Jump to content

Nenne

Medlem
  • Posts

    155
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Nenne last won the day on September 21 2020

Nenne had the most liked content!

Reputation

35 Utmärkt

Recent Profile Visitors

1,105 profile views
  1. Sorry jag såg inte din fråga. (Citera gärna när du ställer ett inlägg till ett annat specifikt inlägg). Nu ser jag att du redan fått svar men oftast är det vocals som är centrum i en mix; Den ska alltid ligga i mitten av mixen (pan = 0) och helst med ett minimum av dynamikkorrigering. Tycker jag iaf. Jag jobbar helst med "torra" acapellas från amatörer eller semiprofessionella sångare och ibland kan dynamiken vara litet väl stor och då kan man behöva engagera en kompressor men i normalfallet kan man nöja sig med en ganska svag kompression.
  2. Nenne

    Mastra spår?

    Nu är ju jag inte direkt någon fena på matering men ett tips är att lägga en limiter sist i masterkedjan. Då kan man justera utnivån och eventuellt "limma" litet genom att sänka trheshold litet för att få ett lägre LUFS. Men man ska vara försiktig med det där så man inte sänker dynamiken alldeles för mycket. (Det finns limiters som har andra fördelar om man lägger dem sist i masterkedjan, som dithering och resampling. exemelvis som denna : https://www.waves.com/plugins/l3-multimaximizer#introduction-to-the-l3-and-l3-ll-multimaximizers ).
  3. Nej men du beskriver just det som jag bortsett från; Det funkade väl för mig i någon mix med att reducera 300 Hz och tog det som intäkt för att det skulle funka i alla mixar. Så är det ju inte, man måste jobba från grunden med varje ny mix. Det visste jag nog redan men blev påmind om det nu! Hur som helst är jag otroligt glad för den här hjälpen!
  4. Toppen Jon Rinneby! Att det finns en dipp vid 300 beror på att jag har reducerat just den frekvensen på både baskaggen och elbasen eftersom jag fått för mig att det är där det "grötar ihop sig". Det ska jag sluta med. Även de andra EQ-problemen ska jag titta på. Jag ska försöka lägga ner mer tid på att automatisera kompressorerna (och kanske en del annat) för att få den där variationen i dynamik som du påpekar, i olika delar av låten. Jätteglad att du tog dig tid och tack för de fina omdömena! /N L
  5. Jag sökte kritik i en annan tråd och laddar nu upp den för att, om möjligt, få hjälp med mix/master. Sergi Yaro - Only One YOU In The World.mp3
  6. Nja jag menar att du ska öka dynamiken på sångspåret. Möjligen har du en sidechain på det och i så fall tror jag att du ska ta bort den.
  7. Börja med att ta bort kompressorn på sångspåret och börja därifrån. Annars kan det kanske bli nåt.
  8. Skulle vara jätteglad om någon skulle vilja ta sig tid att kritisera detta spår. Sergi sjunger, Toontrack håller med trummor och jag spelar alla andra instrument mixtrar och mastrar.
  9. Stort tack för din feedback. Ja jag har problem med att mixa overhedads. En del tycker att jag mixar dem för lågt och andra att ja mixar dem för högt. Jag ska ta mig en redig funderare på det där men som sagt: Tack för att du tog dig tid!
  10. Javisst det är Steinbergs Stråksynt. Jag har inte lagt ner någon som helst möda på just det utan spelar bara platta ackord på keyboarden (vars midi jag sedan kvantiserar, endast). Jag skulle kunna gör detta mer levande, absolut men jag jobbar egentligen mest med att lära mig mixa och mastra och lägger inte ner så mycket jobb på instrumentprestationer. Stort tack för att du tog dig tid att ge synpunkter och tack även för det goda omdömet!
×
×
  • Create New...