Jump to content
Annons

Forumets medlemmar på Spotify


Implasticyde

Recommended Posts

Hej. Sökt, både i forumet och genom google, men fann ingen tråd där forumets medlemmar själva kan posta sina officiella skapelser som finns på Spotify. Om det är så att tråden redan existerar tar jag tacksamt emot url till tråden så skall jag posta där istället. Min tanke med denna tråd är att dels synliggöra vad vi faktiskt gjort istället för att bara skriva/prata om det och att vi förhoppningsvis finner både inspiration och glädje av och för varandra.

Mitt första bidrag i etern finns numera i form av en "remix" på en polares låt:

Nukleuz - Zombies (Elevate Remix)

Det jag fick att arbeta med var grundtempo, wav-filer och MIDI-dumpar från originalet som skapades i Cubase. "Remixen" är ingen traditionell remix utan egentligen en helt ny låt baserad på originalet. Det jag använt är delar av wav-filerna och grundtempot. Resten är skapat i Logic med hjälp av mjukvarusynthar/pluggar, klipp och klistra, fantasi och svett. Jag fick en tidsfrist på ca 3 veckor sommaren 2014 och slog personligt rekord och hade låten färdig inom utsatt tid och var dessutom nöjd med resultatet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...

Min tanke med denna tråd är att dels synliggöra vad vi faktiskt gjort istället för att bara skriva/prata om det och att vi förhoppningsvis finner både inspiration och glädje av och för varandra.

...

...Youtube räknas inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha enbart egna alster eller även sånt man gjort åt andra i sin studio, eller andra studior genom tiderna?

Jag hade tänkt mig egenproducerade alster men du har kanske en god idé som jag helt bortsett ifrån? Du får gärna utveckla dina frågor då de lät intressanta!
Link to comment
Dela på andra sajter

...Youtube räknas inte?

Förstår inte riktigt din fråga men det finns en tråd här i forumet där medlemmar finns på youtube: //forum.studio.se/topic/59441-youtubeklipp-daer-vi-sjaelva-aer-med/ 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt din fråga ...

Min fråga var egentligen relaterad till "...synliggöra vad vi faktiskt gjort istället för att bara skriva/prata om det..." och menade på att det finns fler plattformar än Spotify. Just jag använder Youtube och forumets egen uppladdningsplats. Sedan finns nåt jag inte använder: Soundcloud.

...Men tråden kanske mer handlar om att skapa spellistor på Spotify. Och det är väl bra att vara med i en sådan.

(Den där Youtubetråden du hänvisar till är inte begränsad till låtar om jag minns rätt.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fråga var egentligen relaterad till "...synliggöra vad vi faktiskt gjort istället för att bara skriva/prata om det..." och menade på att det finns fler plattformar än Spotify. Just jag använder Youtube och forumets egen uppladdningsplats. Sedan finns nåt jag inte använder: Soundcloud.

...Men tråden kanske mer handlar om att skapa spellistor på Spotify. Och det är väl bra att vara med i en sådan.

(Den där Youtubetråden du hänvisar till är inte begränsad till låtar om jag minns rätt.)

Aha. Då är jag med 🙂 Anledningen till att jag hänvisade till Spotify är att Spotify är något som de flesta använder (jag har till slut kapitulerat och gått över till Spotify istället för att köpa alla min musik men det är en helt annat diskussion) och att jag är väldigt stolt över min remix och hoppades att det finns fler än jag som gillar låten. För egen del får jag erkänna att jag kan räkna på min ena hand de gånger jag lyssnat på låtar direkt genom forumet 😊

Tanken var inte att skapa en spellista men när du säger det tycker jag att det vore grymt kul att ha en spellista på Spotify med enbart musik skapad av forumets medlemmar! Det verkar finnas ett par spellistor redan men det vore klockrent med en officiell spellista från forumet, kanske något för forumets chef "Anders F" att ta tag i för att synliggöra och tydliggöra? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Jag hade tänkt mig egenproducerade alster men du har kanske en god idé som jag helt bortsett ifrån? Du får gärna utveckla dina frågor då de lät intressanta!

Ja. jag tänkte helt enkelt produktioner man på nåt sätt varit involverad i som producent eller ljudtekniker men som givits ut av annan artist.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. jag tänkte helt enkelt produktioner man på nåt sätt varit involverad i som producent eller ljudtekniker men som givits ut av annan artist.

Aha. Ja, varför inte! För egen del hade jag uppskattat om man skriver vad man gjort (med risk för att avslöja sin egen identitet) då det ger mer information till forumets medlemmar. Kan handla om både mixning, hur man gjort för att bli ljudtekniker, producent eller vad det nu kan vara. Är det något mer du tycker borde tilläggas tages förslag tacksamt emot! 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är mina ljud på spotify, iallafall från de senaste 5 åren, samlade i en spellista :

Det varierar vad jag gör på skivorna, allt från trummor, piano, bas/kontra, gitarr, sång till produktion.

För den som gillar genrer och separata listor för varje skiva/artist:

Oaklands-Instrumental rock

Övervänt-folkig jazz typ

By hand-handknackad synth

Markus Porsklev-improvisation på piano m.m och lite klassiskt.

Abscession-death metal

Devaraja-death metal

Zombie destruktion-death metal

Enjoy!

Redigerat av Gorlum
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Lite på Spotify som antingen är helt eget eller där jag producerat och spelar i bandet. (The Damps Project).

Mitt material:

http://spotify:track...n0vHsSZFkJbKpkN

http://spotify:track...QerskyET3IGUx99

http://spotify:track...6ch1c25AXX20NEj

http://spotify:track...rHkQ3x8XZHHcee8

The Damps Project:

http://spotify:artis...j3a3zK9O3UF6UvT

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Mitt första album om 5 låtar finns nu på Spotify. Det har varit en lång, men häftig skapandeprocess om ca 4 år där jag jobbat ensam. Allt är gjort i Reason 8 med diverse RE's. Slutmix och mastering i samarbete med Rush sounds (https://rushsoundsstudio.wordpress.com/) som skötte spakarna, vilket fungerade toppen (den biten hade jag verkligen underskattat :-).

En kul detalj är att det är min då 8-åriga dotter som wailar i refrängen på Endless Lullaby. Ganska häftigt resultat tycker jag själv 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...