Jump to content
Annons

80-tals rock a la Europe m.fl.


Recommended Posts

Jävlar... vilken nostalgikick (särskilt för mig som var rockstar-wannabe under senare delen av 80-talet)!

Sångaren hade på sina ställen en liten touch av Göran Edman... inte illa.

Cool låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 112
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

En undran bara (om nån orkar): Nån som hört att mittersta solot är keyboard?

öhh, ja...

Varför undrar du?

Nä..60% procent hör inte det! Vilket är positivt! Tänkte bara köra en check!!

Print: Bra musik dör aldrig:P!

Valle: Kul att du säger det..Vi var grymt inspirerade av Glory när vi skrev!

AndyPandy: Mkt möjligt...vi är inte alls 100% nöjda med mixen eller framförallt mastringen..Kommer nog göra en ny mix så småningom...efter fler låtar spelats in!

Hare bra !

Link to comment
Dela på andra sajter

En undran bara (om nån orkar): Nån som hört att mittersta solot är keyboard?

öhh, ja...

Varför undrar du?

okej nää de e många som inte hör det 😎

En ärrad veteran till keyboardist som mig lurar ni inte era filurer... 🙂

Det låter helt klart som en synth, frågan är väl bara ifall det är en kuggfråga där det i själva verket är en gitarrist som spelar genom en synthgitarr pedal/fxbox?

du är inte helt ute o cyklar! de e faktiskt en synth(sy77:a) körd genom en pod om jag inte minns fel! de e nog därför de påminner mkt om en gura.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

En undran bara (om nån orkar): Nån som hört att mittersta solot är keyboard?

öhh, ja...

Varför undrar du?

okej nää de e många som inte hör det 😱

En ärrad veteran till keyboardist som mig lurar ni inte era filurer... 😱

Det låter helt klart som en synth, frågan är väl bara ifall det är en kuggfråga där det i själva verket är en gitarrist som spelar genom en synthgitarr pedal/fxbox?

du är inte helt ute o cyklar! de e faktiskt en synth(sy77:a) körd genom en pod om jag inte minns fel! de e nog därför de påminner mkt om en gura.

Tack!

Där ser man!

Brukar köra min ION genom en podxt (tubepre), och sedan skicka ut ljudet i pa:t och slutligen micka med en Röde Ntk och en beta58. Fungerar utmärkt. 😱

Riktigt bra låt ni har knåpat ihop är det iaf... hade ni kontrakt förresten? eller är ni ute och fiskar på bolagsmarknaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

En undran bara (om nån orkar): Nån som hört att mittersta solot är keyboard?

öhh, ja...

Varför undrar du?

okej nää de e många som inte hör det 😱

En ärrad veteran till keyboardist som mig lurar ni inte era filurer... 😳

Det låter helt klart som en synth, frågan är väl bara ifall det är en kuggfråga där det i själva verket är en gitarrist som spelar genom en synthgitarr pedal/fxbox?

du är inte helt ute o cyklar! de e faktiskt en synth(sy77:a) körd genom en pod om jag inte minns fel! de e nog därför de påminner mkt om en gura.

Tack!

Där ser man!

Brukar köra min ION genom en podxt (tubepre), och sedan skicka ut ljudet i pa:t och slutligen micka med en Röde Ntk och en beta58. Fungerar utmärkt. 😠

Riktigt bra låt ni har knåpat ihop är det iaf... hade ni kontrakt förresten? eller är ni ute och fiskar på bolagsmarknaden?

Okej! grymt...ungefär som vi körde..fast en SY-77:a genom en Pod XT Pro..sen lina vi in den direkt i bordet!

Tackar tackar återigen! Vi har dock inget kontrakt på G...kanske främst för att vi inte har skickat ut låten till nåt bolag! hehe.. Har dock planer på om man kanske skulle göra det!

skål!

Link to comment
Dela på andra sajter

En undran bara (om nån orkar): Nån som hört att mittersta solot är keyboard?

öhh, ja...

Varför undrar du?

okej nää de e många som inte hör det 🙂

En ärrad veteran till keyboardist som mig lurar ni inte era filurer... 🙂

Det låter helt klart som en synth, frågan är väl bara ifall det är en kuggfråga där det i själva verket är en gitarrist som spelar genom en synthgitarr pedal/fxbox?

du är inte helt ute o cyklar! de e faktiskt en synth(sy77:a) körd genom en pod om jag inte minns fel! de e nog därför de påminner mkt om en gura.

Tack!

Där ser man!

Brukar köra min ION genom en podxt (tubepre), och sedan skicka ut ljudet i pa:t och slutligen micka med en Röde Ntk och en beta58. Fungerar utmärkt. 😎

Riktigt bra låt ni har knåpat ihop är det iaf... hade ni kontrakt förresten? eller är ni ute och fiskar på bolagsmarknaden?

Okej! grymt...ungefär som vi körde..fast en SY-77:a genom en Pod XT Pro..sen lina vi in den direkt i bordet!

