Jump to content
Annons

Vilket är det svåraste instrumentet?


Pienny

Recommended Posts

Jag har hört talas om något instrument där man styrde frekvens och amplitud beroende på handens position i luften, vilket kändes av med laser eller ultraljud eller nåt sånt. Det sägs att det bara fanns tre-fyra stycken som kunde bemästra instrumentet. Är det nån som vet vad jag pratar om? Har tyvärr glömt bort instrumentets namn.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 89
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Jag har hört talas om något instrument där man styrde frekvens och amplitud beroende på handens position i luften, vilket kändes av med laser eller ultraljud eller nåt sånt. Det sägs att det bara fanns tre-fyra stycken som kunde bemästra instrumentet. Är det nån som vet vad jag pratar om? Har tyvärr glömt bort instrumentets namn.

// David

Du tänker på en Thermin som nämts flera gånger tidigare i denna tråd.

En kompis byggde en själv, grymt svår att spela på!

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittils tycker jag nog att min Saxxy Synthesizer Kazoo är riktigt jäkla svårspelad. Knappt lyckats få en ren ton ur den. Funkar tvärt om som en vanlig hederlig kazoo, där det bara är bra ju grövre röst man har. Saxxy:n tycker tydligen om rena toner - nåde den som har skrovlig röst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen har nämt blåsinstrument med dubbelt rörblad som oboe och faggot! 

Tar minst 5-10 år bara att få ton i ett sånt instrumment.

Jag nämnde faktiskt zurna, om du läst tråden hade du märkt det. Förresten är det inte vidare svårt att få ljud i en oboe och spela enkla melodier. Svårt blir det inte förrän du försöker överblåsa och spela långa, snabba passaager.

Vad gäller säckpipa så är det den svenska modellen jag försöker lära mig. Det som alstrar ljud i den är vanliga vassrör som man skär en skåra i. De är heljobbiga och kräver konstant omvårdnad för att instrumentet ska leverera rena toner.

Den svenska säckpipan upphöjdes till nationalinstrument på 1800-talet, men föll sedan i glömska. Kan tänka mig att det beror på att instrumentet är så jobbigt jämfört med de modernare instrument som började komma i slutet av förförra seklet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller säckpipa så är det den svenska modellen jag försöker lära mig. Det som alstrar ljud i den är vanliga vassrör som man skär en skåra i. De är heljobbiga och kräver konstant omvårdnad för att instrumentet ska leverera rena toner.

Den svenska säckpipan upphöjdes till nationalinstrument på 1800-talet, men föll sedan i glömska. Kan tänka mig att det beror på att instrumentet är så jobbigt jämfört med de modernare instrument som började komma i slutet av förförra seklet.

Åhå, hur går det? Fick höra att det skulle hållas en säckpipekurs nånstans nästa sommar om jag inte missminner mig. Känner du till något om det?

Min pappa spelar svensk säckpipa, så om du undrar över något så kanske jag kan fråga honom :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Elbasen är så fruktansvärt underskattad tycker jag när mycket utav svänget i både pop, rock, jazz, funk mm har att göra med hur bra basisten är och dennes samspel med trummisen. Nästan vem som helst kan ju spela gitarrbas eller amatörbas (ett ord som i min umgängeskrets betyder grundtonsbas). Men det krävs en sjujäkla bra musiker för att sätta en svängig go bas.

Exempel på bra basister enligt mig är t.ex. Paul McCartney, Larry Graham och Bosse Häggström

enligt mig fanns det endast två basister med "äkta groove" och det är Jaco Pastorius och Jaco Pastorius.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen har nämt blåsinstrument med dubbelt rörblad som oboe och faggot! 😳

Tar minst 5-10 år bara att få ton i ett sånt instrumment.

5-10 år?! 😄

Var det därför de aldrig hördes i musikskoleorkestrarna jag spelade i? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte så mycket om det svåraste instrumentet... men detta är den sanna historien om människans allra första instrument...

http://www.nachshon.org.il/~itzs/Don%20Mar...html/cave1a.htm

😉

Har egentligen inget med tråden att göra men jag bläddrade vidare på ovan nämnda länk och kom till denna serie: http://www.nachshon.org.il/~itzs/Don%20Mar...html/beetle.htm

😉😄🙂

Älskar Don Martins serier!

Håller med Don Martin var en grym jävel på att teckna och göra roliga serier... För mig är det bara självaste Hergé som ligger på samma nivå... Alltså sann konst...

Link to comment
Dela på andra sajter

känns det inte som om vi tycker att många instrument som ter sig "exotiska" för oss, typ didijerdoo (hur f-n det nu stavas..), sitar, tabla osv. på nåt sätt verkar svårare? (fick det intrycket efter att läst igenom tråden iaf.)

alla västerlänningar kan typ ta ett gitarrackord eller spela gubben noak på piano.. så därför (kanske) vi inte tycker att de är lika svåra(?).

skulle vara intressant att få veta hur en som växt upp med t. ex. traditionella asiatiska instrument ser på saken. tycker han då att en gibson verkar lika läskig som en dizi (kinesisk flöjt)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart går gränsen som vi drar när man undrar hur svårt det är att spela ett instrument? Asså, är det att kunna spela köpvarmkorv eller nått snabbt klassiskt stycke...? Jag menar det är ju så olika från instrument till intrument.

