/hörlurar

en feting grym falcon gitarr och en linebox.

När jag ända höll på skulle man väl också dra till med en feting synth!

nä, skämt åsido. Hade jag haft hur mycket pengar som helst, då hade jag köpt upp en studio 😉

Sen hade man väl köpt till nån pinal som man speciellt vill ha.

Typ en Bad cat Black cat och en EBS TD650 med tillhörande kabinetter. Mickar, det borde finnas i en ordentlig studio 😛

Det som är så roligt, att det jag bryr mig mest om i en studio är själva instrumenten/utrustningen/lokalen och inte mixerbord/högtalare/mickar mm. 😆

Jag kanske borde sluta intresera mig för studio-prylar? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Om man hade obegränsat med pengar skulle man väl köpa allt i den dyraste klassen som finns..

Asch! Om man har obegränsat med pengar ska man väl köpa det man helst av allt vill ha. Dyra saker behöver inte innebära att det uppfyller ens praktiska önskemål.

Äsch, har man obegränsat med pengar kan man köpa grejer bara för att dom kostar mycket 😉 Det skulle jag göra, och sen ge bort dom om dom inte var roliga att leka med.

Jag skulle köpa allt som kan gå på batteri, så kan jag kila ut till något vackert ställe och sätta mig ner och leka loss ordentligt med mina nya prylar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Svår fråga det här. Men jag skulle nog nöja mig med Reason 3.0, ett par RIKTIGT bra hörlurar, Ett riktigt bra midiklaviatur med mycket rattar och kontroller, och en surround anläggning med den bästa ljudkvaliten. Och så skulle jag bosätta mig i en egen mysig studio nånstans här: http://www.eurooscar.com/imgnatur_medias/natur52.jpg 🙂

En egen studio på en egen ö, det skulle vara skithäftigt!! 😎

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

* En bra 16 kanals rullbandare (2 tums) och ett bra analogt mixerbord.

* En bra blandning av olika effekter och kompressorer som låter bra.

* En Mac G5 eller en pålitlig PC med Pro Tools som tar vid när rullbandarens kanaler är slut och givetvis med Wavelab för mastring.

* Två ruggigt bra högtalare, märke oväsentligt.

* ARP2600

* Yamaha CS60

* Sequential Circuits Pro One

* RMI Harmonic Synthesizer

* Eminent 310 U

* Mellotron Mark VI

* Roland CR78

* Roland TR606

* Korg KR55

* EKO Compute Rhythm

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte komma på nåt jag saknar i studion... någon som kom och städade en gång i veckan. Får man passa på att önska så skulle det inte vara så dumt att ha några gratis studiemusiker och bra sångare att dirigera... eller varför inte en egen rejäl sångröst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fetaste G5:an running Logic 7,1 med 2 PoCo Mk2 och 2 UAD-1.

Protools HD system, Korg Triton extreame, Virus TI, f

Denna lilla setup i en perfekt akustiskt miljö med finfina monitorer, ett sångbås och en fet mick så skulle jag vara nöjd.

Blev lite sugen på en egen ö också faktiskt. Kanske en jacuzzi på utetrerassen å lite annat sånt där lyx ni vet. En perfekt surfstrand ska jag bo på. Som e min! För att hålla idioter borta ska jag ha tränade hajar som äter upp alla utom mig. 😆

Redigerat av ardic
Link to comment
Dela på andra sajter

Husbil är INTE min grej, men att ha en fet studio i en ljudisolerad husbil måste ju vara det optimala. Inte nog med att jag kan sätta mig i den när som helst på dygnet utan att störa de övriga i hemmet, jag kan även köra studion vart jag än vill få inspiration eller ta hjälp av andra.

Sen vad det skulle finnas för pryttlar i den vetefan.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Om du hade obegränsat med pengar, vilka prylar skulle du stoppa i din studio och/eller ditt kontrollrum?

Det skulle se ut som det gör nu.

Pryltöntar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man obegränsat med pengar behöver man ju ingen studio. Jag skulle köpa några nya fiskespön och åka till Kolahalvön och fiska istället.

haha, det där var ett fullkomligt korrekt och LYSANDE svar 🙂

fast jag skulle nog ha dragit till alaska istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man obegränsat med pengar behöver man ju ingen studio. Jag skulle köpa några nya fiskespön och åka till Kolahalvön och fiska istället.

haha, det där var ett fullkomligt korrekt och LYSANDE svar 🙂

fast jag skulle nog ha dragit till alaska istället.

Har man obegränsat med pengar kan man väl köpa sin fisk?

Jobbar ni med musik enbart för att tjäna pengar? Och er högsta önskan är att bli fiskare? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man obegränsat med pengar behöver man ju ingen studio. Jag skulle köpa några nya fiskespön och åka till Kolahalvön och fiska istället.

haha, det där var ett fullkomligt korrekt och LYSANDE svar 🙂

fast jag skulle nog ha dragit till alaska istället.

Har man obegränsat med pengar kan man väl köpa sin fisk?

Jobbar ni med musik enbart för att tjäna pengar? Och er högsta önskan är att bli fiskare? 🙂

Ungefär 🙂 Ett bra fiske är bättre än en bra dag i studion.

tror jag... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man obegränsat med pengar behöver man ju ingen studio. Jag skulle köpa några nya fiskespön och åka till Kolahalvön och fiska istället.

haha, det där var ett fullkomligt korrekt och LYSANDE svar 🙂

fast jag skulle nog ha dragit till alaska istället.

Har man obegränsat med pengar kan man väl köpa sin fisk?

Jobbar ni med musik enbart för att tjäna pengar? Och er högsta önskan är att bli fiskare? 🙂

Ungefär 🙂 Ett bra fiske är bättre än en bra dag i studion.

tror jag... 🙂

🙂

Att du inte skolar om dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man obegränsat med pengar behöver man ju ingen studio. Jag skulle köpa några nya fiskespön och åka till Kolahalvön och fiska istället.

haha, det där var ett fullkomligt korrekt och LYSANDE svar 🙂

fast jag skulle nog ha dragit till alaska istället.

Har man obegränsat med pengar kan man väl köpa sin fisk?

Jobbar ni med musik enbart för att tjäna pengar? Och er högsta önskan är att bli fiskare? 🙂

Ungefär 🙂 Ett bra fiske är bättre än en bra dag i studion.

tror jag... 🙂

🙂

Att du inte skolar om dig...

Det är ju poängen med hobbys. Skulle jag skola om mig till fiskeguide skulle jag garanterat hellre sitta o mecka i studion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...