Tackar tackar återigen! Vi har dock inget kontrakt på G...kanske främst för att vi inte har skickat ut låten till nåt bolag! hehe.. Har dock planer på om man kanske skulle göra det!

skål!

Peta ihop några låtar till, och om de håller samma klass som den här skall jag med glädje se till att rätt personer på vårt skivbolag får en kopia....

sejtan vilken bra låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En undran bara (om nån orkar): Nån som hört att mittersta solot är keyboard?

öhh, ja...

Varför undrar du?

okej nää de e många som inte hör det 😎

En ärrad veteran till keyboardist som mig lurar ni inte era filurer... 🙂

Det låter helt klart som en synth, frågan är väl bara ifall det är en kuggfråga där det i själva verket är en gitarrist som spelar genom en synthgitarr pedal/fxbox?

du är inte helt ute o cyklar! de e faktiskt en synth(sy77:a) körd genom en pod om jag inte minns fel! de e nog därför de påminner mkt om en gura.

Tack!

Där ser man!

Brukar köra min ION genom en podxt (tubepre), och sedan skicka ut ljudet i pa:t och slutligen micka med en Röde Ntk och en beta58. Fungerar utmärkt. 😎

Riktigt bra låt ni har knåpat ihop är det iaf... hade ni kontrakt förresten? eller är ni ute och fiskar på bolagsmarknaden?

Okej! grymt...ungefär som vi körde..fast en SY-77:a genom en Pod XT Pro..sen lina vi in den direkt i bordet!

Tackar tackar återigen! Vi har dock inget kontrakt på G...kanske främst för att vi inte har skickat ut låten till nåt bolag! hehe.. Har dock planer på om man kanske skulle göra det!

skål!

Peta ihop några låtar till, och om de håller samma klass som den här skall jag med glädje se till att rätt personer på vårt skivbolag får en kopia....

sejtan vilken bra låt.

Arright! Låter sjysst! Vi sitter i skrivandets stund å pillar på lite nya grejjer! Har två låtar i princip färdigskrivna, ska bara putsa lite på detaljerna! Sen har vi lite riff å idéer som vi bollar med! Kommer dock ta sitt tag tills produktionerna är klara! Men vi kämpar på!

Hare bra mannen!

cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Denna låt har snurrat i Foobar ett bra tag nu

och varje gång jag lyssnar på den gillar jag den bara mer å mer..

ÄLSKAAAAAR sån här musik. Växte upp med alla sköna 80`s rock band.

Riktigt Riktigt Bra...

Nu flyttar vi upp den så fler får lyssna ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi flyttar upp den än en gång...

Synd att ni inte hade en röstning på så man kunde ha klickat i sitt svar..

Men av mig får ni 11 av 10 ( lika mycket som Spinal Tap gitarr toppar går till ).

Nu ska jag ta mig lite tid och recensera..( Nu e jag riktigt Petig.)

Uttalen kan nog bli bättre på vissa ord.(De ska ju låta USA över det hela )

Gitarr Solo ljudet kan bli bättre(Det e bra men kan vara bättre)

Hmmm Mer än så kan jag faktiskt inte komma på.

Säg till när detta släpps så ska jag springa in å köpa skiva DIREKT ...........

Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen! Äntligen nån som fattat under vilket årtioende den bästa musiken gjordes! så totalt 80-tal! UNDERBART!

som en del tidigare inlägg påpekat så känns det som om det skulle kunna dra på lite mer tempåmässigt ibland tex refrängerna. men skit i det.

det är bara lysande! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra låt, jag får ståpäls!

Grym sångare. Och som nån sa, ibland påminner han om Göran Edman. Jag gillar syntblippandet som ger den rätta 80-talskänslan. Sämre är basen som är riktigt trist, ingen fantasi alls där. Och visst är solot bra, men på tok för långt. Hälften vore nog.

Trumljudet är lite blaskigt. Helt klart saknas de övre registren. I övrigt tycker jag ljudkvaliteten är ok. Gurorna i introt är fetare än Estrellas grillchips.

Men mina invändningar är på detaljnivå, det behövs lite finputsning bara. Låten är ju kanon, och det är vad som räknas. Jag ser fram emot mer från "Dream".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag kan komma på som är på -sidan är nog att reverbet är för "bra" 😉 och likaså gitarrsoundet... 😉 Sista stavelserna i ref hade kunnat levt i symbios med en extra stämma med så hade det vart klockrent!

Skön bas, men den ligger kanske lite långt fram i mixen, till skilnad från oh mickarna...

Men bra är det. Nästan lika bra som Zeb - och det är inte dåligt det inte! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var jag som ville ha kortare solo, men det var i den imagenära rollen som producent. Jag spelar själv sologura i ett rockband för bövelen! Det är alldeles för sällan solon, och korta är dom. 😉

Som kritiker/lyssnare anser jag att man ska väldigt goda skäl att göra låtar längre än ca. 3.30. Några såna skäl kan jag inte finna i den här låten. Hellre för kort än för långt (nu snackar vi låtlängd)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Yeah! Får tacka för grymma kommentarer/Komplimanger!! Kul att de man gör uppskattas!

