Jump to content
Annons

Papercut

Recommended Posts

Annons

Haha.. visst är det jävligt Cborg.. Har precis gjort massa jobbiga inköp för plånboken och som grädde på moset när man skummat igenom alla deras nya videor upptäckte att de 'mycket möjligt' lagt till funktionen jag hoppats på i snart 10 år.. tog inte många tusendels sekunder innan man satt och laddade ner uppdateringen..

...sen att det förmodligen bara är ytterligare en rökridå 'a la Steinberg är väl smällen man får ta..

Redigerat av Lundin
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Haha.. visst är det jävligt Cborg.. Har precis gjort massa jobbiga inköp för plånboken och som grädde på moset när man skummat igenom alla deras nya videor upptäckte att de 'mycket möjligt' lagt till funktionen jag hoppats på i snart 10 år.. tog inte många tusendels sekunder innan man satt och laddade ner uppdateringen..

...sen att det förmodligen bara är ytterligare en rökridå 'a la Steinberg är väl smällen man får ta..

Ja, vet i alla fall vad man kommer att svära över det närmsta halvåret.
Link to comment
Dela på andra sajter

Top 10 reasons to update


  • • Performance boost for more instruments, more tracks and shorter loading/saving times
    • VCA faders* for complex mixing and automation workflows
    • Render in-place: Bounce MIDI and audio parts easily
    • Chord pads: A great way to playfully and creatively compose with chords
    • Improved windows handling on PC, dockable rack and MediaBay plus a redesigned Track List
    • Groove Agent SE 4 Acoustic Agent gives you a world-class virtual acoustic drummer

  • Plug-in manager: Arrange, sort and group your effects and instruments
  • New Virtual Bass Amp, Quadrafuzz v2, Multiband Expander*, Multiband Envelope Shaper* effects
  • Mixing updates*: Virgin territories automation mode, direct routing and Wave Meters
  • Allen Morgan Pop-Rock Toolbox: 30 construction kits, each with 25 to 30 audio and MIDI loops

Funderar över VCA-faders, i vilken situation behöver man detta?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

VCA faders har ju en utökad funktion och kan användas inom grupperna man skapat. Har man lagt t ex trummorna i en grupp så kan man justera t ex bara cymbalerna eller pukorna utan att påverka resten av trummorna. Så om man t ex vill ha ett reglage för alla trummorna men samtidigt vill kunna variera vissa undergrupper inom huvudgruppen så kan kan lättare göra den nu. Ibland så vill man ju variera ljudnivån på t ex cymbalerna så att de ligger lägre i verserna men blir mer framtonade i refrängen för att skapa dynamik och föra liv till refrängen.

Så även om de inte är en orsak i sig att skaffa Cubase 8 så är det en väldigt bra funktion för oss som kommer att använda dem flitigt.

Den största fördelen med uppgraderingen av programmet, tycker jag, är dessa två punkter:

-Performance boost for more instruments, more tracks and shorter loading/saving times

-Improved windows handling on PC, dockable rack and MediaBay plus a redesigned Track List

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha.. visst är det jävligt Cborg.. Har precis gjort massa jobbiga inköp för plånboken och som grädde på moset när man skummat igenom alla deras nya videor upptäckte att de 'mycket möjligt' lagt till funktionen jag hoppats på i snart 10 år.. tog inte många tusendels sekunder innan man satt och laddade ner uppdateringen..

...sen att det förmodligen bara är ytterligare en rökridå 'a la Steinberg är väl smällen man får ta..

😄 Precis, man vet ju aldrig med dom.

Och dessutom har de ändrat och ändrat tillbaka uppgraderingspriserna så det blir 800kr dyrare för mig än om jag hade väntat ett par månader extra. Men det är bara att bita ihop till helgen. Hoppas att deras asio-optimering ger lite resultat också.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket många massa användbara funktioner måste jag säga så det känns som de är på rätt väg..

Pluggmanagern gillade jag skarpt och att kunna lägga till pluggar via tangentbordet.. bara att kunna lägga till pluggar via <TAB> + piltangeterna var värt hela uppgraderingskostnaden för min del. saudan va snabbt det går i mixview att lägga till och ta bort pluggar..

@PME: Kommer det ett avslöjande på Julafton eller hade du tänkt spilla bönorna innan? ..tror dock jag fattar vad du menar..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt med uppgradering. Den får nog vänta på bättre tider i plånboken dock. Jag hajar inte heller riktigt det där med VCA faders. Kan man inte bara använda link-knappen istället och gruppera tex cymbaler i en grupp och pukor i en annan? Känns som det blir onödigt många reglage.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu jobbade jag i princip 0% med gamla grupperingsfunktionen bara för att det kändes ointuitivt att det aldrig inspirerade mig att använda det

Nu verkar VCA fader funktionen vara 100 gånger mer komplex men samtidigt genomtänkt för att användningen inte ska bli 100% invecklad.. och därigenom bli snabbjobbad.. visst kunde man justera grejer separat i tidigare grupperade faderpar och bryta ut individuella fader justeringar, men inte utan blodspill och några brutna revben..

kolla sedan automatiseringen och nestningen av VCA grupper.. t.o.m jag som hatar krångliga lösningar och alla 'Steinbergiska-mellankommandon' tyckte det såg inspirerande ut.. framtiden får utvisa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hot Stuff (oregistrerad)

Chord Pads verkar bra. Hoppas att dom lägger ner lite strummingfunktioner och pianokomp typ ez piano i nästa uppdatering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevlig uppdatering helt klart 🙂

Fast jag är (ännu) inte riktigt vän med att nya fönster, likt Mixconsole etc, får en egen plats i aktivitetsfältet.

Jag gör ofta mycket olika saker samtidigt, och gillar inte när det blir trångt i aktivitetsfältet 😉

Det kanske går att tweaka den funktionen iofs, har inte hunnit spana på det.

Render-in-place = Jaaaaaaaaaaaaaaaa 😄

Chord Pads = Smidigt!

Nöjd! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...