Jump to content

Casper Bjerkehagen

Medlem
  • Content Count

    98
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Casper Bjerkehagen last won the day on March 18

Casper Bjerkehagen had the most liked content!

Community Reputation

27 Utmärkt

About Casper Bjerkehagen

  • Rank
    Med i gänget

About me

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Malmö
  • Intressen
    Gamla Casperfren användaren

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Not bad! Vill du ha en riktig master på det så hör av dig
  2. Veta var du ska ställa högtalarna (sök på ”the flame” på nätet), akustikbehandling och rumkorrigering med eq efter mätning tex sonarworks gör susen. Jag gjorde detta för att om jag ska köpa dyra studiomonitorer vill jag få ut allt av dem, visade sig att jag är tillräckligt nöjd med mina krk vxt 6 + adam sub när lyssningen blev optimerad. Det kräver sina uppoffringar dock, ofta sitta långt inne i rummet osv för att få mesta utav systemet , 60cm djup absorbent på bakväggen, heltäckande absorbenter på sidorna 40cm djup från golv till tak. Jag är därför av åsikten att fokusera på akustiken innan, det kommer optimera vad du hör nu, men även om du köper studiomonitorer. Speciellt kommer basen bli bättre med allt ovan
  3. Icke mono komplatibla processing låter oftast rätt dåligt även i stereo i min mening, så viktigt med mono kompatabilitet är mest en baklänges ekvation att inte sätta in cheesy processing
  4. Hej! Gillar rock och kan mixa hiphop Du kan lyssna på grejer på min hemsida Caspermix.com Mvh Casper
  5. Faran kommer när man kör stereobredd enhancers var som helst. Det leker ofta med fasen för att bredda, och där kan det bli svagare eller försvinna i mono. Tycker det är väldigt få specialfall där jag använder stereobreddare faktiskt.. Om det ska användas så kan det funka bra på reverb och bakgrundsgrejer. Men bara om det verkligen adderar nått till musiken.
  6. Håller med. Om de i framtiden kommer uppdatera normaliseringen kommer de förmodligen göra det ännu svårare igen att upplevas starkare, därmed gör musik som låter så bra som möjligt endast! 🙂
  7. Fyller på oberoende vad andra sagt... Känner att jag har ett lite outside the box svar... Som kanske är svaret du inte visste du var ute efter... Rent praktiskt funkar detta bäst för mig i praktiken... oftast. 1. Automatisera ordentligt innan någon plugg går på. Detta kan både vara clipgain (innan pluggen i kedjan då), och oftast rida volymerna på allting så att låten känns som en låt med bra bygg i, (detta är efter alla pluggar i kedjan, men du gör det innan du processar med pluggar.) du kommer automatiskt highlighta ljudens bättre karaktär då du bumpar upp ljudet när det gör optimala "saker" för låten. Du har även byggt bort mycket av kompression som ett nödvändigt ont, nästan enda anledningen till att använda kompression är då att den färgar ljuden och attack/release på ett nice sätt så låten blir bättre, och mer groovie på rätt sätt för låten. När du automatiserat är det oftast rätt uppenbart var det behöver eqas. Oftast en del lowmid på många ställen, men du eqar in i automationen, så efter eqn kommer det låta väldigt soft och nästan klart. 2. Efter detta kompression och allt annat efter vad som behövs! Ha en nice dag!
  8. Håller med, låter helt korrekt Subjektivt kan man tycka grejer, men basen är fin som den är om du är nöjd med själva ljudet
  9. Jag skulle ev kört på clarett serien av focusrite. Usb är ju nice då jag inte litar på nån annan anslutning, usb är kvar, firewire dog snabbt, tror thunderbolt dör "snart" eller är stor risk med tanke på firewire. Här är ett fint clarett https://vend.se/521209-focusrite-clarett-4pre-usb
  10. Det känns osäkert att det ljudkortet har "mycket gain" Mycket gain betyder väl nära 50-60db förstärkning Man vill både ha den förstärkningen och inte ha massa brus på köpet
  11. @Cathrine Tjena! Finns det möjlighet att slave:a pro 40 mot ett annat kort som RME babyface och på så sätt få fysiska utgångar som RME saknar hårdvara till? Eller kan man bara få preamps och inte utgångar när man slave:ar ? Tack!
  12. Bra jobbat! Sweepet 12-15 sekunder in går för starkt up i volym, som at VÄRSTA DROPPET NÅGONSIN ska komma där, vilket det inte gör, för det är ett intro Intro melodin är en bra melodi, men samma där, intensiteten på den synten/syntlagren är för intensiv, det låter som att det är sista uppbygnadden till sista droppet. Chilla ner det soundet till något snällare. Kanske inte så sidechainat, men kan ha fel. 30 sekunder in, detta känns bra. efterbitarna skulle kännas bättre om bitarna före, de jag pratat om i introt inte skulle vara så intense, för nu är inte detta så intense när man gämför, vilket man gör, det är ju en resa. 1:50 pickar låten upp väl igen Jag skulle adderat lite melodistämmor till leadmelodin. Bra jobbat!
  13. shure ksm 44 En av världens bästa mikrofoner... De har även billigare i samma serie som är praktiskt taget lika bra, men du ville köpa för 10.000 Checka in audiotestkitchen.com
  14. Det är viktigt att sätta absorbenter (stenull) på rätt plats och tjocklek Därför är det viktigt att börja med var du ska sitta. Man vill oftast sitta vid en kortsida i ett rum, man vill även att akustiken ska vara symmetrisk, just nu har du ett hål till vänster och inte till höger. Om du ska sitta där du sitter är det ju bara såhär: Bygg så tjockt det går med ullen på sidan och mot framväggen. Framväggen kan du nog bygga 50 cm djupt från golv till tak så får du en fast respons där i alla fall, sedan bygger du en vägg bakom dig, nära bakväggen med 20cm luft, 30 cm ull Där har du det så bra det kan bli i det lilla utrymmet skulle jag tro
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.