Jump to content
Annons

Små och enkla tips på mixning? EDM


Lonie

Recommended Posts

Annons

Tycker du ska vara försiktig med att läsa "regler" inom mixning om du precis börjat den resan. Det står minst lika mycket skit som bra grejer på internet och är man ny kan det vara svårt att avgöra vad som stämmer och ej.

Försök ha kul i början bara, använd gärna referensmixar av låtar du tycker låter bra och försök härma den så gott du kan... till slut kommer utveckla ett öra av alla trial & error, ett öra som du kan ta med dig när du sedan läser dessa "regler" inom mixning för att kunna avgöra vad som kan gynna dig i just DIN musik 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt stående förslag är att köpa denna:

http://idgshop.idg.se/studio-special-inspelning-mixning.html

Och sen gå igenom "MIXOLOGI - Kurs i mixning:" i lugn och ro, så att du får de grundläggande koncepten klart för dig. Det kommer spara dig otroligt mycket tid i längden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta inte bort de möra ljudet på alla ljud! Däremot har du en poäng med att kicken sak vara högst, uppmuntrar inte att du ska ha det som regel men i mina låtar, samt när jag analyserar referenslåtar så är kicken alltid det mest högljudda elementet. Däremot märks det oftast inte att det är så när man lyssnar, utan det syns istället när man analyserar låtar med en spectrum analyzer/ equalizer som kan göra detta. Några tips jag kan ge dig:

-Sidechaina basen med kicken så att de inte krockar med varandra. Om du inte sidechainar kommer kicken int elåta definierad ocjh inte heller basen, istället kommer det låta som ett oskönt mullrande, typ.

- Mixa med mycket låg volym, jag kör jus nu så att masterchanneln är på - 18 dB. Detta för att din låt inte ska dista

- Ha bara kul, prova nya saker. Försök inte låta som en annan artist, men rekommenderar att du kan göra om låtar som du gillar för att lära dig mixing/musikteori!

Kan också dela med mig med en del tips som kommer från Ivan Gough:

'' As an engineer of dance music for many years, and a guy who has had releases with Ax and others, I can tell you a big secret. I've noticed that with all the top producers, they rarely use any special plugins to get their sound. Usually it's a simple case of knowing how to get the best out of the plugins you have. The Swedes use a lot of Logics built in plugins, but they're careful about where and when they're used. They take time to find a good sound, then work on it in the synth to give it a unique timbre. The plug ins are then used sparingly because the sounds are already good. Once you have a clean track with less plugins, it will sound soo much tighter.

Some tips..

- Start with all your channel faders DOWN 6-8db.

- Don't use plugins to "fix" a sound. FInd a good sound to start with.

- Turn the FX (especially reverb and delay) OFF your synths and leave them off. Dryer sounds = cleaner mix.

- Use FX sends to add a small amount of reverb or delay to selected sounds, It will help prevent the whole mix sounding wishy washy.

- Use groups to control volumes of similar sounds like drum mix, synth mix, bass mix, etc..

- Use LESS plugins. Less plugs=cleaner mix

- High and low cut eqs are your best friends. I always use a low cut on everything that isn't kick or bass.

- Don't boost frequencies on your synths unless you know what you're doing and why you're doing it.

- Don't turn your kick drum up, turn everything else down.

- Leave the master channel free of plug ins until you finish the track, and make sure nothing is driving into the RED level wise.

- Finally reference other tracks while your making yours, as it will help no end to have a clear picture of what you're aiming for. ''

Och kan slutligen rekommendera att du blir medlem på detta forum: www.thelab.maxvangeli.com Otroligt bra forum med mycket värdefull information, och den är inriktad i dansmusik också!!

Redigerat av Hakkuun
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och det är något jag skriver under att det är inte så viktigt vilka pluggar man använder. Det är ens kunskaper som avgör resultatet. Var ett litet tag sen någon här på forumet som bestämt hävdade att för att han införskaffat, tror det var Brainworks pluggar så blev hans mixar bättre och jag hävdade att det var hans kunskaper som blivit bättre och inget annat. Han hade gått på myten alla pluggtillverkare hävdar, att om man använder just deras så får man en bättre mix och självklart vintage och värme i sina mixar. Finns väl ingen som vågar hävda något annat när man ska sälja pluggar idag. Handlar bara om vilka man trivs bäst och lättast med att jobba med.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag kör kicken på -0,1dBFS och byggar allt annat runt den. Kör Abletons limiter med 50ms release på bussar och grupper, tex trumbuss, synthbuss, mastern mm och plockar runt 2-3dB.

Med den setupen blir livet enkelt och du får lika höga masters som de flesta andra minus deras trasiga ljud. Välj ljud som inte krockar med varandra, tvinga dig att inte använda eq, då lär du dig snabbt att inte försöka tvinga in saker där dom inte hör hemma. Använd sidechaining. Använd en bra saturator. Med lite nötande sitter det snart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...