Jump to content
Annons

Lock för öronen, vilken frekvens?


Twanger

Recommended Posts

Jag håller på och mixar ett par låtar jag spelat in, och när jag lyssnar på mina mixar i bilen så brukar jag alltid få en lock-känsla för öronen. Det är med andra ord för mycket bas eller low mid i mixarna.

Vad jag funderar på är följande:

Är det någon som har koll på ifall det är någon specifik frekvens eller frekvensområde som brukar ge just lock för öronen? Så jag vet exakt vart jag kan skära lite för att få bort det?

Tack!

Redigerat av Twanger
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är inget jag har upplevt själv - men det är säkert väldigt individuellt och troligen inget man kan säga generellt gäller något specifikt frekvensområde...

Händer det bara i bilen, så kan det vara för att du spelar för högt för det begränsade utrymmet - eller att måtten på "rummet" i bilen ger dig stående vågor vid vissa frekvenser, som du inte får problem med i ditt normala rum...

Det man kan säga generellt, om det är för mycket bas i mixarna, så beror det oftast på antingen att man har för lite bas i sin lyssning vid mix (och kanske därför behöver komplettera lyssningen med en sub), eller att man har problem med akustiken i mixrummet. Om du kompletterar med ett par bra, öppna hörlurar, så kan det vara ett bra hjälpmedel för att få lite mer koll på den låga basen om du har ett rum som inte är tillräckligt akustikbehandlat.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju väldigt olika ljud i bilarnas orginalljud. Min V70 från -07 har ett enormt bra ljud i stereon, fruns Opel Astra som är nästan ny låter fan i jämförelse. Så att försöka referenslyssna i Opeln är helt bortkastat, medans det är perfekt att göra det i V70n

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jag håller på och mixar ett par låtar jag spelat in, och när jag lyssnar på mina mixar i bilen så brukar jag alltid få en lock-känsla för öronen. Det är med andra ord för mycket bas eller low mid i mixarna.

Vad jag funderar på är följande:

Är det någon som har koll på ifall det är någon specifik frekvens eller frekvensområde som brukar ge just lock för öronen? Så jag vet exakt vart jag kan skära lite för att få bort det?

Tack!

Frågan är om det är mixen i sig som ger dig lock eller om det är akustiken och biljud i bilen som orsakar locket. Om örat bombas med för mycket av en frekvens så kan det bli problem med andra. Eftersom örat är så känsligt för luftvibrationer så kanske det är störningar i själva bilen, eller i de ljud som bilen skapar, som är orsaken?

Nu gissar jag bara. Vad händer om du öppnar ett fönster? Är det skillnad på hur du kör, om du kör fortare eller långsammare? Vad händer om du stänger av ventilationen i bilen? 

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Om du lyssnar och öronen är ansträngda så kan det vara en effekt av tillfällig diskantdövhet du har. I bilen blir det som sagt en massa biljud vilket kan förändra hörseln en smula. Se till att vila öronen ofta mellan mixpassen och även när du spelar in musiken. Efter att ha vistats i en miljö med mycket ljud kan jag själv få samma känsla när jag sätter mig i vissa bilar. 

Känns det rent fysiskt så kan det vara ett tecken på att du har något så flummigt som ASMR. Det är en märklig känsla som jag inte kan beskriva på något annat sätt som som rysningar av välbehag eller kalla obehagliga ilningar som jag upplever rent fysiskt och som triggas av vissa ljud. Googla ASMR och se om du reagerar på något sätt på någon av de olika triggers som finns att lyssna på. 

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns inte exakt var de värsta lock-frequenserna satt, vill minnas det kom främst om man sänkte runt 500Hz för mycket, men leta efter om du har ett fett hål i mixen mellan 300-600Hz. Där kan det ställa till sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju väldigt olika ljud i bilarnas orginalljud. Min V70 från -07 har ett enormt bra ljud i stereon, fruns Opel Astra som är nästan ny låter fan i jämförelse. Så att försöka referenslyssna i Opeln är helt bortkastat, medans det är perfekt att göra det i V70n

Då skulle jag säga att det är ännu viktigare att lyssna i Opeln, det är ju när en mix låter bra både i fantastisk och usel utrustning man verkligen lyckats :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Då skulle jag säga att det är ännu viktigare att lyssna i Opeln, det är ju när en mix låter bra både i fantastisk och usel utrustning man verkligen lyckats :-)

I Opeln låter det som att tom Nashwilleproffsen misslyckats med mixarna. Den är jäkligt missvisande. Tack vare min andralyssning i Avantone Mixcuberna behöver jag knappt lyssna nån annanstans än hemma. Fast nu när jag flyttat studion blir det förstås nytt. Tycker allt låter bättre nu, det är kul. Kanske blir lite inspelat idag med nygamla basisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Opeln låter det som att tom Nashwilleproffsen misslyckats med mixarna. Den är jäkligt missvisande. Tack vare min andralyssning i Avantone Mixcuberna behöver jag knappt lyssna nån annanstans än hemma. Fast nu när jag flyttat studion blir det förstås nytt. Tycker allt låter bättre nu, det är kul. Kanske blir lite inspelat idag med nygamla basisten.

Oki, finns väl iof gränser ja :-)

kul att höra om nytt ställe! Lycka till och awesome att det verkar blitt ett rejält upplyft! Sånt är alltid bra för moralen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Twanger!

Svårt att veta vad lock för öronen betyder just för dig, men jag känner igen mig i att det känns som "en filt över hela mixen" om det är för mycket lågfrekvent och lågmid-innehåll i den. Jag brukar märka det mer i icke-studio-miljö (typ bilen eller iPhone/lurar) än när jag lyssnar direkt från min DAW.

De låga/halvlåga frekvenserna brukar även kunna förstärkas ytterligare om jag har en kompressor och/eller limiter på masterbussen, och kanske ännu mer om jag drar ut låten som en lågupplöst MP3.

I området ca 80Hz-250Hz ligger det rätt mycket värme och tryck, men också mycket ludd som kan ta över lyssningen. För mig brukar det bli bättre om jag dippar något eller några instrument i det området, eller om jag drar ner lågfrekventa instrument som t.ex. elbas och/eller kick i nivå i mixen. I studiomiljön blir det lätt att man drar upp dem för högt för att det känns som att det ger lite mer drag i låten.

Tycker jag... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...