Jump to content
Annons

Hjälp mig få till ljudbilden tack


-Johan-

Recommended Posts

Annons

Ska du inte ha nån basgång eller gated reverb på kicken var min första tanke när jag lyssnade på mina Behringer Truths i vardagsrummet.

Lyssnade i lurar också, och visst är det en acidliknande basgång under allt. Jag vet inte vad du siktar på, finns så mycket "konstig" techno 🙂 När jag tänker techno är det hårda bass stabs i shuffle-baktakt eller bara en mullrande matta av kickdecay/reverb som ligger ovan eller under kicken.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en gammal låt som jag hade glömt bort, jag gillar själva låten, men vill försöka få den att låta så bra som möjligt bara. Det är ju varken Trance eller Techno egentligen, vette fan vad det är.

Men låter basen konstig eller? Är väl mest det jag undrar, om något låter konstigt och sticker ut i negativ bemärkelse eller om det låter tunt och vekt. Och vad folk tycker om den i allmänhet, om någon mer än jag gillar den.

Låten ska vara ganska sparsmakad på element överlag, men kommer en melodi i senare halvan av låten. Kicken gillar jag som den är tror jag. Om den inte låter direkt illa hos de flesta andra 😃

Redigerat av -Johan-
Link to comment
Dela på andra sajter

10 hours ago, -Johan- said:

Det är en gammal låt som jag hade glömt bort, jag gillar själva låten, men vill försöka få den att låta så bra som möjligt bara. Det är ju varken Trance eller Techno egentligen, vette fan vad det är.

Men låter basen konstig eller? Är väl mest det jag undrar, om något låter konstigt och sticker ut i negativ bemärkelse eller om det låter tunt och vekt. Och vad folk tycker om den i allmänhet, om någon mer än jag gillar den.

Låten ska vara ganska sparsmakad på element överlag, men kommer en melodi i senare halvan av låten. Kicken gillar jag som den är tror jag. Om den inte låter direkt illa hos de flesta andra 😃

Jag reagerade på att basgången inte hörs. För mig låter det bara som ett väldigt långt intro och att låten aldrig kommer igång. Alla elementen är där, kick, effekter, hihat, men ingen tydlig basgång.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter generellt bra och balancerat! Hihaten som kommer in vid 1 minut trakten är lite harsh i mina öron. Punchy sounds. 
Om jag skulle mastrat den skulle jag addera lite näsa i 1khz området så att kicken och basen pratar mer till en. Annars generellt balancerat och bra 👍

Redigerat av Casper Bjerkehagen
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa candybag:

Jag reagerade på att basgången inte hörs. För mig låter det bara som ett väldigt långt intro och att låten aldrig kommer igång. Alla elementen är där, kick, effekter, hihat, men ingen tydlig basgång.

Ok förstår vad du menar, tanken har funnits där för mig med. Får fundera lite. Har du lyssnat med baslåda? Tack för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan sa Casper Bjerkehagen:

Låter generellt bra och balancerat! Hihaten som kommer in vid 1 minut trakten är lite harsh i mina öron. Punchy sounds. 
Om jag skulle mastrat den skulle jag addera lite näsa i 1khz området så att kicken och basen pratar mer till en. Annars generellt balancerat och bra (Y) 

Tack, kul att höra! Håller du med Candybag om att det behövs en annan bas eller funkar den enligt dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan sa -Johan-:

Tack, kul att höra! Håller du med Candybag om att det behövs en annan bas eller funkar den enligt dig?

Det beror på vad du vill åstakomma, när det endast är en sinewave under 80hz kommer det inte cutta på många högtalare utan sub, men kommer cutta i klubbar osv. När det endast är en sinewave utan arpeggion, så får du ha i åtanke att det kan räknas som en "down part" ännu mer i vissa högtalare än med de systemen med sub som hör den

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

30 minutes ago, -Johan- said:

Ok förstår vad du menar, tanken har funnits där för mig med. Får fundera lite. Har du lyssnat med baslåda? Tack för hjälpen.

Nix, bara låg volym på 8 tummare och Bose QC35 lurar. Det kanske är som @Casper Bjerkehagen säger, att det låter fett på ett klubbsystem men inte översätts så bra i andra system om subben inte har nåt att "hänga i."

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan sa Casper Bjerkehagen:

Det beror på vad du vill åstakomma, när det endast är en sinewave under 80hz kommer det inte cutta på många högtalare utan sub, men kommer cutta i klubbar osv. När det endast är en sinewave utan arpeggion, så får du ha i åtanke att det kan räknas som en "down part" ännu mer i vissa högtalare än med de systemen med sub som hör den

 

Jo det är jag medveten om och prioriterar helt klart bra ljudsystem.
Intressant med arpeggio, inte tänkt på det. Tackar!

 

4 minuter sedan sa candybag:

Nix, bara låg volym på 8 tummare och Bose QC35 lurar. Det kanske är som @Casper Bjerkehagen säger, att det låter fett på ett klubbsystem men inte översätts så bra i andra system om subben inte har nåt att "hänga i."

Jo är det jag hoppas på. Tack.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan sa candybag:

Jag reagerade på att basgången inte hörs. För mig låter det bara som ett väldigt långt intro och att låten aldrig kommer igång. Alla elementen är där, kick, effekter, hihat, men ingen tydlig basgång.

