Jump to content
Annons

Tjänar ni pengar på Spotify?


Den Gode

Recommended Posts

Annons

En Fika typ 😄 Nä inte gjort ngt som ens kan räknas som PR, mest polare som lyssnat.

Att jobba heltid och samtidigt försöka ägna all ledig tid till musik och lära sig mer och utvecklas det har gjort mig till en eremit utan vänner, tur att man har flickvän iaf. som man kan hänga på vid ngt socialt sammanhang i mån om tid haha. Var klämmer man in PR? kanske bättre planering vet ej?

Redigerat av Acekorv
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Bara så där apropå Spotify. Finns det någon som slagit igenom på Spotify? (Inte på forumet alltså, något som blivit stor utan något annat än genom Spotify och/eller möjligen med youtube?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte påstå att jag blivit rik på Spotify, kan tänka mig att det har blivit en tusing eller så i år.

Men hur ligger det till om man skulle kläcka ur sig en riktig brottarhit som slår som fan och får några miljoner lyssningar. Läste någonstans att man får ca 0,04 öre per spelad låt på Spotify. Så får man fem miljoner lyssningar så blir det 200.000kr. Ska man då skatta för dom pengarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte påstå att jag blivit rik på Spotify, kan tänka mig att det har blivit en tusing eller så i år.

Men hur ligger det till om man skulle kläcka ur sig en riktig brottarhit som slår som fan och får några miljoner lyssningar. Läste någonstans att man får ca 0,04 öre per spelad låt på Spotify. Så får man fem miljoner lyssningar så blir det 200.000kr. Ska man då skatta för dom pengarna?

Jodå. Antar att enklast (enda?) sättet är att starta egen firma då.. någon som vet vart gränsen går för hur mycket skattefritt man får tjäna?

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Så får man fem miljoner lyssningar så blir det 200.000kr. Ska man då skatta för dom pengarna?

All form av royalty du får är oskattade pengar. Du redogör för royaltyn när du deklarerar och betalar inkomstskatt och egenavgifter på det beloppet.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Läste någonstans att man får ca 0,04 öre per spelad låt på Spotify. [...]

Om jag inte minns helt knackigt nu så betalar Spotify (och andra streamingtjänster) utefter en så kallad Pro-rata modell, vilket innebär att ersättningen per stream varierar beroende på tjänstens totala intäkter (pengar från abonnenter och reklam) under perioden dividerat med totala mängden streams under samma period. Kvoten blir då vad varje stream är värd.

Av dessa pengar brukar man säga att 30% går till Spotify själva, 60% går till Fonogramproducenten (skivbolaget, som i sin tur betalar till artisterna efter gällande fonogramavtal) och 10% går till upphovsmännen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en tråd, som lades upp för en tid sedan, av en kille som gjorde låtar som 16-åring, som han hade tjänat rejält med pengar på när han lade upp dem på Spotify. Jag kan inte hitta tråden som jag hade tänkt länka till här.

Om någon vet vilken tråd jag menar och hittar den, så lägg gärna upp en länk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, så om man skulle slänga ihop en låt och lägga upp på spotify och sedan sätta den på repeat så skulle det inte ge några intäkter?

Annars hade det ju vart en smart grej 🙂

Ju fler streams - desto mer pengar, såklart. Så i teorin skulle det absolut fungera. Jag har dock hört att Spotify, liksom Google, har algoritmer som ska lokalisera denna typen av "fusk" genom datorernas ip-adresser. Men jag kan absolut ha fel här, så ta det inte som någon fakta 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det är skumt att det skulle vara "fusk". Man betalar ändå för tjänsten och man lyssnar på vad man vill, hur mycket man vill. Skulle det så vara att man lyssnar på samma låt hela tiden så är det väl ändå upp till den enskilde tycker man ju. Men men...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en tråd, som lades upp för en tid sedan, av en kille som gjorde låtar som 16-åring, som han hade tjänat rejält med pengar på när han lade upp dem på Spotify. Jag kan inte hitta tråden som jag hade tänkt länka till här.

Om någon vet vilken tråd jag menar och hittar den, så lägg gärna upp en länk.

Denna?

//forum.studio.se/topic/109283-det-gar-att-tjaena-pengar-pa-musik-samarbete/page__hl__samarbete

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant läsning!

Men hur funkar det med stim då? Får man pröjs även därifrån när låtarna spelas på Spotify?

Yesbox. De 10% av kakan med upphovsrättsliga intäkter betalas från Spotify till stim/NCB, som i sin tur betalar vidare till upphovsmän och förlag.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Så man bör helt enkelt gå med i Stim om man har musik på Spotify?

Det känns som en sund idé. Stim samlar in den upphovsrättsliga ersättningen på dina låtar, vare sig du är medlem eller inte. (såvida du inte aktivt motsatt dig detta) Så vill du få ut de eventuella pengarna som finns är det bra att gå med!

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar få cash från Spotify både via Stim och sedan kvartalsavräkningar via skivbolag som jag fakturerar.

Alla cash som jag får via Stim är oskattade. Men informationen hamnar automatiskt i deklarationen.

Brukar få så mycket att jag kan leva 3-5 månader om året på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nånga tusenlappar per år, andra streamingtjänster inräknat som itunes och deezer.

Detta gäller främst mitt gamla band Turn off your television som släppt 3 skivor, men även mitt soloprojekt Låtsaspoeten.

Även Stim betalar ut lite då och då, brukar röra sig om småsummor där också.

Men detta är bara fickpengar. Det är min studio, och mitt jobb på Kulturens, samt skriveri för M3 som betalar hyra och mat.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...