Jump to content
Annons

Vilket är det svåraste instrumentet?


Pienny

Recommended Posts

HAHAHA!!! Grym bild!  🙂

Läs Gaston. Kolla ditt lokala bibliotek bland serierna.

Så pass? Får kolla in det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 89
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Missförstå mig inte som en grälmakare nu, jag håller verkligen med om att det är enorm skillnad att spela med "en riktig bassist" och en gitarr-bassist.

Men det är väl ändå LÅNGT ifrån det svåraste intrumentet att bemästra?

Nej, jag tror inte att bas är det svåraste instrumentet kanske. Men det är det mest förbisedda instrumentet utav västvärldens standardinstrument. Bas är inget populärt instrument om jag ska gå efter egen erfarenhet. I rockband t.ex. blir det så gott som alltid så att basisten egentligen är en gitarrist och spelar därefter. Jag tycker dessutom att många av de basister jag mött saknat motivation. Ibland verkar det som att de valt bas för det var det "lättaste" instrumentet för att det har bara fyra strängar.

Jag har också fått äran att spela med ruggigt bra basister men tyvärr är drösen med grundtonsbasister större. Basens betydelse för musiken och dess status måste höjas tror jag för att motivera utveckling. Det måste ju inte vara tok-funk eller runk-jazz för att både bas och trummis ska få arbeta. 😆

Håller med dig helt och hållet angående bassister..

Trodde att ni tyckte det var det svåraste instrumentet att bemästra eftersom det skrevs i den här tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bli riktigt bra på ett instrument är väl alltid lika svårt oberoende vad man spelar. Olika instrument har olika inlärningströsklar, men det är en annan femma. Det handlar ju trots allt inte bara om teknik när man ska framföra ett stycke.

Fast att bli riktigt bra på cittra, med sina färdiga ackord, kan ju knappast ta lika lång tid som att bli riktigt bra på t ex piano?

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Att bli riktigt bra på ett instrument är väl alltid lika svårt oberoende vad man spelar. Olika instrument har olika inlärningströsklar, men det är en annan femma. Det handlar ju trots allt inte bara om teknik när man ska framföra ett stycke.

Fast att bli riktigt bra på cittra, med sina färdiga ackord, kan ju knappast ta lika lång tid som att bli riktigt bra på t ex piano?

Ackord-cittra är inte så svårt, bara ett helvete att stämma. 😲 Men konsert-cittra är nog lite pilligare. Har inte riktigt fattat hur de funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bli riktigt bra på ett instrument är väl alltid lika svårt oberoende vad man spelar. Olika instrument har olika inlärningströsklar, men det är en annan femma. Det handlar ju trots allt inte bara om teknik när man ska framföra ett stycke.

Fast att bli riktigt bra på cittra, med sina färdiga ackord, kan ju knappast ta lika lång tid som att bli riktigt bra på t ex piano?

Vad jag ville få fram är att den musikaliska biten egentligen inte har speciellt mycket att göra med den tekniska. Att vara "duktig" på ett instrument behöver inte betyda att man är bra på att interpretera och framföra musik. Hade det räckt att t ex kunna läsa noter bra och spela upp stycket sen hade musiker varit helt meningslösa idag (en dator gör det både billigare och bättre, men hur kul låter det om man scannar in en notbild i sibelius och spelar upp?).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej!

1 Piano är det svåratse! (Av samma anledning som schack är svårare att bemästra än luffar-schack!)

2 Piano är det lättaste (Finns det något instrument som man enklare kan ta ett ackord eller spela en melodi på!)

3 Alla är exakt lika svåra, ty att kunna spela värsta gitarrsolot på keyboard (som ex jag gör) räknas inte riktigt lika högt

som när Malmsteen eller Hendrix gör det på elgitarr!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inget ni kan säga... De svåraste instrumentet i världen e min felintonerade 12strängade cittra. För att spela vettigt på den måste man hela tiden benda upp eller ner för att få till rätt ton.. när man tar mer än en ton blir det riktigt svårt. Man måste ha komplett muskel kontroll i varje finger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte så mycket om det svåraste instrumentet... men detta är den sanna historien om människans allra första instrument...

http://www.nachshon.org.il/~itzs/Don%20Mar...html/cave1a.htm

😠

Har egentligen inget med tråden att göra men jag bläddrade vidare på ovan nämnda länk och kom till denna serie: http://www.nachshon.org.il/~itzs/Don%20Mar...html/beetle.htm

😱😱😆

Älskar Don Martins serier!

