Jump to content
Annons

Låtarna blir aldrig klara


thegrreat1

Recommended Posts

Hej har lite problem med låtskapandet. Fastnar med en loop på 8 till 16 bars sen tar min förmåga att göra klart låten slut.

Antar att det blir så pga brist av kunskap inom Låt strukturer och melodiskapande

Jag hör ju själv att mina "Låtar" är ganska uppreppande men någonstans tar det stop och det blir en 8/16 bars loop av det hela. ?
Flera här som fastnat I det träsket att låtarna aldrig blir färdiga? Isåfall tar jag gärna emot tips 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Nej det där handlar inte om brist på kunskap. Du lurar bara dig själv. Det här man med att man börjar göra en låt och inte gör den klar är ett otroligt vanligt förekommande hos de som aldrig har jobbat tillsammans med någon annan och allra, allra oftast, sitter med en keyboard och sina vst-syntar i sin hemmastudio. Kan låta som en generalisering eller fördom men det är så det förhåller sig. Det det handlar om är helt enkelt lathet, bekvämlighet och brist på disciplin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kommentaren! Förstår vad du menar. 😄
Försökt gjort klart mina senaste låtar men blir aldrig gjort. Flera timmar om dagen går åt, skapar bara massa nya Projekt/Skissar istället för att göra klart de jag redan har.

Så någonstans måste det ju också handla om brist på kunskap. Men kan ha fel 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började titta på en video serie nyligen som är tre timmar lång och där en person producer en låt från scratch. Eller han producerar allt utan sången, men låten produceras för att sång ska komma till vid ett senare tillfälle.

Austin som han heter gör kommersiell pop. I det här fallet så producerar han hela låten i sektioner. Han producerar i princip klart vers 1, innan han går över till pre chorus 1, kollar så att de fungerar ihop, och när den är klar startar han med Chorus 1 och så vidare. Han går hela tiden tillbaka och ser så allt allt flyter på bra mellan alla sektioner. Jag har kommit till vers 2 i Serien. Jag antar att det tillkommer finputsning och att det läggs till lite småsaker i slusskedet av den låt som han producerar.

Jag brukar inte gå tillväga på det här sättet. Men i hans fall var det enormt effektivt. Det var ett jäkla flyt. Och när jag såg det tänkte jag att det här kan vara ett bra sätt att faktiskt slutföra låtar på. Det kan vara så att du måste hitta ett nytt sätt att producera din musik på. Det här sättet kanske inte passar dig, men det jag menar är att du kanske ska pröva ett nytt sätt. En tanke i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, thegrreat1 säger:

Finns den videon på youtube? Isåfall måste jag ta och kolla på den 😄

Nej den finns inte på Youtube och den är inte gratis. Jag har haft en prenumeration ett tag men det här är sista månaden som sidan finns, så hela produktionsserien var en extra stor bonus till de som prenumererat. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd ett referensspår (valfri låt som redan finns därute som du gillar), lägg in den i ditt DAW, och bygg din låt efter den med intro-vers-brygga osv. Då kan du ju bygga på din "kloss" som du ju redan byggt och kanske få lite tips om hur man bygger en låt.

Redigerat av Sleap
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag har haft samma problem som dig i början och jag kan bara dela med mig av mina egna idéer. 

Som musiker så har vi väldigt lätt att drömma oss iväg. Och vi gör det bra det är därför en hit låt kan bli skriven under en kväll. För att kreativa människor har en förmåga att hitta in väldigt lätt. 

Den andra sidan i ett låtbygge är den fysiska aspekten , den första är att överföra en inre melodi/känsla/inspiration till fysisk form i form av ljudvågor. 

Så den mindre roliga delen av jobbet är dom sista 5-10% men också är dom mest viktigaste. Och det är här vi tar våran låt från idé till verklighet. Det absolut svåraste för mig har varit att få klart låtar. Har haft så många idéer men det har varit idéer i månader tills att.

Men vad som har hjälpt mig är att sätta i huvudet, okej ikväll kl 22.00 ska jag ha hela låten klar, bouncad å mixad och det går inte ändra på det utan de ska va min final version. 

Har man de mindsetet så blir de klart

Men det som händer oftast att man fastar i drömmen och kreativa fasen och kan inte hitta slutet . För det finns inget slut där musiken kommer ifrån. Infinite space. Men i fysiska världen så finns det. Å låten blir som en link, mellan det fysiska och det icke fysiska..

