Jump to content
Annons

80-tals rock a la Europe m.fl.


Recommended Posts

Annons
  • Svar 112
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jävlar... vilken nostalgikick (särskilt för mig som var rockstar-wannabe under senare delen av 80-talet)!

Sångaren hade på sina ställen en liten touch av Göran Edman... inte illa.

Cool låt!

Vilket diss, Göran Edman suger.

Sådär kan man juh inte säga! Göran har sköna chops!

Är inget stort fan av Göran själv, men att kalla det diss är väl ändå att ta i?

Han gör ju ett kanonjobb på Kotzev's "Nostradamus"!

Har faktiskt lagt in en rekommendation om den plattan här på forumet! Helt klart de bästa rocksångarna samlade! Joe Lynn Turner och Glenn Hughes sopar fan mattan med allt typ!

Återigen tack för att ni gillar skiten!! Håller på och proddar 3 nya låtar varav en som det bara är sång kvar på! Kommer snart!! Håller på å skriver flera nya också!

Hare!

/Bult

Redigerat av Bultage
Link to comment
Dela på andra sajter

Får bara instämma i lovorden. Härlig låt och känsla. Ska inte klaga på diskanten för den fanns ju ändå inte på 80-talet, dvs om man inte körde med chromekassetter.

(Jag satt dock i synthrummet och inte i hårdrocksrummet på "partyna" i mitten av 80-talet 😆 , synthtofs (#) hade jag också 😆 )

Nä, nu får jag gå innan jag får hårdrockarstryk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter med alldeles för usla högtalare just nu (flickans studentrum) för att säga något om ljudet, men in alles är det ju riktigt jädra bra!! Den här typen av musik tycker jag ofta lätt blir väldigt klyschig och tråkig, men inte här. Ska väl visserligen inte säga att detta inte var klyschigt, men det var bra ändå på något sätt, låter som om ni verkligen gillar det gär? Grym sångare också, ren röst, fast ändå bra tryck.

Det enda jag inte riktigt är med på är gitarrsolot; Dels är det för bra ljud, hade gott kunnat var lite smutsigare eller råare. Och att lägga in pauser i solot verkar i och för sig vara i ett lovvärt syfte, finns ju inget värre gitarrister som bara vevar på utan någon som helst rytmik, men här tycker jag att det låter som om gitarristen får stanna upp ibland för ha tid att fundera på vad han ska spela? Men på det hela taget är ju detta bara en mindre smakfråga. Eller rentav avundsjuka? Själv hade jag aldrig kunnat spela sådär rent.

Förresten, är det något annat som lurar mig, eller tappar låten tempo runt 2:30? (plusminus ett par sekunder).

Och fråga av nyfikenhet, är det riktiga trummor eller trummaskin?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar 80-tals musik oxå. 😆

Väckte gamla minnen när man satt i en trång etta och festa villt

med polarna. Hade även låångt hår oxå... 😆

Det här va bra!

Tänkte inte på att det va keyboard i solot förrän jag läste tidigare inlägg.

Redigerat av Jari
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar gitarrintrot på ett maximalt inoriskt sätt, det är så äkta 80-tal. Får jag ditt medgivande till att använda det till en elektro-pop/rock/funk låt?

Annars är det inte riktigt min typ av musik, men det låter proffsigt gjort, det är välmastrat och bra sångröster.. allt låter som det skall helt enkelt. Men som sagt, kan jag få ta del av det där gitarrintrot och gärna sångrösterna som sjunger "keep on dreaming" precis i slutet by any chanse? Lovar att det inte kommer låta det minsta likt originalet när det är färdigt men givetvis kommer jag skriva att det är featuring Dream så ni får creds för det. Vore hyggligt om du sa ok så man inte får sitta vid datorn med känsla av att man gjorde nått fel 😛

Redigerat av Henkera
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

JJRockford: Tackar tackar..fan, den är juh grymt klyshig också 😛! Och det stämmer att vi gillar detta, som FAN!

Ang. solona så tror jag du syftar på pausen mellan gitarr och keyboardsolot! Jag (keyboardist) börjar på en fras som inte direkt följer upp dave's avslut! Men solo partiet som sådant är juh atmosfäriskt lagt så pauser för att framhäva mattorna är fan viktigt.. återigen smaksak förstås!

