Jump to content
Annons

hjälp mig stämma ned!


eddde

Recommended Posts

jag hade tänkt stämma ner min elgitarr ett halvt tonsteg, jag kollade på en sida på internet hur man ska göra, men begrep inte riktigt eftersom det var ganska krångligt beskrivit. Finns det nån som kan berätta i klartext hur man gör? jag vet hur man stämmer normalt, men dethär med att stämma ner fattar jag inte riktigt!

tacksam för svar

/eddde

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Stinkey (oregistrerad)

Stäm så att det låter som vanligt när du trycker ned strängen på bande ett. Lös sträng är då ett halvt tonsteg lägre. Om du vill kan du testa med att sätta ett capo på första bandet och stämma som vanligt, ta sedan väck capot.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag provade att göra som du sa, när jag tog bort capot stämde gitarren efter 4:e bandet, och när man kontrollerar det så är strängarna rätt stämmda efter varandra, men det låter förjävligt när man spelar

Link to comment
Dela på andra sajter

Fourplay (oregistrerad)

Ta sjätte tonen på A-strängen och stäm den lösa E-strängen till samma ton.

Så får du Eb, därav ett halvt tonsteg lägre. Sen stämmer du resterande strängar på samma sätt. Annars om du har någon stämapparat är det ju bara att stämma strängar i följande ordning sett från den grövsta strängen först: Eb, Ab, Db, Gb, Bb och Db. 😉

Tror att det är lättare att visa än att förklara med ord på ett bra sätt ;P

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm, där har vi lite av det jag inte fattar, om man stämmer den låga E strängen efter tonen på 6:e på A så måste man ju höja E strängen, å om man gör det så blir väl hela stämmningen högre än normalt istället för lägre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fourplay (oregistrerad)

Om du tänker dig att du har tonen E på 7 band på A-strängen så blir det väl ett havlt tonsteg lägre?

Link to comment
Dela på andra sajter

så det jag ska göra är alltså rent ut sagt att stämma den låga E strängen så den låter som tonen på 6:e bandet på A. Sedan stämma som vanligt efter den då nya tonen som blir av E strängen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fourplay (oregistrerad)

Alldeles riktigt, på så sätt bör hela gitarren bli sänkt ett halvt tonsteg.

Är det något särskillt du ska spela eftersom att du just valt att stämma ned`?

Link to comment
Dela på andra sajter

det är några Guns n' roses låtar som de har stämt ned ett halvt tonsteg, och även om det går att spela dom ändå så retar det mig att det inte går att spela som i låtarna.

Om man ska stämma som du säger inebär det väl att man måste dra åt skruven för den låga E strängen ganska ordentligt, finns inte risken att den brister? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fourplay (oregistrerad)

Nej, du bör släppa upp strängen för att få den sänkt.

Annars stämmer du upp till F, och det kanske inte är riktigt vad du tänkt dig.

Det vore kanske lättare om du skaffade dig en stämapparat för att få det lättare att stämma och bli rätt på kort tid. Om det är så att du ska stämma om för att spela vissa låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

så det jag ska göra är alltså rent ut sagt att stämma den låga E strängen så den låter som tonen på 6:e bandet på A. Sedan stämma som vanligt efter den då nya tonen som blir av E strängen?

6:e bandet på A-strängen är Eb en oktav ÖVER, dvs den skall låta som 12:e bandet på E-strängen egentligen...men med lite öra så hör man ju när det stämmer.

Har du inte en stämapparat som du kan stämma till?

Link to comment
Dela på andra sajter

nu kanske jag verkar trög här, men för mig iaf så är det såhär: tonen som ges av 6:e bandet på A strängen är Högre än tonen som blir av 5:e (som jag normalt stämmer efter) detta gör att min normalt stämda E sträng ger en lägre ton är 6:e tonen på A strängen, för att de ska bli lika så måste jag då spänna E strängen så den matchar 6:e på A, är det verkligen fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt pekfingret på sjunde bandet på A-strängen.

Slå an E och A-strängen samtidigt. Båda tonerna är E (förutsatt att den är korrekt stämd).

Flytta pekfingret till sjätte bandet på A-strängen.

Slå an E och A-strängen samtidigt. Släpp på E-strängen tills du får samma ton som A-strängen ger.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fourplay (oregistrerad)

I sådana fall bör du redan ha din gitarr nedstämd till D 😳

Om inte din gitarr är rätt mysko intonerad :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så stämmer du A-strängen efter fjärde band på E-strängen alltså ett Ab eller ett G#. Efter det så stämmer du E-strängen genom att trycka ner på 5-e band och "gämföra" med lös A-sträng.

Då slipper du stämma efter en ton som ligger en oktav högre än den du är ute efter.

