Jump to content
Annons

hjälp mig stämma ned!


eddde

Recommended Posts

Snart är det dags att stämma tillbaks guran i standardstämning. Herregud! Tänk er, trycka på ÅTTONDE bandet istället.. .... ... . ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

...en sak till... om du stämmer ner gitarren och har svajarm så bör du även justera svajarmens fjäderspänning så att svajen fungerar som det är tänkt. Dito om man byter tjocklek på sina strängar, men det får bli en annan tråd. :rolleyes: ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Håll (fingret) på 6 bandet på A-strängen som alla säger. Sen skruvar du E strängens stämskruv så att tummen kommer emot dig! Klockans håll. Snart kommer tonen vara samma ton som den på A strängen 6 bandet. Eb.

FAST EN OKTAV NER.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som har funderat över möjligheten att käre Eddde här drev med er?

Nej, det tror jag faktiskt inte han gjorde.

När jag läste första sidan trodde jag inte mina ögon. Hur många förklaringar han än fick så fattade han ändå inte! Men det är det som är nackdelen med forum, svårt att veta om folk är allvarliga eller inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här då:

Om du har ett capo, så sätt dit det på första bandet sen stämmer du guran "normalstämt" som du är van med. Sen tar du bort capot och då har du en halvton nedstämt.

Vill du testa att spela en hel ton ned, det gör bla Johnny Winter och jag själv, sätter du capot på andra bandet när du stämmer. Jag kör den stämningen jämt även när jag spelar med "normalstämda" musiker. I bland om det blir avigt att lira nerstämt sätter jag dit capot på andra bandet så blir det som de andra har det.

Jag tycker alla grundackord blir fetare, man nfår två toner extra på varje sträng, men förlorar egentligen bara en helton högst upp där man ändå aldrig spelar. Om man absolut vill ha de tonerna kan man spela nere på mikarna eller benda strängarna som den galning man är.

Mycket metalband kör tre halvtoner ned och mer ändå. Testa att skruva hit och dit så kommer du snart in i det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

isotone Postat den 1 June 2006, 13:10

  Heheh! Skönt att folk fortfarande svarar på killens fråga! Vad sägs om att läsa igenom hela tråden först?  

Exakt så slipper man ge samma råd..

Så här då:

Om du har ett capo, så sätt dit det på första bandet sen stämmer du guran "normalstämt" som du är van med. Sen tar du bort capot och då har du en halvton nedstämt.

Vill du testa att spela en hel ton ned, det gör bla Johnny Winter och jag själv, sätter du capot på andra bandet när du stämmer. Jag kör den stämningen jämt även när jag spelar med "normalstämda" musiker. I bland om det blir avigt att lira nerstämt sätter jag dit capot på andra bandet så blir det som de andra har det.

Jag tycker alla grundackord blir fetare, man nfår två toner extra på varje sträng, men förlorar egentligen bara en helton högst upp där man ändå aldrig spelar. Om man absolut vill ha de tonerna kan man spela nere på mikarna eller benda strängarna som den galning man är.

Mycket metalband kör tre halvtoner ned och mer ändå. Testa att skruva hit och dit så kommer du snart in i det hela.

som denna, som faktiskt var det första svaret! 😄

Stäm så att det låter som vanligt när du trycker ned strängen på bande ett. Lös sträng är då ett halvt tonsteg lägre. Om du vill kan du testa med att sätta ett capo på första bandet och stämma som vanligt, ta sedan väck capot.

Fast det är lätt at göra såna saker när man är nybörjare på forum!

Redigerat av Järven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...