Jump to content
Annons

Hur ser din drömstudio ut?


pXp

Recommended Posts

Har man obegränsat med pengar behöver man ju ingen studio. Jag skulle köpa några nya fiskespön och åka till Kolahalvön och fiska istället.

Så du gör musik för pengarnas skull? 🙂

Nä men för brudarnas! 🙂

Mycket av dom verkliga "jobb" jag har gör jag för pengarnas skull. Men det är klart att jag sitter för min egen en hel del också. Fast är det fint väder och ett bra vattendrag utanför så tycker jag helt enkelt att det är roligare att svänga ut en fluga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nä men för brudarnas! 🙂

jag byggde min studio enbart för att få fler brudar! Är jag ensam om det?? 🙂

kan ju säg att det funkat ok men inte mer....jag har ju dock officiellt inte öppnat den.

Du får börja röra dig i indie-svängen. Det är där dom håller till nu har jag fattat. Man var så jävla dum så man började spela jazz på gymnasiet. Otroligt dålig utdelning i den genren, dåligt betalt och bara massa jobbiga sångerskor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man obegränsat med pengar behöver man ju ingen studio. Jag skulle köpa några nya fiskespön och åka till Kolahalvön och fiska istället.

Så du gör musik för pengarnas skull? 😲

Nåt fel med det, om så vore fallet?

Ardic: Vad har en studio med musikskapande att göra?

Har för mig att VacUm livnär sig på sin studioverksamhet, och musik kan man väl skriva utan studio.

Hell, hade jag obegränsat med pengar skulle jag sälja i stort sett all studioutrustning och hyra in mig i den studio jag ville vara i för stunden. 😉

Och sedan vill jag även veta vad du tycker om frågan hacke ställde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag komplettera med något så är det väl med ett gammalt Neve-bord samt en Yamaha CS-80.

Får man fråga varför just en CS-80? Jag har en CS-15 som jag haft mycket roligt med, men har aldrig fått tillfället att testa CS-80. Nyfiken. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga varför just en CS-80? Jag har en CS-15 som jag haft mycket roligt med, men har aldrig fått tillfället att testa CS-80. Nyfiken. 🙁

Enda sedan jag fick chansen att testa en CS-80 (i samband med att jag lagade en) så har jag velat ha en. För mig är och förblir det den ultimata polyfonsynten bland gamla analogsyntar 🙂 Inte nog med att den ljudmässigt klarar av att åter fantastiska ljud ... den är dessutom helt underbar att spela på. Det viktade klaviaturet ger en mycket bra "spelkänsla" för en gammal piano-räv som mig och att det dessutom finns polyfonisk aftertouch gör ju inte saken sämre! 😆 Synten är gammal som gatan, väger runt 100kg och är GRYMT jobbig att underhålla ... MEN det skiter jag i eftersom jag är helt såld på ljudet i den! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Husbil är INTE min grej, men att ha en fet studio i en ljudisolerad husbil måste ju vara det optimala. Inte nog med att jag kan sätta mig i den när som helst på dygnet utan att störa de övriga i hemmet, jag kan även köra studion vart jag än vill få inspiration eller ta hjälp av andra.

Sen vad det skulle finnas för pryttlar i den vetefan.

Håller fullständigt med om husbilen, men då ska det givetvis vara en riktig feting-husbil med extra allt gärna 😄

Annars hade ju inte en båt varit helt dumt heller, rörlig studio hur som helst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man obegränsat med pengar behöver man ju ingen studio. Jag skulle köpa några nya fiskespön och åka till Kolahalvön och fiska istället.

Nästan bump... 🙂

Jag skulle nog hyra Beatles gamla studio i så där 50 år och tala

om för dom vad dom ska göra. Hur dom ska spela, sjunga osv.

Vad ska man bygga upp en egen för när man kan köpa en som

är klar. Bara hoppa in och börja styra och ställa 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Husbil är INTE min grej, men att ha en fet studio i en ljudisolerad husbil måste ju vara det optimala. Inte nog med att jag kan sätta mig i den när som helst på dygnet utan att störa de övriga i hemmet, jag kan även köra studion vart jag än vill få inspiration eller ta hjälp av andra.

Sen vad det skulle finnas för pryttlar i den vetefan.

Håller fullständigt med om husbilen, men då ska det givetvis vara en riktig feting-husbil med extra allt gärna :rolleyes:

Annars hade ju inte en båt varit helt dumt heller, rörlig studio hur som helst...

Båt funkar oxå, under förutsättning att man har hemmet vid hamnplatsen. :rolleyes:

neriks - tack för ditt utförliga svar, jag tror jag förstår. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
rankey (oregistrerad)

Skulle flexxa nåt soft hus, högt beläget vid havet... I LA-trakten kanske:

BRIZX1.jpg

Och försöka ha det stort men minimalistiskt... gillar öppna ytor. Dessutom vill jag inte ha mycket hårdvara alls faktiskt. Troligen skulle jag satsa på det bästa av det bästa vad som finns i mjukvara och investera i ett datorsystem som kan driva det på bästa möjliga sätt.

Orkar inte ta upp en massa exempel på hårdvara/mjukvara eftersom detta skulle kräva flera veckors noggran granskning!!

DeLuxe - våning:

228.jpg

Master-Kontrollrummet skulle vara ca 120 kvm, öppet med stora fönster (från golv till tak) mot havet. Troligen Protools HD o tillbehörande mojänger... och ett flera meter brett mixerbord.

