Jump to content
Annons

Vilket är det svåraste instrumentet?


Pienny

Recommended Posts

Säkerligen en fråga utan svar, men det är ändå roligt att höra vad ni tror/tycker.

Så... vilket är det svåraste instrumentet? Eller är alla lika svåra att lära sig? Självklart beror det på vad man vill spela på instrumentet, men går det att säga att något är svårare än det andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 89
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)

Hej!

Kul fråga. Det är säkerligen så att det beror vad man menar med att kunna ett instrument. Men menar man att vara riktigt bra så är det otvetydigt

HARPA

som får bli mitt svar.

Och då menar jag inte konsten att förstå sig på fruntimmer...

Sedan är ju varken tablas, säckpipa eller fiol instrument som man kan vila sig till framgång på direkt...

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitar tror jag men inte som den spelas av rockmusiker för att det ska låta exotiskt och fräckt i en poplåt. En indier ska ju spela 64-tonsskalor efter ett bestämt mönster och de har dussintals olika vibratograder att hålla reda på där den svagaste graden av vibrato lär vara blodets puls i fingret. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Triangel? 😉

Nä, jag har ingen aning. Valthorn, harpa? Vet ej! Alla instrument (många i alla fall) är svåra, om de ska låta riktigt bra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Sitar tror jag men inte som den spelas av rockmusiker för att det ska låta exotiskt och fräckt i en poplåt. En indier ska ju spela 64-tonsskalor efter ett bestämt mönster och de har dussintals olika vibratograder att hålla reda på  där den svagaste graden av vibrato lär vara blodets puls i fingret.  😱

Jag håller med dig. Jag spelar själv "rock sitar" och har väl som mål att någon gång i livet lära mig på riktigt nere i Indien. Men en indier ska väl inte spela efter mönster? Ragor bygger ju på grunder som det improviseras över som jag förstått det.

Annars ligger väl tabla nära till hands och, för att ta oss till västvärlden, elbas.

Elbasen är så fruktansvärt underskattad tycker jag när mycket utav svänget i både pop, rock, jazz, funk mm har att göra med hur bra basisten är och dennes samspel med trummisen. Nästan vem som helst kan ju spela gitarrbas eller amatörbas (ett ord som i min umgängeskrets betyder grundtonsbas). Men det krävs en sjujäkla bra musiker för att sätta en svängig go bas.

Exempel på bra basister enligt mig är t.ex. Paul McCartney, Larry Graham och Bosse Häggström

Redigerat av equinoxe
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Håller med Fredrika och equinoxe! Skulle precis komplettera min lista även med Sitar, men satte den numeriska gränsen nånstans.

😱

p.s. Själv tycker jag faktiskt munspel är riktigt svårt. d.s.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bli riktigt bra på ett instrument är väl alltid lika svårt oberoende vad man spelar. Olika instrument har olika inlärningströsklar, men det är en annan femma. Det handlar ju trots allt inte bara om teknik när man ska framföra ett stycke.

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

🙂 en av mina stora musikinspirationer som jag jobbade med i en musikal förr när jag satt som klassisk konsertgitarrist i en orkester i en musikal. Han kunde lira allt, bra oxå ... Tog gärna tag i tvärflöjten när han inte kunde riktigt förklara hur flöjtisten skulle spela eller vad som helst ..

men han sa, att det tar MINST 15 år att bli BRA på fiol, det finns många som spelar okej, men det tar ca 15 år att lära sig intonera bra på en fiol, så pass så du kan kanske möjligtvis få något jobb som lärare för nybörjare lr nåt ...

Så jag röstar fiol god damn ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Elbasen är så fruktansvärt underskattad tycker jag när mycket utav svänget i både pop, rock, jazz, funk mm har att göra med hur bra basisten är och dennes samspel med trummisen. Nästan vem som helst kan ju spela gitarrbas eller amatörbas (ett ord som i min umgängeskrets betyder grundtonsbas). Men det krävs en sjujäkla bra musiker för att sätta en svängig go bas

Där håller jag med dig fullt ut.

Det är så sjukt mycket som ska stämma för att det verkligen ska låta snorbra om en basist. Har haft privilegiet att spelat med två stycken riktigt bra basister genom åren och fan va kul det är. Generellt när man spelar med folk som är säkra och inte är rädda för att sticka ut och joxa lite så antar man själv också en annan skepnad. Man blir liksom bättre musiker bara genom att ha skickliga musiker runt sig 😛

Fan vad jag saknar att repa med ett band 😉 Men ska nog köra med några polare nästa vecka 🙂

Sorry för att jag gled Off Topic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elbasen är så fruktansvärt underskattad tycker jag när mycket utav svänget i både pop, rock, jazz, funk mm har att göra med hur bra basisten är och dennes samspel med trummisen. Nästan vem som helst kan ju spela gitarrbas eller amatörbas (ett ord som i min umgängeskrets betyder grundtonsbas). Men det krävs en sjujäkla bra musiker för att sätta en svängig go bas

Där håller jag med dig fullt ut.