Jag kan också tillägga att vi har en uppsjö med mixningsfrågor som vi också skulle vilja fixa (t.ex. basen som varken jag eller Dave gillar) men vi har lagt låten bakom oss nu i produktionsväg! Vi är ändå nöjda lixom!

Vi provade allt i stämväg på reffen å tyckte att melodin talade bättre alena!

Håller på med ett par nya nu, trummor läggs nästa vecka! Sen så har vi ett par veckor produktion framför oss (av vilka ca 24h i sträck kommer att gå åt till att lägga gitarrsolon;))!!

Keep it up!

(f.ö tycker jag att låtar ska ha den längd den var ämnad att få p.g.a Tempo och struktur...i a f i genren..de e ingen schlagerdänga på 3 min lixom 😛 )

Redigerat av Bultage
Link to comment
Dela på andra sajter

Med undantag för 60tals psychedelia så måste väl 80tals hårdrock vara den mest tidsbundna genren, och till skillnad från psych så har jag svårt att ta uppdaterade Europetolkningar på allvar. Men det är en fantastisk "Ruttles" version av den tidens skönhetsideal på Tokyos arenor 😄 ; låter som alla dom banden och inget i synerhet på en gång. Gjordes den med glimten i ögat, eller är ni ute efter att starta en revival?

p.s. Hade dom ens på den tiden så mycket "long hall" reverb på precis allting 😏 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

(f.ö tycker jag att låtar ska ha den längd den var ämnad att få p.g.a Tempo och struktur...i a f i genren..de e ingen schlagerdänga på 3 min lixom 😏 )

Självklart tycker jag inte att en låt får vara högst en given längd. Däremot bör varningsklockorna ringa när man går över t.ex. 3:30. Jag tycker inte den här låten var ämnad att bli 4:44.

Jag blev besviken när solot inte avslutades efter andra svängen (2:57 in i låten) eftersom det kändes som om det var upplagt för det. Istället fortsätter det en halvminut till och låten riskerar tappas bort på vägen.

Som jag tidigare sagt, det är en kanonlåt. Men den kan bli bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yessongs: Klart det blir en retro grejj av saken...det är juh trots allt en 80's dänga!! Men vi göre för att vi älskar det lixom! Den är inte gjord med glimten i ögat...men man försöker juh överdriva för att få det genuint..därav alla reverb!!

Powerflop: Det är juh trots allt två solon! Första delen Gitarr, andra Keyboard..båda jag å Dave måste få lämpligt uttrymme för att sola loss lixom! Men allt är juh givetvis en fråga om tycke och smak!

-K9-:Tack Tack...faktum är att en lite lugnare låt med stor pompa ska börja spelas in på Måndag!

Hare bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävlar... vilken nostalgikick (särskilt för mig som var rockstar-wannabe under senare delen av 80-talet)!

Sångaren hade på sina ställen en liten touch av Göran Edman... inte illa.

Cool låt!

Vilket diss, Göran Edman suger.

Sådär kan man juh inte säga! Göran har sköna chops!

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit! Verkligen 80-tal!!! Synd att ni är 18 år efter i tiden, annars är det här hur bra som helst! Så här lät det verkligen! 🙂

Jag tänker på gamla Van Dame-rullar när jag hör det här... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit! Verkligen 80-tal!!! Synd att ni är 18 år efter i tiden, annars är det här hur bra som helst! Så här lät det verkligen! 😉

Jag tänker på gamla Van Dame-rullar när jag hör det här... 😱

Tack! Jävligt synd faktiskt 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
Jävlar... vilken nostalgikick (särskilt för mig som var rockstar-wannabe under senare delen av 80-talet)!

Sångaren hade på sina ställen en liten touch av Göran Edman... inte illa.

Cool låt!

Vilket diss, Göran Edman suger.

Sådär kan man juh inte säga! Göran har sköna chops!

Är inget stort fan av Göran själv, men att kalla det diss är väl ändå att ta i?

Han gör ju ett kanonjobb på Kotzev's "Nostradamus"!

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit! Verkligen 80-tal!!! Synd att ni är 18 år efter i tiden, annars är det här hur bra som helst! Så här lät det verkligen!  😛

Jag tänker på gamla Van Dame-rullar när jag hör det här...  😉

Tack! Jävligt synd faktiskt 😕

Det är inte synd, 80 tal är odödligt!!

Bra jobbat låter riktigt äkta, sångaren låter ung och desperat, perfekt!

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart!!! Tre tummar (minst) upp från mej!

Får gåshud av körsången, gitarrsolot.... och en kalaslåt är'e också!

Fy fan va bra! Vill höra en fullängds-skiva med liknande låtar! Nu!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...