Låten tappar inte tempo med avsikt hursomhelst 🤪..det är spelat efter klick med riktiga trummor! Dock hänger trummisen lite där!

Jari: tack för ett bra betyg om solot;)

Henkera: Menar du ironiskt? Låna på bara! Se till att jag får höra resultatet bara!

Hare bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev först att mixningen lämnade en del att önska men jag tror f-n att jag ändrat mig nu efter ett 20-tal lyssningar. Detta ska (och kommer) bli en hit!!

Det jag kände mig tveksam på var att låten är så fruktansvärt blöt....men som sagt jag ändrade mig, i love it! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

För de första blir jag jävligt sur när jag lyssnar på det här ... Jag vet inte varför, men jag tycker låten påminner mkt om ledmotivet till A Sunday To Remember som är en för övrigt kass rulle.

Men ni har gjort ett bra jobb, men jag är ändå jäkligt sur ... MKT MKT sur blir jag. Hade det här varit inspelat i min studio hade jag sänkt på hatten, men nu när den är förlängd och uppe i bergen så har jag inte en aning om hur mastringen låter om man kanske hör den utifrån det hela.

Sen tycker jag det är intressant med den här typ av vetenskap, att man just rundar av med ett koppla på ett och ett annat berg hit och heroglyf dig ...

Nä fan, grabbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

För de första blir jag jävligt sur när jag lyssnar på det här ... Jag vet inte varför, men jag tycker låten påminner mkt om ledmotivet till A Sunday To Remember som är en för övrigt kass rulle.

Men ni har gjort ett bra jobb, men jag är ändå jäkligt sur ... MKT MKT sur blir jag. Hade det här varit inspelat i min studio hade jag sänkt på hatten, men nu när den är förlängd och uppe i bergen så har jag inte en aning om hur mastringen låter om man kanske hör den utifrån det hela.

Sen tycker jag det är intressant med den här typ av vetenskap, att man just rundar av med ett koppla på ett och ett annat berg hit och heroglyf dig ...

Nä fan, grabbat!

mm...måste jobba mer i nedre regionerna!

för belsebub...skål! frkkts

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är själv född på mitten av 80 talet (nästan 84), så jag kommer knappt ihåg musiken.

Men jag minns hur syrran alltid gick in med sin pojkvän i rummet, och spelade sån här musik, skit högt, man kan ju undra varför 😲

Men jävligt bra låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är själv född på mitten av 80 talet (nästan 84), så jag kommer knappt ihåg musiken.

Men jag minns hur syrran alltid gick in med sin pojkvän i rummet, och spelade sån här musik, skit högt, man kan ju undra varför 😆

Men jävligt bra låt!

Yeah! Är själv född på 80-talet! Jävla fint årtionde!

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen tack för att ni gillar skiten!! Håller på och proddar 3 nya låtar varav en som det bara är sång kvar på! Kommer snart!! Håller på å skriver flera nya också!

ser jag fram emot 😆

Finns det publik till "skiten" då?

Mycket proffsigt men inte i min smak. 🙂

Tendensen här på studioforum är att skriva upp allt som låter pro och negligera allt som låier amatör. Därför undrar jag om det finns nån marknad för Retropudelrock?

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen tack för att ni gillar skiten!! Håller på och proddar 3 nya låtar varav en som det bara är sång kvar på! Kommer snart!! Håller på å skriver flera nya också!

ser jag fram emot 🙂

Finns det publik till "skiten" då?

Mycket proffsigt men inte i min smak. 😉

Tendensen här på studioforum är att skriva upp allt som låter pro och negligera allt som låier amatör. Därför undrar jag om det finns nån marknad för Retropudelrock?

tjena! jag vet faktiskt inte det beror väl på hur man lägger upp konceptet....ja menar ..man kan ju köra en grejj av det, dvs göra det comersiellt gångbart...men då gäller det att nån vågar satsa på det! släpper man en skiva utan att göre de minsta väsen av sig för den breda massan så e ju risken att entusiaster blir de ända lyssnarna!

släpper man en skiva med ett stort bolag i ryggen kommer folk att lyssna på det...de ska ju självklart låta någorlunda bra va men folk lyssnar ju på vad som helst i dag...det är skivbolagens uppgift att göra det populärt..sen om dom vill eller vågar satsa på det e ju den stora frågan...ja vet inte..de e vad jag tror..! 😄

tacktack

Redigerat av dejv
Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen tack för att ni gillar skiten!! Håller på och proddar 3 nya låtar varav en som det bara är sång kvar på! Kommer snart!! Håller på å skriver flera nya också!

ser jag fram emot 😄

Finns det publik till "skiten" då?