Det är så sjukt mycket som ska stämma för att det verkligen ska låta snorbra om en basist. Har haft privilegiet att spelat med två stycken riktigt bra basister genom åren och fan va kul det är. Generellt när man spelar med folk som är säkra och inte är rädda för att sticka ut och joxa lite så antar man själv också en annan skepnad. Man blir liksom bättre musiker bara genom att ha skickliga musiker runt sig 😛

Fan vad jag saknar att repa med ett band 😉 Men ska nog köra med några polare nästa vecka 🙂

Sorry för att jag gled Off Topic.

Amen!

Jag har bara spelat med en "riktig" basist en gång. Resten har varit gitarris-basister och de tänker inte bas när de spelar, de tänker gitarr. Inte bra!

Hoppas dock på fler tillfällen! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

För egen del är iallafall fiolen det svåraste jag provat.

Vem som helst kan ju ta ett ackord på gitarr och få det att låta hyfs, sätt en fiol i handen på en nybörjare så går det fan inte va i samma rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Missförstå mig inte som en grälmakare nu, jag håller verkligen med om att det är enorm skillnad att spela med "en riktig bassist" och en gitarr-bassist.

Men det är väl ändå LÅNGT ifrån det svåraste intrumentet att bemästra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyckelharpa ser jävligt avancerat ut iallafall.

Det lilla jag sett av nyckelharpa så verkar det ganska enkelt, det finns tre melodisträngar (med diverse resonanssträngar) att spela på med stråken. Tonhöjden regleras med tangenter precis som på ett litet keyboard.

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Missförstå mig inte som en grälmakare nu, jag håller verkligen med om att det är enorm skillnad att spela med "en riktig bassist" och en gitarr-bassist.

Men det är väl ändå LÅNGT ifrån det svåraste intrumentet att bemästra?

Nej, jag tror inte att bas är det svåraste instrumentet kanske. Men det är det mest förbisedda instrumentet utav västvärldens standardinstrument. Bas är inget populärt instrument om jag ska gå efter egen erfarenhet. I rockband t.ex. blir det så gott som alltid så att basisten egentligen är en gitarrist och spelar därefter. Jag tycker dessutom att många av de basister jag mött saknat motivation. Ibland verkar det som att de valt bas för det var det "lättaste" instrumentet för att det har bara fyra strängar.

Jag har också fått äran att spela med ruggigt bra basister men tyvärr är drösen med grundtonsbasister större. Basens betydelse för musiken och dess status måste höjas tror jag för att motivera utveckling. Det måste ju inte vara tok-funk eller runk-jazz för att både bas och trummis ska få arbeta. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Missförstå mig inte som en grälmakare nu, jag håller verkligen med om att det är enorm skillnad att spela med "en riktig bassist" och en gitarr-bassist.

Men det är väl ändå LÅNGT ifrån det svåraste intrumentet att bemästra?

Lyssna på Jaco Pastorius så har du nått att klämma i! Nej men skämtosido det beror ju verkligen på, vilket nämnts tidigare, vad man menar med att vara bra på ett instrument.

Jag skulle vilja säga att pianot är det instrument som man kan utveckla sitt spel med allra mest men är givetvis inte det svåraste instrumentet att få att låta okej. Men det finns ju "mästare" på alla sorters instrument som kan göra oss vanliga döda mörkrädda på en sekund.

Sen har man ju fallenhet för olika saker precis som allt annat. Vissa kanske har det hyffsat lätt för sig att lära sig grunderna på ett blåsinstrument men sedan kanske tycker det är förjävligt jobbigt med strängar eller tangenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Missförstå mig inte som en grälmakare nu, jag håller verkligen med om att det är enorm skillnad att spela med "en riktig bassist" och en gitarr-bassist.

Men det är väl ändå LÅNGT ifrån det svåraste intrumentet att bemästra?

Grälmakare, grälmakare! 🙂😉😛

Nej, ärligt. Det är absolut inte det svåraste, men ett av de mest underskattade. Aningen OT kanske, men ändå. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ett av dom allra svåraste instrumenten, vet knappt var jag ska börja....

aes-annotated.jpg

Denna lär också vara knepig...

gaffophone.jpg

[sorry för OT]

Tycker väl annars att frågan är lite vagt ställd. Är det det svåraste instrumentet att lära sig (frågan ser ut lite så) eller är det det svåraste instrumentet att bemästra? Det behöver ju inte alls vara samma instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ett av dom allra svåraste instrumenten, vet knappt var jag ska börja....

aes-annotated.jpg

Denna lär också vara knepig...

gaffophone.jpg

[sorry för OT]

Tycker väl annars att frågan är lite vagt ställd. Är det det svåraste instrumentet att lära sig (frågan ser ut lite så) eller är det det svåraste instrumentet att bemästra? Det behöver ju inte alls vara samma instrument.

HAHAHA!!! Grym bild! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...