Jump to content
Annons

Tjänar ni pengar på Spotify?


Den Gode

Recommended Posts

Annons

För lite men har som mål att nå 1.000.000 lyssningar på Bajs i Bastun, mer än 200tusen lyssningar kvar 😄 tar för lång tid 🙁

Men ni är ju kända. Kan du inte tala om vad ni tjänar och om ni gör något särskilt för att få fler lyssningar på era låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ni är ju kända. Kan du inte tala om vad ni tjänar och om ni gör något särskilt för att få fler lyssningar på era låtar.

Brukar säga vi tjänar ungefär så vi kan leva på musiken (om vi bara får käka ett mål mat om dagen på typ Donken och bo billigt i en kartong nånstans under typ en bro 😛) obs gäller bara tunnan, moroten jobbar gratis och får sin lön i piskrapp!

Finns inga riktigt bra tips på att få fler att lyssna, bara halvbra och dåliga. På 90/2000 talet när konkurensen på nätet var mindre kunde man nå ut mycket lättare.

Använde tex många tjyvknep för att folk skulle hitta våra mp3or. Sökte man tillexempel i Altavista på "ballefjong" så kom endast en hemsida upp, våran 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Bara så där apropå Spotify. Finns det någon som slagit igenom på Spotify? (Inte på forumet alltså, något som blivit stor utan något annat än genom Spotify och/eller möjligen med youtube?

Nomy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjänade några hundra när jag var på UBETOO och fick ut album på Spotify via dem.

Nu har jag använt Distrokid och Spinnup och tjänat någre €. Hatar att promota mina album via massmail, Facebook etc ... Tipsar bara vänner och bekanta - mun till öra... och folk på Länghsta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så ger inte Spotify några större pengar. En hit i Sverige med ca 20 000 000 spelningar ger ca 250 000:- om du äger alla rättigheter själv och inte har något förlag. Har du förlag tar dom ca 75 000:- vid standardavtal, då har du runt 87 000:- kvar efter skatt och egenavgifter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så ger inte Spotify några större pengar. En hit i Sverige med ca 20 000 000 spelningar ger ca 250 000:- om du äger alla rättigheter själv och inte har något förlag. Har du förlag tar dom ca 75 000:- vid standardavtal, då har du runt 87 000:- kvar efter skatt och egenavgifter.

Men då räknar du bara ersättningen du fått som upphovsman, eller?

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Men då räknar du bara ersättningen du fått som upphovsman, eller?

Ja, precis. Jag var lite otydlig. Detta gäller alltså ersättningen som kommer via Stim för dig som upphovsman. Inte ersättningen som kommer för masterägare (skivbolag).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, precis. Jag var lite otydlig. Detta gäller alltså ersättningen som kommer via Stim för dig som upphovsman. Inte ersättningen som kommer för masterägare (skivbolag).

Måste fråga dig som har erfarenhet av att ha gjort låtar som slagit.

Skulle du kunna ge en grov siffra på hur många download-försäljningar (typ iTunes) som genereras i förhållande till mängden streams? Samt, är liveframträdanden den största inkomstkällan, även för dig som upphovsman?

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste fråga dig som har erfarenhet av att ha gjort låtar som slagit.

Skulle du kunna ge en grov siffra på hur många download-försäljningar (typ iTunes) som genereras i förhållande till mängden streams? Samt, är liveframträdanden den största inkomstkällan, även för dig som upphovsman?

Den enskild största inkomstkällan när man har en hit är Stims s.k "Musik utan rapport". Dessa pengar får man enbart ta del av när man har en stor hit som går på flera radiokanaler. Detta har jag bara varit med om en gång. Ju mer tiden går från att du hade den så minskar pengarna drastiskt. Så det gäller att ha hits 😉 Nä, skämt å sido. Så länge man kan leva normalt tycker jag det är riktigt bra.

Har ingen aning om vad som ger mest utöver det. Det är en salig blandning. I den här branschen är det många bäckar små som gäller. Jag får från Stim, produktioner, som kursledare, håller i föreläsningar, mixar och spelar in sång 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enskild största inkomstkällan när man har en hit är Stims s.k "Musik utan rapport". Dessa pengar får man enbart ta del av när man har en stor hit som går på flera radiokanaler. Detta har jag bara varit med om en gång. Ju mer tiden går från att du hade den så minskar pengarna drastiskt. Så det gäller att ha hits 😉 Nä, skämt å sido. Så länge man kan leva normalt tycker jag det är riktigt bra.

Har ingen aning om vad som ger mest utöver det. Det är en salig blandning. I den här branschen är det många bäckar små som gäller. Jag får från Stim, produktioner, som kursledare, håller i föreläsningar, mixar och spelar in sång 🙂

Alright! 🙂 Kul läsning, tack för att du delar med dig!

