Jump to content
Annons

hjälp mig stämma ned!


eddde

Recommended Posts

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

tack herwhisper äntligen har du rett ut det stora missförståndet, nu är bara problemet att jag inte är så bra på dethär så jag klarar av att stämma som ni säger, men jag skulle jäte gärna ta emot en ljudfil där någon ger mig ett prov på strängarna när de är stämda till Eb

kan man sabba en gitarr genom att stämma oim den? det värsta som kan händra är väl att en sträng brister?

Redigerat av eddde
Link to comment
Dela på andra sajter

kan man sabba en gitarr genom att stämma oim den? det värsta som kan händra är väl att en sträng brister?

Nej då, du kan inte sabba gitarren genom att stämma om den. Eftersom du ska stämma ner den så kommer inte det bli några brustna strängar heller.

Gitarrer tål mer än vad man tror!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en annan fråga:

det ligger ett suddgummi på mitt golv. jag vill plocka upp det så att jag har det i handen typ. kan någon beskriva för mej hur jag ska göra?

Testa att ta upp det precis som vanligt och sen behålla det där. Ligger den i handen nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att ta upp det precis som vanligt och sen behålla det där. Ligger den i handen nu?

Men vadå ta upp det? Hur då liksom?

Ah, ok. Jag trodde du hade kläm på det. Men jag ska försöka hinna spela in en video på normal upplockning imorgon så tar vi det därifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, om ingen kan förklara så man fattar så kanske det är lika bra att låta skiten spåra ur istället...

Många har försökt förklara så gott dom kan, nästa steg är att du försöker ta till dig vad dom skrivit.

Har du provat tipsen? Läs noga t.ex. "Her Whisper"s utförliga svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fixat det nu, jag gjorde som Her Whisper sa och det fungerade

och jag har en Stämapparat nu,

jag har bara en liten fråga till, och jag tänkte se om nån kunde ge mig ett rakt svar utan att man ska bli hånad för att man inte vet allt..

standardstämmning är ju 440hz, vad motsvarar då ett 1/2 tonsteg lägre i Hz?

(min apparat kan bara stämma mellan 435 - 445)

Link to comment
Dela på andra sajter

standardstämmning är ju 440hz, vad motsvarar då ett 1/2 tonsteg lägre i Hz?

(min apparat kan bara stämma mellan 435 - 445)

Du ska i de flesta fall hålla dig till 440 Hz (motsvarar ett perfekt A). Att stämapparaten kan ändras är mest för att kunna stämma till andra instrument som är lite fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du stämmer guran efter stämapparaten på 440 men en halvton ner (jag hoppas att du har en hyfsad stämapparat så du kan stämma till vilka toner du vill). Beroende på hur tonerna presenteras ska du stämma ner till:

D#, G#, C#, F#, A#, D# eller Eb, Ab, Db, Gb, Bb, Eb (samma toner men beroende på om man "tittar uppåt eller neråt" från grundtonen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fixat det nu, jag gjorde som Her Whisper sa och det fungerade

och jag har en Stämapparat nu,

jag har bara en liten fråga till, och jag tänkte se om nån kunde ge mig ett rakt svar utan att man ska bli hånad för att man inte vet allt..

standardstämmning är ju 440hz, vad motsvarar då ett 1/2 tonsteg lägre i Hz?

(min apparat kan bara stämma mellan 435 - 445)

Det där betyder inte vilka frekvenser din stämapparat uppfattar, det betyder att du kan ställa om vilken frekvens ett normal-A ska ligga på, som stämapparaten sen utgår från.

Antar jag i alla fall. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
10 månader senare....... hur gick det??? 😳

😉

Ja, jag undrar också!

Link to comment
Dela på andra sajter

(läste nyss igenom hela tråden)

😄😎🙂

Detta var ju riktigt underhållande, får man slänga ut en fråga hur man stämmer nyckelharpa? 😆

EDIT:

Eller va tycker ni? BEHÖVER man verkligen stämma.... tycker det känns lite överdrivet... 😄

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som har funderat över möjligheten att käre Eddde här drev med er?

Nope. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...