Sen stämmer du bara resten av strängarna som du brukar... Men som ngn tidigare skrev: Har du inte ngn stämmaparat? Tror oxå att det finns stämmtoner på nätet...

Redigerat av ketri
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

-----|------|------|------|------|------|-------e

-----|------|------|------|------|------|-------B

-----|------|------|------|------|------|-------G

-----|------|------|------|------|------|-------D

-----|------|------|------|------|--O--|-------A

-----|------|------|------|------|------|-------E

om jag håller ner strängen som jag visar här, då är A högre än E, ellerhur?

så är det på min akustiska oxå! å den är helt perfekt standardstämd

Redigerat av eddde
Link to comment
Dela på andra sajter

På A strängen ligger E på 7:e bandet. Du vill stämma ned ett tonsteg. Eb ligger på 6:e bandet på A-strängen. Eb är ett halv tonsteg längre ned än E. Slå an A-strängen med pekfingret på det 6:e bandet, medans den ringer så slår du an din tjocka E-sträng och släpper upp den (stämmer ned) tills du får samma ton från båda strängarna. Efter detta så stämmer du resten av gitarren efter din tjocka E-sträng. Om detta är för svårt så kan nog ingen hjälpa dig så då lär du ju få köpa en stämmapparat.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Tonen på den tjocka E strängen ska alltså va en oktav lägre än den på A strängen som du stämmer efter!

Du ska alltså inte stämma upp E strängen eftersom du är ute efter att stämma ner gitarren!!

När du så har fått samma ton på E stängen som A strängen (fast en oktav lägre) så stämmer du dom andra strängarna efter den tjocka E strängen som nu är nerstämd ett halvt tonsteg.

It´s as simple as that!

Link to comment
Dela på andra sajter

i teorin förstår jag precis hur ni menar allihop, det som förbryllar mig är att E strängen öppen är mörkare än vad 6:e på A är, därför tycker jag det verakr omöjligt att sänka en sträng ännumer när den egenltigen skulle behöva bli ljusare

Link to comment
Dela på andra sajter

i teorin förstår jag precis hur ni menar allihop, det som förbryllar mig är att E strängen öppen är mörkare än vad 6:e på A är, därför tycker jag det verakr omöjligt att sänka en sträng ännumer när den egenltigen skulle behöva bli ljusare

Men herregud. Du ska ju ligga en oktav ner på E-strängen.

Köp en stämapparat.

Link to comment
Dela på andra sajter

i teorin förstår jag precis hur ni menar allihop, det som förbryllar mig är att E strängen öppen är mörkare än vad 6:e på A är, därför tycker jag det verakr omöjligt att sänka en sträng ännumer när den egenltigen skulle behöva bli ljusare

Den ska ju inte bli ljusare, du är ju ute efter att stämma ner gitarren eller hur.

Du vill ju stämma gitarren till ett Eb, så då måste du ju stämma ner den. Jag fattar inte riktigt vad det är du inte fattar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

lasse mongo dedär filerna skulle vara till stor hjälp, tragiskt nog funkade bara

"E Standard" och inte den andra som jag verkligen skulle behöva höra.

grejen är att jag har en stämapparat, en sådan som automatiskt vet vilken sträng man ska stämma så länge man är någorlunda på rätt spår.

det jag inte förstår är hur jag ska få E att låta som tonen på 6:e bandet på A eftersom hur mycket jag än drar ner den så låter de fortfarande helt olika 😉

Redigerat av eddde
Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Vad var det som inte funkade, jag kan ladda ner båda? högerklicka på länken och välj "spara som" så ska det nog gå bra...

Du ska inte dra åt utan släppa på E strängens stämskruv inte mycket alls så ska de börja låta samstämmiga, din stämapparat visar den inte vilken ton det är? vad är det fär en stämapparat?

problematiskt det där du...

Redigerat av Lasse Mongo
Link to comment
Dela på andra sajter

det jag inte förstår är hur jag ska få E att låta som tonen på 6:e bandet på A eftersom hur mycket jag än drar ner den så låter de fortfarande helt olika 😉

Du ska inte få den att låta likadant!!!

Du ska få den att få samma tonläge, alltså Eb. Men en oktav lägre ner. Precis som det låter om du tar ett E på A strängen nu innan du har stämt ner, och ett löst E så hör du att dom har samma ton men att dom låter olika ändå. Det beror på att E på A strängen (7e band) är en oktav högre upp!

Det är ju samma med den ljusa E strängen, den har ju oxå samma ton men låter olika pga olika oktav.

Så du ska alltså inte få den mörka E strängen att låta som E på A strängen (7e band). Utan du ska som sagt få samma ton fast en oktav lägre ner!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...