One Love,

 

High Vibez


 

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan aspekt är att sänka kraven. Tänk att du ska få en klar låt, inte en bra låt. Då övar du dig i att slutföra låtar. Jag gjorde så en gång att jag gick in för att skriva så dålig musik jag bara kunde. Då blir det inte lika viktigt att man får till allt perfekt. Gör klart låten och gå sen vidare till nästa låt. Det är ett hantverk som man lär sig. Man får acceptera att de första inte kanske blir jättebra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kreativitet är något som man får arbeta på. Ju mer man arbetar desto mer kommer det. Att inte vara allt för självkritisk är viktigt under arbetets gång. Det kan man låta komma fram sen när man är klar med låten. Men oavsett vad man gör så undvik att kasta det som inte blev så bra. Det kan ju vara så att man plockar fram den sen och bearbetar om den till något bra vid ett senare tillfälle. Ibland kan det även vara så att man plockar ihop de bästa bitarna från olika låtar till en ny som blir riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2019-02-17 på 08:06, ostfisk säger:

En annan aspekt är att sänka kraven. Tänk att du ska få en klar låt, inte en bra låt. Då övar du dig i att slutföra låtar.

Det där tror jag också på i teorin, men sedan när man sitter där framför datorn och sitt DAW så är det väldigt lätt att börja pilla med detaljer i t.ex. en vers eller en refräng så att flytet stannar av. Efter ett tag tröttnar man och vill gå vidare med något nytt och fräscht. Det jag tror allra mest på är dock att försöka skriva klart hela grunden utanför datormiljön..exempelvis på piano eller gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte tanken att tjäna pengar med sitt musikskapande spelar det ju egentligen ingen roll om det blir färdigt eller inte. Själv brukar jag ha en drös låtar som är halvfärdiga och går tillbaks då och då och lyssnar och kan få plötsliga idéer och jobba vidare. Hälften brukar bli klara. Allt är ju på hobbynivå och kraven därefter också. Kommer man inte längre på en låt så får den ligga åt sidan bara. Lite kul är det att efter några år hitta gamla saker man gjort och jobba vidare på. Det bästa är annars att man är två. Spelkompis med samma musiksmak! Göra musik tillsammans är skoj!

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
På 2019-02-18 på 17:46, 91:an säger:

Är inte tanken att tjäna pengar med sitt musikskapande spelar det ju egentligen ingen roll om det blir färdigt eller inte. Själv brukar jag ha en drös låtar som är halvfärdiga och går tillbaks då och då och lyssnar och kan få plötsliga idéer och jobba vidare. Hälften brukar bli klara. Allt är ju på hobbynivå och kraven därefter också. Kommer man inte längre på en låt så får den ligga åt sidan bara. Lite kul är det att efter några år hitta gamla saker man gjort och jobba vidare på. Det bästa är annars att man är två. Spelkompis med samma musiksmak! Göra musik tillsammans är skoj!

Bara för att man är amatör så kan man ha en  professionell inställning till sin musik och mixning. I stort sett alla vill att deras musik ska låta proffsig, både låtmässigt och mixmässigt. Att du har din inställning, okej, inget problem men inte många som håller med dig där.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, Die Hard säger:

Bara för att man är amatör så kan man ha en  professionell inställning till sin musik och mixning. I stort sett alla vill att deras musik ska låta proffsig, både låtmässigt och mixmässigt. Att du har din inställning, okej, inget problem men inte många som håller med dig där.

 En professionell inställning till sin musik och mixning har vi väl alla som håller på. Jag menar att så länge man håller på på hobbynivå finns inte anledning att fastna när man hela tiden får nya idéer och skapar nytt. Hela tiden lär man sig mer i musikprocesserna och till slut har man även mastrat. Kan man sedan tjäna pengar på sin musik är det ju inte fel. Jag tycker thegrreat1 ska fortsätta skapa nya låtidéer om han fastnar. Ta fram dom vid senare tillfälle och känna hur vill man det ska låta vidare, kanske man får nya idéer.

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2019-02-16 på 20:00, HighVibez säger:

Hej, jag har haft samma problem som dig i början och jag kan bara dela med mig av mina egna idéer. 

Som musiker så har vi väldigt lätt att drömma oss iväg. Och vi gör det bra det är därför en hit låt kan bli skriven under en kväll. För att kreativa människor har en förmåga att hitta in väldigt lätt. 

Den andra sidan i ett låtbygge är den fysiska aspekten , den första är att överföra en inre melodi/känsla/inspiration till fysisk form i form av ljudvågor. 

Så den mindre roliga delen av jobbet är dom sista 5-10% men också är dom mest viktigaste. Och det är här vi tar våran låt från idé till verklighet. Det absolut svåraste för mig har varit att få klart låtar. Har haft så många idéer men det har varit idéer i månader tills att.

Men vad som har hjälpt mig är att sätta i huvudet, okej ikväll kl 22.00 ska jag ha hela låten klar, bouncad å mixad och det går inte ändra på det utan de ska va min final version. 

Har man de mindsetet så blir de klart

Men det som händer oftast att man fastar i drömmen och kreativa fasen och kan inte hitta slutet . För det finns inget slut där musiken kommer ifrån. Infinite space. Men i fysiska världen så finns det. Å låten blir som en link, mellan det fysiska och det icke fysiska..

One Love,

 

High Vibez

 

 

Bra upplägg! Det fick mig direkt att komma på ett nytt sätt för mig att jobba ?

