Jump to content
Annons

Pulse – Gratis reverb i världsklass


Nyhetsroboten

Recommended Posts

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Nä har inte sagt att jag har något emot impulsreverb. Satt själv med det och ampsims förr. Jo impulsreverb åker ju på när jag ska mangla ljud vidare, t ex någon ambient wav fil istället för, eller tillsammans med ett reverbfil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar som bjuder.

Gratis reverb är alltid trevligt, oavsett hur det låter 🙂

Det var längesen jag använde impulserespons-reverb nu, men jag har för mig att det tar lite mer CPU-kraft, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Pulse är väl framförallt en IR-plugg för högtalarimpulser? Den kommer väl inte med annat?

Men det borde väl gå att använda till reverbimpulser också?

Jag vet att jag spelade in lite egna impulser för typ 12-13 år sen eller ngt, bland annat ett från en bandspelare 😛

Borde ligga i ett dammigt hörn av hårddisken. Får kika..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte så värst driven när det gäller såna här saker, och har aldrig använt någon impulseffekt, men när det gäller de reverbpluggar- och burkar jag använt brukar det gå att ställa in en del saker, som t ex pre-delay.

Det verkar inte finnas mycket av det här. Innebär det att Joachime har rätt? Finns det andra gratisvarianter som är bättre om det är ett reverb man vill ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kan nån förklara för en stenålders vad impuls i detta sammanhang betyder? Jag använder bara mitt Lexicon XP1 outboard o tycker det låter enormt bra, det finns diverse allt möjligt att välja på. Kan reverb låta så mkt annorlunda?

http://wiki.kontrollrummet.com/Reverb

Bara scrolla ner lite så ser du om impulsreverb

Link to comment
Dela på andra sajter

Huh. Än så länge har det varit något av en besvikelse måste jag säga- pluggen är gratis eftersom de använder den att sälja halv-dyra impulser, och den är inte ett reverb alls. Får se hur den sen verkligen låter när man grävt fram några impulser, allt jag har hittills är till Altiverb och REVelation/REVerence, vilket inte verkade funka, men av vad jag kan bedöma hittills så verkar motorn vara av vanlig....låt oss kalla det "explosions-typ" då jag inte vet vad det egentligen heter (om det har nåt namn), dvs en kraftig knall spelas in på ensam wav and that's it. Ger fruktansvärt statiskt resultat och reverben låter fattiga då de inte innehåller allt som behövs för ett fylligt ljud. Ett bra comvolutions-reverb/effektenhet använder långa sinus-svep.
Hade det funnits nån information om hur skapande av impulser funkade här och hur impulserna tolkas så hade det varit trevligt, men det står inte ett ord på hela sidan.

So far, även om jag inte precis testat alla på marknaden (milt sagt), så är AudioEase Altiverb och deras nya rums-simulator de enda jag verkligen älskat.

Jag hade förmodligen inte varit fullt så salt i mitt omdöme om de åtminstone hade skickat med en eller några complimentary impulser i själva loadern. De kan, enligt egen utsago, skicka en NFR (Not For Resale, en form av varuprover), men min mail-inkorg är redan fete-spammad från firmor vars snuskigt billiga/gratis produkter redan var nåt jag ville ha. Risken att råka ut för en smetig försäljare som är svårare att bli av med än herpes (och lika önskvärd) gör mig försiktig med personlig kontakt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha. Verkar jobbigt och onödigt. Att smälla ballonger tror jag inte ger bättre låtar.

När impulsreverb görs rätt så kan de bli fruktansvärt bra! Altiverb använder inte den muggiga "poppa-ballong"-metoden, utan låter en sinuston spela upp under flera minuter, svepande från lägsta till högsta ton. Ger en sjukt bra representation av akustiken över hela registret, och funkar grymt bra då akustik följer väldigt strikta regler som inte påverkas av ljudtryck :-)

För förstärkare funkar det dock mindre bra då signalstyrkan påverkar ljudet sjukt dynamiskt. En Marshall-förstärkare som impuls exempelvis låter tonmässigt Marshall, men det finns inget liv i den. Min förhoppning är att det ska finnas impuls-förstärkare med vikningseffekter och dynamisk färgning möjliga enligt samma princip som Altiverb, men istället för tidsmässigt, amplitudsmässigt. Pulse verkar av allt att döma inte arbeta så dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det borde väl gå att använda till reverbimpulser också?

Självklart. Tycker dock titeln på tråden (och artikeln) är missledande. Pluggen i sig kommer, vad jag förstått, inte med några reverbimpulser. Däremot med ett mindre antal högtalarimpulser. 

Ett impulsreverb av världsklass är, som van Caine är inne på, Audio Ease Altiverb. Rosen Digitals Pulse är inte i närheten av att konkurrera med Altiverb. 

Dessutom är det inte Rosen Digital som ligger bakom utvecklingen av pluggen utan Ignite Amps. Pulse är en vidareutveckling av Ignite Amps NadIR. 

Även den gratis. http://www.igniteamps.com/en/audio-plug-ins

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja den här hittepåskiten är bara till för att öka sin försäljning och inget annat. En dålig ursäkt för försjälning ska det vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart. Tycker dock titeln på tråden (och artikeln) är missledande. Pluggen i sig kommer, vad jag förstått, inte med några reverbimpulser. Däremot med ett mindre antal högtalarimpulser. 

Tyvärr kommer pluggen inte med några impulser alls, det var vad som gjorde mig mest besviken. Man får en DLL, en RTF-fil som manual,  och inget som helst annat. Vill man ha några så kostar de pengar.

Som reverb är den inte väldigt mycket att rekommendera, den är rakt av avsedd för förstärkaremuleringar, och det märks. Viktiga saker som pre-delay och andra viktiga inställningar saknas helt, den är helt enkelt inte gjord för sånt, så man har ingen kontroll över vad man får ur en vanlig (enkel) förstärkare.

Klurar dock på om man kan använda den till skumma effekter!

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, men jag funderade på om det finns någon gratis-vst som man kan ladda dessa impulser i, men det hela verkar rätt bökigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.siraudiotools.com/sir1.php

Den är i och för sig lite mer begränsad än betalversionen SIR2 - och har en fast latency, men kan gå att köra med ändå.

Annars har du REVerence, som följer med om du kör den stora versionen av Cubase. Det finns med från version 5 och framåt, om jag inte kommer ihåg fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tackar, men jag funderade på om det finns någon gratis-vst som man kan ladda dessa impulser i, men det hela verkar rätt bökigt.

Öh, Pulse?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det går ju inte att ställa in något. Inte ens pre-delay. Då får det va.

Jamen du har ju ett impulsreverb i din daw. Den duger gott nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hatar datorer vette fan. Bara när jag använder dom tror jag. Och som sagt Lexiconet är väl en reverbdator där det går att modda de färdiga programmen hur.mycket som helst, predelay, rumsstorlek, eq mm mm. Ganska krångligt faktiskt om.man ge sig på allt men det finns ingen anledning. Jag ändrar bara längden ibland.

Du menar att du har lyckats missa att Nilsson hatar datorer och inte använder sig av DAW?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Den enda gratis jag också känner till är den som Claes gav länk till. Så om du vill ha en fullständig version av impulsreverb så får du helt enkelt hosta upp lite stålar.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...