Och mindre rum i det stora, avskilt med ljudisolerade glasfönster (golv till tak) skulle vara inspelningsrummet, med ett sjysst trumset, nåt de inhyrda trummisarna skulle uppskatta. Dessutom en massa klassikska el och akustiska gitarrer och några braförstärkare. Och ett förråd med några mickar av alla sorter så man kan välja efter behov.

På hela denna våning skulle verkligen allt vara det bästa av det bästa, men även i lite olika prisklasser, eftersom det bästa verkligen inte behöver vara det dyraste.

InspirationTech - våning:

main155.jpg

Den vanliga studion där man gör alla skisser o ideér skulle då ligga på en annan våning för sig och vara ett gigantiskt (kanske typ 200 kvm!) öppet rum med världens skönaste läderklädda fåtölj framför en ruskigt snabb dator (kanske flera länkade) med kött så man kan driva o mixa minst över 100 kanaler utan att nånsin behöva oroa sig för cpu-lagg även med de mest krävande pluginsen o softsytntharna.

Och den där gigantiskt breda/böjda TFT skärmen förstås (hittar ej bild, men typ 90" widescreen eller nåt var den).

Sen nån sjysst midiklaviatur med massa kontroller nära datorn... kanske nån digitalmixer & midimixerbord också.

Bredvid bordet på ett gitarrställ ska det stå en Line6 Variax Tremolo. Och till det en Pod XT rack och sen en shure57 mick för snabb nerläggning av sångidéer genom något ok mickpreamp.

Detta rum ska ha marmorgolv, men runt om monitorerna ska det finnas några stolpar placerade och med absorberande material, på ett sätt som hindrar reflektion av ljudvågor.

GrandMaster:

Ett separat rum i huset med en Steinway flygel. Med mickar och digital mixer, möjligen kopplat till ProTools systemet.

Misc:

Och i båda studio-rummen skulle man ha ett kylskåp med kall dricka alltid redo.

Alla rum skulle också ha olika färgers belysning så man kan ändra efter humör på kvällarna.

gs-fridge-large.gif

Herregud vad jag har drömt bort mig i en halvtimme nu 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här tycker jag ser mycket lovande ut rankey 😉 Enda nackdelen om det inte finns övernattningsmöjlighet är att det kan bli långt hemifrån. Kan det lösas så kanske vi är fler på forumet som kunde få gästa! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade köpt Bob Rock och en sm 57 så hade jag slagit alla era drömstudios med hästlängder. 😄 Hehe

Om du med hästlängd menar ett virvelljud som låter "Boooiiink" så håller jag definitivt med!

Haha, det stämmer den låter inte så bra 😱

Jag försöker bara säga att utrustning inte påverkar ljudet lika mycket som en bra producent eller ljudtekniker, försöker inte vara kaxig. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade köpt Bob Rock och en sm 57 så hade jag slagit alla era drömstudios med hästlängder. 🙂 Hehe

Om du med hästlängd menar ett virvelljud som låter "Boooiiink" så håller jag definitivt med!

Haha, det stämmer den låter inte så bra 😛

Jag försöker bara säga att utrustning inte påverkar ljudet lika mycket som en bra producent eller ljudtekniker, försöker inte vara kaxig. 😄

Jag förstod det....bara skoja lite! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

jag var på sveriges radio och kollade i bergwardhallen eller hur det stavas, i kontrollrummet där... dom hade ett mixerbord för 7 miljoner, importerat från tyskland. ett sånt skulle jag också importera bara för att... Sen givetvis bygga en exakt kopia av bergwardhallen (eller hur det stavas) och använda enbart för akustikrum.

Sen skulle jag vilja ha en trevlig lounge på cirkus 80 kvadrat, med lite växter o bekväma soffgrupper. I loungen ska det inte vara nåd på analogsynthar. I korridoren mellan akustikrummet och synthloungen ska det finnas en glasmonter med några synthar, typ som i depeche mode (eller vems video det nu är, där dom är på en fiktiv båt.)

Kontrollrummets gigantiska glasruta ska gå att hissa igen, som i Independence Day, när dom åker upp till moderskeppet och trycker för fönsterhissarna.

Jag har alltid velat testa hur det är med ett sångbås som är cylinderformat och cirka 8 meter nergrävt i golvet. Man får alltså klättra nerför en stege om man vill sjunga där. Själva sångbås"tunneln" ska väl ha en radie på 2 meter. Men det är bara en onödig grej som inte kommer funka, men det vore spännade o se vad det blir för karaktär (med höj och sänkbart golv också)

Sen vill jag ha en swimingpool med vattentäta mickar för att kunna skapa blöta reverb (haha).

Ett rum vill jag ha som museum där jag ska samla mina livsverk och samlingar, delvis sånna här auktionsköp som ett Elvishårstrå, John Lennons anteckingsbok, Bob Marleys adidaströja, Björn Borgs wimbledonpokaler... (ni hajjar vinkeln)...

i slutändan skulle det nog bli att jag sitter med cubase och reason, letar igenom något tråkigt stråkljud i orkestersoundbanken, eller klinkar på en bas till nåt halvtajt trumgroove, men hittar ingenting och går örondöd ut från den kollosala byggnaden i hopp om att få lite inspiration...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte BerwaldHallen Sveriges Radios Studio 1? Det är ju ganska fett.

jagmenar, ofta man har dom kvadratmetrarna till sitt förfogande när man skall lira in. 🙂

-Vart skall vi vara?

- i studio 1.

- ok, hur hittar jag dit?

- Det är BerwaldHallen.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...