Jump to content
Annons

Hur stor hårddisk ?


leopard

Recommended Posts

Hej.

Jag är på gång att köpa dator och extern hårddisk och jag undrar hur mycket plats ett låtprojekt tar. Med sångfiler och allt. Jag tänkte jag skulle spara och kunna öppna gamla projekt från hårddisken.

Jag funderar på en lacie Thunderbolt 2 tre terabyte. Där ska även komplete ultimate husera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en WD My Passport Ultra på 1.5TB som än så länge räcker gott och väl! Tänk på att en hårddisk har en livstid och kommer inte att snurra för alltid så om du inte hinner fylla den på typ ca 5års tid (rätta mig om jag har fel) så är det onödigt med så stor! Jag 2TB är bra men jag tror att man även skulle klara sig väldigt länge på 1TB! Har en bror som jobbar med film, han skrattar varje gång jag visar storleken på mina musikprojekt pga att de är så små. Var även han som sa att jag inte behövde mer än 1.5TB så jag körde på det!🙂 Ett tips om du ska köpa en bärbar hårddisk är att titta in ett backup program. Jag använder mig att ett program som heter "Backblaze". Det kostar ca 5dollar i månaden och då säkerhetskopieras filerna varje gång det sker en förändring. Lärde mig detta då jag tappade min gamla hårddisk i marken efter en veckas intensiv inpenning med vårt bands EP. Allting höll på att gå förlorat men det löste sig!😉

Lycka till //Alex

Link to comment
Dela på andra sajter

jag undrar hur mycket plats ett låtprojekt tar. Med sångfiler och allt.

Man behöver inte så stora hårddiskar som man tror (Vem gör 1000 låtar?).

Viktigare är att ha flera, för backup.

Snabb hårddisk behöver du bara på projekt du jobbar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Min audiodisk är inte på mer än 1TB - men hälften hade räckt med gott mått. Ett spår i 44.1kHz/24-bit behöver 7.5MB/minut, så en disk på 500GB kan innehålla över 65000 sådana spår - och det lär nog räcka en stund även om man till äventyrs skulle ha 100 audiospår per låt...

Totalt har jag ca 6-7TB hårddiskutrymme i datorn, fördelat på 5 diskar (1 systemdisk (SSD), 1 audiodisk, 1 dokument+bilder+download etc - och 2 samplingsbibliotek) - och sedan runt 3ggr så mycket i NAS:ar och externa diskar som används för imagebackup, filbackup och lite annat...

Mycket diskar blir det... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag snittar 12 TB per dator, men så har jag också gigaaaantiska arkiv.

3 TB är säkert mer än nog för dig, men LaCies Seagate-diskar är inte helt pålitliga. Jag hade faktiskt hellre tagit en USB3-kopplad WD My Book än en LaCie.

Vill du ändå köra Thunderbolt 2 finns WD My Book Pro eller G-Tech G-Studio men då är diskarna stora och dyra.

Kom ihåg att du ska ha två backuper, en i huset och en på annan plats ifall något händer.

Vad gäller backup hemma föreslår jag WD Elements som är energisnål och tillräckligt snabb för backup. Vad gäller backup på annan plats kan du t ex använda Crashplan och ställa en hårddisk hos en vän och ladda upp dit över nätet eller hyra obegränsat backuputrymme i Crashplans moln.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...