Jump to content
Annons

Tjänar ni pengar på Spotify?


Den Gode

Recommended Posts

Bara så där apropå Spotify. Finns det någon som slagit igenom på Spotify? (Inte på forumet alltså, något som blivit stor utan något annat än genom Spotify och/eller möjligen med youtube?

Lorde - Royals fick sitt genombrott via Spotify.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
  • 5 år senare...

Har dragit in några hundralappar genom åren via Spotify, men inte en spänn från Itunes, Tidal mm som distribueras till via Amuse (använde Spinnup för några år sedan). Det är lite konstigt, borde ju bli en krona eller två i alla fall.

Väntar på 121 spänn från STIM vilket var lite kors i taket för det trodde jag inte skulle hända någonsin. Allt från streams via Spotify. Är både upphovsman och artist så då blir någon krona. Inget förlag eller annat mellan.

 Går inte att leva på men gör musik och en och annan video för att det är kul och för att jag inte kan låta bli. 

Förresten, Skatteverket tyckte att jag var näringsidkare då jag fått 350 Sek i royalty från Amuse. Fick skicka in en blankett om hobbyverksamhet för att få ordning på det.  Från Skatteverkets hemsida så alla vet vad en hobby är: 

Vad räknas som en hobby?

En hobby är

  • något du utövar på din fritid
  • inte din huvudsakliga försörjning
  • inte arbete som du utför på uppdrag av någon annan....

"I princip är alla inkomster från hobbyverksamheten skattepliktiga."

Så får väl lämna in en extra blankett T2 om jag väljer att ta ut royalty eller får lite STIM-pengar nästa år också. Men går förstås flera tusenlappar back inte plus. Musik är kul men kostar om man som jag uppgraderar lite programvara, köper lite strängar och några munspel och så vidare. 

Redigerat av berch
stavfel + extra information
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...