Jump to content
Annons

Studiobygge på vind i västerbottenshus


xfreddex

Recommended Posts

Hej alla!

Tänkte att jag skulle dela med mig av ett studiobygge som jag sysslar med nu. Hoppas det kan inspirera någon. 🙂

Parasit Studio kallar jag min studio. Den är nischad mot punk/hardcore och metal. Dom senaste åren har jag spelat in en hel del som kommit ut på vinyl, vilket är kul. Bl.a. Mattias Alkberg, Invsn, Masshysteri, Regulations, Bastard Priest och mycket annat. Ni får gärnakolla in www.parasitstudio.se Det är även min hemsida för mina original gitarr effekter och en DIY resurs.

Hur som helst... Jag och min sambo köpte hus för några månader sedan, strax utanför min hemstad Umeå. Äntligen kan jag flytta hem studion. Det är en dröm som jag har haft i många år. Dom senaste 7 åren har studion hållit till i en sommarbostad på min brors gård. Ett fint ställe, men min bror säljer nu, så jag hade inget val än att flytta hem studion. Dessutom låg det långt bort ifrån stan och jag fick aldrig någon ro eller tid att vara där själv och jobba med egna projekt. En av anledningar till varför jag skaffade studio för ca 14 år sedan var just att kunna spela in små soloprojekt, men andra inspelningar och jobb har alltid tagit min tid.

I nya huset är halva övervåningen en kallvind som ska transformeras till ett inspelnings-rum.

Här är några skabbiga mobilbilder på "före"

2442975_orig.jpg7202259_orig.jpg5408390_orig.jpg4128838_orig.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Bygget börjar...

4084670_orig.jpg

Vinden är rensad och min svärfar monterar gering-sågen. En sån måste man ha...

7281154_orig.jpg

Första lasset reglar ifrån Beijer. Tur man har en bra bil att köra grejer i. Med min svärfars 10% LRF rabatt så blev den inte så mycket dyrare än byggmax och billigare än XL bygg. Kvalitén på virket är tiptop, inget andra hands rat som det byggmax har...

8209623_orig.jpg

Gränsfall att reglarna gick att få upp för trappen... Här är min svärmor som hjälper till.

9895569_orig.jpg

Första tillfälliga reglarna uppsatta.. Dom är där för att mäta och fästa linor i... Inget att rakt i ett gammalt timmerstomme hus, så det krävdes väldigt mycket mätande innan vi kunde sätta igång.

7714219_orig.jpg

Min flickvän och hennes pappa reglar upp. Den dagen var jag själv sjuk, så dom fick göra det mesta av jobbet medans jag tyckte synd om mig själv och hade dåligt samvete.

...

Redigerat av xfreddex
Link to comment
Dela på andra sajter

Häftigt! Hoppas att din studio, med tiden på din sida, blir precis som bra som du tänkt och önskar dig! Alltid gött med de som vågar kasta sig ut och bekämpa det okända 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

7599453_orig.jpg

Andra lasset med isolering och lite annat (virke till andra projekt också) kom med utkörning lite senare.

8127282_orig.jpg

Nu börjar det likna nåt. Taket är uppreglat. Nu ska första lagret isolering på.

4356858_orig.jpg

Här isoleras det för fullt

6097940_orig.jpg

Första lagret isolering är färdigt. Sen ska det på två lager till. Ett i mitten och ett längst ut mellan reglarna. Det sätter man upp när innertaket ska på. Men först ska elen installeras med diverse eluttag, spotlights osv.

5792498_orig.jpg

Hundarna inspekterar rummet

7163297_orig.jpg

Nu kanske vissa av er tycker att det saknas luftspalt och sånt. Men i detta hus kommer det inte att behövas. Taket är så otroligt dragigt, glest mellan brädorna och endast ett väldigt tunt lager ovanpå, som ni kan se på bilden. Så vi har fått grönt ljus av två professionella bygg-gubbar att det inte behövs. Om det hade varit ett nya tätare hus hade det dock varit viktigt.