För att fortsätta på ämnet har jag som upphovsman dragit in strax över 140 000 streams totalt sätt. Har inte sett ett öre från STIM än, vilket får mig att börja fundera över Spotify:s "Approved Play" - teknologi. någon som har runda siffror på hur många procent av antalet streams som inte är Approved plays?

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni minns att jag tipsade om att man kunde tjäna mycket pengar på covers på Spotify? Många avfärdade mig som en galning som vanligt som inte vet vad jag pratar om. Adele släppte aldrig skyfall på Spotify utan ett bolag såg sin chans att tjäna lite pengar och släppte en cover på skyfall på Spotify. Låten har i skrivande stund streamats över 21 miljoner gånger. Allt handlar inte om att skriva hits

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni minns att jag tipsade om att man kunde tjäna mycket pengar på covers på Spotify? Många avfärdade mig som en galning som vanligt som inte vet vad jag pratar om. Adele släppte aldrig skyfall på Spotify utan ett bolag såg sin chans att tjäna lite pengar och släppte en cover på skyfall på Spotify. Låten har i skrivande stund streamats över 21 miljoner gånger. Allt handlar inte om att skriva hits

Men då måste man äga mastern alternativt ha ett lukrativt avtal med skivbolaget som äger mastern..

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då måste man äga mastern alternativt ha ett lukrativt avtal med skivbolaget som äger mastern..

Det finns tjänster som man kan använda sig av. Där man köper en licens

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Men då måste man äga mastern alternativt ha ett lukrativt avtal med skivbolaget som äger mastern..

Avtal med masterägaren? Nej, bara om du ska använda någon av kanalerna från originalinspelningen. Masterägaren äger bara själva inspelningen, inte det som är inspelat.

Du behöver dock tillstånd från upphovsman när du ska göra en bearbetning på verket. Annars är det fritt fram bara man gör rätt för sig vid utgivningen.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, la upp en låt med koden jag fick här på forumet för lite mer än ett år sedan och har för några veckor sedan betalat in årsavgiften på Spinnup. Jag börjar närma mig tusenlappen och känner att jag snart kan dra mig tillbaka, ha ha =)

Har inte marknadsfört låten någonting förutom facebook typ. Men jag har några tusen spelning från England bla och jag fattar inte hur det går till, men visst är det kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avtal med masterägaren? Nej, bara om du ska använda någon av kanalerna från originalinspelningen. Masterägaren äger bara själva inspelningen, inte det som är inspelat.

Du behöver dock tillstånd från upphovsman när du ska göra en bearbetning på verket. Annars är det fritt fram bara man gör rätt för sig vid utgivningen.

Jojo, men jag pratade om huruvida tjäna stora pengar på en cover eller inte 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte marknadsfört låten någonting förutom facebook typ. Men jag har några tusen spelning från England bla och jag fattar inte hur det går till, men visst är det kul!

Är det några fans du inte kände till som har hört av sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jojo, men jag pratade om huruvida tjäna stora pengar på en cover eller inte 🙂

Är inte alls med på vad du menar nu. Varför skulle masterägaren helt plötsligt få rättigheter till ett verk, bara för att det är pengar med i bilden?

Om du gör en cover kan du inte tjäna några pengar som upphovsman. Om du snarare gjort en bearbetning så måste denna bli godkänd av den ursprunglige upphovsmannen för att få lov att spridas till allmänheten. Med detta tillstånd blir du då upphovsman till den bearbetningen, men det är en helt annan historia.

Sen om du tjänat pengar på din nyproducerade master eller inte, har inte masterägaren på originalet någonting att säga till om. De har inte någon som helst rättighet till din inspelning då du inte har använt något utav deras inspelade spår (såvida du inte gjort en remix med deras sångspår eller liknande. Det är en helt annan juridisk fråga).

Närstående rättigheter och Upphovsrätt är inte samma sak.

Edit: Förtydligande

Edit 2: Detta baseras helt också på vad lagen säger. En masterägare _KAN_ ha avtalat sig till rätten över verket i skivkontraktet. Men det är ingen rättighet de äger enligt lag utan att den blivit överlåten till dem av upphovsman.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte alls med på vad du menar nu. Varför skulle masterägaren helt plötsligt få rättigheter till ett verk, bara för att det är pengar med i bilden?

Om du gör en cover kan du inte tjäna några pengar som upphovsman. Om du snarare gjort en bearbetning så måste denna bli godkänd av den ursprunglige upphovsmannen för att få lov att spridas till allmänheten. Med detta tillstånd blir du då upphovsman till den bearbetningen, men det är en helt annan historia.

