Jump to content
Annons

Papercut

Recommended Posts

Är det någon som får automapping att fungera i Cubase 8?, kan inte få mina rattar att styra mina filter. "learn" funktionen på min novation mk2'a fungerar utmärkt i cubase 7.5 men i 8'an går det inte alls. Kan bara styra mixern vilket jag kan tycka är är aningen meningslöst.

Är helt beroende av ratttyrning till mina dualfilter, funkar det inte i 8'an får man ju gå tillbaka till 7.5:/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

kan inte få mina rattar att styra mina filter. "learn" funktionen på min novation mk2'a fungerar utmärkt i cubase 7.5 men i 8'an går det inte alls.

Låter ju tråkigt. Finns olika sätt att koppla rattar (även beroende på om det är VST3 eller inte), du kan inte få det att funka på ett annat sätt än du brukar göra (kolla pdf) ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när man börjar vänja sig vid grafiken osv så känns det rätt bra.

Gillar dock inte att man inte kan få ett fönster att stanna även om man klickar bredvid.

Redigerat av rammega
Link to comment
Dela på andra sajter

Ang VCA kanaler.

Kan inte lägga till en send eller instert för den delen på endast 1 kanal utan att den påverkar hela VCA gruppen. Hur går man runt detta?

Det är lite som att ha en Q-link knapp som inte går att klicka bort:/

Med vänliga hälsningar Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

khaldrogo (oregistrerad)

Tjennatjenna! Kämpade mig igenom manualen till Cubase för ett tag sedan och lärde mig så grymt mycket på det. Vill nu gå igenom en hel del av Cubase igen för att förfriska minnet. Det skulle det var nice om någon har tips på andra saftiga/breda/genomgående guider eller manualer av andra än Steinberg för att få lite mer knowledge om programmet och plugga på.

Redigerat av khaldrogo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
pme (oregistrerad)

"på tiden"

Vad är det som krånglar hos dig?

This update addresses issues with the pre-count and metronome click, resolves issues using Mackie Control remotes and improves stability using third-party plug-ins. A complete list of fixes will be announced at the date of availability.
Mackie Control och stabilitet för third-party plugins är det som matchar. Slate Digital VST3 plugins är inte direkt stabilt...
Link to comment
Dela på andra sajter

Mackie Control och stabilitet för third-party plugins är det som matchar. Slate Digital VST3 plugins är inte direkt stabilt...

Slate själv skrev på gearslutz att han rekommenderar folk att inte använda VST3-versionen utav i alla fall VMR tills vidare. Vet inte om det gäller hans andra pluggar också men funkade det i äldre versioner av cubase borde det ju funka nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Slate Digital VST3 plugins är inte direkt stabilt...

För ett par år sedan var Melodyne instabilt i VST3-version, men funkade perfekt i VST2-versionen. Det löste Celemony ganska snabbt, så frågan är om instabilitet med VST3-versionen inte snarare är ett problem för Slate och inte för Steinberg...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

För ett par år sedan var Melodyne instabilt i VST3-version, men funkade perfekt i VST2-versionen. Det löste Celemony ganska snabbt, så frågan är om instabilitet med VST3-versionen inte snarare är ett problem för Slate och inte för Steinberg...? 😉

Vi får väl se. Men nu har i alla fall Steinberg konstaterat att de har något fel. Om det löser Slate Digital felet får vi se när den kommer.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Varit på drift från Cubase i snart 2 år, men .. av alla alternativen man försöker sig på - och man har experimenterat hårt med flera - så finns det liksom inget som kan mäta sig med produktiva effektiviteten i Cubase ... börjar fan längta lite tillbaka 🙁 Skulle vara skönt att slippa alla workarounds och B-lösningar.

Hur är det med CPU-känsligheten nu i v8? Sist mindes man att CPU vart överkänslig, hoppade och for och började knastra och ha sig när CPU-belastningen var över 50%, typ 60 och uppåt ...

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Varit på drift från Cubase i snart 2 år, men .. av alla alternativen man försöker sig på - och man har experimenterat hårt med flera - så finns det liksom inget som kan mäta sig med produktiva effektiviteten i Cubase ... börjar fan längta lite tillbaka 🙁 Skulle vara skönt att slippa alla workarounds och B-lösningar.

