Jump to content
Annons

Papercut

Recommended Posts

Annons

Nej, projektet går att öppna igen, men det låter ingenting för en manuellt laddat om alla pluggar en och en. Då låter alla kanaler igen, men volymen är mycket lägre än tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va riktigt sugen! Sen såg jag att funktionerna som var det tyngsta nyheterna med Cubase 8 (som tex bounce in place) funnits i Studio One i åratal. Tänker ändå testa demot. Men som det ser, så är det enda som skulle kunna få mig att lämna studio One för Cubase är bättre integrering med daw controllers.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Vad menas med bounce in place? jämfört med bounce förr?

Förut bouncade man hela signalkedjan, nu kan man välja delar av kedjan och man kan skapa flera filer istället för en enda för ett track (om man har flera parter eller som dom kallar det nuförtiden, events).

Tyvärr verkar det inte funka för monospår!

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis beställt Åttan till hemmadatorn. Läste på Steinbergs sida att version 8 skall vara betydligt snabbare och effektivare än 7.5, stämmer detta?

Den går i alla fall snabbare att ladda tycker jag. Med Asio-Guard så får VST-performance lägre utslag framför allt på peak (blåa). Latency blir densamma (för samma inställning på ljudkortet) men man får bättre marginal, vilket gör att man möjligen kan sänka latency-värdet innan man får knaster.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Har precis beställt Åttan till hemmadatorn. Läste på Steinbergs sida att version 8 skall vara betydligt snabbare och effektivare än 7.5, stämmer detta?

Enligt steinberg så har den blivit snabbare för varje version sedan cubase SX1. Men det går inte att köra på så gammal hårdvara. Hur som helst så i fallet med 7.5 vs 8.0.10 så har mycket blivit snabbare för mig i alla fall. Men det är olika på steinbergs forum så tycker en del att den är snabbare andra långsammare. Det som är den stor skillnaden är att man kan ha fler plugins nu än tidigare. Mindre frysande av spår osv.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Ngn som vet om man kan köra Cubase 8 utan "aero"...känns lite konstigt att man måste aktivera "aero" för att ens starta Cubase 8!!

Kr nu både Cubase 7.5 och Cubase 8...känns som att jag skall fortsätta att köra7.5 eftrsom det känns bättre rent bildmässigt! Ngn som vet om CPU handskas bättre med Cubase8?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har att göra med att cubase har adopterat lite mac-feeling och har genomskinlig bakgrund och ett nytt sätt att hantera fönstren och hur de lägger sig och sådär. För oss har det varit lite buggigt. Tror jag lyckades till slut med att köra det utan aero. Kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde, men det som är bekymret nu är bara att man tappar bort fönster titt som tätt typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 3 månader senare...
pme (oregistrerad)

Jag tycker att Cubase 6.5 har den överlägset trevligaste layouten, Cubase 8 gillar jag inte alls. Vad tycker ni? Rent visuellt alltså...

Om det är någon som vill sälja version 6 eller 6.5 så hör av er!

6.5 känns mer homogen. 8 ser ut som den gamla här och var och nyare på andra ställen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med färgscheman? Hur mycket kan man ändra själv? Jag tycker att Cubase 8 känns så jävla mörkt... 😲

Pröva "Project Colors Dialog" - s1032 i pdf-manual för C8.

Increase/Reduce Intensity of all Colors

Increase/Reduce Brightness of all Colors

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har laddat ner Cubase 8 Elements demoversion och håller på att klura ut hur den funkar. Jag kör 64 bit Win 7, och drog ner 64 bitars versionen av Cubase. Men det verkar inte som att jag kan använda mig av all min RAM i datorn?

Jag har 16gb RAM, och det hade ju vart gött att kunna använda sig av detta när man kör tunga bibliotek i Kontakt 5. Någon som vet om det är begränsningar i Cubase 8 Elements eller om det är jag som har gjort något fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Har laddat ner Cubase 8 Elements demoversion och håller på att klura ut hur den funkar. Jag kör 64 bit Win 7, och drog ner 64 bitars versionen av Cubase. Men det verkar inte som att jag kan använda mig av all min RAM i datorn?

Jag har 16gb RAM, och det hade ju vart gött att kunna använda sig av detta när man kör tunga bibliotek i Kontakt 5. Någon som vet om det är begränsningar i Cubase 8 Elements eller om det är jag som har gjort något fel?

Det är ingen begränsning i minnesmängd för elements. Har du provat att skruva upp kontakts buffertstorlek?
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...