...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Häftigt! Hoppas att din studio, med tiden på din sida, blir precis som bra som du tänkt och önskar dig! Alltid gött med de som vågar kasta sig ut och bekämpa det okända 🙂

Tack 🙂

Bygget går sakta framåt, men det känns redan väldigt lovande.

Näst upp är att regla upp en innervägg. Det är väggen in mot resten av huset, så där behövs ingen isolering.

Dom andra väggarna kommer jag att lämna som dom är, fast fönster och ramar kommer att bytas ut.

8449771_orig.jpg

Min mamma (som inte ville vara med på bild) hjälper till att regla upp väggen.

9811250_orig.jpg

Det börjar sakta likna nåt.. Det tar tid och kräver väldigt mycket mätande eftersom ingenting i dessa gamla timmerhus är rakt...

Det var allt än så länge. Nästa vecka ska vi göra klart väggen, sen kommer elektrikern hit och drar elen.

Fortsättning följer...

Redigerat av xfreddex
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul! Vars i Umeå är detta? 🙂

Det här är i Gryssjön, ca 3 mil utanför Umeå. Om man ska helt korrekt ligger det faktiskt i Robertsfors kommun. 😛

Just nu är det lite uppehåll i byggandet, pga semestertider. Men jag hoppas att komma igång igen snart. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är i Gryssjön, ca 3 mil utanför Umeå. Om man ska helt korrekt ligger det faktiskt i Robertsfors kommun. 😛

Just nu är det lite uppehåll i byggandet, pga semestertider. Men jag hoppas att komma igång igen snart. 🙂

hehe ok 🙂

Ja passa på att vara ledig i denna "värme", du jett ju ti å ha nå å gör på vintern å! 😉

Ser då ut å kunna bli riktigt jäkla bra det där. Vilken utrsutning har du tänkt att installera där? Blir det bara studioutrustning eller kommer du även att stoppa in t.ex. trummor?

Redigerat av bollkaka
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Håll nästan på att glömma denna tråd eftersom bygger står stilla just nu...

Vilken utrsutning har du tänkt att installera där? Blir det bara studioutrustning eller kommer du även att stoppa in t.ex. trummor?

Det blir ett inspelningsrum. Så det kommer att fyllas med förstärkare, trumset, förvaringsutrymmen (för mickar, sladdar och sånt) och en liten DIY hörna. Kontroll-rum blir i ett annat rum på samma våning. Där kommer dom flesta studiogrejerna att sitta.

Känns lite fånigt att börja lista upp vilken utrustning jag har, men kort och gott kan man säga att det är ett par fina trumset och en jäkla massa rörförstärkare som kommer att stå i det nya rummet.. även lite annat kul, analog synthar, bandekon och rullbandare 🙂

Redigerat av xfreddex
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Efter många månaders sporadiskt byggande (mest under dom sista två månaderna) är studion äntligen klar och inredd! Wohoooo

Jag och min sambo har gjort det mesta själva, förutom elen och vattnet (till elementen) som fick installeras a proffs. Det har varit mer jobb än vi någonsin hade kunnat tro och senaste tiden har vi spenderat i princip varenda lediga dag ihop till att bygga. Ibland var det svårt att se slutet, men vi höll ut och höll sams (nästan hela tiden 😛).

Ursäkta bristen på uppdateringar! Jag ska försöka posta mer bilder på arbetet senare om det finns intresse.

Här är iaf resultatet. Vi är väldigt nöjda!

5469096_orig.jpg

6679368_orig.jpg

3875273_orig.jpg

7901147_orig.jpg

8879181_orig.jpg

DIY hörnan för mina gitarreffekter (läs mer om dom på www.parasitstudio.se)

4627835_orig.jpg

Kontrollrummet (som fortfarande är work in process)

8265792_orig.jpg

Utsikten ifrån inspelningsrummet

4083143_orig.jpg

Det är en dröm jag har haft i många år att har studion hemma. Min förra lokal låg ca 45 minuter hemifrån.

Nu är det bara massa jäkla multikabel-lödande kvar innan studion är helt funktionell. 🙂

/ Fredrik

Redigerat av xfreddex
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...