Hur är det med CPU-känsligheten nu i v8? Sist mindes man att CPU vart överkänslig, hoppade och for och började knastra och ha sig när CPU-belastningen var över 50%, typ 60 och uppåt ...

Har det verkligen med Cubase att göra? Låter mer som problem med dator/ljudkort/drivrutiner, även om jag antar att du inte upplevt problemen med samma problem när du bytt till något annat program på samma dator. Själv har jag aldrig råkat ut för de problemen i Cubase, när vi spelade in "Edge of the silverthorn" låg processorbelastningen på 90-95% under slutmixen. Och då hade jag ändå fryst alla spår där det var möjligt 🙂

Fast det var nog Cubase SX3, kanske har de ställt till med mycket sen dess. 8:an har ju känts otroligt instabil. Men väldigt effektiv när den väl funkar (vilket den gör för det mesta)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med CPU-känsligheten nu i v8? Sist mindes man att CPU vart överkänslig, hoppade och for och började knastra och ha sig när CPU-belastningen var över 50%, typ 60 och uppåt ...

Det är väl en av selling-pointsen för 8an, enligt steinberg själva iaf.

"Performance boost for more instruments, more tracks and shorter loading/saving times"

Själv gillar jag plugin manager bl a

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Kanske lite tidigt, men har ngn prövat Slate VCC 2.0 nu efter C 8.0.10?

Stabilt?

VMR och VBC i VST3 versioner har inte kraschat för mig, inte ännu i alla fall... De gjorde de ganska lätt tidigare!
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

vad är VCC2?

Ok en trumplugg

Du kollade nog lite snabbt.. trumpluggen heter SSD 2.. VCC står för "Virtual Console Collection"

@Signia: Standarden för CPU-hungrigheten känns som den sattes redan på SX 3 tiden och har väl inte ändrats nämnvärt sen dess. Har man en dator som ligger inom rekommenderade riktlinjer och uppåt bör man inte märka så stor skillnad men jag vill minnas att första reaktionen efter att ha startat 8:an var att den kändes lite rappare rakt ur lådan jämfört med C7. Steinberg har ju trots allt haft en version på sig att optimera saker i koden, avlusa och återfixa massa strunt så det kan ju ha en bidragande orsak till detta.. Har inte haft musikriggen igång på bra länge och har inte uppdaterat CB de två sista versionerna så jag har ingen input där om hur det känns nu.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Med 8.0.10 så blev prestandan ganska mycket bättre än 8.0.5 på osx med rme ljudkort vilket jag tror beror på att asio-guard nu tycks fungera som det var tänkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter på Win8.1 och det känns lite rappare där med. Tar inte lika mycket kraft vid låg latency och laddar inte lika mycket för varje VST.

Däremot är det fortfarande nåt skumt hos mig med Korgs VST GUI (älskar ju dom plugsen annars). Hetsar man med musen så skriker det till ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter på Win8.1 och det känns lite rappare där med. Tar inte lika mycket kraft vid låg latency och laddar inte lika mycket för varje VST.

Däremot är det fortfarande nåt skumt hos mig med Korgs VST GUI (älskar ju dom plugsen annars). Hetsar man med musen så skriker det till ordentligt.

Det där har jag också upplevt, även i någon annan plugg, men kan inte komma på vilken nu.

Annars tycker jag 8.0.10 fortfarane känns lite ostabil. T ex så verkar funktionen för att scrolla upp och ner i inspektorvyn med scroll-hjulet på musen komma och gå lite som den vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har råkat ut för ett superskumt fel två gånger nu. Helt plötsligt får jag upp en dialogruta som säger någonting i stil med "VST Bridge connection lost". Sen tystnar alla spår som har någon plugg på sig. Klickar en upp en plugg (t ex GuitarRig) så är den preset en valt att ladda puts väck.

Väljer en samma preset (eller någon annan) igen så börjar det låta om spåret, men volymen är mycket svagare än innan.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade ändå varit acceptabelt, en omstart. Nu kan jag starta om både dator och Cubase, men problemet finns kvar i det projektet (om en råkat trycka på spara efter att jag fått meddelande om "VST bridge connection lost").

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...