Link to comment
Dela på andra sajter

Valthorn har jag oxå hört ska vara svårt.

Men det finns ett annat instrument som nog är minst lika svårt och det är Zurna, som är en turkisk skalmeja. För att kunna spela det måste du dels kunna cirkulationsandas, och för att få fram önskad skala måste du veta exakt hur mycket av de stora hålen du ska täcka plus att du måste ha exakt blåsstyrka. Och du måste blåsa HÅRT! Tar åratal att lära sig spela ens de enklaste melodier snyggt.

Svensk säckpipa är inte heller lätt, jag har en, men har inte lyckats lära mig spela en endaste vettig melodi på den, trots att jag försökt i månader. Måste spelas in mellan 30 och 60 minuter innan det går att få fram några rena toner, riktigt bökigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kul fråga. Det är säkerligen så att det beror vad man menar med att kunna ett instrument. Men menar man att vara riktigt bra så är det otvetydigt

HARPA

som får bli mitt svar.

Och då menar jag inte konsten att förstå sig på fruntimmer...

Sedan är ju varken tablas, säckpipa eller fiol instrument som man kan vila sig till framgång på direkt...

:rolleyes:

:musik

hej musik

du får 10 gubbslempoäng av mig

varsågod

Redigerat av debbie
Link to comment
Dela på andra sajter

Så säckpipa är alltså svårt att spela? Min pappa spelar det (och fiol), och vad jag har uppfattat det som så är det väldigt få svenskar som spelar säckpipa. Kanske för att de är svårt att lära sig? :rolleyes:

Jag har själv testat, men inte lyckats få fram något vettigt. Dessutom så verkar det krävas en massa pill med instrumentet, förutom själva spelandet.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Att bli riktigt bra på ett instrument är väl alltid lika svårt oberoende vad man spelar. Olika instrument har olika inlärningströsklar, men det är en annan femma. Det handlar ju trots allt inte bara om teknik när man ska framföra ett stycke.

Fast att bli riktigt bra på cittra, med sina färdiga ackord, kan ju knappast ta lika lång tid som att bli riktigt bra på t ex piano?

Vad jag ville få fram är att den musikaliska biten egentligen inte har speciellt mycket att göra med den tekniska. Att vara "duktig" på ett instrument behöver inte betyda att man är bra på att interpretera och framföra musik. Hade det räckt att t ex kunna läsa noter bra och spela upp stycket sen hade musiker varit helt meningslösa idag (en dator gör det både billigare och bättre, men hur kul låter det om man scannar in en notbild i sibelius och spelar upp?).

Amen till det! Somliga kan få till hur bra som helst med tre ackord, andra får ingenting att hända oavsett hur många toner de sprutar ur sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

svårighetsgraden för instrument beror på flera saker som jag kan komma på:

1) Hur mycket man behöver intonera

2) Om det är fysiskt jobbigt (långa höga starka toner på trumpet)

3) Hur många toner man kan spela samtidigt

4) Hur svårt det är att få bra ljud

Link to comment
Dela på andra sajter

svårighetsgraden för instrument beror på flera saker som jag kan komma på:

1) Hur mycket man behöver intonera

3) Hur många toner man kan spela samtidigt

Precis, därför är tamburinen det svåraste instrumentet. Försök intonera en tamburin. För att inte tala om att riva av Für Elise.

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är väl att Thereminen är ett av de svåraste instrumenten att bemästra. Det finns väl bara ett fåtal personer i världen som har kunnat spela Theremin på riktigt, mer än att bara lägga nån ton här och där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säckpipa sägs vara jävligt svårt att intonera skapligt på

Jag pratade med min pappa och idag och han sa att det inte var svårt medan man spelade. Det svåra ligger i att stämma flöjtstiften (eller vad han nu kallade dem) innan man spelade. Fast han spelar svensk säckpipa, och den kanske skiljer sig från andra? Vad vet jag 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...