Jump to content

Twanger

Medlem
  • Content Count

    36
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutralt

About Twanger

  • Rank
    Med i gänget
  1. Hej! Känner ni till någon aggregator som gör det möjligt att bara lägga ut vissa av ett albums låtar på spotify? (resten gråade)
  2. Hallå! Har lite funderingar rörande skivbolag och ersättningar/inkomster. När ett skivbolag gör en deal med en artist, så är det ju prat om "royalties". Alltså att skivbolaget får x % och artisten x %. Men är royalties enbart intäkter från själva försäljningen av den fysiska cd-skivan, eller är det även inkomst ifrån streams från tex spotify? Och utöver det, är det andra inkomster som till exempel pengar från stim som inkluderas i begreppet royalties? Så min första fråga är i princip: Vad går under begreppet royalties? Sen finns det ju utöver stim, en annan inkomstkälla och det är ju
  3. Hej, om jag fattat det rätt ska man lämna ungefär 200 ms innan varje låt när man bränner en audio cd, pre-gap alltså. Men hur är det med "post-gap"? Ska man se till att lämna ett visst antal ms på slutet också? Tack
  4. Hej, jag använder mig av en basplugg som heter trilian, grym plugg. Använder ståbasen i den i mina inspelningar där sättningen är en ak. sologitarr, två ak, kompgitarrer, samt ståbaspluggen då. Problemet med pluggen är dock att i vissa högtalare så uppstår fenomenet att högtalarna börjar "vibrera","vobbla" "surra" (i takt med växelbasen). Jag tror ni fattar vad jag menar! Jag funderar på om det beror på att ståbaspluggen går väldigt lågt ner i frekvens? Finns det någon generell regel om hur man vill eq:a bas, eller lägga på lowcut filter, för att förhindra att det fenomenet upps
  5. Jag håller på och mixar ett par låtar jag spelat in, och när jag lyssnar på mina mixar i bilen så brukar jag alltid få en lock-känsla för öronen. Det är med andra ord för mycket bas eller low mid i mixarna. Vad jag funderar på är följande: Är det någon som har koll på ifall det är någon specifik frekvens eller frekvensområde som brukar ge just lock för öronen? Så jag vet exakt vart jag kan skära lite för att få bort det? Tack!
  6. Har läst på mer i ämnet nu, och förstått att gamla Auratones är originalet man vill återskapa. Dom där avantones verkar ju lämpliga, men jag märkte att auratones är i produktion igen, utav grundarens barnbarn. Frågan är bara hur de nytillverkade auratones står sig mot "originalet". Någon som har erfarenhet av båda på detta forum?
  7. Hej, jag använder ett par fostex pm1 monitorer plus en yamaha sub när jag mixar. Men jag planerar att införskaffa ett ytterligare par monitorer, som inte återger hela frekvensspektrumet, utan alltså låter mer som ett par vanliga datahögtalare till exempel som inte återger så mycket bas. Någon som är insatt vad det finns för modeller till detta användningsområde? Finns det några "standardmodeller" som är erkänt bra för detta syfte? Tack på förhand!
  8. Hej, jag har förstått det som att en del brukar använda sig av två separata reverb i sina mixar: ett för dom tidiga reflektionerna och en för "svansen". Är det någon här som har bra koll på hur och varför man gör detta, och kan förklara för mig? Tack
  9. Hej, jag har en PC som jag kör cubase 8,5 på. Den har några år på nacken, och skärmuttagen som finns i bak på PCn är ett DVI och ett VGA. Just nu har jag en 19 tum skärm kopplad via DVI. Jag ska införskaffa en till skärm, förmodligen en 27 tum, så jag kan ha spåren i cubase på ena skärmen, och mixern på den andra. Tänkte satsa på att köpa en 27 tum VGA-skärm, men kompisen som är jävligt bra på datorer avrådde mig från detta då han menar att VGA är skräp. Han tycker istället jag bör satsa på ett nytt grafik-kort, med lite modernare utgångar i. Vad säger ni om detta? Sen undrar jag v
  10. Hej, säg att jag har 5 låtar som är färdigmixade och som är klara att mastras. Jag lägger in dom i ett audio montage i wavelab, varje låt får var sitt spår ("track", "kanal" osäker på benämningen). Alltså 5 "spår". Låtarna ligger alltså under varandra. Jag lägger på effekter på varje spår: eq, kompressor osv. tills alla låtar har liknande volym och jag är nöjd. Hur gör jag sen om jag vill rendera alla tracks till ett NYTT audio montage. Så att effekterna blir "inbyggda" (kommer fan inte på något bättre ord ) i ljudfilerna. Men jag vill inte att spåren ska renderas till ETT stereosp
  11. Hallå, jag är nybörjare på det där med mastring, och har nyligen införskaffat Wavelab 9. Så jag skulle vilja ha lite tips av någon som är duktig på detta program! Ska mastra några akustiska låtar jag spelat in tänkte jag, två akustiska kompgitarrer, en ståbas och en akustisk sologitarr. Jag fattar det som att man brukar använda sig av maximizer plugin för att höja volymen på en audiofil. Men jag undrar, när man använder sig av en maximizer, komprimeras ljudet ju mer man höjer då? Jag vill ju inte att min akustiska musik ska komprimeras för mycket och således förlora dynamiken.
  12. Om jag har förstått det rätt så behöver jag då en sladd som är stereo (trs) i ena änden (som går in i presonus). I andra änden ska den splittras till två telesladdar, men det jag undrar då är: ska dom två telesladdarna vara TS eller TRS? Eftersom utgångarna från saffire är "balanced mono" så bör det väl vara två TRS jag ska ha? Tacksam för svar!!
  13. Om jag har förstått det rätt så behöver jag då en sladd som är stereo (trs) i ena änden (som går in i presonus). I andra änden ska den splittras till två telesladdar, men det jag undrar då är: ska dom två telesladdarna vara TS eller TRS? Eftersom utgångarna från saffire är "balanced mono" så bör det väl vara två TRS jag ska ha? Tacksam för svar!!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.