Mycket proffsigt men inte i min smak. 😎

Tendensen här på studioforum är att skriva upp allt som låter pro och negligera allt som låier amatör. Därför undrar jag om det finns nån marknad för Retropudelrock?

Jaa a du! Kanske det! Har juh kommit en del nya hårdrocks band a la pudel på senare! Wig Wam är ett tydligt exempel på att det funkar kommersiellt, vann juh norges melodifestival..skitbra låt! Lite poppig produktion på den men absolut hårdrock i botten lixom!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det publik till "skiten" då?

Allt går att sälja med mördande reklam vettu... Bara att slänga ett öga på singellistan för att bli övertygad om den saken!!

Detta är väl visserligen inte någon bred s k "kommersiell" genre just nu, men med 20-års-cykler så är det väl snart dax igen... Dessutom så finns det, såvitt jag förstått, en ganska trogen skara musikfans "underground" som dyrkar den här typen av musik och köper allt som kommer ut. Finns ju skivbolag, t ex Frontiers och MTM som redan nämnts här, som i princip enbart ger ut musik som påminner om detta. Säljer ju inga miljonupplagor, men det är nog ingen förlustaffär heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det publik till "skiten" då?

Allt går att sälja med mördande reklam vettu... Bara att slänga ett öga på singellistan för att bli övertygad om den saken!!

Detta är väl visserligen inte någon bred s k "kommersiell" genre just nu, men med 20-års-cykler så är det väl snart dax igen... Dessutom så finns det, såvitt jag förstått, en ganska trogen skara musikfans "underground" som dyrkar den här typen av musik och köper allt som kommer ut. Finns ju skivbolag, t ex Frontiers och MTM som redan nämnts här, som i princip enbart ger ut musik som påminner om detta. Säljer ju inga miljonupplagor, men det är nog ingen förlustaffär heller.

det stämmer nog bra det ni säger!

Redigerat av dejv
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det publik till "skiten" då?

Allt går att sälja med mördande reklam vettu... Bara att slänga ett öga på singellistan för att bli övertygad om den saken!!

Detta är väl visserligen inte någon bred s k "kommersiell" genre just nu, men med 20-års-cykler så är det väl snart dax igen... Dessutom så finns det, såvitt jag förstått, en ganska trogen skara musikfans "underground" som dyrkar den här typen av musik och köper allt som kommer ut. Finns ju skivbolag, t ex Frontiers och MTM som redan nämnts här, som i princip enbart ger ut musik som påminner om detta. Säljer ju inga miljonupplagor, men det är nog ingen förlustaffär heller.

Tja!

Ja..och även Atenzia Records som för två är sen signade Jan Johanssens rockband Ignition! Grym platta med grymma musiker och låtskrivare! Stor inspiration! Så visst fan finns det en marknad ändå..men chansen att dra en "Europe" är grymt minimal! Men vafan..de e kul lixom!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte min musik men jag blev lite överraskad av dubbelrösten vid 1:02, och det lite sökande gitarrsolot vid 2:25 och "soulrösten" vid 3:28. Tycker denna genren kan vara rätt tröttsam annars...kvalitet!

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte min musik men jag blev lite överraskad av dubbelrösten vid 1:02, och det lite sökande gitarrsolot vid 2:25 och "soulrösten" vid 3:28. Tycker denna genren kan vara rätt tröttsam annars...kvalitet!

Rockypop

yeah! dubbelrösten?! Man kan inte va alla till lags! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

loopus (oregistrerad)

Skön låt och riktigt bra sång!

Känns inte det som om virven eller kanske hela trumpaketet ligger några ticks efter hela tiden... för mycket häng?

Nu får man kanske stryk men låten luktar lite tidig Toto... typ Turn Back från 79...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...