Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden (a k a Längstah) 2023


CHAE

Recommended Posts

Annons
4 minuter sedan sa Dark Of Light:

Hwadh är on-topic i en off-topic tråd ejettlijen?

Nu tar du pipan ur käften och pratar som normalbegåvade annars jävlar blir det trenne veckor med låshus och vattenbulle för dig😡

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, CHAE said:

@slejnard När du gigar live med acken har du, utöver gurans egen, någon extern EQing eller så?

Bonusfråga; hookar du alltid upp din oktavpedal och använder för olika låtar eller har du den alltid på?

Mvh

Undrande -79

Nu är jag inte Slej, men när vi kör akke live har vi en fishman preamp vi går igenom. Det gör faktiskt att ljudet av en Piezo tolererbart. https://www.fishman.com/portfolio/aura-spectrum-di-preamp/

 

 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa CHAE:

@slejnard När du gigar live med acken har du, utöver gurans egen, någon extern EQing eller så?

Bonusfråga; hookar du alltid upp din oktavpedal och använder för olika låtar eller har du den alltid på?

Mvh

Undrande -79

Tja CHAE! 
EQar lite på mixern bara. Rullar av lite diskant på gitarren. Tyvärr blir det sällan använda oktav pedalen. 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Naymari:

Nu är jag inte Slej, men när vi kör akke live har vi en fishman preamp vi går igenom. Det gör faktiskt att ljudet av en Piezo tolererbart. https://www.fishman.com/portfolio/aura-spectrum-di-preamp/

 

 

Kör inte piezo längre utan köpte en Mojo NC-1 för något år sedan. Har dock inte installerat den i själv gitarren utan kör kablage och inputjack utanpå.

1 timme sedan sa slejnard:

Tja CHAE! 
EQar lite på mixern bara. Rullar av lite diskant på gitarren. Tyvärr blir det sällan använda oktav pedalen. 

Mm okej, jag förstår. Tack för svar though.

* * *
Ser ut att bli ett par (akustiska) livegig framöver i vår här. Inga stora krejer (sång x3, ackar x2, bas och trummor) men vill ändå ha bra utgångsläge med min Sierra.

Håller på att plocka ihop ett acke-pedalbord och grubblar på om jag ska införskaffa någon sorts EQ-pedal, typ GE-7:an. Honket från acken är svårrattat som fan f n :sad face:

11E24EC9-AFC9-486B-A0B2-0E8136A14603.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Efteråt, när dammet och de svallande känslorna lagt sig ångrade sig CHAE att han hade skrivit som han gjorde, Fidden ångrade sig inte riktigt lika mycket men nästan. Den enda som inte ångrade sig alls var Slej. Han tänkte fortsätta kalla de övriga för humrar. Det var alltså hit vi hade kommit nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan sa Dark Of Light:

Efteråt, när dammet och de svallande känslorna lagt sig ångrade sig CHAE att han hade skrivit som han gjorde, Fidden ångrade sig inte riktigt lika mycket men nästan. Den enda som inte ångrade sig alls var Slej. Han tänkte fortsätta kalla de övriga för humrar. Det var alltså hit vi hade kommit nu.

 

  • Haha 2
Link to comment
Dela på andra sajter

19 hours ago, CHAE said:

[...]

Håller på att plocka ihop ett acke-pedalbord och grubblar på om jag ska införskaffa någon sorts EQ-pedal, typ GE-7:an. Honket från acken är svårrattat som fan f n :sad face:

 

Skulle provat fishman-pedalen ändå. Den och något reverb du kan slänga in i FX-loopen på pedalen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

... med traditionsenlig aioli förstås!

 

Såg nu klart säs 2 Euphoria på HBO. Enligt dem får man "följa en grupp high school-elever när de tar sig fram genom ett minfält av droger, sex, identitet, trauma, sociala media, kärlek och vänskap". Stämmer bra.

En fantastisk serie! Så otroligt fyndigt gjord och berättat, med ett djup som man sällan hittar i serier där tonåringar är huvudpersonerna. Rörigt men ändå solklart! Det hoppas friskt mellan händelser och år men ändå är man med.

Oftast brukar sådana ungdomsserier vara ganska ytliga bekantskaper. Fyllda med klichéer till bredden om det unga livets vedermödor. Cheerleaders och idrotts hunkar, plugghästar och sexobjekt. Den här serien är ofta mer lik livet än livet självt. Här har berättartekniken vässats. Sättet som personerna presenteras på håller en på helspänn. Det är väldigt tragiskt, naket, intimt och ömsom blodigt och tårfyllt. Ibland konstnärligt och abstrakt så det förslår, ibland närmast dokumentärt i sin beskrivning. Faktiskt bland det bästa jag sett på år och dar inom genren.


Rekommenderas starkt!

 

5/5 kaos artade utflippningar.

 

Btw, en ny säs är på g och kommer 2024.
Fast i ärlighetens namn...

Hur toppar man det här? 

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan sa Naymari:

Skulle provat fishman-pedalen ändå. Den och något reverb du kan slänga in i FX-loopen på pedalen. 

Mm. Får se om jag dyker på den.

Spännande tips, Nay

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...