Som pianist kan jag ofta tycka att jag spelar världens svåraste instrument (med motiveringen att man har möjlighet att spela alla toner samtidigt) men efter att ha tänkt på det där ett par år har jag kommit på en grej.

Vi människor fungerar ju bättre och fattar mer om vi går efter mallar och system. Likaså tror jag att musikalisk invension (asså att hitta på låtar och spelsätt, grejer som låter ballt och snyggt) är beroende av begränsningar. Att ha möjligheten att göra ALLT får ingen att vilja spela, däremot om ett instrument har många begränsningar så flödar kreativiteten bara mer.

Ta tex gitarren som BARA har 6 strängar och möjligheten att ta vissa toner finns ibland inte. Det är inte så konstigt att det skapats så mycket musik till och på just gitarr. Samma gälelr fiol och liknande instrument just för att man inte har band att falla tillbaks på. Då har man istället uppfunnit sätt att böja visa toner åt olika håll och få till riktigt vackra känslor.

Om man ser det på det viset så är det svårtaste instrumentet det som har flest möjligheter, tex pianot.

Men nu pratar jag nästan bara om vilket instrument som är svårast att gräva riktigt djupt i, inte vilket instrument som är lättast att lära sig köpvarmkorv på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar trumpet och det blir jag helt GAAALEN på ibland! Man övar som en J*vel och märker ingen skillnad på kanske några år om man har otur, och så sen helt plötsligt kan det släppa (Ambis verkar vara en hel vetenskap). Valthorn har jag dock hört är ännu värre...

Att sedan spela trumpet är ju inte så tekniskt knepigt, med endast tre ventiler. Bra mycket svårare tekniskt är ju violin/viola, som jag också spelar. Detta slipper man dock öva en timme om dan' för att ens få ljud på (typ)!

Men visst, vissa har jättelätt för vissa instrument, så det där med "svårast" är väl en inviduell bedömning...

Redigerat av Chthon
Link to comment
Dela på andra sajter

Kinesisk violin är tydligen ingen barnlek, har jag hört.

h2Chineseviolin.jpg

Kan ju inte vara så avancerat.. snubben på bilden kan ju inte ens knyta skorna själv.. kardborreband.. *sss*

Link to comment
Dela på andra sajter

Kinesisk violin är tydligen ingen barnlek, har jag hört.

h2Chineseviolin.jpg

Kan ju inte vara så avancerat.. snubben på bilden kan ju inte ens knyta skorna själv.. kardborreband.. *sss*

Han la så mycket tid på att lära sig spela instrumentet att han aldrig hann lära sig knyta rosetter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla är lika svåra med ett undantag. Frågan är mest var och när problemen uppstår. Alla jag träffat på musikhögskolan tränar lika mycket på sitt instrument så där verkar det inte vara någon skillnad.

Undantaget är dragspel, som måste vara svåraste. Jag har inte hört en enda som kan spela så det låter bra.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Undantaget är dragspel, som måste vara svåraste. Jag har inte hört en enda som kan spela så det låter bra.

Du kanske helt enkelt inte gillar dragspelsljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Undantaget är dragspel, som måste vara svåraste. Jag har inte hört en enda som kan spela så det låter bra.

Du kanske helt enkelt inte gillar dragspelsljudet?

Kanske om man kör med ett midi-dragspel och en sampler med en schysst flygel? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lurre (oregistrerad)

Hej hopp i midnattstimma! (minus 5 h, men wft)

Har inte läst hela tråden, för då skulle jag nog dött, men jag vill bara säga att jag uppskattar att ni tycker att mitt instrument är underskattat och viktigt! Som basist skulle jag vilka mörda alla gitarr-basister med pil och båge och förgiftade paraplyspetsar.

Och ja! Jaco Pastorius är Gud. Måste leta fram mina samling och ha en intim stund med Jaco nu, det var alltför länge sen... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört talas om något instrument där man styrde frekvens och amplitud beroende på handens position i luften, vilket kändes av med laser eller ultraljud eller nåt sånt. Det sägs att det bara fanns tre-fyra stycken som kunde bemästra instrumentet. Är det nån som vet vad jag pratar om? Har tyvärr glömt bort instrumentets namn.

// David

Du kanske tänker på en "Optomin LCO1 - Light Controlled Oscillator" som finns att köpa för 790 spänn på Jam?

http://www.jam.se/vintage.html

(Sök efter den textsträngen som jag skrev ovan så får du upp artikeln...)

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag hört så ska det vara valthorn, men som jag testat är nog terminen allra svårast :rolleyes:

//peAk

:rolleyes: har spelat valthort några år när jag va liten, lät förjävla bra asså :rolleyes:

Men annars tror jag på fullt allvar att blockflöjt är svårast att få till bra spel med. Kanske för att det rätt och slätt inte går?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Världens svåraste instrument är fan tamburin och ägg. Skulle spela in lite sånt med ett band jag producerar nu och vi höll på i flera timmar men kom fram till att det inte blev bra 😲 .

Fem musiker och ingen kan lira tamburin tillräckligt bra, pinsamt. Det är faktiskt mycket svårare än vad man tror att få det att svänga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...