Tänk dig em låt du jobbar med,  ta en känd låt som påminner  om denna.  Använd denna son referens i uppbyggnad/längd. Försök att använda liknande struktur och bli lite "piskad" att följa detta spår.  Förhoppningsvis depå kanske man slipper"trappa tråden" och slipper å sväva iväg och förstöra låten.  Inte för att efterlikna låten men för att hålla sig på mattan så att säga! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan både hålla med och inte hålla med med HighVibez om att det är de "5-10 sista procenten som är de viktigaste".

Jag skulle vilja säga att 5-10 procent är kreativitet och 80-85 procent är arbete - det är väl så det brukar se ut fast hobbymusikern fastnar vid de där 5-10 procenten (av kreativitet).

Men helt rätt, att det är på slutspurten det händer något; så spela in massor med grejor och sitt sen 80 procent av tiden och sålla bort det som inte funkar - även om det är det tråkigaste jobbet.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra och förnuftiga tips och tankar i tråden redan.

Jag tänker att det är viktigt att ta reda på vad som stoppar dig? Varför blir inte låtarna klara?

När du hittar svaret på detta så kan du leta efter en lösning på "problemet". 

För mig personligen så är det tveklöst så att om man skaffar en partner (eller fler) att arbeta med kommer produktiviteten att öka drastiskt. Är man fler så har man ofta olika styrkor och kan komplettera varandra. Dessutom är det jäkligt mycket roligare än att sitta ensam i sin skrubb och slita....

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, BDBergius säger:

Mycket bra och förnuftiga tips och tankar i tråden redan.

Jag tänker att det är viktigt att ta reda på vad som stoppar dig? Varför blir inte låtarna klara?

När du hittar svaret på detta så kan du leta efter en lösning på "problemet". 

För mig personligen så är det tveklöst så att om man skaffar en partner (eller fler) att arbeta med kommer produktiviteten att öka drastiskt. Är man fler så har man ofta olika styrkor och kan komplettera varandra. Dessutom är det jäkligt mycket roligare än att sitta ensam i sin skrubb och slita....

 

Man måste bara hitta rätt fler. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2019-02-14 på 21:05, Die Hard säger:

Nej det där handlar inte om brist på kunskap. Du lurar bara dig själv. Det här man med att man börjar göra en låt och inte gör den klar är ett otroligt vanligt förekommande hos de som aldrig har jobbat tillsammans med någon annan och allra, allra oftast, sitter med en keyboard och sina vst-syntar i sin hemmastudio. Kan låta som en generalisering eller fördom men det är så det förhåller sig. Det det handlar om är helt enkelt lathet, bekvämlighet och brist på disciplin.

Du har nog väldigt rätt.. Har samma problem som denna grabben och jag har producerat i över ett år. Jag börjar alltså hela tiden på nya låtar, och det blir en loop som alltid låter jättebra, och jag sitter alltid och jobbar på mixningen på denna loop, eller fixar låtstrukturen på halva låten, och börjar sedan mixa innan det är helt färdigt, och jag blir aldrig riktigt nöjd med mixen, och den förblir halvklar och jag påbörjar ett nytt projekt. 

 

Har ändlöst med projektfiler liknande denna nedan när jag sitter och jammar på pianot och får så många olika idéer.. 

https://instaud.io/3mhR

 

Har lixom nga problem med melodi eller liknande, men när det väl kommer till struktureringen så är jag så rädd för att experimentera och göra förändringar i det som redan lät bra.  Svårt att bryta mönstret. Händer oftast att man sitter och mixar och lyssnar sönder låten tills man tappar sin kreativitet och motivationen att slutföra den.. Nån som kom ur detta som har några tips? 😄 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, arkade säger:

Du har nog väldigt rätt.. Har samma problem som denna grabben och jag har producerat i över ett år. Jag börjar alltså hela tiden på nya låtar, och det blir en loop som alltid låter jättebra, och jag sitter alltid och jobbar på mixningen på denna loop, eller fixar låtstrukturen på halva låten, och börjar sedan mixa innan det är helt färdigt, och jag blir aldrig riktigt nöjd med mixen, och den förblir halvklar och jag påbörjar ett nytt projekt. 

 

Har ändlöst med projektfiler liknande denna nedan när jag sitter och jammar på pianot och får så många olika idéer.. 

https://instaud.io/3mhR

 

Har lixom nga problem med melodi eller liknande, men när det väl kommer till struktureringen så är jag så rädd för att experimentera och göra förändringar i det som redan lät bra.  Svårt att bryta mönstret. Händer oftast att man sitter och mixar och lyssnar sönder låten tills man tappar sin kreativitet och motivationen att slutföra den.. Nån som kom ur detta som har några tips? 😄 

Sätt deadlines.

Slutför projektet även om det inte är "perfekt". Det är enda sättet att komma vidare. Genom att bli färdig utvecklar du också din förmåga.

Eller ta hjälp. Ta in någon utomstående för att assistera vid hinder som du inte lyckas passera. 

Har du nån låt du verkligen känner att du vill slutföra, men inte får till, hör av dig så kanske jag kan va till någon sorts hjälp. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...