Welcome to trance 🙂

Regler: En minut intro med trummor, en minut outro med trummor, för att dj's ska kunna mixa in det, no joke 🙂

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, Emortal said:

Welcome to trance 🙂

Regler: En minut intro med trummor, en minut outro med trummor, för att dj's ska kunna mixa in det, no joke 🙂

Ja precis, och min kommentar var att _hela_ låten lät som ett långt intro i de ljudsystem jag lyssnade på. Hinner man inte beatmixa in en ny låt på 4 minuter borde man se sig om efter ett nytt jobb 😂

@-Johan- Lyssnar på Dynaudio BM5 mkiii och får mycket mer framträdande sub nu. Eller har du uppdaterat låten under natten? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa candybag:

Ja precis, och min kommentar var att _hela_ låten lät som ett långt intro i de ljudsystem jag lyssnade på. Hinner man inte beatmixa in en ny låt på 4 minuter borde man se sig om efter ett nytt jobb 😂

@-Johan- Lyssnar på Dynaudio BM5 mkiii och får mycket mer framträdande sub nu. Eller har du uppdaterat låten under natten? 🙂

Nej det är samma. Att den är monoton är ju ett faktum, men det är ett medvetet val. Fyra minuter har du nog inte på dig att mixa in den dock 😃

Men du har nog rätt i att det behövs mer jobb på basen framförallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa -Johan-:

Tack du gullefjun, men jag har redan en melodi som kommer in senare i låten 🙂
Stämmer att den ligger på 137 Bpm

Menade inte i negativ anda, men det är lite som @candybag säger, det är 4 minuter utan att något händer, så det blir lite enformigt.

Redigerat av Emortal
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att höja basen lite som du kör, för att den inte ska bråka med kicken så kör lite lätt sidechain mot den (eller öka effekten om du vill ha den där klassiska pump effekten). Eller kanske någon bas stab mellan kicken? Känns lite tomt i basregistret just nu. Sedan brukar jag inte vilja ha hihats för höga i volym eftersom dom kan lätt ta över lite för mycket, hade rekommenderat att sänka 2-3 db.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips till för att få till en skön sub är att köra en sine sub bas vid sidan om den andra basslinen, dock tenderar dessa att få lite för mycket bas i hela mixen överlag, så det är viktigt att kapa de lägsta frekvenserna (jag brukar kapa runt 40hz i mastering chain). Jag brukar försöka synka bas så den är aningen under kicken i volym, viktigt att den inte tar över för mycket. Här är exempel på bassline med sine sub som kör vid sidan om: http://emortal.se/upload/kick_subbass.mp3

I denna dock kör jag en plugg som gör jobbet automatiskt (https://www.uaudio.com/uad-plugins/special-processing/brainworx-bx-subsynth.html , men tanken är samma).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst låt, men den saknar helt kropp. Den är väldigt urgröpt i hela lågmidden på ett sätt som gör den väldigt tunn och småjobbig i många system.
Särskilt bastrumman & basen i stort behöver mycket mer utrymme uppåt.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 8/19/2020 at 7:16 PM, -Johan- said:

Varning för Trance/Techno

Hur låter det här? Är ljudnivåerna bra? Låter det vekt?
Brutal objektivitet och ärlighet efterfrågas.

Förstår att det inte är för alla, men kanske har något tips ändå?
Tacksam för all feedback.

 

 

Nu är ju jag ingen expert på mixning/mastring (vilket framgått av mina postningar) Jag är heller ingen person av : allmänt gott omdöme ( eftersom jag blir ett fyllesvin efter att ha luktat på en kapsyl lättöl 😕 vilket även det framgått på samma sätt. ). Inte heller kan jag den här genren av musik men jag skulle vilja ha mer bas på kicken!!??

  • Haha 2
Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan sa Nenne:

Nu är ju jag ingen expert på mixning/mastring (vilket framgått av mina postningar) Jag är heller ingen person av : allmänt gott omdöme ( eftersom jag blir ett fyllesvin efter att ha luktat på en kapsyl lättöl 😕 vilket även det framgått på samma sätt. ). Inte heller kan jag den här genren av musik men jag skulle vilja ha mer bas på kicken!!??

We've all been there, det lät inge bra alls när jag började för 20 år sedan, viktigaste är att man söker kunskap och hjälps åt med feedback! Jag är fortfarande i behov av mina kompisar för att hjälpa mig med att lyssna efter man jobbat på en låt i typ 60 timmar 😄

Också, skål! Nu e de' fredag! 😄 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, Emortal said:

We've all been there, det lät inge bra alls när jag började för 20 år sedan, viktigaste är att man söker kunskap och hjälps åt med feedback! Jag är fortfarande i behov av mina kompisar för att hjälpa mig med att lyssna efter man jobbat på en låt i typ 60 timmar 😄

Också, skål! Nu e de' fredag! 😄 

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan sa Emortal:

Menade inte i negativ anda, men det är lite som @candybag säger, det är 4 minuter utan att något händer, så det blir lite enformigt.

Nej då jag är inte så känslig. Bra att ni säger vad ni tycker, uppskattar det. Har försökt göra om basen men inte fått till det, ska fortsätta och kommer tillbaka med en uppdaterad version när det är färdigt. Förhoppningsvis till veckan.

Ditt exempel lät rätt bra, har du någon hel låt man kan lyssna på?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan sa van Caine:

Schysst låt, men den saknar helt kropp. Den är väldigt urgröpt i hela lågmidden på ett sätt som gör den väldigt tunn och småjobbig i många system.
Särskilt bastrumman & basen i stort behöver mycket mer utrymme uppåt.

Tack. Är nog ett genomgående problem för mig det här. Se om jag kan lyckas lösa det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...