Sen om du tjänat pengar på din nyproducerade master eller inte, har inte masterägaren på originalet någonting att säga till om. De har inte någon som helst rättighet till din inspelning då du inte har använt något utav deras inspelade spår (såvida du inte gjort en remix med deras sångspår eller liknande. Det är en helt annan juridisk fråga).

Närstående rättigheter och Upphovsrätt är inte samma sak.

Jag tänkte att det fungerade så här:

Pengar för strömningen går till den som äger mastern, d v s du, om du gjort en cover. STIM och liknande tar betalt av Spotify för att ersätta upphovsmakaren.

Vanligtvis behöver man ju inte tillstånd för att publicera/spela en cover så länge man betalar STIM? Kanske funkar annorlunda på Spotify..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte att det fungerade så här:

Pengar för strömningen går till den som äger mastern, d v s du, om du gjort en cover. STIM och liknande tar betalt av Spotify för att ersätta upphovsmakaren.

Vanligtvis behöver man ju inte tillstånd för att publicera/spela en cover så länge man betalar STIM? Kanske funkar annorlunda på Spotify..?

Precis så, varför ska du då skaffa ett avtal med masterägaren till originalet?

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nu var det några år sedan jag tipsade om detta. Mest för att många som sitter i studios kunde tjäna pengar på covers och karaoke versioner av kända låtar. Som är en stor marknad på både iTunes och Spotify. Nu finns det så mycket så att det nästan är för sent. Men skulle jag göra covers idag så skulle jag sikta in mig på dom artister som av någon anledning inte vill finnas på Spotify eller som gått till liknande konkurrenter. Där ser jag en marknad. Och nu Så kan avtalen och vilka marknader man kommer ut på ha ändrats.

http://members.cdbaby.com/license-cover-song.aspx

http://www.easysonglicensing.com

https://loudr.fm/licensing

Annars får man kontakta dom bolagen i Sverige som äger rättigheterna till låtarna och gå den vägen.

En sak är dock säker man blir inte rik och kommer inte så värst långt genom att hänga på ett forum 24h om dygnet. Börja lägg all den tid som ni lägger på internet på det ni älskar att göra. Då är chansen betydligt större att ni lyckas med era mål.

Mvh

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Ja, precis. Jag var lite otydlig. Detta gäller alltså ersättningen som kommer via Stim för dig som upphovsman. Inte ersättningen som kommer för masterägare (skivbolag).

Om du själv äger mastern och är upphovsman och har 20 milj spelningar tjänar man ganska ok.
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis så, varför ska du då skaffa ett avtal med masterägaren till originalet?

Jag menade att man måste äga mastern till covern själv eller ha ett lukrativt avtal med ett skivbolag för att tjäna pengar på en cover, eftersom Stim-pengar eller motsvarande går till kompositören 🙂

Krångligt det blev 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nu var det några år sedan jag tipsade om detta. Mest för att många som sitter i studios kunde tjäna pengar på covers och karaoke versioner av kända låtar. Som är en stor marknad på både iTunes och Spotify. Nu finns det så mycket så att det nästan är för sent. Men skulle jag göra covers idag så skulle jag sikta in mig på dom artister som av någon anledning inte vill finnas på Spotify eller som gått till liknande konkurrenter. Där ser jag en marknad. Och nu Så kan avtalen och vilka marknader man kommer ut på ha ändrats.

http://members.cdbaby.com/license-cover-song.aspx

http://www.easysonglicensing.com

https://loudr.fm/licensing

Annars får man kontakta dom bolagen i Sverige som äger rättigheterna till låtarna och gå den vägen.

En sak är dock säker man blir inte rik och kommer inte så värst långt genom att hänga på ett forum 24h om dygnet. Börja lägg all den tid som ni lägger på internet på det ni älskar att göra. Då är chansen betydligt större att ni lyckas med era mål.

Mvh

Personligen är inte mitt mål att tjäna pengar på musiken utan att få ihop ett album som jag själv är helt 100% nöjd med. Den sistnämnda faktorn kan kanske rentav försämra chanserna att tjäna pengar 🙂

Själv sitter jag inte mer än runt tio minuter per dag på det här forumet, totalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen är inte mitt mål att tjäna pengar på musiken utan att få ihop ett album som jag själv är helt 100% nöjd med. Den sistnämnda faktorn kan kanske rentav försämra chanserna att tjäna pengar 🙂

Själv sitter jag inte mer än runt tio minuter per dag på det här forumet, totalt.

Jag hatar pengar och hela det monetära systemet. Men pengar ger mig frihet och lugn och ro i själen. Hemsk och tragiskt men så ser sanningen ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...